Nieuws van politieke partijen in Zwartewaterland over ChristenUnie inzichtelijk

60 documenten

PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus!

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 07-03-2020 09:37

De inbreng van de PvdA Zwartewaterland is nadrukkelijk te vinden in het focus stuk dat aanvullend op het lopende coalitieakkoord vrijdagmiddag 6 maart is gepresenteerd door Christen Unie, SGP en PvdA. Daarbij gaat het om de onderwerpen natuur en milieu, duurzaamheid (waaronder de energietransitie), minimabeleid en cultuur. Ook bouwen voor starters en senioren krijgt de

Het bericht PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus! verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

Rietsnijders in Nationaal Park Weerribben-Wieden verdienen een eerlijke beloning!

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 11-12-2019 20:31

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1282490/64611/riet.jpgDe Weerribben-Wieden, een prachtig gebied ontstaan door een lange periode van turfsteken. Nu is het één van de nationale natuurparken die ons land rijk is. Een gebied dat zowel vanuit cultuurhistorisch oogpunt als vanuit natuurwaarde van groot belang is. Natuur die deskundig onderhouden worden. Het onderhoud wordt verzorgd door Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en tientallen rietsnijders. De provincie geeft subsidie voor het onderhoud. Het riet dat gesneden wordt, wordt o.a. gebruikt voor de typisch Nederlandse rietdaken.

In 2008 diende de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie een amendement in waarin 3 miljoen euro werd gereserveerd voor het onderhoud en beheer in de Wieden en de Weerribben. Het duurde nog een jaar voordat dat amendement werd uitgevoerd. Het was goed geregeld!

De provincie verstrekt de subsidie via de zogenaamde SNL-systematiek. De SNL-regeling is landelijk en Europees afgestemd, waardoor er niet zomaar van afgeweken mag worden. In 2019 is de normvergoeding voor het beheer van veenmosrietland, die geldt binnen SNL, gehalveerd. Hierdoor moet ongeveer 50% van het rietland in de Weerribben-Wieden beheerd worden voor een vergoeding die de helft lager is dan voorheen.

De kans is groot dat hierdoor de voor deze gebieden vastgelegde natuurdoelen niet meer gehaald worden. ChristenUnie statenlid Renate van der Velde geeft aan dat hierdoor ook de inkomenszekerheid van de rietsnijders ernstig wordt aangetast.

Er loopt inmiddels een evaluatie naar de onderbouwing van deze halvering, maar die is  pas in de loop van 2020 gereed. Bovendien zal de vergoeding, ook na de evaluatie, naar verwachting niet weer terugkomen op het oude niveau. De Provincie Overijssel zal door de verlaging jaarlijks ongeveer een half miljoen euro overhouden op het budget voor natuurbeheer. De ChristenUnie wil graag dat deze half miljoen euro weer terechtkomt bij de rietsnijders. Binnen de SNL-systematiek is dit echter niet direct mogelijk.

De ChristenUnie heeft op 11 december 2019 een motie ingediend om tot een oplossing te komen voor deze problematiek. Een deel van de oplossing kan zijn een extra vergoeding te verstrekken aan de rietsnijders die alleen per boot bij hun rietland kunnen komen. De motie is breed ondersteund in Provinciale Staten. Uiterlijk in maart 2020 volgt een voorstel van het College van Gedeputeerde Staten met een concrete oplossing. Wordt vervolgd!

De ChristenUnie Overijssel wil weten wat er gedaan wordt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Overijssel

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 09-10-2019 06:48

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1280120/64611/Lucht.jpgOnlangs heeft het Longfonds alarmerende berichten gepubliceerd over de slechte luchtkwaliteit. Er zijn 1,2 miljoen mensen met een longziekte waarvan jaarlijks 12.000 vroegtijdig overlijden, aldus het Longfonds. Er zijn 16.000 spoedopnames in het ziekenhuis en 1 op de 5 kinderen krijgt astma. De ChristenUnie is geschrokken van de cijfers en wil van Gedeputeerde Staten weten hoe de luchtkwaliteit in Overijssel is.

