Nieuws van politieke partijen in Zoetermeer inzichtelijk

12 documenten

Op initiatief van de ChristenUnie-SGP start gemeente experiment met containertuintjes in Zoetermeer

ChristenUnie ChristenUnie Zoetermeer 31-07-2021 17:51

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1375456/517797/Containertuintjes.jpegDe gemeenteraad heeft op maandag 28 juni 2021 de motie van de ChristenUnie-SGP fractie aangenomen om een experiment met containertuintjes te starten in Zoetermeer.

De fractie heeft dit voorstel tijdens het Voorjaarsdebat van 2021 ingediend omdat er vanuit alle hoeken van Zoetermeer klachten komen over afval dat naast containers wordt geplaatst, wat vervolgens knaagdieren en vogels aantrekt. Sommige wijken en straten zijn hierin hotspots, omdat dit probleem daar erger is. Er zijn hier verschillende oorzaken mogelijk, zoals volle containers, te kleine vulopeningen, laksheid, onwetendheid of het overtreden van regels door inwoners en bedrijven. Dit probleem speelt ook in andere gemeenten, waarbij verschillende gemeenten momenteel experimenteren met duurzame ‘containertuintjes’ als oplossing, al dan niet in zelfbeheer door buurtbewoners. Bij containertuintjes gaat het om vakken van (bij voorkeur gerecycled) kunststof met daarin planten, zoals bijvoorbeeld sedum, die om de ondergrondse containers worden geplaatst. Ervaringen met containertuintjes in de gemeente Leidschendam-Voorburg leren dat er bij containers die in een containertuintje staan minder afval naast de containers wordt geplaatst, terwijl het onderhoud beperkt is en de kosten laag.Afval dat naast containers is geplaatst verlaagt de drempel om er meer afval bij te plaatsen en leidt tot een verloedering van het straatbeeld en tot het aantrekken van ongedierte. Daarom is dit in de ogen van de fractie ongewenst. Vanwege de verschillende oorzaken is er helaas niet één uniforme oplossing, die het probleem in de hele stad oplost. Maar containertuintjes kunnen bijdragen aan minder afval op straat en ook aan de vergroening en biodiversiteit van Zoetermeer.Om die redenen heeft de fractie het gemeentebestuur tijdens het Voorjaarsdebat op maandag 28 juni 2021 verzocht om een experiment te starten met containertuintjes op twee bekende hotspots in Zoetermeer. Het is daarbij de bedoeling deze bij voorkeur te integreren met de buurtgroen-aanpak en rekening te houden met de bereikbaarheid voor mensen met scootmobielen en rolstoelen. Daarnaast is het college van burgemeester en wethouders gevraagd om het effect te monitoren, inclusief nulmeting. Tot slot is gevraagd om aan de raad over de resultaten te rapporteren, zodat de aanpak eventueel uitgerold kan worden over de andere hotspots in Zoetermeer.De fractie is blij dat de meerderheid van de gemeenteraad dit voorstel heeft gesteund en is benieuwd naar de resultaten van het experiment. https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1375456/517797/Containertuintjes

DIFTAR, GEEN GOED IDEE!

SP SP Zoetermeer 07-09-2020 19:52

In oktober kiest de gemeenteraad voor een nieuw afvalsysteem: het bekende DIFTAR. Bij DIFTAR wordt de hoogte van de afvalstoffenheffing gebaseerd op het aantal keer dat er restafval wordt ingeleverd, naast het vaste deel. De SP wil geen DIFTAR. Bent u tegen DIFTAR? Geef dit aan bij het meldpunt, rechts op deze site. Zo krijgen we inzicht hoe de bewoners van Zoetermeer erover denken.

Afval is een gezamenlijk probleem dat we samen moeten oplossen. Door te zorgen voor goede nascheiding van afval. En door de verpakkingsindustrie en supermarkten te dwingen ons minder verpakkingen te verkopen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid tot afvalscheiding. Ook zorgt DIFTAR voor afvaldumping en vervuiling van recyclebaar afval. Mensen gaan restafval mengen in oud papier of groen afval. De echte vervuilers, de verpakkingsindustrie en de supermarkten, gaan vrijuit. Bewoners mogen het oplossen.

