Nieuws van politieke partijen in Zuidhorn inzichtelijk

10 documenten

Reclamedrukwerk mogelijk aan banden

D66 D66 VVD Zuidhorn 03-03-2018 10:06

 

In de vier gemeenten in het Westerkwartier komt een onderzoek naar het terugdringen van onge-adresseerd reclamedrukwerk. Op voorstel van D66 nam de gemeenteraad van Leek deze week een motie aan. Daarin wordt opgeroepen aan te sluiten bij andere gemeenten in den lande die werken met een systeem waarbij alleen op adressen met een ‘ja-ja’-sticker reclamedrukwerk mag worden bezorgd. Adressen zonder sticker blijven van reclamefolders gevrijwaard. Alleen de VVD was tegen.

Het bericht Reclamedrukwerk mogelijk aan banden verscheen eerst op Westerkwartier.

Carbidschieten Zuidhorn: ...

VVD VVD GroenLinks CDA Zuidhorn 29-12-2017 13:00

Carbidschieten Zuidhorn: scoringsdrang raadslid Boog valt verkeerd CDA-raadslid Martin Boog uit Visvliet haalde zich tijdens de raadsvergadering van Zuidhorn van vorige week de woede op de hals van met name VVD en GroenLinks. In een persbericht van het CDA suggereerde Boog dat VVD en GroenLinks al vier jaar lang pogingen doen om de eindejaarstraditie van carbidschieten aan banden te leggen. VVD-raadslid Geertje Dijkstra-Jacobi reageerde ontstemd: ,,Totale onzin. Wat bezielt u zo’n ongefundeerd persbericht de wereld in te sturen dat totaal niet deugt? Ik kan uw actie niet anders verklaren dan uit scoringsdrang.’” Dijkstra: ,,De inwoners van de gemeente Zuidhorn moeten zo langzamerhand in de gaten krijgen dat het CDA een onbetrouwbare partij is geworden. De ene keer piepelt de partij alle inwoners in Aduard met de snippergroenactie, die inwoners slapeloze nachten veroorzaakte en op hoge kosten joeg. Dan weer piepelt het CDA alle boeren en agrariërs in het Middag-Humsterland door snel een voorbereidingsbesluit op tafel te leggen, terwijl windmolens bij rechte zijn toegestaan. Het lijkt alsof u het spoor totaal bijster bent.” Het VVD-raadslid noemde het schandelijk dat ‘oproerkraaier’ Boog carbidliefhebbers op het verkeerde been heeft gezet door hen in zijn persbericht op te roepen in te spreken tijdens de raadsvergadering terwijl vooraf was afgesproken dat inspraak niet wordt toegestaan: ,,Opnieuw bent u niet eerlijk richting onze inwoners.” Dijkstra drong er bij de CDA’er op aan zijn persbericht te rectificeren en excuus te maken. ,,Alleen dan kunt u zichzelf vanuit uw christelijke perspectief nog recht in de spiegel aankijken.” VVD en GroenLinks hadden met name meer aandacht gewild voor overlast dat dieren ondervinden als gevolg van het afschieten van carbid en vuurwerk. Volgens Boog is deze ijverzucht van beide fracties het gevolg van een slepende burenruzie in Grijpskerk. Daar ondervindt een paardenhouder al vele jaren van carbid dat in de nabijheid wordt afgeschoten. De CDA’er uit Visvliet vindt het onjuist om regelgeving in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen op basis van een enkel incident. Na bemiddeling door de gemeente zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen beide partijen in Grijpskerk. Dat moet volgens Boog genoeg zijn. Een raadsmeerderheid besloot de APV op dit punt dan ook ongewijzigd te laten. Een groot aantal carbidliefhebbers met name uit Visvliet woonden de beraadslagingen in de gemeenteraad, die tot ver na middernacht duurden, bij. door Monique Westra, Westerkwartier

