Nieuws van politieke partijen over Roosendaalse Lijst inzichtelijk

4 documenten

Uitstel Beter Afval Scheiden

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst D66 CDA PvdA Roosendaal 09-10-2019 17:17

In de raadsvergadering van 4 april 2019 heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten, op voorstel van het college van B&W, om in het 4e kwartaal 2019 de inzameling van het restafval aan huis voortaan 1x per 4 weken uit te voeren.

Tot vandaag hadden onze fracties, maar vooral ook onze inwoners, niets vernomen van u of de uitvoerende instantie (SAVER), over de wijziging die op 4 april 2019 was aangenomen.

Vandaag hebben we kennis kunnen nemen van uw raadsmededeling waarin u aangeeft dat de invoering van 1x per 4 weken inzamelen restafval niet dit kwartaal wordt ingevoerd, maar start op 1 maart 2020.

In uw raadsvoorstel, wat al was aangenomen op 4 april 2019 staat over communicatie het volgende:

Welk besluit ook genomen wordt, communicatie is cruciaal voor de kans van slagen. Daarom willen we nu ook niet op voorhand een “standaard communicatieplan / strategie” presenteren. Elke besluit vraagt om een andere communicatieaanpak (= maatwerk) met daarin de juist gestelde kaders, de juiste communicatiemiddelen en een overdacht verwachtingsmanagement (zowel intern als extern). Eerst moet duidelijk zijn welke richting wordt gekozen. Aan de hand daarvan wordt er een communicatiestrategie bepaald. Uiteraard is het uitgangspunt duidelijke, concrete, regelmatige en op de verschillende doelgroepen gerichte communicatie (ook op basis van de bevindingen uit de gesprekken en de flitspeiling) en waar mogelijk worden bewoners erbij betrokken. Dit is belangrijk voor het verkrijgen en vergroten van het draagvlak.

1.Wanneer wist u dat invoering per 1 oktober 2019 wellicht niet haalbaar was en vindt u dat u de gemeenteraad hierover tijdig heeft geïnformeerd? Graag een toelichting.

2.Wat heeft u tussen 4 april 2019 en 1 oktober 2019 gedaan om te komen tot uw initiële uitgangspunt om per 1 oktober 2019 de inzameling van het restafval aan huis voortaan 1x per 4 weken uit te voeren?

3.Waarom is nu pas uw communicatiestrategie met een daarbij behorende kalender gereed?

4.Waarom bleek de besluitvorming van 4 april 2019 logistiek niet haalbaar?

5.Waarom heeft u nog geen keuze kunnen maken welk biologisch afbreekbaar zakje er gebruikt moet worden ten behoeve van het GFT-aanrechtbakje?

6.Waarom heeft u nog geen keuze kunnen maken welk GFT-aanrechtbakje beschikbaar wordt gesteld aan onze inwoners?

7.Wanneer is het haalbaarheidsonderzoek nascheiding gereed?

8.Waarom zijn de locaties waar de gemeente luiers en incontinentiematerialen willen verzamelen nog niet aangeschreven en gaat u dat pas deze week doen?

9.Welke financiële consequenties zijn er mee gemoeid door het uitstellen van het raadsbesluit?

In uw communicatiestrategie mikt u op verschillende doelgroepen om beter afvalscheidingsgedrag te realiseren, bewustwording over het belang en de schaarste van zuivere grondstoffen, het besef dat de moeite die ze doen met afval scheiden beloond wordt en het besef dat het zuinig omgaan met grondstoffen belangrijk is de toekomst volgende generaties.

10. Vormt deze aanpak dan niet de basis om te komen tot een weloverwogen keuze om het huidige beleid van de inzameling van het restafval aan huis te beoordelen? Graag een toelichting.