Zoetermeer zag eind 2002 af van het systeem, omdat het veel extra kosten met zich mee zou brengen. Niet iedereen in een stad heeft dezelfde mogelijkheden om afval te besparen. Gezinsgrootte, opleidingsniveau en inkomen spelen daarbij een rol. DIFTAR kan werken in een gebied met veel laagbouw en sociale controle maar niet in steden met hoogbouw. Nu stellen ze weer opnieuw DIFTAR voor en dezelfde problemen komen weer boven drijven. SP vond het in 2002 geen goed idee en nu in 2020 nog steeds niet.

Grofvuil wordt niet meer gratis opgehaald. Inwoners kunnen hun grofvuil zelf naar het zelfbrengdepot brengen. Voor inwoners die dat niet kunnen, worden gratis hulpmiddelen beschikbaar gesteld. Het blijft mogelijk om grofvuil aan huis te laten ophalen tegen betaling van ongeveer 40 euro.

Plastic, blik en drinkpakken (PBD) worden apart ingezameld. Daarvoor krijgen huishoudens een extra container: de PBD-container met oranje deksel. Het restafval wordt dan 1 keer per 4 weken aan huis opgehaald. Voor huishoudens die gebruikmaken van ondergrondse containers, komen er ondergrondse PBD-containers bij of worden bestaande restafvalcontainers omgebouwd naar PBD-containers. Ook wil de gemeente de ja/ja-sticker invoeren. Alleen huishoudens met die sticker, krijgen de huis-aan-huis-folders en ongeadresseerde post door de bus.

Na invoering van bovenstaande maatregelen gaat de gemeente het systeem van gedifferentieerde tarieven DIFTAR invoeren. Naast een vast tarief ga je daarnaast betalen per extra levering. Mensen die een afvalbeurt overslaan, kunnen korting krijgen op hun afvalstoffenheffing. Dat betekent dus dat je dan om de twee maanden de container laat legen. Dat gaat lekker stinken en zeker in de hete zomers die we hebben mogen meemaken. Ongedierte zal dit ook prettig gaan vinden.

Eigenaren van kringloopwinkels zijn niet te spreken over DIFTAR; de maatregel waarmee de gemeente stopt met het gratis ophalen van grofvuil. Ze vrezen voor een flinke toename van vuilnis en ongewenste spullen die bij hun voor de deur worden gedumpt, waar zij dan vervolgens voor moeten betalen. Kringloopcentrums doen prima werk voor de maatschappij en het is niet de bedoeling dat zij de rekening gaan betalen.

 

 

Opinie: afval niet vergeten.

SP SP Zoetermeer 22-04-2020 14:48

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

World Cleanup Day 2019 | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks Zoetermeer 08-09-2019 00:00

Op zaterdag 21 september is het World Cleanup Day. Op deze grootste wereldwijde opruim- actie van het jaar gaan we samen met ruim 160 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt geven. En wij van GroenLinks doen natuurlijk mee! Ons doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfvuil in onze omgeving!

Samen kunnen we alles!

Daarom roepen we onze leden op om de handen uit de mouwen te steken. Samen kunnen we namelijk écht iets doen aan de plasticsoep! Je kunt je opgeven via de website: www.worldcleanupday.nl/cleanup-acties/ En schrik niet: de komende week bel ik een aantal leden om te vragen mee te helpen…

Wil je meedoen?

Wij hebben verschillende opruimacties opgezet in Zoetermeer. Acties zijn tussen 10.00 en 14.00 en duren gemiddeld 2 uur (korter of langer mag ook). Er zijn ook acties opgezet door inwoners van Zoetermeer.

Meld je aan via: www.worldcleanupday.nl/cleanup-acties/ Ga naar de kaart en klik op de roze pin bij jou in de buurt. Klik dan op: Doe mee! Aanmelden via bestuur@groenlinks-zoetermeer.nl kan natuurlijk ook.