Algemene Beschouwing

D66 D66 Zuidhorn 10-11-2017 05:59

Het gaat de gemeente Zuidhorn voor de wind. Met gezond beleid en de voordelen van lage rente en een oververhitte huizenmarkt wordt een relatief goede begroting gepresenteerd. We hebben nog een jaar extra tot de gemeente Zuidhorn opgaat in de nieuwe gemeente Westerkwartier. D66 is van mening dat het laatste jaar met een eigen begroting goed moet worden benut en we willen daar constructief aan bijdragen.

https://westerkwartier.d66.nl/2017/11/10/algemene-beschouwing/
D66

 

In het programma van D66 Zuidhorn “Samenwerken en elkaar de Ruimte geven” hebben we ambities neergelegd op het gebied van welzijn nieuwe stijl, meer werk, bereikbare dorpen, besturen met dorpsdemocratie in het achterhoofd, groen en veilig wonen, goede verbindingen en openbaar vervoer en goed onderwijs. Veel van onze ambities zijn gerealiseerd in de afgelopen periode of zijn in ontwikkeling. Toch blijven we ons zorgen maken over bijvoorbeeld de bijdrage van onze gemeente aan het terugdringen van de negatieve klimaatspiraal.

 

Gemeente Westerkwartier D66 Zuidhorn heeft zich bij voortduring ingespannen voor het realiseren van de gemeente Westerkwartier omdat we zien dat het de ontwikkeling van onze woonomgeving ten goede komt. We hanteren daarbij wel als standpunt dat de herindeling voor de inwoners niet duurder mag worden dan het gemiddelde van de vier gemeenten. In de begroting van dit college zien we daar nog weinig van terug ondanks dat het de laatste begroting van zelfstandig Zuidhorn is. Door de herindeling zijn de gemeenteraadsverkiezingen uitgesteld en krijgt dit college als het ware een jaar extra om de gemeente goed voor te bereiden op de fusie met Grootegast, Marum en Leek; een bonusjaar.

Sociaal domein De meeste aspecten van het sociaal domein worden in onze gemeente goed aangepakt. Door de recente veranderingen in het sociaal domein, waarbij de regie naar de gemeente is overgeheveld, weten we echter nog steeds niet helemaal goed voor welke uitgaven we structureel komen te staan, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de jeugdzorg. Het is dan ook goed dat we extra geld reserveren om het risico voldoende te dekken. Het sociaal domein blijft voor de gemiddelde buitenstaander een ondoorzichtig woud aan organisaties en regels. Een goed loket waar je met al je vragen terecht is belangrijk en binnen onze gemeente werkt dat goed. Als iets goed loopt moet je het niet nog weer nodeloos vanuit onderbuikgevoelens gaan uitbreiden, maar vooral blijven werken aan verbetering van de bestaande organisatie. Met de herindeling aanstaande, is het belangrijk dat af te stemmen met je nieuwe partners. Op die manier hadden we de €25000,- voor een sociaal ombudsfunctionaris, kunnen besparen, vooral ook omdat draagvlak bij de Westerkwartier-partners hiervoor niet aanwezig is. Met rijksgeld hoopt het college 25 vergunninghouders versneld uit de bijstand te krijgen. D66 zou willen dat het college daar zelf ook geld voor vrijmaakt, zodat een nog groter deel van de 75 vergunninghouders versneld uit de bijstand kan komen? De afgelopen twee jaar werd incidenteel extra geld in het Centrum voor Jeugd en Gezin gestoken. Deze incidentele verhoging zou dus niet meer moeten gelden voor 2018. Toch zien we dat in 2018 de incidentele verhoging nu structureel is gemaakt. Waarom is deze stap noodzakelijk?

