Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

12 documenten

Onduidelijke verkeerssituatie ’s Gravendijkwal duurt voort

SP SP Rotterdam 07-09-2020 16:51

Vorige week had de Rotterdamse SP fractie vragen gesteld aan de wethouder over de verkeerssituatie op de ’s Gravendijkwal. Het verbodsbord op de ’s Gravendijkwal om tijdens spitsuren niet te mogen doorrijden op de zuidwestzijde was afgeplakt. Vanaf vandaag is de ventweg weer afgesloten voor doorgaand verkeer en is het bord weer zichtbaar. Maar er wordt helaas niet gehandhaafd, dus zolang auto's deze doorgaande route gebruiken is er niets veranderd.

Het idee was namelijk om de ’s Gravendijkwal autoluw te maken en de straat daarmee ook minder vervuilend zou worden. Daarom was het voor de bewoners onduidelijk waarom het verbodsbord was afgeplakt. Dit zorgde de facto voor meer verkeer en dezelfde overlast. SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek had er vorige week vragen over gesteld zodat de wethouder actie zou ondernemen. Met succes, want vanaf vandaag is het verbodsbord weer zichtbaar, maar helaas lijken de problemen nog niet opgelost zolang er niet gehandhaafd wordt op doorgaand verkeer.

Eerste keer verantwoordingsdebat!

D66 D66 Rotterdam 02-07-2020 15:00

Op 11 juni was het allereerste verantwoordingsdebat in de Rotterdamse gemeenteraad. In deze nieuwe vorm heeft het college verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid in 2019. Zo krijgt de gemeenteraad een beter beeld over hetgeen er afgelopen jaar is gebeurd. Volgens D66 is er veel goed gegaan het afgelopen jaar. Fractievoorzitter Chantal Zeegers lichte er tijdens het debat een aantal resultaten uit, zoals:

1. De luchtkwaliteit is flink verbeterd.

In Rotterdam is de luchtkwaliteit nog vaak te slecht. Het college heeft zich als doelgestel om in 2020 overal te voldoen aan Europese normen. In 2019 zijn hiervoor de eerste stappen gezet met goed resultaat.

2. Veel extra groen

In 2019 is er veel groen aangelegd, voornamelijk op daken en in de openbare ruimte. In totaal is er in 2019 bijna 2x zoveel groen gerealiseerd dan was verwacht. Wat D66 betreft zet het college deze lijn door en blijven we de stad vergroenen.

3. Nieuwe studentenwoningen.

Studentenwoningen zijn schaars in Rotterdam. Daarom is D66 blij dat het college de doelstelling gehaald heeft met het aantal nieuwe studentenkamers. Het blijft zaak voor het college om nieuwe woningen te realiseren.

4. Goede stappen gemaakt in de armoedeaanpak.

Armoede is een groot probleem in Rotterdam. Gelukkig is de armoedeproblematiek een prioriteit van het college. Het college heeft in 2019 goede stappen gemaakt, maar we zijn er helaas nog lang niet. Hoewel het aantal mensen in de armoede jaarlijks daalt, zijn het er nog te veel te veel. Ook in 2020, met de coronacrisis in acht genomen, is er nog veel werk te verzetten.

Het bericht Eerste keer verantwoordingsdebat! verscheen eerst op Rotterdam.

Na corona: Rotterdammers maken Rotterdam

SP SP Rotterdam 06-05-2020 22:40

Het kabinet kondigde gisteren een langzame verlichting van de maatregelen aan. Het college van Rotterdam werkt momenteel aan een plan: “Rotterdam er weer bovenop”. Dit gaat vooral over de economie, bedrijfsleven en instellingen. De SP wil de gevolgen van de maatregelen en de dreigende crisis voor de inwoners verzamelen: Door uit te gaan van de meest kwetsbaren die er alleen weer bovenop kunnen komen door georganiseerde solidariteit. Het gaat om de mensen: Rotterdammers maken Rotterdam. Wie zijn volgens jou nu het meest kwetsbaar? En wat moet er nu gebeuren? Waar maak jij je zorgen om? Deel jouw verhaal en doe mee!

Vul hier het formulier in:

Loading…

Rotterdam tekent Schone Lucht Akkoord | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-01-2020 00:00

Onze wethouder duurzaamheid Arno Bonte heeft samen met minister van Veldhoven (Milieu en Wonen), 9 provincies en 46 gemeenten het Schone Lucht Akkoord ondertekend. Met dit akkoord wordt de Rotterdamse luchtkwaliteit beter. 

