Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal over D66 inzichtelijk

14 documenten

WaterNatuurlijk Rivierenland heeft 4 ...

D66 D66 Berg en Dal 25-03-2019 20:06

WaterNatuurlijk Rivierenland heeft 4 zetels in het Waterschapsbestuur weten te veroveren, één meer dan in de vorige periode. Gerhard Boot, fractielid van D66 Berg en Dal, haalde maar liefst 394 voorkeursstemmen binnen: "Via mijn kanalen zal ik er alles aan doen om onze D66 belangen voor Berg en Dal uit te dragen". Lees hier het volledige artikel:

Trekken aan een dood paard?

PvdA PvdA D66 CDA Berg en Dal 31-01-2019 09:00

De reactivering van de railverbinding Kleef-Nijmegen blijft de gemoederen bezighouden. Een echte (politieke) discussie daarover wordt echter al jaren angstvallig vermeden, met name door het college in Nijmegen en de tegenstanders van de railverbinding in Groesbeek/Berg en Dal (CDA en GVP).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

Conferentie railverbinding Kleef-Nijmegen

Op een door ons (PvdA Berg en Dal/Nijmegen, SPD Kranenburg/Kleef) georganiseerd congres schitterden zij door afwezigheid. En daar waar serieuze pogingen worden gedaan de discussie op Euregionaal niveau te voeren, komen dezelfde partijen gewoon niet opdagen. Wel wordt er via de provincie, als die door politieke vragen onzerzijds en van D66 tot een discussie wordt uitgedaagd, via een ‘achterkamertjes’-brief een niet door de raden gesanctioneerd standpunt ingenomen: tegen! Een nieuw onderzoek waar veel partijen om vragen, wordt uit de weg gegaan.

Wij trekken niet aan een dood paard! Wat willen wij wel?

Wij willen een discussie over de toekomst van het centrum van Groesbeek. Nu wordt er maar wat aangepast, wat gerommeld met stoplichten en gemaakte afspraken over een autoluw centrum. 12 maart (tijdens een thema-avond Mobiliteit / centrumplan Groesbeek) zal gepraat worden over een veilige en publieksvriendelijke afwikkeling van het drukke verkeer. Het is goed te lezen dat dit college tegen barières is in het centrum. Verbazingwekkend dus dat het de huidige situatie net als het vorige college lijkt te willen continueren.

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

3D-impressie van de lightrail

Nergens blijkt een visie op ons centrum, op de functie ervan voor ons toerisme. Wij willen graag een centrum waarbij het marktplein wordt verbonden met het dorpsplein. Dat centrum is autovrij, behoudens duurzaam, openbaar vervoer voor de kernen en onze musea. De verkeersafwikkeling voor het doorgaand verkeer verloopt via de al bestaande rondweg. Te praten valt over alternatieven en noodzakelijke aanpassingen.

In zo’n centrum past wat ons betreft een elektrische of op waterstof rijdende lightrail Nijmegen-Kleef, die twee keer per uur passeert. Het huidige drainsinestation voldoet prima als halte.

Niks tunnel! Niks 140 meter lang station! Niks barrière! Niks dood paard.

Wel een centrum dat Groesbeek eer aandoet. Aanpakken dus. Te beginnen met een nieuw onderzoek naar moderne technologie en actuele passagierscijfers.

Het bericht Trekken aan een dood paard? verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Trekken aan een dood paard?

PvdA PvdA D66 CDA Berg en Dal 31-01-2019 09:00

De reactivering van de railverbinding Kleef-Nijmegen blijft de gemoederen bezighouden. Een echte (politieke) discussie daarover wordt echter al jaren angstvallig vermeden, met name door het college in Nijmegen en de tegenstanders van de railverbinding in Groesbeek/Berg en Dal (CDA en GVP).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

Conferentie railverbinding Kleef-Nijmegen

Op een door ons (PvdA Berg en Dal/Nijmegen, SPD Kranenburg/Kleef) georganiseerd congres schitterden zij door afwezigheid. En daar waar serieuze pogingen worden gedaan de discussie op Euregionaal niveau te voeren, komen dezelfde partijen gewoon niet opdagen. Wel wordt er via de provincie, als die door politieke vragen onzerzijds en van D66 tot een discussie wordt uitgedaagd, via een ‘achterkamertjes’-brief een niet door de raden gesanctioneerd standpunt ingenomen: tegen! Een nieuw onderzoek waar veel partijen om vragen, wordt uit de weg gegaan.