Dorpsdemocratie D66 is van mening dat inwoners zelf invloed op hun leefomgeving moeten hebben en gaat daarbij uit van eigen kracht van de burger. Ruimere beïnvloedingsmogelijkheden waarbij de gemeentelijke overheid dienend naast de burger staat. Grotere invloed bij de inrichting van het eigen dorp op een scala aan terreinen. Het huidige bestuur krijgt 2018 als bonus. Hoe ga je dat jaar optimaal gebruiken met en in het belang van de inwoners van de gemeente Zuidhorn. Het college steunt de coalitiepartijen en wil extra €125.000,- uittrekken om elk dorp een “document van wensen” te laten maken, een zogenaamd manifest, in de hoop dat het door de nieuwe gemeente wordt gerespecteerd. Een goede gedachte maar mogelijk erg veel geld voor een papieren tijger als het daarbij blijft. Dit moet concreter en tastbaarder, met garanties. Hoe wordt de verankering naar de toekomst verzekerd? Het kan ook worden uitgelegd als afzetten tegen de andere Westerkwartier gemeenten. D66 is van mening dat het initiatief meer waarde en zeggingskracht heeft als het voor alle vier gemeenten gaat gelden. We stellen dan ook voor om het initiatief middels de “raadswerkgroep herindeling” breder uit te dragen zodat alle dorpen in het Westerkwartier “fier” de nieuwe gemeente kunnen binnenstappen.

Economische ontwikkeling De bonuscoalitie wil economische groei bevorderen door diverse geldverslindende initiatieven als een innovatieboerderij, gebiedscoöperatie, living lab, meet ups etc. gaande te houden, waarvan de resultaten nog maar moeten worden afgewacht. Tegelijkertijd weigert dit college ruimte te geven aan echt ondernemerschap. Nu wordt de lokale middenstand de keuze ontnomen om hun winkel of supermarkt op zondag open te stellen en dat terwijl veel bedrijven en klanten hier behoefte aan hebben. Zo vloeit het geld weg naar de buurgemeente. Geef ondernemers de ruimte en steun initiatieven. Dat is toch ook wat de coalitie wilde? Het wordt nu echt tijd dat het college deze halsstarrige houding doorbreekt.

Energiebesparing en klimaat Bij de vorige begroting hebben we het ook al benoemd; de gemeente Zuidhorn heeft goede stappen gezet m.b.t. ons klimaat. Echter net als in voorgaande jaren vinden we nog steeds dat er steviger in geïnvesteerd moet worden, een tandje erbij zogezegd. We kunnen daarom van harte instemmen met het vrijmaken van extra geld voor de subsidie op energiebesparende maatregelen. We blijven het echter een gemiste kans vinden dat voor de nieuwbouw geen bestemmingsplannen zijn geschreven met verdergaande voorwaarden op het gebied van energiebesparing. Alle gemeenten in Nederland moeten in de komende twee jaar een stresstest uitvoeren om knelpunten op het gebied onder meer wateroverlast in kaart te brengen. We vinden daarvoor geen geld gereserveerd in de begroting. We vragen aandacht hiervoor bij de uitvoering van het watertakenplan. We vragen ons af of we hetzelfde willen blijven betalen aan gescheiden afvalinzameling. Inmiddels is bekend dat afvalscheiding bij de afvalverwerker meer oplevert dan scheiding van afval thuis. Waarom is dat in het meerjarenperspectief niet meegenomen? De kleine windmolens schieten als paddenstoelen uit de grond in onze gemeente. Het is fantastisch dat de investering in een “Groningse” windmolen eindelijk rendabel is en dat de boeren in onze gemeente zo bij kunnen dragen aan onze klimaatdoelen. Het bewaken van de biodiversiteit in onze gemeente zou nog meer uit de verf moeten komen evenals het professioneel beheer van ons groen, bijvoorbeeld bij het snoeien van wilgen.