Bonte: “Lucht kent geen gemeentegrenzen. Samenwerken is dan ook noodzakelijk om de luchtkwaliteit te verbeteren. Samen met het Rijk gaan we zorgen voor 50% gezondheidswinst door schone lucht ten opzicht van 2016. Dit betekent dat mensen langer en gezonder en met meer kwaliteit leven”.

Sinds de jaren 90 is de luchtkwaliteit in Nederland flink verbeterd. Echter is deze stijging nog lang niet voldoende. Jaarlijks overlijden er nog 11.000 mensen vroegtijdig vanwege de ongezonde lucht. Hier is dus veel winst te behalen als het gaat om de gezondheid van Nederlanders. Het Schone Lucht Akkoord zet in op een vermindering van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden door wegverkeer, mobiele werktuigen, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens.

Het schone Lucht Akkoord sluit aan op de Rotterdamse Koersnota Schone Lucht en bouwt verder op bestaand beleid zoals het klimaatakkoord en de stikstofaanpak. Het heeft ook een aantal nieuwe maatregelen. €50 miljoen is er door het Rijk uitgetrokken voor dit Akkoord. Rotterdam investeert 15 miljoen in schone lucht, zoals in het stimuleren van schone bouwlogistiek, het aanleggen van walstoom en het oplossen van knelpunten in vieze lucht.

De Rotterdamse Klimaatmars

SP SP Rotterdam 22-08-2019 07:36

Op 8 september zal de grootste klimaatmars in Rotterdam tot nu toe plaatsvinden. Rotterdam heeft de grootste haven van Europa en moet een belangrijke rol spelen in de transitie naar een schonere wereld! De haven is namelijk alleen al verantwoordelijk voor 1/5 van de totale CO2 uitstoot in Nederland.

Studenten, scholieren, docenten, ouders, ondernemers en havenwerkers laten deze dag zien dat wij verandering willen. Deel dit evenement en nodig al je vrienden uit om ook te komen!

Wij eisen dat:- De grote vervuilers worden aangepakt. Wij willen systeemverandering, geen vingerwijzen naar individuen.- De olie en kolen overslag verdwijnt. De 28 miljoen ton kolen die in Rotterdam wordt overgeslagen stoot in totaal evenveel CO2 uit als de helft van de Nederlandse uitstoot.- De fossiele basis van de haven verdwijnt, de haven niet!- Het kabinet zich houdt aan de uitspraak van de rechter in de Urgenda zaak

In het weekend van 6/7/8 september zijn de wereldhavendagen in Rotterdam. De dagen waarop wij van de haven eisen haar verantwoordelijkheid te nemen voor de klimaatcrisis.

De haven is al meer dan 150 jaar een begrip in Rotterdam en altijd onderhevig geweest aan verandering. In 1866 begon de groei van de haven door het aanleggen van de Nieuwe Waterweg om in 1962 de grootste haven van de wereld te worden. Nu 50 jaar later is het de tijd om het voortouw te nemen in de transitie naar een CO2 neutrale haven. We hebben visionaire havenbaronnen, een gemeenteraad met lef en betrokken burgers nodig om ruimte te creëren voor een nieuwe en schone Rotterdamse haven.

Doe mee als vrijwilliger: bit.ly/klimaat010-vrijwilliger

Datum en tijd: 
zondag, 8 september, 2019 - 14:00
Waar: 
Rotterdam Centraal

De Partij voor de Dieren zet ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 27-07-2019 07:01

De Partij voor de Dieren zet vraagtekens bij een Rotterdams kampvuur festival. Hoe strookt dit met het anti-houtstookbeleid van de gemeente? Houtrook is slecht voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van bewoners. De gemeente heeft daarom op onze eerdere vragen geantwoord dat zij actief wil optreden tegen deze nadelige effecten, maar steunt nu dit festival met kampvuren. Daar begrijpen wij niets van. We hebben nieuwe vragen gesteld. 🔥😮❓

Schonere vrachtwagens op de Maasvlakte | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 08-05-2019 00:00

Goed nieuws: de lucht in Rotterdam wordt weer een beetje schoner. Oude vervuilende vrachtwagens zijn niet meer welkom op de Maasvlakte. Na vragen van GroenLinks zijn ontheffingen voor de milieuzone op de Maasvlakte vanaf 1 januari 2020 niet meer mogelijk.

In januari 2014 werd de milieuzone ingesteld. Alleen minder vervuilende vrachtwagens mogen de Maasvlakte op. Veel ondernemers hebben sinds die tijd geïnvesteerd in een moderne, minder vervuilende vrachtwagen. Voor 400 Euro per vrachtwagen was het tot nu toe echter mogelijk om een ontheffing te krijgen. Dat is oneerlijke concurrentie én slecht voor het milieu. Aan deze regeling is nu een einde gemaakt.