Wij trekken niet aan een dood paard! Wat willen wij wel?

Wij willen een discussie over de toekomst van het centrum van Groesbeek. Nu wordt er maar wat aangepast, wat gerommeld met stoplichten en gemaakte afspraken over een autoluw centrum. 12 maart (tijdens een thema-avond Mobiliteit / centrumplan Groesbeek) zal gepraat worden over een veilige en publieksvriendelijke afwikkeling van het drukke verkeer. Het is goed te lezen dat dit college tegen barières is in het centrum. Verbazingwekkend dus dat het de huidige situatie net als het vorige college lijkt te willen continueren.

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

3D-impressie van de lightrail

Nergens blijkt een visie op ons centrum, op de functie ervan voor ons toerisme. Wij willen graag een centrum waarbij het marktplein wordt verbonden met het dorpsplein. Dat centrum is autovrij, behoudens duurzaam, openbaar vervoer voor de kernen en onze musea. De verkeersafwikkeling voor het doorgaand verkeer verloopt via de al bestaande rondweg. Te praten valt over alternatieven en noodzakelijke aanpassingen.

In zo’n centrum past wat ons betreft een elektrische of op waterstof rijdende lightrail Nijmegen-Kleef, die twee keer per uur passeert. Het huidige drainsinestation voldoet prima als halte.

Niks tunnel! Niks 140 meter lang station! Niks barrière! Niks dood paard.

Wel een centrum dat Groesbeek eer aandoet. Aanpakken dus. Te beginnen met een nieuw onderzoek naar moderne technologie en actuele passagierscijfers.

Het bericht Trekken aan een dood paard? verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Trekken aan een dood paard?

PvdA PvdA D66 CDA Berg en Dal 31-01-2019 09:00

De reactivering van de railverbinding Kleef-Nijmegen blijft de gemoederen bezighouden. Een echte (politieke) discussie daarover wordt echter al jaren angstvallig vermeden, met name door het college in Nijmegen en de tegenstanders van de railverbinding in Groesbeek/Berg en Dal (CDA en GVP).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

Conferentie railverbinding Kleef-Nijmegen

Op een door ons (PvdA Berg en Dal/Nijmegen, SPD Kranenburg/Kleef) georganiseerd congres schitterden zij door afwezigheid. En daar waar serieuze pogingen worden gedaan de discussie op Euregionaal niveau te voeren, komen dezelfde partijen gewoon niet opdagen. Wel wordt er via de provincie, als die door politieke vragen onzerzijds en van D66 tot een discussie wordt uitgedaagd, via een ‘achterkamertjes’-brief een niet door de raden gesanctioneerd standpunt ingenomen: tegen! Een nieuw onderzoek waar veel partijen om vragen, wordt uit de weg gegaan.

Wij trekken niet aan een dood paard! Wat willen wij wel?

Wij willen een discussie over de toekomst van het centrum van Groesbeek. Nu wordt er maar wat aangepast, wat gerommeld met stoplichten en gemaakte afspraken over een autoluw centrum. 12 maart (tijdens een thema-avond Mobiliteit / centrumplan Groesbeek) zal gepraat worden over een veilige en publieksvriendelijke afwikkeling van het drukke verkeer. Het is goed te lezen dat dit college tegen barières is in het centrum. Verbazingwekkend dus dat het de huidige situatie net als het vorige college lijkt te willen continueren.

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/trekken-aan-een-dood-paard/

3D-impressie van de lightrail

Nergens blijkt een visie op ons centrum, op de functie ervan voor ons toerisme. Wij willen graag een centrum waarbij het marktplein wordt verbonden met het dorpsplein. Dat centrum is autovrij, behoudens duurzaam, openbaar vervoer voor de kernen en onze musea. De verkeersafwikkeling voor het doorgaand verkeer verloopt via de al bestaande rondweg. Te praten valt over alternatieven en noodzakelijke aanpassingen.