Voor de enthousiastelingen

Breng het afval in kaart met de Litterati-app: Het in kaart brengen van het zwerfafval doen we met behulp van de Litterati-app. Deze app is heel makkelijk: hij legt de precieze locatie vast waar je iets hebt aangetroffen, maar ook van wat voor materiaal en welk merk iets is. Met deze informatie zorgen we ervoor dat politiek en bedrijfsleven het probleem bij de bron gaan aanpakken (denk aan statiegeld op flesjes en blikjes of duurzame verpakkingen). Je kunt de app zelf downloaden.

Klaas Dijkhuis, secretaris GroenLinks Zoetermeer

Goed nieuws! Afgelopen november ...

GroenLinks GroenLinks D66 Zoetermeer 02-05-2019 21:58

Goed nieuws! Afgelopen november dienden GroenLinks Zoetermeer en D66 Zoetermeer samen de motie tegen gebruik van wegwerpplastic op evenementen in. Deze werd door meerdere partijen ondertekend en aangenomen. Ook Zoetermeer draagt bij aan de problemen met plastic op onze planeet. Plastic is vaak niet goed recyclebaar en draagt hierdoor niet bij aan de circulaire samenleving waar we naartoe willen (hergebruiken van producten). GroenLinks is blij om te zien dat de organisatie achter het Bevrijdingsfestival Zoetermeer 2019 gekozen heeft voor een biologisch afbreekbare variant voor plastic bekers. Floravontuur Promotie Zoetermeer heeft het voortouw genomen en we zijn benieuwd naar de resultaten en welke organisaties zullen volgen! 🌍💚🌳

GroenLinks Zoetermeer is erg blij ...

GroenLinks GroenLinks D66 Zoetermeer 25-01-2019 16:18

GroenLinks Zoetermeer is erg blij dat het Zoetermeerse college de door de raad aangenomen motie van GroenLinks en D66 Zoetermeer oppakt. Wegwerpplastic bij evenementen zorgt voor een ontzettend grote plastic afvalberg en daarnaast zijn er genoeg duurzame(re) alternatieven. We zijn erg benieuwd naar wat de 'brainstormavond' aan creatieve opties gaat opleveren. Zo werken we samen aan een bewuster Zoetermeer op weg naar een circulaire samenleving!

Om 18:00 vanavond vindt het tweede ...

GroenLinks GroenLinks Zoetermeer 12-11-2018 05:14

Om 18:00 vanavond vindt het tweede deel van het begrotingsdebat plaats in de raadzaal. Het college zal antwoord geven op door ons gestelde vragen en de raad zal stemmen over de vier ingediende moties van de fractie van GroenLinks Zoetermeer. Wegwerpplastic is een ontzettend groot probleem in de samenleving. Na evenementen in de stad blijft er ontzettend veel eenmalig gebruikt plastic afval liggen op de grond. Plastic zorgt voor een enorme afvalberg en GroenLinks Zoetermeer maakt graag stappen naar een circulaire samenleving. Het is ontzettend goed mogelijk om plastic te vervangen met bijvoorbeeld bamboe en riet. De discussie rondom het kinderpardon speelt op dit moment door heel Nederland. Zo ook in Zoetermeer. Er zijn nu kinderen die in Nederland geboren en getogen zijn en toch naar landen worden uitgezet waar ze totaal geen band mee hebben. Voor hun ontwikkeling en kansen is dat ontzettend schadelijk. Inmiddels zijn er zeer veel gemeenten bekend als kinderpardongemeente. Zo willen zij druk uitoefenen op de landelijke overheid die gaat over de regelgeving. GroenLinks Zoetermeer is van mening dat ook Zoetermeer zich moet aansluiten en dat deze kinderen in Nederland moeten kunnen blijven. 💚🌍

GroenLinks Zoetermeer en D66 ...