(Ingediend samen met SP, CU, VLP, CDA, D66, PvdA en fraktie Wezenbeek)

Voor beantwoording, zie link : LINK

Vrouwenhof

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst GroenLinks D66 CDA PvdA Roosendaal 08-10-2019 17:10

Afgelopen zaterdag, 21 september 2019, was het World Cleanup Day. Een reden voor ondergetekende raadsleden en nog enkele vrijwilligers om, gezamenlijk en niet uit naam van een eigen partij, het Vrouwenhof eens op te schonen. Het resultaat na 1,5 uur werken is te zien op de bijgevoegde foto. We hebben heel wat (zwerf)afval geruimd. Wat opvallend was, was dat er vooral in de omgeving van de bankjes erg veel afval lag.

Bij bijna geen enkel bankje in het Vrouwenhofpark staat een prullenbak. Gebruikers van het park worden hierdoor ook niet uitgenodigd om hun afval in een daarvoor bestemde afvalbak te deponeren. En zoals vaak maakt rommel nieuwe rommel. Ook van omwonenden hoorden we dat het park als onveilig wordt ervaren en dat het niet uitnodigt om er een wandeling in te maken.

Over bovenstaande hebben we de navolgende vragen:

1.Is er bewust voor gekozen om geen prullenbakken te plaatsen in het Vrouwenhofpark bij de bankjes? Zo ja, waarom niet?

2.Ziet u een mogelijkheid om op korte termijn deze prullenbakken te plaatsen en frequent te ledigen? Graag een toelichting.

3.Is het park een voetgangersgebied? Zo ja, kan dit door middel van verkeersborden worden aangegeven bij binnenkomst van het park?

4.Kan het park omwille van de veiligheid vaker worden opgenomen in de controles van handhaving en toezicht? Graag een toelichting.

(Ingediend samen met GroenLinks, VLP, CDA, D66, PvdA en fraktie Wezenbeek)

Voor beantwoording, zie link : LINK

Help carnavals- en andere ...

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst D66 ChristenUnie Roosendaal 10-07-2019 05:21

Help carnavals- en andere verenigingen die restafval hebben, om bij het bouwen en de aanschaf van materialen al keuzes te maken zodat er geen restafval overblijft. Dit scheelt kosten voor de vereniging en helpt het milieu. De fractie van de Roosendaalse lijst heeft daartoe samen met VLP, D66 en Christenunie een motie, die eerst enkel over gratis inleveren van restafval ging, omgebouwd tot een duurzame motie waarbij in de toekomst er geen restafval meer is. De motie is daarna unaniem door de raad aangenomen. #omdenken #circulair #helpverenigingen #carnaval

Afvalstoffenheffing – Stoma materiaal

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 08-07-2019 17:25

In de gemeente Roosendaal betaal je per hoeveelheid restafval, diftar, dat je aanbiedt. Dit betekent dat het aantal keer dat men restafval aanbiedt van invloed is op de hoogte van het uiteindelijk te betalen bedrag.

Stomadragers hebben vanwege hun stoma materiaal standaard meer afval en daardoor meer kosten. In de gemeente Roosendaal is hier een speciale regeling voor.

1. Van belastingplichtigen door wie blijkens schriftelijke verklaring van huisarts of medisch specialist of kopie van een afleverbon/factuur/recept als gevolg van een stoma, thuisdialyse, incontinentie of chronische wondverzorging extra afvalstoffen worden aangeboden worden vrijgesteld:

a. 10 ledigingen van de restafval container;

b. 60 inworpen in de ondergrondse restafvalcontainer van 60 liter

c. 120 inworpen in de ondergrondse restafvalcontainer van 30 liter

Voor de gemeente Roosendaal moet je voor deze vrijstelling zijn bij de Belastingsamenwerking West-Brabant. Via de site van de gemeente Roosendaal en Belastingsamenwerking West-Brabant is hierover niets terug te vinden en/of moeilijk te vinden.

De fractie van de Roosendaalse Lijst heeft hierover enkele vragen:

1. Hoe kan een inwoner deze procedure in werking zetten om voor deze vrijstelling in aanmerking te komen?

2. Hoe kunnen we dit toegankelijker maken?

3. Bent u bereid om deze regeling beter, wellicht doelgericht, onder de aandacht te brengen van deze doelgroep?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.