Raadslid Jeroen Postma “Het is mooi dat wethouder Judith Bokhove hiermee weer een stap zet in het schoner maken van de lucht in Rotterdam. Investeringen in schoner vervoer moeten beloond worden en vervuilers zijn niet meer welkom. Schonere vrachtwagens zorgen immers voor minder luchtvervuiling op de Maasvlakte en in de stad.”

Behoud sloopregeling oude brommers | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 15-11-2018 00:00

Om luchtvervuiling tegen te gaan pleit GroenLinks voor behoud van de sloopregeling voor oude en vervuilende brom- en snorfietsen.

Door het succes van de regeling is het budget bijna op. De partijen vragen het stadsbestuur om geld vrij te maken om de regeling in 2019 door te zetten.

Sinds 1 januari 2018 biedt de gemeente eigenaren van oude, vervuilende brom- en snorfietsen een premie van 300 euro om hun voertuig te laten slopen. Halverwege oktober hadden al 1.200 bezitters van brom- en snorfietsen van voor 2010 van de regeling gebruik gemaakt. Dat is 15% van het totale aantal oude brom- en snorfietsen in Rotterdam.

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma: “De sloopregeling is een goede maatregel om het aantal oude, vervuilende brommers in de stad te verminderen. Hierdoor wordt fietsen fijner en de lucht schoner.”

Urgenda wint Klimaatzaak! | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 09-10-2018 00:00

Vandaag stelde het gerechtshof in Den Haag Urgenda in het gelijk. Nederland moet meer doen om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Urgenda eist dat de Staat maatregelen neemt zodat de uitstoot van broeikasgassen in 2020 is teruggedrongen met 25 procent ten opzichte van 1990. Het hof komt tot het oordeel dat 25 procent het minimum is voor de Staat om te voldoen aan zijn zorgplicht. Het benadrukt dat sprake is van een "reële dreiging" door klimaatverandering.

In Rotterdam staan we voor een grote opgave. Daarom moeten we juist voorop lopen om de uitstoot aan te pakken. We hebben een debat hierover aangevraagd.

Verkeer in Rotterdam moet duurzamer

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 14-08-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over duurzaam verkeer. Uit een analyse die recent is opgesteld door natuurorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat de gemeente Rotterdam op een aantal punten slecht scoort, bijvoorbeeld op duurzame stadsdistributie (denk aan: het bundelen van vervoersstromen voor de bevoorrading van winkels in de binnenstad), 'snelwegen' voor fietsers en uitstootvrij openbaar vervoer. Verder scoort de gemeente slecht op de parkeernormen voor auto's die zij hanteert. Deze parkeernormen bevatten de verplichting parkeerplaatsen aan te leggen als ontwikkelaars woningen of winkels willen realiseren. Verkeer in Rotterdam moet duurzamer, want de stad heeft een zeer matige tot slechte luchtkwaliteit. Daarom willen wij van het college van burgemeester en wethouders weten wat zij de komende vier jaar gaat doen om het verkeer in Rotterdam schoner te maken. Wij willen bijvoorbeeld weten hoe zij marktpartijen interesseert in het opzetten van duurzame stadsdistributie. Verder vinden wij dat de verplichting voor het aanleggen van parkeerplaatsen van tafel moet voor nieuwe woningen en winkels in de binnenstad, want juist daar komen veel mensen die hinder ondervinden van slechte lucht en bovendien kun je met het openbaar vervoer overal in een mum van tijd komen. Ook willen wij weten waarom de milieuzone wordt afgeschaft. Als het argument is dat de milieuzone te weinig oplevert voor schone lucht, dan kiest de Partij voor de Dieren in Rotterdam niet voor afschaffing maar juist voor verhoging van de grenswaarden met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen. Tot slot hebben wij het college van burgemeester en wethouders gevraagd of zij de normen voor luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) in plaats van de normen van de Europese Unie (EU) wil hanteren voor het verduurzamen van het verkeer. De WGO-normen zijn namelijk gebaseerd op wetenschappelijke kennis over gezondheidseffecten, niet op politiek compromis tussen lidstaten zoals het geval is met de EU-normen. Ook hopen wij dat het college van burgemeester en wethouders meldingen over smog gaat koppelen aan adviezen gericht aan burgers alternatieven te zoeken voor de auto als de luchtkwaliteit op zonnige en windstille dagen te wensen over laat. Smog wordt namelijk in grote mate veroorzaakt door uitlaatgassen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.