Burgemeester en wethouders van Buren maken bekend dat de Jaarstukken 2018 voor iedereen ter inzage liggen bij de Publieksbalie van het gemeentehuis (van 21 juni tot en met 9 juli 2019). Op dit moment is de accountant in de afronding van de controle van de jaarrekening, daarom kunnen de stukken tussen 12 juni en 9 juli nog wijzigen. De meest actuele versie zal steeds ter inzage liggen of online te raadplegen zijn. Tegen betaling kun je de Jaarstukken 2018 verkrijgen. Ook kun je de Jaarstukken 2018 gratis downloaden via onze website.
9 documenten
Initiatief om de lokale democratie ...
VVD CDA Buren 22-05-2019 05:41
Initiatief om de lokale democratie in de regio te verbeteren. We zien 4 kansen.
20 mei 2019 | Je gaat er wél over De belangrijkste boodschap van deze avond is dat de raden wel degelijk veel invloed hebben op gemeenschappelijke regelingen zodra wij gaan samenwerken. En juist dat stukje is nog niet voldoende en structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgen we een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kunnen we als het ware tekenen bij het kruisje. Dat kan beter en dat moet ook beter. De stem van onze inwoners klinkt nauwelijks door in de regio. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van ons dat wij het verlengd lokaal bestuur (=gemeenschappelijke regelingen) met nieuwe ogen gaan bekijken. Hoewel de beweging groot is en de materie complex liggen er ook tal van kansen vlak voor onze voeten. Juist daar vragen we nu aandacht voor. De kansen Deze bijeenkomst is de eerste aanzet om samen te komen tot een beter besluitvormingsproces. De problemen die we als eerste willen aanpakken: 1. De dossiers worden binnen de 8 raden niet op hetzelfde moment besproken in de raad. Het betreft hier vooral de beleidsmatige dossiers. Bij de ene raad wordt het besproken in september en bij de andere komt hetzelfde dossier pas aan bod in december. Hierdoor kunnen wij over de inhoud niet met elkaar afstemmen. We stellen voor om de motie ‘synchroniseren van de agenda’s’ in te dienen, waardoor de griffiers van de 8 raden de opdracht krijgen om onze agenda’s onderling uit te lijnen. Dit geldt voor alle stukken van gemeenschappelijke regelingen, waarvan raden ook formeel wat mogen vinden (zienswijzen). Samen toewerken naar eenzelfde stip aan de horizon is de eerste stap richting een goede samenwerking in de regio. 2. Hoewel de vergaderingen van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regelingen openbaar zijn, zijn ze voor raadsleden nauwelijks te bezoeken omdat ze overdag plaatsvinden. De vergaderingen zijn nauwelijks navolgbaar. Er speelt zich dus veel af in de regio waar de raadsleden weinig zicht op hebben. Om onze rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen, moeten we kaderstellend en controlerend kunnen zijn. Dat betekent niet alleen achteraf geïnformeerd worden over de voortgang maar met name aan de voorkant richting mee kunnen geven en tijdig kunnen controleren. Dit is een belangrijk punt omdat samenwerken in de regio in de toekomst steeds belangrijker wordt. We stellen voor om de motie ‘transparantie van bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het AB van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online (al dan niet live) beschikbaar te laten zijn. Vergaderingen zouden in de raadszalen kunnen plaatsvinden, waardoor zij online te volgen zijn en later altijd zijn terug te zien. Ook voor onze inwoners. 3. Raadsleden zijn in de regio nog nauwelijks georganiseerd. Dat is een gemis omdat er op deze manier weinig verbinding is tussen de raden. Dat merk je goed als je het besluitvormingsproces wil verbeteren. Omdat we zo versnipperd zijn hebben we weinig slagkracht. We kunnen als raden wel veel invloed hebben, maar alleen als we samen staan. We hebben als het ware een plek nodig waar het samenkomt. We willen onze initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle 8 raden, zodat we op regionaal niveau met elkaar het gesprek kunnen voeren. We stellen voor om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen. Hierin kiezen we ervoor om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de 8 raden te laten fungeren totdat er een definitieve raadskring gevormd is. We kiezen in eerste instantie voor een tussenvorm, een initiatief-raadskring, die tot aan het einde van 2019 zich gaat bezighouden met twee taken: A. Het opstellen van eerste wensen en doelen (manifest) tussen de 8 raden; B. Zich buigt over hoe de afvaardiging uit de 8 raden op een goede manier kan worden georganiseerd en ervoor zorgt dat er een definitieve raadskring komt. 4. De basisvoorwaarde om als raadslid in positie te zijn en te worden gebracht, is een goede informatievoorziening. Dit is een eerste wettelijke verantwoordelijkheid van het college van B&W. In de vierde motie worden de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om de raad te voorzien van juiste, volledige en tijdige informatie. We stellen voor de motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen. Wat vragen we van jullie? Wij als initiatiefnemers willen jullie vragen om deze moties te bespreken en in je eigen raad in te dienen. Mocht het zo zijn dat deze moties in 8 raden worden aangenomen dan hebben we als raadsleden van Regio Rivierenland samen de eerste stap gezet naar meer ‘grip op de gemeenschappelijke regelingen’. Hoe gaat het nu verder? De initiatiefgroep monitort het proces na deze bijeenkomst en houdt bij welke stappen de 8 raden zetten. Worden de moties ingediend? Zo ja, welke? We zullen hierover communiceren via Facebook. Zie de contactgegevens hieronder. Ook als er maar één van de 4 moties wordt aangenomen door de 8 raden, dan hebben we samen toch al een grote stap gezet in het verbeteren van de lokale democratie. We hebben namelijk laten zien dat het mogelijk is. Wat gebeurt er als de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ niet wordt aangenomen? Dan blijft de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden bestaan en zal zij nogmaals proberen tot samenwerking te komen tussen de 8 raden op regionaal niveau. Net zolang tot we succes hebben. Natuurlijk is het wenselijk om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ wel aan te nemen, want op die manier hebben we een afvaardiging uit alle 8 de raden en kunnen we ons gesprek op regionaal niveau snel starten. Deze bal ligt nu bij jullie. Wij denken dat het goed is als in ieder geval het vervolg van deze bijeenkomst zou zijn dat er nagedacht wordt over hoe een raadskring te initiëren met als doel grip te krijgen op GR’en. Wij gaan er immers over. Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142 ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142?Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142
Hierbij nodig ik u uit voor de ...
Gemeentebelangen Buren 06-05-2019 13:31
Hierbij nodig ik u uit voor de openbare informatiebijeenkomst over de Algemene plaatselijke verordening, die wordt gehouden op dinsdag 14 mei 2019 om 19.00 uur in de Burenzaal van het gemeentehuis te Maurik. De bedoeling is om een verdiepende werksessie te hebben. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn: - Deregulering: uitleg over wat er in het verleden reeds is gedelegeerd, exploitatievergunningen e.d. - Verschillen VNG-model ten opzichte van de Apv Buren - Hoe verhoudt de wetgeving zich tot de Apv Buren? (Staan er geen zaken ‘dubbel’?) - Waarom is handhaving van de Apv nodig? Met vriendelijke groet, de burgemeester van Buren J.A. de Boer MSc
Realisatie sporthal Lignum in ...
Gemeentebelangen Buren 14-04-2019 06:36
Realisatie sporthal Lignum in beslissende fase (bron stadburen) https://stadburen.nl/lokaal/realisatie-sporthal-lignum-beslissende-fase-578420
[MAURIK] De kosten voor de bouw van sporthal Lignum in Maurik Oost vallen hoger uit dan geraamd. Wethouder Gerdjan Keller en Alhard Hungerink, vertegenwoordiger namens de betrokken verenigingen, spreken van een tegenvaller, die in belangrijke mate wordt bepaald door de sterk gestegen bouwkosten. De....
“Waarom gooien mensen dat allemaal ...
“Waarom gooien mensen dat allemaal in de sloot?” Dat was de vraag van een 8-jarige jongen die met zijn kleine laarsjes in de modder stond om er een blikje uit te vissen. Goeie vraag. Vanochtend is er een grote schoonmaakactie geweest in de gemeente Buren. 76 kinderen, ouders, medewerkers van de scouting en van het Neder-Betuws wildbeheer en een viertal politici hebben al het zwerfvuil in de bermen opgeruimd. De buit: een halve container vol vuilnis, een mobiele telefoon en één paar natte voeten. Irma Tetteroo-Baldinger, zelf jarenlang actief bij de scouting, en Nanda Van Doremalen hebben met veel plezier een steentje bijgedragen. Het goede nieuws was dat er dit jaar veel minder zwerfvuil is gevonden dan voorgaande jaren. 👍😊
Er is weer druk geflyerd de ...
