Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

7 documenten

Scholen als afspiegeling van de wijk | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 Amersfoort 07-04-2019 00:00

Wij vinden het van belang dat kinderen in hun eigen wijk naar school gaan. Op dinsdag 9 april gaan we daarom in gesprek met betrokkenen uit het onderwijsveld en raadsleden, tijdens een rondetafelgesprek dat we samen met D66 hebben georganiseerd. In hoeverre gaan leerlingen in de eigen wijk naar school en hoe kunnen we dat bevorderen?

Waarom vinden we dit belangrijk? Raadslid Bram Leeuwenkamp - die scholen ziet als maatschappij in het klein - licht toe in dit artikel.

Scholen als maatschappij in het klein Op school bereiden we kinderen voor op de toekomst. Kinderen doen er kennis en vaardigheden op die ze later in de maatschappij nodig zullen hebben. Ze leren rekenen en spellen, wat de hoofdstad van Drenthe is en wie Napoleon Bonaparte was. Ook leren ze respectvol met elkaar omgaan, dat er verschillen zijn tussen mensen en dat deze verschillen er mogen zijn. Eigenlijk is de school een soort maatschappij in het klein waar kinderen leren hoe je met al die verschillende mensen op een vreedzame manier kunt samenleven.

Het gevaar van segregatie Wanneer kinderen echter opgroeien op een school die wat betreft samenstelling eenzijdig is, bestaat het risico dat ze ook opgroeien met een eenzijdig perspectief van de samenleving. Deze segregatie in het onderwijs is onwenselijk, omdat het kinderen de kans ontneemt om kinderen met een andere achtergrond dan zijzelf te leren kennen en te begrijpen.

De situatie in Amersfoort Onderwijssegregatie is een serieus probleem in Nederland: de Onderwijsraad concludeerde vorig jaar dat de segregatie op scholen in Nederland is toegenomen. Ook in Amersfoort is er sprake van segregatie: in het Soesterkwartier vertrekken ‘s morgens veel kinderen naar scholen buiten de eigen wijk. In Liendert staan twee basisscholen die op geen enkele manier een afspiegeling van de eigen wijk zijn. Dat zijn gevolgen van keuzes die we als gemeente maken in ons huisvestingsbeleid en ook zijn het keuzes die ouders maken. Keuzes die vergaande gevolgen hebben voor hoe kinderen opgroeien in onze stad, voor wijken waar de sociale samenhang onder druk staat en uiteindelijk ook met gevolgen voor hoe wij samen een stad willen zijn.

Wij vinden het daarom van belang dat kinderen in Amersfoort zoveel mogelijk in de eigen wijk naar school gaan. Dat vergroot de sociale samenhang binnen een wijk, legt minder druk op de infrastructuur: leerlingen kunnen lopend of met de fiets naar school worden gebracht en tenslotte is het in een diverse stad als Amersfoort belangrijk dat kinderen van jongs af aan al ervaren dat er meer is dat ons bindt, dan dat ons onderscheidt van elkaar.

Wil je meer weten over onze visie op onderwijs in Amersfoort of geeft dit stuk aanleiding om daar eens met ons over door te praten? Neem dan contact op met Bram Leeuwenkamp, onze woordvoerder Onderwijs. Telefoon: 06 2440 0202 of mail: bl.leeuwenkamp@amersfoort.nl

 

 

Vragen – Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen in Amersfoort-Noord

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 12-03-2019 17:44

Nummer: 2019-037

Datum: 11 maart 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen Amersfoort Noord / Hooglanderveen / Vathorst.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van onderstaande BPA toelichting?

Hoe duidt het College haar antwoord ( 2019 – 18 ) op vraag 10 in relatie tot het aannamebeleid van de St. Josephschool?

Is, en blijft het College van mening dat het aannamebeleid van de St. Josephschool gericht is op Hooglanderveen als verzorgingsgebied, ondanks dat de zonering, die de St. Josephschool hanteert, (dus geen Postcode zoals het College beweerd) een ander beeld geeft?