Recreatie en Verkeer We zien weinig concrete nieuwe initiatieven op het gebied van recreatie om onze gemeente in dat opzicht meer op de kaart te zetten. Er liggen veel kansen m.b.t. het Middag Humsterland en het Reitdiep. In dat kader staat geen enkele prestatie gepland voor 2018. Waar blijven de grootse plannen van dit college om Zuidhorn op de kaart te zetten. Het beter benutten van de recreatiecapaciteiten van Reitdiep en Lauwers is afgeblazen en camperplaatsen worden overgelaten aan commerciële entiteiten. In het kader van recreatie-ontwikkeling heeft D66 regelmatig gepleit voor het aanleggen van enkele parkeerplekken voor Camperaars. Dat werd niet als taak gezien van de gemeente. We hebben dit bij de behandeling van de voorjaarsnota opnieuw onder de aandacht gebracht. Camperaars en bootjesmensen worden in de redenering van dit college afhankelijk gemaakt van commerciële initiatieven. We zien nu dat deze redenering van het college tot niets heeft geleid en weinig stimulerend is geweest. Het verkeer uit de richting Kommerzijl neemt toe. Er liggen al langer plannen voor de aanleg van een fietspad tussen Kommerzijl en Niezijl. Tot onze spijt zien we daar in de begroting nog geen post voor terug.

Voldoende sportmogelijkheden voor een fitte samenleving. In de begroting is op initiatief van D66 ruimte gemaakt voor een extra veld voor de hockeysport en tevens worden faciliteiten voor de voetbalverenigingen in Aduard en Grijpskerk verbeterd. In de begroting zien we geen reservering voor de aanleg van een MTB-parcours. Het is jammer dat we dat burgerinitiatief niet in het bonusjaar gerealiseerd krijgen. De weerstand van de bewoners is te groot om het in het ecologische park van Zuidhorn aan te leggen. Wij zouden het burgerinitiatief wel gerealiseerd willen zien, maar dan op een meer geschikte plek als het NAM-park. We missen in deze begroting de aanpak en verruiming van onze sporthalcapaciteit. Die houdt nog steeds geen gelijke tred met de groei van het aantal inwoners in onze gemeente.

Tot slot Een laatste zelfstandige begroting waarbij het sociaal domein aardig op orde lijkt, het klimaat een tandje meer nodig heeft en het groenbeheer meer aandacht verdient, ook voor onze insecten en waarin de positionering ten aanzien van ondernemend Zuidhorn en recreatie achterblijft.

Het bericht Algemene Beschouwing verscheen eerst op Westerkwartier.

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1124834/68212/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/news/view/1124834/615593/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Algemene Beschouwingen

D66 D66 Zuidhorn 16-07-2017 15:33

De afgelopen raadsvergadering en tevens laatste vergadering voor het zomerreces, stond in het teken van de Algemene Beschouwingen. Graag willen we u de tekst laten lezen, zoals die door D66 Zuidhorn was voorbereid en door onze fractievoorzitter Jan Gutman werd uitgesproken. Verder maken we van de gelegenheid gebruik om u te vertellen daar ons raadslid Harrie Rutgers weer terug is achter de raadstafel. Zijn vervanger, Johan van Egten, doet weer een stapje terug en zal zijn rol van steunfractielid weer op zich nemen.

 

Algemene Beschouwingen Het gaat ons voor de wind. De economie zit mee. We varen met goede resultaten richting de Herindeling. Het Middag Humsterland is inmiddels aan boord gestapt en door de vele bouwprojecten groeit Zuidhorn weer volop en staan ook de andere 14 dorpen er goed voor.

En dan. Een rustige tocht naar het opgaan van Zuidhorn in het Westerkwartier wordt opeens ruw en onverwacht verstoord. Het overlijden van onze burgemeester Bert Swart geeft pijnlijk de betrekkelijkheid van dingen aan. Ik geloof dat iedereen hier dat relativerende heeft gevoeld.

De eerste twee regels van het gedicht Insomnia van J.C. Bloem

Denkend aan de dood kan ik niet slapen, En niet slapend denk ik aan de dood,

Deze twee regels geven aan dat de dood je oneindig in zijn greep kan houden. Juist daarom is het denk ik goed dat het college in de voorjaarsnota de keuze heeft gemaakt om in volle vaart door te gaan waar Bert met hart en ziel mee bezig was; het mooier maken van de Gemeente Zuidhorn.