Statenlid Sybren Stelpstra is ook onder de indruk van de melding dat er mensen zijn die vanwege slechte luchtkwaliteit zich gedwongen voelen te verhuizen. Een mengsel van vervuilende stoffen zoals fijnstof, stikstofoxiden en ozon is daarvan de oorzaak, aldus het Longfonds. Reden voor de Rijksoverheid een schone lucht akkoord (SLA) af te sluiten met gemeenten en provincies.

Stelpstra vraag onder andere: “Is Gedeputeerde Staten bereid om de inwoners van Overijssel een zichtbaar beeld te geven van de luchtkwaliteit in hun eigen omgeving? Zijn er cijfers bekend van aantallen mensen met een longziekte in Overijssel?”

Het Longfonds adviseert scholen op voldoende afstand te vestigen van wegen of andere plekken waar veel fijnstof ontstaat, vooral omdat de longen van jongeren zich nog ontwikkelen. Stelpstra vraagt of Gedeputeerde Staten zicht heeft op scholen in Overijssel die daar niet aan voldoen. Zo ja, is dat dan aanleiding om hier met gemeenten over in gesprek te gaan?

Dit en andere vragen zijn aan Gedeputeerde Staten gestuurd met als doel meer zicht te krijgen op de kwaliteit van de lucht in Overijssel en, als blijkt dat daar een probleem mee is, wat de provincie kan doen om de kwaliteit te verbeteren.

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiëren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwéérwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ‘andere weg kiest’. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4’tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van “auto te gast”. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wél eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder auto’s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vóór en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vóór de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ‘auto te gast’ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ‘auto te gast’ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. “Nog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passeren”. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kán beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor éénrichtingverkeer en smal genoeg is voor één auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser én voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ‘auto-te-gast’ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past éénrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

In de afgelopen dagen is er veel ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 20-03-2019 10:15

In de afgelopen dagen is er veel gebeurd in Nederland. Maandag werd ons land opgeschrikt door de verschrikkelijke schietpartij in Nederland. We leefden in onzekerheid over wat er daadwerkelijk gebeurd was. Wat zijn de motieven? Is het een gevolg van relationele problemen? Of is ons land getroffen door terrorisme? Veel mensen leefden in angst omdat de dader vrij rondliep zich afvragend wat er verder zou gaan gebeuren. Uit respect voor de slachtoffers in Utrecht hebben we als politieke partijen besloten om onze campagneactiviteiten tijdelijk te staken. De verkiezingen die vandaag plaatsvinden zijn van groot belang voor de toekomst van ons land. Juist vanwege de onzekerheid en de angst die mensen ervaren – gevoed wordt door sommige politici en politieke partijen – is het van groot belang om vandaag met hart en verstand te stemmen. Tegelijkertijd is het juist in tijden van onzekerheid nog belangrijker om een eenheid te vormen. Verschillen vallen weg als we stilstaan bij mensen die op een brute wijze uit het leven zijn weg genomen. Als ChristenUnie weten we dat we in tijden van onzekerheid naar God mogen gaan om bij Hem te schuilen. Maar ook in ons dagelijks werk vragen we om Gods leiding in ons leven. Omdat Hij weet wat goed is voor ons, onze gemeente, onze provincie en ons land. Maar ook wij hebben geen antwoord op de vraag “Waarom” die opkomt bij tragedies als in Utrecht. Vandaag roep ik iedereen op om te gaan stemmen. Op mensen die ons land vooruit willen helpen. Die hun woorden wél bekrachtigen met daden en op een constructieve manier samen willen zoeken naar oplossingen en verbeteringen. Mensen die als rentmeesters nadenken over de toekomst van deze wereld ten aanzien van duurzaamheid verstandige keuzes willen maken. Mensen die opkomen voor de naasten die minder goed meekomen in de maatschappij. Mensen die het niet van zichzelf verwachten maar van onze trouwe God. Geef geloof een stem. Stem ChristenUnie!