Hoeveel kinderen staan er, volgens het College, momenteel per basisschool in Amersfoort Noord / Hooglanderveen / Vathorst op een wachtlijst c.q. zijn uiteindelijk niet geplaatst op hun basisschool van voorkeur?

Hoe zien deze aantallen, volgens het College, eruit voor de afgelopen jaren?

Welke trends zijn er, volgens het College, uit deze cijfers op te maken?

________________________________________________

BPA Toelichting:

Bij het College antwoord 2019 – 18, op vraag 10 in de vorige schriftelijke BPA vragen over dit onderwerp stelde het College:

Vraag 10:

Is het College van mening dat de vraag naar basisonderwijs vanuit het dorp Hooglanderveen in principe door Katholieke basisschool St. Joseph opgevangen dient te kunnen worden?

a. Zo ja, hoe heeft het kunnen gebeuren dat ouders uit Hooglanderveen nu moeten uitwijken naar basisscholen in Vathorst voor basisonderwijs?

b. Zo nee, hoe duidt het College dit in relatie tot de extra autobewegingen die het uitwijken naar Vathorst tot gevolg heeft, gelet op het voor sluipverkeer autoluw gemaakte dorp Hooglanderveen ?

Antwoord van het College op vraag 10:

Nee, hoewel de Sint Josephschool van oudsher de ‘dorpsschool’ is van Hooglanderveen is het niet zo dat alle leerlingen uit het ‘dorp’ daar opgevangen moeten kunnen worden. In relatie tot de nieuwbouw in 2008 van deze school zijn twee aspecten van belang voor het schoolbestuur.

Ten eerste moet de school door omvang herkenbaar blijven als ‘dorpsschool’ en niet de omvang krijgen van een multifunctionele accommodatie zoals verder het geval is in Vathorst.

Ten tweede moet de school toegankelijk zijn voor leerlingen vanuit het dorp Hooglanderveen, in geval ouders kiezen voor katholiek basisonderwijs.

Dit laatste is gewaarborgd doordat het schoolbestuur in haar aannamebeleid een postcodebeleid hanteert.

Leerlingen die binnen het postcodegebied van de school wonen hebben voorrang op leerlingen van buiten het postcodegebied van de school. Het staat ouders uiteraard vrij om niet te kiezen voor de Sint Josephschool, omdat ze voorkeur geven aan een school van een andere geloofsrichting of onderwijskundig profiel.

Echter, in het aannamebeleid van de St. Josephschool ( https://cdn1.kbs-st-joseph.nl/uploads/Editor/aannamebeleid-01-07-2015-definitief.pdf ) staat te lezen dat zij werkt met drie zones: A (eerste voorrangsgebied), B (tweede voorrangsgebied, grenzend aan zone A) en C (grenzend aan zone B en tot aan het spoor) en zogenaamde ‘overige straten’.

Het valt hierbij op dat de voorrangsgebieden meerdere straten buiten Hooglanderveen bevatten en dat zowel zone C als overige straten veel straten binnen Hooglanderveen bevatten.

De door het college gestelde waarborg voor de mogelijkheid tot het volgen van katholiek basisonderwijs voor kinderen uit Hooglanderveen lijkt de Burger Partij Amersfoort (BPA) daarmee apert onjuist.

Kinderen uit Hooglanderveen die in zones A, B, C of overige straten wonen kunnen namelijk op een wachtlijst terecht komen, blijkens punten 4 en 5 uit het beleid:

4. Valt uw woning niet in onderstaand overzicht van straten, dan wordt uw kind automatisch op de wachtlijst geplaatst (=blauw gebied). In het schooljaar voordat uw kind naar school gaat, rond maart, zal directie beslissen of er ruimte is om uw kind te plaatsen. Het blauwe gebied aangrenzend aan het spoor heeft voorrang boven de overige straten in het blauwe gebied.