We hebben afgesproken dat wij deze beschouwingen sober zouden houden. Ik wil me dan ook beperken tot een paar kernachtige opmerkingen. De jaarrekening kent niet alleen een mooi resultaat. Het is ook een mooi resultaat. Het opstellen ervan heeft duidelijk veel tijd en inspanning gevergd. Ook de toelichting, in de aanloop naar deze raadsvergadering toe, stellen wij zeer op prijs.

In de jaarrekening van 2015 was te lezen dat er sprake was van een overschrijding op het programma Algemeen Bestuur. Deze overschrijding werd toen veroorzaakt door een hogere storting in de voorziening pensioenen wethouders. In onze bijdrage aan de algemene beschouwingen van vorig jaar, in 2016, spraken wij er al over dat wij het vreemd vonden dat deze voorziening het college toch keer op keer verrast en ook dit jaar zien we dat er een extra bedrag richting de welverdiende rust van de Wethouders gestort moet worden. Wat ons betreft moet nu wel duidelijk worden hoe groot de voorziening nu moet zijn. Meerdere keren een actualisatie van juist deze voorziening geeft niet echt een transparant beeld.

Sport en Recreatie In ons verkiezingsprogramma spreken wij over een defensief financieel beleid. Als blijkt dat je voorzichtig genoeg bent geweest en je reserves voldoende zijn, dan kun je ook weer meer geld uitgeven aan voorzieningen, innovaties en aan het aantrekkelijker maken van onze gemeente. We vinden dat gericht en doordacht, in lijn met geaccordeerd beleid van de Raad, moet worden geïnvesteerd. Regelmatig wordt het voetbal ondersteund en dat is goed. Deze sport trekt veel leden. Maar voetbal is niet de enige sport die financiële steun verdient. Diverse andere sporten en sportvoorzieningen hebben van tijd tot tijd een impuls nodig, zo ook bijvoorbeeld de Sporthal Quicksilver S. Oud en gedateerd met een overloop naar de gymzaal van de Noordster, een zaal zonder catering en zonder tribune, een zaal die bij de start al teleurstelde. Het is een zaal waar de kinderen een goede gymles kunnen krijgen en waar men kan trainen. Maar als wedstrijdzaal, voor welke sport dan ook, is het totaal ongeschikt. We hebben er al eens eerder naar gevraagd, is er beleid, is er geïnventariseerd, is er een onderhoudsplan of is het zo dat de eerste de beste brievenschrijver zijn plannen mag realiseren? Een interventie van D66 resulteert in een nieuw kunstgrasveld voor de hockeyvereniging. Daar zijn we blij mee, maar hebben we inmiddels ook een goed beeld van andere noodzakelijke en gewenste uitbreidingen of renovaties? Houden onze voorzieningen wel gelijke tred met de groei van het aantal inwoners in onze gemeente? D66 signaleert nog een aantal losse einden waarbij ook rekening met de mening van de andere inwoners moet worden gehouden, naast het enthousiasme van enkele initiatiefnemers. De Mountainbike route, bedacht voor het Johan Smitpark, is vanwege het ontstane tegengeluid wellicht beter op zijn plaats in het NAM-park.

Recreatie: Hoe staat het met de verkenning van de vaarroutes binnen de gemeente Zuidhorn? Worden de nieuwe mogelijkheden van het Reitdiep ook meegenomen in deze verkenning en nemen we straks een goede visie op onze recreatieve sector mee richting het de nieuwe gemeente Westerkwartier?

Onderwijs Wij vinden het belangrijk dat als er vanuit een burgerinitiatief de wens voor een bepaald soort onderwijs wordt geuit, dat wij dat serieus nemen. Wij roepen op om te kijken naar wat mogelijk is om binnen de verantwoordelijkheid van de gemeente een dergelijk initiatief te ondersteunen. Steun als het gaat om gebouwen, veilige route naar school, enz. enz. Maar als Westerwijs en Penta Primair een nieuwe school willen oprichten, vinden wij het te ver gaan om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de vakinhoudelijke en onderwijskundige kant daarvan. Als het gaat om onderwijs wordt de raad vaak voorgehouden dat wij inhoudelijk niet verantwoordelijk zijn voor het onderwijs. De gelden voor accreditatie-achtige steun vinden wij dan ook niet kloppen in het licht van de gescheiden verantwoordelijkheden.