Gert-Jan SegersVoor de schepping is ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 14-03-2019 07:06

Bodemdaling in de veenweidegebieden

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 02-02-2019 16:32

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1263360/64611/Veenweide2.JPGWat is er aan de hand? Ooit zijn de moerassen in Nederland ontgonnen en geschikt gemaakt voor landbouw, en later ook voor woningbouw. Veen kwam daardoor bloot te staan aan de buitenlucht, wat ervoor zorgt dat het oxideert, oftewel verbrandt. Dat levert grote hoeveelheden CO2-uitstoot op. Om de grond voor de landbouw geschikt te houden, zorgen de waterschappen ervoor dat het grondwaterpeil laag blijft. De oxidatie en de lage grondwaterstand zorgt ervoor dat het veen inklinkt (op veel plaatsen is het al heel dun of zelfs verdwenen), waardoor de bodem daalt. Dat zorgt ervoor dat het grondwater nog verder verlaagd moet worden, waarna deze vicieuze cirkel zich herhaalt. En de bodemdaling gaat hard: 1 tot 2 centimeter per jaar

Waarom moet de bodemdaling stoppen?Zoals al gezegd betekent de oxidatie van het veen een enorme CO2-uitstoot. Ongeveer 25% van de hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen die auto’s met zich meebrengen. Dat is niet goed voor het milieu en het verergert de klimaatproblematiek. Maar er zijn meer problemen. Bijvoorbeeld:

De bodemdaling verloopt met wisselende snelheid binnen een gebied. Daardoor zijn er steeds meer verschillende waterstanden nodig in één gebied. Dat maakt het waterbeheer duur en complex. Door de verzakking van het maaiveld neemt het risico op overstromingen toe. Door de klimaatverandering wordt dit nog erger, omdat er vaker sprake zal zijn van piekwaterstanden in de rivieren. De waterkwaliteit in de veenweidegebieden staat onder druk. Door de bodemdaling ontstaat er schade ontstaan aan de fundering van huizen en gebouwen. Ook kunnen wegen, spoorlijnen en rioleringen verzakken. Het herstellen van de schade brengt hoge kosten met zich mee. Door steeds maar verdergaande bodemdaling wordt het veenpakket steeds dunner, en verdwijnt zelfs. Het landschap verandert daardoor onherroepelijk.

Kan er iets aan gedaan worden?Er zijn zeker oplossingen. Maar de oplossingen zijn divers (vanwege de verschillen in veensoorten en gebieden) en sommige oplossingen zijn duur. Ook betekenen sommige oplossingen om de bodemdaling te stoppen of te vertragen dat gebieden niet of veel minder gemakkelijk in gebruik kunnen blijven voor de landbouw.

De meest simpele oplossing is het niet langer verlagen van het grondwaterpeil. Maar dan veranderen de veenweidegebieden onherroepelijk weer in moeras. Dan hebben we een oud landschap terug, en de natuurwaarden gaan omhoog, maar het biedt geen perspectief voor de mensen die nu in de veenweidegebieden wonen en werken.

Een andere oplossing is het telen van gewassen die het goed doen op natte gronden. Dan kan de waterstand weer omhoog en klinkt het veen niet langer, of in elk geval veel minder snel, in. Ook lopen er proeven met bijvoorbeeld onderwaterdrainage of andere technische systemen die ervoor kunnen zorgen dat de bodemdaling veel minder snel gaat. Voordeel van deze oplossingen is dat de landbouw niet hoeft te wijken.

Wat vindt de ChristenUnie?De ChristenUnie vindt dat de verzakking van de veenbodem gestopt moet worden, of in elk geval sterk vertraagd. Het is een probleem dat niet genegeerd kan worden, en waar we ook eerlijk over moeten zijn. Daarbij staat voorop dat boeren en bewoners moeten kunnen meepraten over de aanpak van de bodemdaling. Zo kan per gebied een gericht plan van aanpak worden gemaakt om de daling te stoppen of te vertragen. Niet elke oplossing zal geschikt zijn voor elk gebied. En er zal nog uitvoerig getest moeten worden wat wel en niet werkt. In met name Noord en Zuid-Holland is er al ervaring opgedaan met de verschillende oplossingen, en er zijn al veel onderzoeken gedaan. Overijssel kan hierbij aansluiten en gebruik maken van alles wat al gedaan is door andere provincies en Waterschappen.

Op plekken waar er echt geen andere oplossing voorhanden is, zal het grondwaterpeil omhoog moeten. Dat kan betekenen dat agrarische bedrijven verplaatst moeten worden. Als het zover komt, dan vindt de ChristenUnie dat hier een goede compensatie- of uitplaatsingsregeling voor moet zijn, minimaal vergelijkbaar met de regelingen die we nu kennen voor het uitplaatsen van agrarische bedrijven uit de Natura2000-gebieden. Het gaat immers om de aanpak van een gezamenlijk maatschappelijk probleem. Dat kan en mag niet voor rekening van een enkeling komen.