5. Indien de groepen vol zitten zullen ook de kinderen uit de zones A, B en C op de wachtlijst geplaatst worden.

Bovendien wordt er gesteld:

Straatnamen die niet voorkomen in bovengenoemde opsomming en zonering A, B, C en wel bij de wijk Vathorst horen (gebied blauw), blijven tevens voedingsgebied voor de St. Josephschool. Ook hiervoor geldt de wachtlijstregeling, zie punt 4 …

De BPA ontvangt bezorgde signalen van ouders wiens kind(eren) op een wachtlijst voor een basisschool geplaatst worden. Zo ook bij basisschool St. Joseph.

Hieruit blijkt volgens de BPA dat het aanbod op basisscholen in Amersfoort-Noord in de praktijk achterblijft bij de vraag. Om het probleem te kwantificeren verzoeken wij het college om inzage in de wachtlijstlengte voor de verschillende basisscholen in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst.

Video – Het Onderwijs in Vathorst en Hooglanderveen loopt vast

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 05-02-2019 20:01

Het basisonderwijs in Hooglanderveen en Vathorst loopt vast. Er zijn te weinig basisschool plekken om te voorzien in de stijgende vraag vanuit de jonge en groeiende wijk Vathorst. Hierdoor kunnen kinderen niet langer terecht bij de dichts bijzijnde basisschool en moeten zij uitwijken naar scholen verder weg. Dit leidt tot veel extra verkeersbewegingen over het autoluw gemaakte Hooglanderveen en de ring rond Vathorst die tijdens de spits muurvast staat.

Vragen – Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen Hooglanderveen en Vathorst

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) D66 Amersfoort 05-02-2019 14:25

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad

Nummer: 2019-018

Datum: 5 februari 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van onderstaande toelichting ?

Zo ja, hoe is het College voornemens het aanbod toekomstgericht te verhogen om de nog steeds toenemende vraag naar het aantal LO leerlingen plaatsen het hoofd te kunnen bieden?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waarom heeft het College niet de noodzaak gevoeld om het aanbod van basisonderwijs in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst. sterker te laten toenemen?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waarom heeft het College niet sterker gestuurd op het doen toenemen van het aanbod om de vraag op te kunnen vangen?

Zo nee, waarom niet?

Is het College voornemens om maatregelen te nemen om het aanbod van basisonderwijs (het aantal LO leerlingen plaatsen) in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst.toe te laten nemen?

Zo ja, welke?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, welke maatregelen heeft het College genomen om deze mogelijke oorzaak van extra en onnodige verkeersbewegingen te reduceren?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College een relatie tussen het gebrek aan basisonderwijs (het aantal LO leerlingen plaatsen) in deze buurt en deze ontsluitingsproblematiek door bijvoorbeeld ouders die hun kinderen met de auto naar school moeten brengen in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst.?

Zo ja, in welke mate?

Zo nee, waarom niet?

Is het College naar aanleiding van deze vragen extra onderzoek te doen naar de omvang van het probleem en hier zo nodig op de acteren?

Zo ja, binnen welke termijn en met welke concrete maatregelen?

Zo nee, waarom niet?

Is het College van mening dat de vraag naar basisonderwijs vanuit het dorp Hooglanderveen in principe door Katholieke basisschool St. Joseph opgevangen dient te kunnen worden?

Zo ja, hoe heeft het kunnen gebeuren dat ouders uit Hooglanderveen nu moeten uitwijken naar basisscholen in Vathorst voor basisonderwijs?

Zo nee, hoe duidt het College dit in relatie tot de extra autobewegingen die het uitwijken naar Vathorst tot gevolg heeft, gelet op het voor sluipverkeer autoluw gemaakte dorp Hooglanderveen ?

