Nieuws van politieke partijen in Waterland over VVD inzichtelijk

27 documenten

Persbericht over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Waterland

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD Waterland 07-05-2019 10:39

De fracties van VVD en WaterlandNatuurlijk van de gemeenteraad van Waterland bereiden naar aanleiding van de kick-off sessie over de bestuurlijke toekomst van Waterland vragen voor aan het College. De twee fracties hebben goede antwoorden nodig, willen ze bereid zijn in de raadsbrede klankbordgroep te blijven zitten. Op dit moment dreigt het beeld te ontstaan, dat de consultatie van de inwoners een wassen neus wordt.

Met de kickoff-sessie werd enkele weken terug een begin gemaakt met de consultatie van de inwoners over de vraag “zelfstandig blijven of fuseren”.  Anders dan in deze fase afgesproken was, heeft het college deze vraag niet open en neutraal neergezet. En dat kan inwoners van Waterland het gevoel geven dat de consultatie weinig te betekenen heeft.

Hoewel de verantwoordelijke wethouder en de burgemeester de toehoorders verzekerden, dat er nog geen beslissing is genomen, was de presentatie scheef. Dat zat niet zozeer in wat de 2 collegeleden zelf gezegd hebben, maar wel in het optreden op deze avond van een burgemeester van een fusiegemeente met meer dan maar liefst 20 kernen. Vol trots vertelde deze dame dat er door een fusiegemeente dingen tot stand kwamen, die voor de fusie niet mogelijk waren gebleken. Dat gaf naar het oordeel van de 2 fracties een vertekend beeld, nu immers bestuurskracht niet zozeer af hangt van de schaal van een gemeente, als wel van de kwaliteit van de bestuurders en de verhoudingen in een gemeenteraad.

Nu de consultaties van de bewoners met de dorps -en kernraden op maandag 13 mei van start gaan, willen de fracties de eerstvolgende besluitvormende raadsvergadering het college bevragen. Doel daarvan zal zijn buiten twijfel te stellen, dat deze consultaties de dit najaar te nemen beslissing inderdaad kunnen beïnvloeden.

Weinig bekend is, dat het regeringsbeleid recent is aangepast. Bij de vraag naar fusie of niet is de mening van de gemeenten zelf nu veel belangrijker geworden. Dat is een reden te meer om de inwoners op te roepen om de bijeenkomsten bij te wonen die de gemeenten deze 2 maanden in de kernen organiseert. En om zich dan ook te laten horen.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Een nieuwe gemeentewerf voor ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 17-10-2018 12:57

Een nieuwe gemeentewerf voor 3.500.000 euro! In een tijd waar Waterland met dank aan het beleid van de afgelopen 4 jaar (CDA , D66, GroenLinks en SP) te kampen heeft met enorme financiële tekorten, is het ONBEGRIJPELIJK dat het huidige college met een voorstel te komt voor een gemeentewerf van 3,5 MILJOEN EURO! Het gaan dus om een loods voor de opslag van o.a. voertuigen van de gemeente, opslag van strooizout en een werkplaats. Ook zonder tekort is dit een absurd bedrag! Dit gaat dus niet over de milieustraat. Daarvoor mogen waterlanders in de file gaan staan bij de milieustraat Purmerend.

De reactie van de gemeenteraden van ...

VVD VVD Waterland 13-10-2018 06:21

De reactie van de gemeenteraden van Blaricum en Laren op de fusiekoorts van provincie Noord-Holland is een voorbeeld van bestuurskracht! Dat nou juist provincie Noord-Holland fusiedrang heeft, meer dan andere provincies, is ook voor Waterland een groot probleem. VVD Waterland blijft staan voor een zelfstandig Waterland (met o.a. eigen milieustraat en een gemeentewerf die geen 3.500.000 kost).