In zo’n centrum past wat ons betreft een elektrische of op waterstof rijdende lightrail Nijmegen-Kleef, die twee keer per uur passeert. Het huidige drainsinestation voldoet prima als halte.

Niks tunnel! Niks 140 meter lang station! Niks barrière! Niks dood paard.

Wel een centrum dat Groesbeek eer aandoet. Aanpakken dus. Te beginnen met een nieuw onderzoek naar moderne technologie en actuele passagierscijfers.

Het bericht Trekken aan een dood paard? verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

D66D66 is de partij van de toekomst. ...

D66 D66 Berg en Dal 16-12-2018 14:27

Onze fractie bestaat uit diverse ...

D66 D66 Berg en Dal 14-12-2018 16:00

Onze fractie bestaat uit diverse leden met allerlei specialisaties op uiteenlopende vakgebieden. Maar dat we ook in gezelschap zijn van motorkampioenen, is nieuw. Emile Verstege, uit Ooij, is samen met zijn broer Nederlands kampioen geworden in de 3-Uurswedstrijden. Het team rijdt deze langeafstandswedstrijden met een Honda in de zogenaamde Youngtimerklasse (motoren tot bouwjaar 1989). Zij mogen zich dubbelkampioen noemen, omdat zij winnaar zijn geworden bij twee verschillende organisaties die deze wedstrijden organiseren. De huldigingen hebben vorig weekend plaatsgevonden. Over de laatste race: "Het was een zware wedstrijd! Onze stratencircuits kennen geen mooie pitboxen, dus na een uur is alles en iedereen zeiknat en rillend van de kou. Dan moet je nog twee uren geconcentreerd blijven rijden op een smal en steeds donker wordend circuit. Vanwege het mooie spektakel voor het publiek, rijden wij onze wedstrijden namelijk bij het vallen van de avond. We wisselen elk half uur van rijder. Je maakt altijd wel wat kleine stuurfoutjes, zeker naar het eind van de wedstrijd, maar de nu scherp sturende Honda heeft ons er echt doorheen gesleept. Het is een heerlijk gevoel dat je niet alleen de zonnige wedstrijden kunt winnen, maar ook de loodzware." Als fractie zijn we trots op Emile en feliciteren hem en zijn broer van harte!

D66 WijchenLokaal betrokken, maar ...

D66 D66 Berg en Dal 05-09-2018 17:13

Hoe kijken de vier leiders van de ...

D66 D66 Berg en Dal 26-07-2018 08:30

Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland

PvdA PvdA GroenLinks D66 Berg en Dal 13-06-2018 17:00

BREAKING: Reactivering van (rail)verbinding Kleve Nijmegen zeker één jaar in de ijskast.

Gedeputeerde Mevrouw C. Bieze wil in gesprek blijven met alle betrokkenen in de grensregio inclusief Duitse gesprekspartners en de statenbrief met rood licht voor Reactivering, is niet meer en niet minder, dan een mededeling dat in de huidige zittingsperiode van de Gelderse regering geen actieve rol van de Provincie Gelderland kan worden verwacht.

Woensdag 13 juni was er een spoeddebat in de Statenzaal van het Provinciehuis aangevraagd door de PvdA, D66 en GroenLinks over het teleurstellende standpunt van GS om af te zien van Reactivering van het trace Nijmegen-Kleve. Tijdens de vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur heeft de heer Josef Gietemann ingesproken namens het Overleg sociaal-democraten grensregio Nijmegen-Kleve en onderstaande brief aangeboden namens SPD en PvdA.

Aan de Leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van Gelderland

Betreft: Kwaliteit grensoverschrijdende communicatie en -samenwerking en Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer

Geachte dames en heren,

Het recente solo-optreden (‘Alleingang’) van Gedeputeerde Staten van Gelderland rond het afblazen van de optie Reactivering (rail)verbinding Nijmegen-Kleef, heeft aan de Duitse kant van de grens, maar ook in de regio Nijmegen e.o., veel boze en teleurgestelde reacties teweeg gebracht en ondergetekenden gemotiveerd om uw college deze brief te sturen.