Partij voor de Dieren Buren 25-12-2018 18:57
Er is weer druk geflyerd de afgelopen dagen. Dit keer vroeg de Partij voor de Dieren aandacht voor het leed en de schade die worden veroorzaakt door vuurwerk. Heel veel mensen gaven aan ook een einde te willen aan het geknal met oud en nieuw. Niet alleen onze flyer, maar ook een recept voor een dierenleedvrij kerstmenu werden heel vaak mee genomen. De fractie Buren wenst iedereen een prachtige, vuurwerkvrije en diervriendelijke jaarwisseling!
Frank Veltkamp, onze nummer 7 op de ...
Frank Veltkamp, onze nummer 7 op de lijst, stelt zich in deze persoonlijke video voor. Neem een kijkje in zijn leven.
9 maart: Lezing Chris van Esterik in Ingen
Op vrijdag 9 maart organiseert de PvdA Buren een gezellige avond met een historisch tintje. Dit ter gelegenheid van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Chris van Esterik houdt deze avond een inleiding over de politiek in de jaren van “De Lava” (Willem Alexander Renardel de Lavalette), die rond 1900 schoolhoofd was in het dorp Ingen.
Na de inleiding is er gelegenheid om onder het genot van een drankje herinneringen op te halen en meningen uit te wisselen.
Chris van Esterik is geboren in het café van Ingen. Op zijn twintigste vertrok hij naar Amsterdam, maar nooit verdween het dorp uit zijn hart. Enkele jaren geleden ging hij weer in Ingen wonen en schreef hij ‘Een jongen van het dorp’.
De avond wordt op 9 maart gehouden in Dorpshuis ‘In de Gaard’ in Ingen en begint om 20.00 uur. De avond is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in historie, in kleine kernen en de politiek.
De toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.
Het bericht 9 maart: Lezing Chris van Esterik in Ingen verscheen eerst op PvdA Buren.
Statements ten aanzien van de begroting 2018
In de raadsvergadering van 7 november 2017 is de begroting 2018 ter vaststelling voorgelegd. Hieronder vindt u de statements die het CDA gemaakt heeft. "Voorzitter, geachte leden van het college, leden van de raad, medewerkers van de gemeente Buren en aanwezige dames en heren op de publieke tribune. 7 november 2017; de begroting 2018 ligt ter vaststelling aan ons voor. Voor de tweede keer in de digitale vorm en volgens de verantwoordelijke wethouder is het een sluitende begroting ondanks de vele tegenvallers van het afgelopen jaar! De eerste keer dat wij de begroting digitaal kregen aangeboden was het alsof een droom was uitgekomen. We zouden invloed hebben, het zou allemaal duidelijker zijn. Dit jaar is die droom uit elkaar gespat, moties worden niet uitgewerkt, grote uitgaven worden verwerkt in de begroting alvorens aan de raad te zijn voorgelegd. Zoals wij als CDA zeggen “I just can’t help believing”. Afschaffing hondenbelastingIn de pers konden wij lezen dat er geen lastenverhoging zou zijn voor de burgers, echter ook geen lastenverlaging. De motie afschaffing hondenbelasting die vlak voor het zomerreces tijdens de kadernota was aangenomen wordt op dezelfde wijze door de wethouder afgedaan als 4 maanden geleden, nl. uitvoering van de motie is onverantwoord op dit moment en OZB verhoging is geen optie. Gedurende 4 maanden geen nadere onderbouwing en geen terugkoppeling naar de raad waarom de motie niet haalbaar is. Geen alternatieven, terwijl er voor allerlei andere doelen wel oplossingen zijn gevonden. Wederom wordt een kleine groep burgers gestraft omdat zij in het bezit zijn van een hond en de betreffende belasting als sluitpost voor de gemeentelijke begroting gebruikt wordt. En ten overvloede ze krijgen er niets voor terug, alleen maar klachten van inwoners over hondenpoep en overlast en dat zij het moeten opruimen. Ongelooflijk!! Maar waar. Doel van een motie is een opdracht aan het college vanuit de raad. Dit is zelfs zo uitgelegd aan de burgers die deel hebben genomen aan de cursus politiek actief! Wij als CDA vinden het niet uitvoeren van de motie en deze op genoemde wijze afhandelen een staaltje van onbehoorlijk bestuur richting de raad. De vraag komt boven of de Raad wel serieus