WAT WIJ DOEN VOOR WATERLAND (EENS? ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 21-03-2018 06:07

WAT WIJ DOEN VOOR WATERLAND (EENS? DEEL!) 1. Geen verhoging gemeentelijke belastingen Afgelopen jaren hebben CDA, D66, GroenLinks en SP het financieel helemaal uit de hand laten lopen. Het jaar 2017 wordt afgesloten met een tekort van 4 miljoen euro! Dat wanbeleid moet on- middellijk stoppen. VVD Waterland maakt zich sterk voor een gezond financieel beleid en is tegen het verhogen van de lokale belastingen en heffingen voor de inwoners. 2. Zelfstandig Waterland: geen fusie! Heeft u wel eens iemand gesproken die enthousiast vertelde over de geweldige resultaten na de her- indeling (fusie) van zijn gemeente? Wij ook niet. Het wordt er niet beter op en zeker niet goedkoper, zo leert de ervaring. Slim samenwerken met andere gemeenten in de regio zien we absoluut zitten, maar de gemeentelijke herindeling die D66 en andere partijen willen bekijken levert onze inwoners niets op. 3. Gemeentewerf met afvalinzamelpunt in Waterland VVD Waterland vindt dat de inwoners recht hebben op goede dienstverlening. Dat betekent dat er een goede gemeentewerf met afvalinzamelpunt moet blijven in Waterland. De ideeën om inwo- ners maar naar bijvoorbeeld Purmerend of Amsterdam-Noord te laten rijden, kunnen wat ons betreft bij het oud papier. 4. Supermarkt in Broek in Waterland Er moet naast woningen zo snel mogelijk een nieuwe supermarkt komen in Broek in Waterland. 5. Woningen voor jong en oud VVD Waterland wil vaart maken met het bouwen van woningen, ook sociale woningen die met voorrang toegewezen kunnen worden aan Waterlandse starters en senioren. 6. Wekelijkse afvalinzameling De recent ingevoerde afvalinzameling is een puinhoop. Zeker in de zomer zal de lage frequen- tie van afvalinzameling veel overlast geven. VVD Waterland wil gewoon terug naar de normale dienstverlening. 7. Beter onderhoud openbare ruimte en wegen De kwaliteit van de openbare ruimte en wegen kruipt langzaam achteruit, bijvoorbeeld als het gaat om de onkruidbestrijding. De openbare ruimte moet goed onderhouden worden en veilig zijn. Oók in de kleine kernen! 8. Onderdoorgang N247 Waterland moet samen met andere gemeenten in onze regio blijven aandringen op een betere doorstroming van het verkeer bij Broek in Waterland. Het mag een ‘onderdoorgang’ of tunnel zijn, maar er moet iets gebeuren. Het zal de bereikbaarheid van Waterland enorm verbeteren en Broek nog mooier maken. 9. Stoppen met extra wethouders De huidige coalitie heeft het aantal wethouders ineens verhoogd van drie naar vier. Heeft u er iets van gemerkt? Wij vinden het geldverspilling. Zelfs een paar maanden voor de verkiezingen heeft het CDA nog een nieuwe vierde wethouder in het college geplaatst. Dit moet stoppen.

BOUWEN VOOR JONG EN OUD Het is ...

VVD VVD Waterland 20-03-2018 10:35

BOUWEN VOOR JONG EN OUD Het is prettig wonen en werken in Waterland. Dat willen we natuurlijk graag zo houden. Maar we willen het óók doorgeven aan toekomstige generaties. Daarom vindt de VVD Waterland dat er woningen en bedrijven gebouwd moeten kunnen worden voor onze kinderen en kleinkinderen. En om onze ouderen in Waterland te houden natuurlijk. De afgelopen jaren heeft het college wat betreft woningbouw geen deuk in een pakje boter geslagen. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen. Het is inmiddels verkiezingstijd. Alle politieke partijen roepen voorstander te zijn van betaalbare woningen. Mooie beloftes natuurlijk. Maar veel partijen krabbelen steeds terug als er daadwerkelijk een locatie in beeld is. En in mooie beloftes kunt u niet wonen. De afgelopen jaren heeft VVD Waterland zich sterk gemaakt voor de nieuwbouw van woningen in alle prijscategorieën. Van sociale jongerenwoning tot vrijstaande stolp. Helaas heeft het huidige college veel tijd gestoken in het maken van visies en plannen, zonder dat er genoeg woningen zijn gebouwd. Zo is de locatie van de voormalige Kohnstammschool in Monnickendam nog steeds onbebouwd, heeft Broek in Waterland nog steeds geen supermarkt met appartementen en zijn de woningbouwplannen in Marken ook tot stilstand gekomen. Als wij het na 21 maart weer voor het zeggen krijgen worden bouwplannen heel anders benaderd. Een positieve houding! Zo zullen we de komende periode onder meer strijden voor een daadkrachtige voortgang van project Galgeriet en de bouw van 200 woningen in Ilpendam-Noord. Wij vinden dat de gemeente ondernemende mensen de ruimte moet geven om hun bedrijf te laten groeien en bloeien. Daarom heeft VVD Waterland de laatste jaren de uitbreiding van bedrijven en bedrijfsterreinen mogelijk gemaakt. Zo hebben we enkele jaren geleden de verplaatsing van de firma Evenboer mogelijk gemaakt in Broek in Waterland. Ook in Monnickendam, Marken, Katwoude en Ilpendam hebben we medewerking verleend aan het uitbreiden van bedrijven en het vestigen van nieuwe bedrijven. Gezonde bedrijven en werkgelegenheid de ruimte geven, daar gaat het om!

