Nieuws van PvdA inzichtelijk

21 documenten

Meierijstad een heel klein beetje schoner!

PvdA PvdA Meierijstad 19-09-2020 13:05

World Cleanup Day is een jaarlijkse wereldwijde burgeractie om het probleem van zwerfvuil aan te pakken door het organiseren van opruimacties. Ook een aantal leden van de de afdeling van de PvdA deed hier zaterdag 19 september 2020 aan mee. Zij liepen in de wijk De Bunders in Veghel rond met handschoenen, prikkers en vuilniszakken.

Het bericht Meierijstad een heel klein beetje schoner! verscheen eerst op PvdA Meierijstad.

Meierijstad een heel klein beetje schoner!

PvdA PvdA Meierijstad 19-09-2020 13:05

World Cleanup Day is een jaarlijkse wereldwijde burgeractie om het probleem van zwerfvuil aan te pakken door het organiseren van opruimacties. Ook een aantal leden van de de afdeling van de PvdA deed hier zaterdag 19 september 2020 aan mee. Zij liepen in de wijk De Bunders in Veghel rond met handschoenen, prikkers en vuilniszakken.

Het bericht Meierijstad een heel klein beetje schoner! verscheen eerst op PvdA Meierijstad.

NUL-emissie zone binnen de Ring in 2030

PvdA PvdA Eindhoven 16-09-2020 20:43

De PvdA in grote lijnen zeer tevreden over dit voorstel. Dit is een zeer redelijk voorstel; waarmee we maatregelen gaan nemen om de luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren, en dat is nodig, want de luchtkwaliteit in Eindhoven is heel slecht. Voor ons als Partij vd Arbeid staat de betaalbaarheid direct naast luchtkwaliteit bovenaan de

Het bericht NUL-emissie zone binnen de Ring in 2030 verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Verduurzaming gemeentelijke organisatie

PvdA PvdA Den Helder 03-04-2020 09:38

De ambitie van Den Helder is duidelijk: in 2040 wil de gemeente energieneutraal zijn. Regelmatig stuurt het college van B&W een raadsinformatiebrief naar de leden van de gemeenteraad om hen te informeren . Hieronder volgt de laatste stand van zaken m.b.t. duurzaamheid.

Aanleiding

In de raadsvergadering van 6 november 2019 hebt u motie M 6.17 (over het versneld realiseren van gemiddeld energielabel B voor ons vastgoed) en amendement am19.00052 (over 5% energiebesparing conform de CO2-ladder) aangenomen. In december 2019 hebben wij u geïnformeerd dat wij verwachten u eind tweede kwartaal van 2020 een raadsvoorstel te kunnen aanbieden over de uitwerking van de doelstellingen die u in de motie en het amendement benoemt, met daarbij een inschatting van de financiële consequenties per 2020. Daarbij gaven wij aan u in maart te informeren over de tussentijdse voortgang. Dat doen we middels deze raadsinformatiebrief