________________________________________________

Helaas heeft in de vorige Raadsperiode de toenmalige D66 wethouder vele planningstaken (met een grote zak geld van 400 Miljoen !!) “overgedragen” aan het Amersfoortse Onderwijs veld.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) was (en is ) hier altijd fel tegen geweest, echter de gemeenteraad ( de toenmalige D66 Coalitie ) heeft de vorige periode (helaas) anders beslist !

Nu, nauwelijks een jaar later ziet de BPA dat het in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst al behoorlijk mis loopt !

De BPA constateert, op basis van Amersfoort in Cijfers, dat het aantal kinderen dat voor het eerst naar de basisschool gaat de afgelopen jaren sterk is toegenomen en nog steeds ieder jaar weer sterk blijft stijgen.

Tegelijkertijd is het basisonderwijs aanbod (het aantal LO leerlingen plaatsen) in het gebied nagenoeg gelijk gebleven. De BPA betwijfelt dan ook of ouders nog wel in staat zijn om hun kind onderwijs te laten genieten op de meest dichtbij zijnde schoollocatie.

Dat dit momenteel niet het geval is wordt bevestigd door vele zorgwekkende berichten van ongeruste ouders uit Vathorst en Hooglanderveen. Zij melden ons dat het door schaarste gedreven aannamebeleid ertoe leidt dat hun kind uit moet wijken naar verder gelegen basisscholen of andere typen basisscholen.

Ieder kind heeft onzes inziens recht op passend (basis) onderwijs in zijn of haar buurt.

De BPA vindt het schrijnend dat ouders momenteel gedwongen worden tot het verder weg brengen van hun kinderen wat leidt tot een verdere toename van verkeersbewegingen in deze toch al zo drukke wijk met veel ontsluitingsproblemen tijdens en rond de spitsuren.

De BPA is van mening dat het sterk toenemen van de vraag naar basisonderwijs door de gemeente makkelijk had kunnen worden voorzien, omdat Vathorst een sterk groeiende wijk van Amersfoort is met veel jonge gezinnen.

Het achterblijven van het aanbod bij deze groeiende vraag en de problemen die dit met zich mee zou brengen voor de betrokken partijen is dan ook eveneens eenvoudig te voorzien geweest, volgens de BPA.

Als gemeente is Amersfoort niet alleen gebaat bij een goede verkeersdoorstroming, maar is zij er ook verantwoordelijk voor om het voorzieningenniveau van het (basis)onderwijs op peil te houden. Bijvoorbeeld door bestaande scholen zich te laten uitbreiden of nieuwe basisscholen te laten realiseren.

De signalen die de BPA nu ontvangt, in combinatie met de openbare informatie die ons ter beschikking staat, doet ons twijfelen aan het toereikend zijn van de beschikbaar gestelde middelen c.q. de urgentie ( v.w.b. het aantal LO leerlingen plaatsen) bij de gemeente voor dit probleem in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst betreffende basisonderwijs.

Zij geven dan ook aanleiding voor het stellen van deze schriftelijke vragen.

Zie ook ons live interview van Vathorst TV over dit onderwerp.

We maken ons zorgen over het ...

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 03-01-2019 14:21

We maken ons zorgen over het toenemende lerarentekort in het basisonderwijs en op middelbare scholen. Bram Leeuwenkamp heeft daarom schriftelijk vragen ingediend en wil van het college onder meer weten hoe groot het lerarentekort in de stad precies is. “We moeten voorkomen dat er straks een generatie opgroeit die kwalitatief minder goed onderwijs krijgt. Daarnaast heeft het tekort ook invloed op het pedagogische klimaat: kinderen dreigen niet meer de zorg en aandacht te krijgen die zij nodig hebben vanwege maatregelen om de tekorten op te vangen, zoals bijvoorbeeld het onderverdelen van klassen. Met name voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben is dit risicovol en onwenselijk.”