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 20-03-2018 06:31

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN MONNICKENDAM Wij vinden goed onderhoud van de openbare wegen en groen één van de belangrijkste taken van een gemeente. En niet alleen in Monnickendam, maar ook in de kleinere kernen. Zodat inwoners en bezoekers zich prettig en veilig voelen. Enkele jaren geleden heeft het college het budget voor onderhoud verlaagd. Sindsdien worden onze wegen langzaam maar zeker slechter. Niet alleen erg onprettig voor het aangezicht, maar ook nog eens onveilig. Wij willen het tij keren door nieuwe investeringen te doen. Nu denkt u wellicht dat alle politieke partijen het onder- houd van straten en groen belangrijk vinden. Het staat immers in vrijwel alle verkiezingsprogramma’s. Maar toen wij enkele jaren geleden voorstelden om per jaar € 100.000 extra uit te geven om de achterstanden eindelijk in te lopen bleken lang niet alle partijen bereid om de portemonnee te trekken. Het CDA en GroenLinks wilden dat geld liever uitgeven aan andere zaken, zoals een regio- nale bibliotheek, met grote ‘backoffice’ in Purmerend. Wij vonden dat een slecht plan omdat onze inwoners wél zelf boeken kunnen kopen, maar níet zelf de Lijnbaan, Merel- straat of het Leeteinde kunnen repareren als die stuk zijn. Gelukkig steunden PvdA, WaterlandNatuurlijk en D66 het voorstel om de wegen wel aan te pakken. Zo kreeg VVD Waterland het in 2013 voor elkaar om méér te investeren in onderhoud van de openbare ruimte. De nieuwe coalitie heeft die impuls echter de nek omgedraaid, waardoor de openbare ruimte en wegen weer langzaam achteruit gaan. VVD Waterland wil nu weer € 100.000 per jaar extra uittrekken voor het onderhoud van openbaar groen en wegen, totdat het gewenste niveau weer is bereikt. We denken daarbij bijvoorbeeld aan het park in Ilpendam, waar de staat van onderhoud abominabel is. Ook moeten de aanbestedingen worden verbeterd. Blunders zoals de vervanging van de kademuur in de binnenhaven van Monnickendam hebben de gemeenschap onnodig veel geld gekost. De gemeente Waterland moet wat ons betreft weer veel beter opletten wanneer zij overeenkomsten sluit met aannemers.

GEEN EXTRA WETHOUDERS MEER In het ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 19-03-2018 06:26