Verkeer en vervoer Hoe staat het met het verkeerscirculatieplan? Het lijkt nu of er niet goed is nagedacht over een doorgaande route noord-zuid door het dorp Zuidhorn. En niet alleen binnen Zuidhorn zou er een goed plan moeten zijn. Ook moeten de verschillende routes binnen het Westerkwartier, met het oog op de herindeling, in dat plan een stevige plaats moeten krijgen.

Tot Slot Met de nodige opmerken die we als D66 hebben, kunnen we opmerken dat een goed resultaat is bereikt. We zijn blij dat we deze periode zo kunnen afsluiten en kijken uit naar de toekomst.

Het bericht Algemene Beschouwingen verscheen eerst op Westerkwartier.

https://www.e-pages.dk/dvhn/7173/arti ...

VVD VVD Zuidhorn 02-04-2017 11:26

https://www.e-pages.dk/dvhn/7173/article/556861/30/1/render/?token=7175bcf69361ed64fb00add83dcac5eb

Jacob Klaas Star neemt afscheid als gemeenteraadslid van CDA Zuidhorn

CDA CDA Zuidhorn 14-10-2015 19:09

CDA gemeenteraadslid Jacob Klaas Star neemt na vijf jaar afscheid van de gemeenteraad van Zuidhorn. Star zit sinds 2010 in de gemeenteraad van Zuidhorn en is sinds een jaar ook fractievoorzitter van de CDA fractie in de gemeente. Afgelopen maart is de Aduarder verkozen tot statenlid in de Provinciale Staten van Groningen. De functie van fractievoorzitter is per 1 mei al overgedragen aan Geertje Veenstra.Beide functies combineren is niet haalbaar en daarom neemt Star op 12 oktober afscheid van de gemeenteraad. Annejet Jansma uit Grijpskerk treedt toe tot de fractie van het CDA in Zuidhorn. Annejet kent de fractie en heeft zin om het stokje over te pakken. Jacob Klaas Star “Natuurlijk is het afscheid nemen van de Raad van Zuidhorn lastig, ik ben gekozen door de inwoners en heb me altijd ingezet voor deze gemeente. De samenwerking is hier erg prettig en mijn rol in de vorming van dit College was ook groot. Maar afscheid nemen betekent ook opnieuw beginnen. En vanuit de Staten kan ik mijn rol als volksvertegenwoordiger ook invullen.” Jacob Klaas Star was bezig met zijn laatste periode in de gemeenteraad van Zuidhorn. Gezien de herindelingsagenda, zou dit naar alle waarschijnlijkheid sowieso de laatste periode van de raad van Zuidhorn zijn. Jacob Klaas Star neemt tijdens de gemeenteraadsvergadering op 12 oktober aanstaande afscheid en Annejet Jansma wordt in diezelfde vergadering beëdigd.

Gemeentelijke herindeling

VVD VVD Zuidhorn 04-09-2015 02:29

"Eind dit jaar duidelijkheid over gemeentelijke herindeling"

https://zuidhorn.vvd.nl/nieuws/6897/gemeentelijke-herindeling

Provincie Groningen – Groninger gemeenten geven voor het eind van dit jaar duidelijkheid over hun eindbeeld van de bestuurlijke organisatie. Die intentie hebben de provincie en de Vereniging van Groninger Gemeenten (VGG) tegen elkaar uitgesproken. De Groninger gemeenten en de provincie zijn het erover eens dat herindeling noodzakelijk is voor de gemeenten om nu en in de toekomst hun taken goed te kunnen blijven uitvoeren. De provincie Groningen wil de gemeenten bij de herindeling ondersteunen. De provinciale procedure voor de gemeenten Bellingwedde, Pekela, Stadskanaal, Veendam en Vlagtwedde is beëindigd. Dit zijn de voornaamste conclusies uit de gesprekken die gedeputeerde Patrick Brouns met de 23 Groninger gemeenten en de VGG heeft gevoerd.