genomen wordt!!We zullen dan ook een nieuwe motie indienen om de wethouder op te roepen de oude motie uit te voeren, informatie aan te leveren aan de raad en met goede alternatieven te komen. Leesstimulering en bibliotheekHet tweede punt waar we op in willen gaan is het onderwerp leesstimulering en bibliotheek. Het antwoord tijdens de voorbespreking was onbevredigend voor ons. Zelfs in de pers hebben we kunnen lezen hoeveel hoge kosten instandhouding van een bibliotheek in Lienden met zich meebrengt. € 100.000 is nodig om een bibliotheek voor 665 leden in stand te houden, dus € 145,00 per persoon, die ook nog een eigen bijdrage van € 35,00 moeten betalen. Tevens maken slechts 24 mensen gebruik van de 3 digitale steunpunten, terwijl 1000 inwoners nog steeds lid zijn van de regiobibliotheek en daar € 100,- lidmaatschap voor moeten betalen. Volgens het CDA is dit toch niet met elkaar in verhouding en kan het toch niet de bedoeling zijn dat er voor zo’n kleine groep zoveel geld uitgegeven wordt! Dit betekent niet dat wij geen bibliotheekvoorziening willen!! Wij zouden alleen graag zien dat geld wat voor leesstimulering bedoeld is ook hiervoor gebruikt wordt. Separaat wordt slechts € 29.000,-- ingezet voor leesstimulering en leescoaches en laaggeletterdheid. Dit is toch niet in verhouding! Het verdwijnen van de schoolbibliotheek ervaren wij en de scholen als een groot gemis en wij zouden deze graag terug zien. Het CDA wil graag inzicht in de ontwikkelingen en voortgang en zal ook hiervoor een motie indienen! Nieuw beleid en inzet reserve sociaal domeinVerderop in de begroting zien we dat er geld vanuit de reserves sociaal domein worden ingezet voor een aantal posten.Het begrip sociaal domein is breed Jeugdwet, Participatiewet en WMO (Wet Maatschappelijke ondersteuning). Doel van onze regering is toch het bevorderen dat mensen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving.Het verbaast ons dan ook dat reserves sociaal domein ingezet worden voor de P&C cyclus en P&O. Wij vragen ons af welk maatschappelijk doel dit heeft, en hoe inwoners die onder de jeugdwet, WMO of participatiewet vallen hier voordeel aan hebben. We horen graag het antwoord van de wethouder hierop. Inzet van de gelden voor omgevingswet en de visie wonen en zorg is begrijpelijk; een goede leefomgeving en wonen op maat voor iedereen vindt ook het CDA van groot belang. Wij zouden inzet van de reserves sociaal domein liever ten goede zien komen van de mensen die het nodig hebben zodat zij optimaal deel kunnen nemen aan de Burense maatschappij. Nieuw beleidIn deze begroting zijn diverse grote posten op voorhand opgenomen, zoals verzelfstandiging sportaccommodaties, en kunstgras voetbalvelden, wat zelfs een oplopend budget vraagt in de komende jaren. Wij gaan er van uit dat het college deze gelden in een raadsvoorstel aan de raad voorlegt alvorens deze uit te geven, dan wel toe zeggen.We treffen wederom een aantal PM posten aan zoals rehabilitatie wegen, communicatie en openbaar groen/bomenbeleid. Ook hier is volgens het CDA veel onzekerheid over de uitgaven als we dit zomaar goedkeuren in deze begroting zonder een duidelijk raadsvoorstel.AccomodatiebeleidNog steeds is onduidelijk wat er nu echt gaat gebeuren. De beloofde gymzaal in Maurik is er nog steeds niet en er wordt gesproken dat deze meer dan 2 miljoen gaat kosten. Dat is wel erg veel om schoolkinderen een mogelijkheid te bieden voor gymonderwijs.Dorpshuis het Klokhuis wordt gesloten wat hoge kosten met zich meebrengt; onduidelijk is waar deze verenigingen naar toe kunnen, terwijl juist zij het hart van de gemeenschap zijn.Wij hopen dat in de komende tijd hier meer duidelijkheid over komt, voordat verenigingen nu echt gaan omvallen.Voor het CDA blijft onverminderd gelden dat je moet luisteren en eerlijk moet zijn naar de burgers. Wij blijven trouw aan onze uitgangspunten zoals ook genoemd bij de kadernota! Een goede leef-, woon- en werkomgeving voor iedere burger in onze prachtige gemeente Buren." Riny Veenis, Fractievoorzitter CDA Buren