GEEN EXTRA WETHOUDERS MEER In het verleden had de gemeente Waterland nooit meer dan drie wethouders. De afgelopen vier jaar moesten er opeens vier wethouders worden aangesteld. Waarom? Omdat er zo veel werk te doen zou zijn. Heeft u er iets van gemerkt? Wij ook niet. Verbaasde Waterlanders vragen zich juist af waarom zoveel projecten in het honderd zijn gelopen. Waar bleef de Brede School in Monnickendam, de supermarkt op het Kebo-terrein in Broek in Waterland, de woningen op de locatie van de voormalige Kohnstamschool, enzovoorts. Wij vinden extra bestuurders voor een gemeente van onze omvang echt geldverspilling en hebben CDA, D66, Groen- Links en SP bij herhaling gevraagd om andere prioriteiten te stellen. Wethouders zijn namelijk niet gratis. De extra wethouder heeft de inwoners meer dan € 100.000 gekost, geld dat aan veel betere dingen besteed had kunnen worden. Vlak voor verkiezingen Toch heeft de coalitie van CDA, D66, GroenLinks en SP nog 5 maanden vóór de verkiezingen een wethouder vervangen. Nadat de in Weesp woonachtige wethouder Jean van der Hoeven de handdoek in de ring had gegooid, kwam het CDA alsnog met een lokale wethouder op de proppen. Alsof de overige drie wethouders het karwei niet konden afmaken. De kwestie van het aantal wethouders is saillant, want tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar geleden kregen coalitiepartijen CDA, D66, GroenLinks en SP als stelling voorgelegd: ‘Maximaal drie wethouders in het college is na de verkiezingen meer dan genoeg’. In februari 2014 namen alle coalitiepartijen in de lokale media het standpunt in dat drie wethouders voldoende zijn dan wel dat als er toch een vierde wethouder moest komen de totale loonkosten niet zouden mogen stijgen. Het was dan ook verbazingwekkend dat deze vier partijen na de verkiezingen van 2014 besloten toch een vierde wethouder te benoemen die zoals gezegd meer dan € 100.000 heeft gekost. De VVD Waterland begrijpt dat je in coalitieonderhandelingen soms water bij de wijn moet doen om tot een compromis te komen, maar in dit geval zat iedereen vóór de verkiezingen op één lijn. Er hoefde dus helemaal geen water bij de wijn. Iedereen kon zijn belofte waarmaken. Door dat niet te doen is sprake van kiezersbedrog. > Als VVD Waterland het na 21 maart weer voor het zeggen krijgt zal het afschaffen van de extra wethouder bovenaan ons actielijstje staan. Dan is het over en uit.

Wederom zeggen partijen als CDA, ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 18-03-2018 12:56

Wederom zeggen partijen als CDA, D66, PvdA en GroenLinks wel dat ze voor behoud van en meer sociale woningen voor jongeren zijn, maar als er een mogelijkheid ligt om dat te realiseren geven ze niet thuis! Echt teleurstellend slecht en vooral typerend voor de afgelopen 4 jaar. Het wordt tijd voor een coalitie met gezond verstand! GroenLinks wil de panden aan het burgemeester Paulplantsoen in Broek in Waterland niet overnemen omdat dat een gemeentelijke fusie zou kunnen schaden! Wij betreuren het dat wij een kans als deze laten schieten omdat dit afwijkt van wat omliggende gemeentes - lees beoogd fusiepartner(s) - willen. Ook het argument van het CDA, de PvdA en GroenLinks dat het een enorme taak is, is ONZIN! Wij praten hier niet over 10.000 maar 12 woningen! De Wooncompagnie weigert de huisjes te renoveren en ziet daar liever grotere woningen waar de maximale sociale huur - € 710,68 -gevraagd gaat worden. Is dat haalbaar voor jongeren? Voor VVD Waterland is dit WEL reden om actie te ondernemen en te ondernemen! Als je een woning voor 16.000 euro kan kopen is dat een GOUDEN KANS!!!!!!!!!! Het is een investering, geen subsidie! GroenLinks heeft zelfs een motie ingediend om de woningbouwcorporatie een zak geld te geven voor de renovatie! Ongekend! Dat is met geld smijten zonder verstand van zaken! Wederom, als er een motie oproept tot het daadwerkelijk realiseren en behouden van sociale huurwoningen worden onze moties niet gesteund door partijen die deze zouden moeten steunen (D66, CDA, GroenLinks en PvdA). Wederom geen daadkracht van deze partijen als het er op aankomt. 1. Wij zijn tegen fusie! 2. Wij zijn voor daadwerkelijk behoud en het realiseren van sociale huurwoningen, niet slechts voor de bühne!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.