Bram Leeuwenkamp stelt vragen over lerarentekort | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 03-01-2019 00:00

We maken ons zorgen over het toenemende lerarentekort in het basisonderwijs en op middelbare scholen. Bram Leeuwenkamp heeft daarom schriftelijk vragen ingediend en wil van het college onder meer weten hoe groot het lerarentekort in de stad precies is.

“We moeten voorkomen dat er straks een generatie opgroeit die kwalitatief minder goed onderwijs krijgt. Daarnaast heeft het tekort ook invloed op het pedagogische klimaat: kinderen dreigen niet meer de zorg en aandacht te krijgen die zij nodig hebben, vanwege maatregelen om de tekorten op te vangen, zoals bijvoorbeeld het onderverdelen van klassen. Met name voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben is dit risicovol en onwenselijk.”

„Een gebrek aan bevoegde leraren binnen Amersfoort betekent niet alleen een risico voor de kwaliteit van het onderwijs, maar heeft ook gevolgen voor het pedagogische klimaat op scholen’’, zegt Bram, zelf werkzaam in het onderwijs, vandaag in de Amersfoortse editie van het AD.

Bram wil weten welke rol het college voor zichzelf ziet in het terugdringen van de tekorten en of er hierover al gesprekken gaande zijn met de schoolbesturen. Onvoldoende betaalbare woonruimte voor leraren in de stad kan bijvoorbeeld een rol spelen en daarom vraagt hij ook wat het college doet om ervoor te zorgen dat er specifiek voor leraren voldoende betaalbare woonruimte beschikbaar komt.

Verder wil Bram  van het college weten of er net als elders ook in Amersfoort scholen zijn die overwegen te experimenteren met een vierdaagse schoolweek vanwege gebrek aan leerkrachten..

Leerkrachten en leerlingen willen schone toiletten!

CDA CDA Amersfoort 16-09-2018 04:51

Onhygiënische toiletten onderwijs De hygiëne laat in veel Nederlandse schoolgebouwen ernstig te wensen over. Leraren ontvangen hier massaal klachten over van zowel ouders als kinderen. Met name de toiletten zijn vaak niet goed schoon en onhygiënisch. Dit zorgt ervoor dat meer dan de helft van de leerlingen hun toiletbezoek liever uitstelt tot zij weer thuis zijn, met alle gevolgen van dien. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo) in opdracht van het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity. In het onderzoek werd bij ruim 1.500 ouders, leraren en leerlingen van basisscholen en middelbare scholen in Nederland hun mening over de hygiëne op school getoetst. Zeven op de tien leraren (67%) geven aan klachten te ontvangen van leerlingen over de hygiëne op school. De helft wordt hier zelfs op aangesproken door de ouders. Dit leidt ertoe dat kinderen het toilet op school het liefst zoveel mogelijk mijden. Ruim de helft (51%) van de basisschoolleerlingen geeft aan dat zij liever niet op school naar de wc gaan. Bij middelbare scholieren is dit zelfs 59 procent. Ook ouders valt dit op; 46 procent merkt regelmatig dat hun kind de grote boodschap ophoudt totdat hij of zij thuis is. De grootste klachten zijn stank op het toilet (85%) en vieze wc-brillen (76%). Bovendien heeft 43 procent van de leerlingen regelmatig moeite met opletten in de les omdat zij naar het toilet moeten maar liever niet willen gaan. De CDA fractie wil graag de volgende vragen aan het college voorleggen: 1. Is het college op de hoogte van dit onderzoek en hoe beoordeelt zij dit probleem in Amersfoort? 2. Is dit probleem in het verleden besproken en aangekaart bij de diverse onderwijsinstellingen (Meerkring, KPOA etc.) en, zo ja, wat was de uitkomst daarvan? 3. Welke eventuele maatregelen heeft het college voor ogen om dit probleem op te lossen? Ondertekening: Namens het CDA- Hans-Dieter de Smit

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.