Renate van der Velde

 

Het dilemma van een mooi biologisch melkbedrijf op veenweidegrond dat nat moet blijven!

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 27-01-2019 10:43

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1262546/64611/Veenweide_bioboer.jpgEn daar sta je dan opeens tussen koeien, kalveren en grond. Veel grond, maar niet genoeg om als melkveehouder door te groeien op een confessionele manier. Veenweidegrond in de gemeente Staphort. In het midden van rust, rust en nog eens rust. Eén van de plaatsen waar we als Overijssel trots op mogen zijn. En dat zijn wij als fractie van de ChristenUnie.

Dan gaan we op de biologische toer verder, zo dacht de familie bij wie we op bezoek waren. Met zonnepanelen, plannen voor een kleine windmolen en koeien die zoveel mogelijk buiten zijn. We werden direct toen we het erf op kwamen hartelijk begroet door de twee trouwe viervoeters van de familie. Een vriendelijk onthaal door het gezin volgde. Man, vrouw en zoon vertelden vol trots en enthousiasme de geschiedenis en huidige gang van zaken op hun bedrijf.

We waren er met een brede delegatie van waterschappers, wethouder, fractieleden ChristenUnie Staphort en de Statenfractie. Op het melkveebedrijf is namelijk iets bijzonders aan de gang. Er wordt getest of het inklinken van de veenweidegrond tegengegaan kan worden. Dat gebeurt met onderwaterdrainage. Een gebied van 3 hectare is voorzien van drainagebuizen om te testen of daarmee de bodemdaling gestopt of vertraagd kan worden, terwijl het toch mogelijk blijft om het boerenbedrijf te blijven uitoefenen.

De problematiek van de bodemdaling in de veenweidegebieden is groot. De bodem daalt, waardoor het land te nat wordt, en het waterschap het waterpeil verlaagt. Daardoor daalt de bodem nog verder, en het haalt de cirkel zich. Door de bodemdaling komt er veel CO2 vrij. En het levert verzakkingen van huizen en gebouwen op, o.a. omdat de fundering van gebouwen vrij komt te liggen. Het is duidelijk dat we niet door kunnen gaan in deze vicieuze cirkel.

Als (bio)boer zit je dan met het dilemma

Enerzijds moet je voldoende biologische melk produceren om van te kunnen leven. De koeien moeten in de wei kunnen lopen en machines moeten op het land kunnen. Als grond te nat is kan dat niet. Anderzijds komt er veel CO2 vrij als het grondwaterpeil steeds verlaagd wordt en de bodem verder inklinkt.  Een onmogelijke combinatie?

 https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1262546/64611/het-dilemma-van-een-mooi-biologisch-melkbedrijf-op-veenweidegrond-dat-nat-moet-blijven.html

ChristenUnie vindt dat de verzakking van de veenbodem de aandacht moet krijgen die het verdient. Boeren en bewoners moeten kunnen meepraten over de aanpak van de bodemdaling. Zo kan per gebied een plan van aanpak worden gemaakt om de daling te stoppen. Onderwaterdrainage kan een oplossing zijn. Een ondergronds systeem zorgt er dan voor dat een gebied nat genoeg blijft, maar toch bewerkbaar voor de boeren. Testen moeten uitwijzen of dit een oplossing voor de lange termijn is. Ook kan worden geëxperimenteerd met het nat houden van gebieden, om er riet te kunnen telen of andere gewassen die op natte grond gedijen. Het telen van veenmos kan de bodem misschien zelfs weer laten stijgen. Ook dit zal allemaal uitvoerig getest en onderzocht moeten worden.

Wilma Veldman: "In een wereld waar ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 24-12-2018 15:14

Wilma Veldman: "In een wereld waar het individu steeds meer centraal staat, is het extra belangrijk dat we omzien naar elkaar! De ChristenUnie vindt het van groot belang dat het gezin een veilige plek is. Omzien naar de jeugd van de toekomst, begint al bij de geboorte."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.