Waarom een solo-optreden van de Provincie Gelderland? Zowel uit krantenartikelen (Neue Rhein Zeitung 12-6-2018 en de Rheinische Post van 13-6-2018), als uit de bij ons binnengekomen reacties blijkt forse ontstemming over het ontbreken van ordentelijk grensoverschrijdend overleg over de recente stellingname van uw college m.b.t. het niet reactiveren van het tracé Nijmegen-Kleve. Het is toch bijna niet te geloven dat G.S. van de Provincie Gelderland, anno 2018, zowel ambtelijk als bestuurlijk, gewoon met de rug naar Duitsland (b)lijkt te staan. Alleen al vanuit het oogpunt van fatsoen kunnen er o.i. momenteel geen eenzijdige definitieve besluiten genomen worden zolang de verschillende partijen (Kreis Kleve, Euregio Rhein-Waal, aanliggende gemeenten, VRR en de Provincie Gelderland) nog met elkaar in gesprek zijn. Omdat de hele gang van zaken een schoolvoorbeeld is van hoe het vanuit het oogpunt van democratische legitimering en communicatie niet moet, vragen wij u om de betreffende statenbrief in te trekken en eerst te overleggen met alle direct betrokkenen. Te beginnen met de belanghebbenden en gesprekspartners aan de Duitse kant van de grens. Verder vragen wij respect voor de opvattingen van de gemeenteraden van de vier aan het tracé liggende gemeenten en respect voor de voorzitter én de werkzaamheden van de Euregio Rhein-Waal. Zoals u weet heeft de voorzitter van de Euregio Rhein-Waal, als burgemeester van Nijmegen, externe betrekkingen in zijn portefeuille en is de Euregio Rhein-Waal ambtelijk en bestuurlijk drukdoende op dit dossier. Wij hopen dat Provinciale Staten van Gelderland deze gang van zaken zowel procedureel als inhoudelijk corrigeert.

Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer! Over de inhoud van de Statenbrief en de onderliggende Verkenning kunnen wij kort zijn: Kijkend naar Aanleiding en uitgangspunten (pagina 4), kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de Provincie Gelderland blijkbaar alleen nog wat (extra) argumenten heeft willen verzamelen om te kunnen volharden in de eerder door haar ingeslagen weg van: per se geen (rail)verbinding op het tracé Nijmegen-Kleve. Jammer van het geld voor een Verkenning die over komt als een vooropgezet een-tweetje. Wij kijken daar niet opdrachtnemer (Movares) op aan, maar wel de opdrachtgever die blijkbaar niet bereid of niet in staat is om met een groene en innovatieve bril, vooruit te kijken. In dit kader vragen wij ook uw aandacht voor de column van Rob Berends in De Gelderlander. Een eenzijdig besluit tegen reactivering van de (rail)verbinding is o.i. een stap terug in het verleden en getuigd van een onverantwoorde infrastructuurpolitiek. Technieken (inclusief materieel) ontwikkelen zich razend snel en gaan vaak gepaard met dalende kosten t.o.v. traditionele oplossingen. De Provincie Gelderland zou o.i. positief-kritisch aan moeten sluiten bij de thans lopende vooronderzoeken van zowel VRR als van de Kreis Kleve omdat deze vooronderzoeken goede aanknopingspunten bieden voor doorontwikkeling naar duurzame en schone oplossingen. Wij nodigen uw college uit om de huidige verouderde én vervuilende koers, te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden voor schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer op het tracé. Wie weet wat er allemaal op het tracé, al dan niet op rails, kan rijden? Waarom met alle geweld geen serieus onderzoek naar alle opties? Wij herhalen nogmaals onze aandachtspunten die wij eerder onder uw aandacht brachten (bijlage 3). In de hoop dat wij ditmaal wel een inhoudelijke reactie mogen ontvangen tekenen wij.

Jop Tangelder, voorzitter PvdA-Nijmegen Josef Gietemann, voorzitter SPD-Kleve Jürgen Franken, voorzitter SPD-Kranenburg en SPD-Kreis Kleve Henny van der Pol, voorzitter PvdA-Berg en Dal

Correspondentieadres: Overleg sociaal democraten grensregio Nijmegen-Kleve, Nieler Strasse 248, 47533 Kleve. Telefoon: 004928219736555 of 0031625510733 Email: willemvanhethekke@gmail.com

Het bericht Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.