GroenLinks GroenLinks D66 Zoetermeer 24-09-2018 18:30

GroenLinks Zoetermeer en D66 Zoetermeer gaan samen voor een vermindering van het plasticafval in Zoetermeer. Raadsleden Walter van Steenis (GL) en Esmael Zamani (D66) hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Terugdringen plastic afval in Zoetermeer | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks D66 Zoetermeer 24-09-2018 00:00

Straten, bermen, stranden en zeeën worden steeds meer vervuild door plastic. Rietjes, flesjes en wattenstaafjes worden kort gebruikt, dan weggegooid en drijven vervolgens honderden jaren in de oceanen. Wereldwijd worden er jaarlijks vijf biljoen plastic tassen geproduceerd. Hiervan wordt slechts 9 procent gerecycled. Het overige ligt op enorme afvalhopen of drijft rond in oceanen. In de oceanen drijft naar schatting nu al meer dan 250.000 ton plastic rond.

De beste manier om deze vervuiling tegen te gaan, is zo min mogelijk wegwerp plastic te gebruiken. Door het terugdringen van het gebruik van plastic zal er ook minder zwerfafval zijn, wat goed is voor de uitstraling van de publieke ruimte. GroenLinks en D66 willen hieraan graag bijdragen door het gebruik van plastic wegwerpartikelen in Zoetermeer zoveel mogelijk te ontmoedigen. Vanuit de Rijksoverheid is er al een verbod op gratis plastic tassen. Er zijn wat uitzonderingen, bijvoorbeeld voor onverpakt fruit, vis en vlees. Dit verbod lijkt nu al effectief te werken. Graag willen we met het college nagaan of er nog meer mogelijkheden zijn te benutten om het gebruik van wegwerpplastic in Zoetermeer terug te dringen. 

Daarom stelden de fracties van GroenLinks en D66 gezamenlijk de volgende schriftelijke vragen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Welke mogelijkheden ziet het college om de hoeveelheid plastic wegwerpafval in Zoetermeer terug te dringen?

2. Is het college bereid om over de reductie van het gebruik van plastic tasjes in overleg te treden met winkeliers- en ondernemersorganisaties in Zoetermeer?

3. Is het college bereid om met andere gemeenten, zoals Rotterdam en Den Haag contact op te nemen over hun ervaringen met de aanpak van dit probleem? En over het resultaat de gemeenteraad te informeren?

4. Hoe kijkt het college aan tegen een algemeen verbod voor het verstrekken van plastic tasjes in Zoetermeer?

5. Kan in het kader van informatie aan de inwoners aandacht worden besteed aan de reductie van het gebruik van plastic wegwerpafval in het algemeen en van het gebruik van plastic tasjes in het bijzonder? Zo ja, waaraan wordt daarbij concreet gedacht en op welke termijn?

De Partij Democratie voor Zoetermeer ...

Partij voor Zoetermeer (PVZ) Partij voor Zoetermeer (PVZ) Zoetermeer 19-09-2018 20:20

De Partij Democratie voor Zoetermeer (PDvZ) heeft in schriftelijke vragen aan het college aandacht gevraagd voor de enorme hoeveelheid plastic afval die wekelijks bij winkelcentrum de Vlieger in Rokkeveen ontstaat. Elk weekend ontstaat hier rond de plastic pers een enorme hoeveelheid van verschillende soorten plastic afval. Volgens de winkeliers van de Vlieger zijn niet alleen bezoekers van het winkelcentrum hier debet aan maar wordt er ook bedrijfsafval gedumpt. Zij komen tot deze conclusie doordat er grote hoeveelheden plastic schoonmaak verpakkingen in tassen bij de pers worden gezet. Vooral in het weekend ontstaat deze situatie omdat de container pas op maandag wordt geleegd. Het gevolg is dat veel plastic wegwaait over de parkeerplaats en in de natuur terecht komt met alle gevolgen van dien. Ook ongedierte vreet de plastic tassen aan op zoek naar etensresten en het veroorzaakt tevens stankoverlast voor de omgeving. De winkeliers hebben al regelmatig contact gezocht met de gemeente maar wordt er niets aan gedaan. Volgens de winkeliers wordt er niet naar hun klachten geluisterd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.