Verduurzaming wagenpark

Het gebruik van het wagenpark is onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente Den Helder. Om die reden wordt nu niet primair ingezet op reductie van het aantal gereden kilometers maar op het inzetten van schoon vervoer waarmee we bijdragen aan het realiseren van een CO2-reductie van 15% in 2022. Voor het groot materieel zijn wij bezig met de installatie van een blauwe dieseltanker op de Ambachtsweg 25. Blauwe diesel is brandstof met een 90% lagere CO2-uitstoot. Blauwe diesel stoot ook nog eens 33% minder roet en fijnstof uit dan normale diesel. Voor de langere termijn onderzoeken wij of wij met het groot materieel kunnen aansluiten op het waterstofproject van de Port of Den Helder. De gemeente Den Helder telt daarnaast momenteel vijftien kleinere voertuigen op de diverse gemeentelijke locaties waarvan vier elektrische auto’s. Bij de nieuwe aanbesteding die in het najaar van 2020 wordt opgestart en in december 2021 geëffectueerd moet zijn, is het uitgangspunt voertuigen aan te schaffen waarbij de aandrijving geen schadelijke uitstoot veroorzaakt (‘zero emission’ voertuig). Voor het verder verduurzamen van het wagenpark is extra budget benodigd ten opzichte van het huidige beschikbare budget. Dit in verband met de hogere kosten van een ‘zero emission’ voertuig ten opzichte van een benzineauto.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Voor het gemeentelijk vastgoed zijn al enkele stappen ondernomen. Zo is de verduurzaming van de Sportlaan 10 (gymzaal) en de Ambachtsweg 25 (gemeentewerf) in gang gezet. Voor de Sportlaan 10 heeft u al een investeringskrediet toegekend. Voor de Ambachtsweg is de ambitie van nul-op-de-meter het uitgangspunt. Daarom wordt in de kadernota 2021 extra budget opgenomen voor realisatie van deze ambitie, bovenop het bedrag wat vanuit het Meerjaren Onderhoudsprgramma beschikbaar is voor verduurzaming. Voor de resterende 22 panden die energielabelplichtig zijn en behoren tot onze kernportefeuille verduurzaming (onderdeel van onze totale portefeuille), wordt per pand gewerkt aan een integrale aanpak van het verduurzamingsvraagstuk. Daarbij wordt rekening gehouden met het pand zelf, de wensen van de huurders en het huidig/toekomstig gebruik. Vervolgens wordt per pand een verduurzamingsvoorstel opgesteld, dat inclusief budgetaanvraag in juni aan u wordt voorgelegd. Ook gaan we het uitgewerkte scenario aan u overleggen om onze kernportefeuille verduurzaming versneld naar gemiddeld energielabel B te brengen.

Verduurzaming Openbare Verlichting

Om 5 % energiebesparing per jaar op de Openbare Verlichting te realiseren, werken wij aan een voorstel waarin we met diverse projecten (waaronder projecten gebiedsgerichte aanpak) inzetten op verLEDden en het behalen van de energiebesparing van 5%. We zetten in op projecten waarbij armaturen met een hoog energieverbruik worden vervangen. In het raadsvoorstel van juni informeren wij u over de verwachte energiebesparing in kWh en de verwante kosten. Vervolg In de raad van 29 juni 2020 leggen wij u een raadsvoorstel voor over de uitwerking van de ambities die met de motie en het amendement zijn aangenomen. Een uitvoeringsplan en een inschatting van de financiële consequenties maken hier onderdeel vanuit.

Het bericht Verduurzaming gemeentelijke organisatie verscheen eerst op PvdA Den Helder.

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

In één oogopslag

PvdA PvdA Bernheze 25-10-2019 10:54

Wie de gemeentepolitiek een beetje volgt, weet dat de maanden oktober en november in het teken van de gemeentebegroting staan. In het voorjaar kijken we al vooruit en bespreken we welke thema’s en maatregelen belangrijk zijn. Dat wordt vervolgens vertaald in wat het moet kosten. En dan ligt er in het najaar een begroting waarin staat hoe we in 2020 ons geld uitgeven. De begroting 2020 wordt op 7...

Bron

In één oogopslag

PvdA PvdA Bernheze 25-10-2019 10:54

Wie de gemeentepolitiek een beetje volgt, weet dat de maanden oktober en november in het teken van de gemeentebegroting staan. In het voorjaar kijken we al vooruit en bespreken we welke thema’s en maatregelen belangrijk zijn. Dat wordt vervolgens vertaald in wat het moet kosten. En dan ligt er in het najaar een begroting waarin staat hoe we in 2020 ons geld uitgeven. De begroting 2020 wordt op 7...

Bron

In één oogopslag

PvdA PvdA Bernheze 25-10-2019 10:54

Wie de gemeentepolitiek een beetje volgt, weet dat de maanden oktober en november in het teken van de gemeentebegroting staan. In het voorjaar kijken we al vooruit en bespreken we welke thema’s en maatregelen belangrijk zijn. Dat wordt vervolgens vertaald in wat het moet kosten. En dan ligt er in het najaar een begroting waarin staat hoe we in 2020 ons geld uitgeven. De begroting 2020 wordt op 7...

Bron

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.