Nieuws van D66 inzichtelijk

6 documenten

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

D66 Veere wil autoluwe kernen, ...

D66 D66 Veere 15-03-2018 06:55

D66 Veere wil autoluwe kernen, iedereen op de fiets dus. Dat bereiken we onder meer door te investeren in veilige fietsroutes, brede fietspaden en (bewaakte) fietsenstallingen.

Inspirerend werkbezoek aan ...

D66 D66 's-Gravenhage 14-03-2018 12:56

Inspirerend werkbezoek aan wegvervoerder H.N. Post en Zonen, die hard meewerkt aan duurzaamheid en innovaties in de logistieke sector. Voorafgaand praatte Martijn Vonk van Transport en Logistiek Nederland de fractie van D66 Zuid-Holland en de lijsttrekker van @D66 Zoetermeer (Robin Paalvast) bij over de ontwikkeling van terminals om wegvervoer te combineren met transport over spoor en water en knelpunten te ontlasten.

Nieuwe etappe in het verbeteren van ...

D66 D66 's-Gravenhage 03-02-2018 10:00

Nieuwe etappe in het verbeteren van de fiets infrastructuur in de provincie. Voor ons blijft de fiets op 1 staan!

D66 presenteert negen fietsspeerpunten

D66 D66 Delft 21-11-2017 16:23

Delft is een echte fietsstad en daar wil D66 op blijven inzetten. Daarom presenteerde D66 Delft vandaag de negen speerpunten voor een fietsvriendelijker Delft. D66 wil drukke fietsroutes in Delft veiliger maken, goede, liefst stoplichtvrije, doorgaande fietsroutes en fietsparkeren beter regelen.

Delft fietsstad

Fietsen is met wandelen de schoonste en gezondste vorm van vervoer en daarom een belangrijk punt in het verkiezingsprogramma van D66 Delft. De grote hoeveelheid fietsen in Delft veroorzaakt soms problemen zoals blokkeringen van stoepen. Raadslid Martina Huijsmans over Delft fietsstad: “Er zijn steden in de wereld die dromen van zoveel fietsen als in Delft. Dat grote aantal fietsers betekent dat we ruim baan voor de fiets moeten maken.”

Doorgaande fietsroutes

D66 kent vele drukke fietsroutes met name de fietsroutes van en naar de TU Delft. D66 wil dat deze routes overzichtelijke kruisingen bevatten waarbij fietsers geen scherpe bochten hoeven te maken. Ook wil D66 investeren in nieuwe hoogwaardige fietsverbindingen om de bestaande verbinding te ontlasten. Over de Schie moeten er twee nieuwe bruggen komen en een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Kruithuisweg. Huijsmans: “Nu de elektrische fiets al vanzelfsprekend is, wil D66 investeren in fietssnelwegen naar Rotterdam, Den Haag, Pijnacker, Nootdorp en Midden Delfland. Hiermee maken we de elektrische fiets een serieuze optie voor forenzen op de fiets.”

Realistische fietsparkeerplekken

D66 ziet ook dat de veelheid aan fietsen op enkele plaatsen tot problemen leidt en wil hier een realistisch beleid op dat de problemen aanpakt. Vooral in het centrum geeft fietsparkeren overlast bij bewoners en voetgangers. D66 pleit er voor dat flitsparkeren nog steeds dicht bij de bestemming kan. Voor een 10-minuten boodschap ga je niet je fiets in een stalling 300 meter verderop zetten. Langparkeerders zetten bij voorkeur hun fiets in gratis stallingen. De gemeente kan bewoners en ondernemers meer stimuleren hun fiets inpandig te parkeren. Bij nieuwe ontwikkelingen zijn bewoners en ondernemers zelf verantwoordelijk voor hun fietsstalling, eventueel met een bijdrage van de gemeente. Bij hotspots zoals supermarkten, studentenvereniging en sportscholen wil D66 Delft experimenteren met fietsvlonders of het omvormen van één parkeerplek tot meerdere fietsparkeerplekken. D66 wil dat de gemeente actiever handhaaft op weesfietsen en verkeerd geparkeerde fietsen. Weesfietsen kan de gemeente wat D66 betreft sneller weghalen. Zo wordt Delft een nog betere fietsstad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.