Met het aantreden van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in mei werd op het gebied van de herindeling een nieuwe koers ingezet. De provincie Groningen legt de keuze voor herindeling bij de gemeenten neer. Voorwaarde is wel dat dit gemeenten oplevert die voldoende bestuurskracht hebben om alle huidige en toekomstige taken op een goede manier kunnen uitvoeren. Volgens het provinciebestuur zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk voor hun bestuurlijke toekomst en het vertrouwt erop dat zij hier zelf passende visies voor ontwikkelen. Als gemeenten daarom vragen, kan de provincie ondersteuning bieden bij het vinden van oplossingen voor verschillen in opvattingen en standpunten.

Constructieve gesprekken Gedeputeerde Brouns, die zich vanuit zijn portefeuille bezighoudt met de gemeentelijke herindeling, voerde in de afgelopen maanden gesprekken met de 23 gemeenten en de VGG. Die gesprekken zijn constructief verlopen. De gemeenten en Gedeputeerde Staten onderschrijven nog steeds de conclusies van de commissie-Jansen uit het rapport ‘Grenzeloos Gunnen’ (2013) over de bestuurlijke organisatie van de Groninger gemeenten. Volgens het rapport zijn grotere gemeenten nodig om de maatschappelijke vraagstukken in de provincie van passende maatregelen te voorzien en om het toenemend aantal taken van gemeenten goed te kunnen uitvoeren.

Contouren Van een aantal gemeenten is nu duidelijk dat zij samen stappen op weg naar herindeling willen zetten. Dat zijn de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren; de gemeenten Bellingwedde en Vlagtwedde, en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn. Het bestuurlijke eindbeeld van de overige gemeenten is nog niet duidelijk.. De provincie en de VGG hebben de intentie naar elkaar toe uitgesproken dat de gemeenten voor het einde van dit jaar daarover duidelijkheid geven. De provincie wil de keuze over hoe de nieuwe gemeenten eruit gaan zien aan de gemeenten zelf overlaten. De eerdere provinciale procedure voor de gemeenten Bellingwedde, Pekela, Stadskanaal, Veendam en Vlagtwedde is beëindigd. Deze gemeenten kunnen nu zelf met voorstellen voor een herindeling komen.

Taken overdragen en samenwerking verbeteren Gemeenten en provincie gaan daarbij ook verder aan de slag om te kijken welke provinciale taken door de bestuurskrachtiger gemeenten uitgevoerd zouden kunnen worden. Dit gebeurt via drie sporen. Het eerste spoor moet leiden tot voorstellen vanuit de Groninger gemeenten welke provinciale taken overdragen zouden kunnen worden. De provincie en de VGG hadden daartoe al een gezamenlijke werkgroep ingesteld. Het tweede spoor bestaat uit twee pilots: met het cluster van de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren, en met de gemeente Oldambt. Het derde spoor bestaat uit een verdere uitwerking van de visie door de provincie op haar eigen rollen en taken.

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan”

CDA CDA GroenLinks D66 Zuidhorn 03-02-2015 20:08

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan” De CDA fractie van de gemeente Zuidhorn wil voorkomen dat inwoners meer gaan betalen na een gemeentelijke herindeling. Hiertoe heeft het CDA Zuidhorn in 2013 het initiatief genomen voor de motie ‘onderzoek financiële gevolgen en risico’s’. De uitkomsten van dit onderzoek is in alle gemeenteraden in het Westerkwartier behandeld. Het CDA Zuidhorn heeft ook zelf een analyse gemaakt en heeft de indruk dat appels met peren worden vergeleken. Daarom wil het CDA op basis van de beschikbare informatie met deskundigen een goede vergelijking maken. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. In het Westerkwartier wordt al jaren goed samengewerkt tussen de vier gemeenten. Het zware dossier van het Sociale Domein, waarin de drie decentralisaties zitten van het Rijk naar de gemeente, is daarvan een voorbeeld. De overgang van de Jeugdzorg, de Participatiewet en de Wmo naar de gemeente kon worden opgepakt dankzij de actieve samenwerking in het Westerkwartier. Deze samenwerking is niet nieuw, maar het gevolg van jarenlang samen op trekken waar dat nodig en of wenselijk is. De provincie Groningen heeft met het rapport van de commissie Jansen een vervolg willen geven aan de samenwerking door de herindeling in het Westerkwartier op gang te brengen. De schaalgrootte van de huidige gemeenten vereist volgens hen een aanpassing om de taken goed te kunnen blijven uitvoeren. Na jaren van “voetje vrijen en n beetje knoffeln” in het Westerkwartier, is het dan nu tijd geworden om de grote stap te zetten. Elke gemeenteraad maakt hierin in haar eigen afweging, weegt criteria en zoekt naar de voordelen van herindeling. Elke gemeenteraad doet dit op haar eigen wijze, recht doende aan haar eigen achterban. De gemeenteraad van Zuidhorn heeft hiervoor een aantal uitgangspunten geformuleerd, om de belangen van haar inwoners optimaal te borgen. Eén van de uitgangspunten is de financiële gelijkwaardigheid van alle vier gemeenten. Hiertoe is een onderzoek uitgevoerd door de vier gemeenten. Anders gezegd “de stalraampjes worden geteld en het onderhoud van de boerderij wordt beoordeeld”. In de raad van de gemeente Zuidhorn is nog geen overeenstemming over de wijze waarop de stalraampjes worden geteld en hoe de status van het onderhoud wordt bepaald. Het is van belang dat bij de beoordeling van de financiën dit eenduidig gebeurt. Op deze wijze voorkomen we “gedoe” achteraf. Veel informatie is bekend en de gemeentelijke jaarrapportages zijn aangeleverd en goedgekeurd door diverse accountants. De vraag die dan rijst: “Waar doet het CDA Zuidhorn nu moeilijk over?” Uit de analyse van CDA Zuidhorn blijkt dat de conclusies niet overeen komen met datgene wat aan de raden in het Westerkwartier is voorgelegd. Is de vergelijking van de vier gemeenten dan wel goed gebeurd? Volgens het CDA Zuidhorn is de vergelijking nu niet goed te maken omdat die is gebaseerd op verschillende kengetallen. Het vereist nog het nodige denkwerk en financiële expertise om te komen tot eenduidigheid. Hiervoor is nadere onderzoek nodig. De CDA fractie in Zuidhorn acht het van belang dat voorafgaand aan een “verloving” hierover een uitspraak gedaan moet worden. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. Immers de samenwerking tussen de gemeenten is noodzakelijk, een herindeling is gewenst, maar een toename in kosten voor de inwoner moet worden voorkomen. Het vooraf analyseren van de financiële gegevens is daarom zo belangrijk, omdat hiermee de voorbereiding van een gemeenschappelijke begroting wordt ingezet. Een spannende stap want daarmee geven we een deel van de autonomie van de eigen gemeente op. Het zal dan duidelijk worden of de lasten voor de inwoner niet worden verhoogd. De huidige kritische opstelling van de CDA-fractie wordt door sommige aanstaande partners ervaren als “voetje vrijen mit de klompen aan”. Daar waar niets te verbergen is kunnen wat ons betreft de “sokken ook wel uut” en kunnen we de verdere voorbereidingen voor de bruiloft gaan plannen. Een mooi feest, een sterk regionaal bestuur, dat is wat het Westerkwartier verdient! 31 januari 2015, AduardJacob Klaas StarFractievoorzitter CDA ZuidhornKandidaat CDA Provinciale Staten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.