Nieuws van politieke partijen in Epe inzichtelijk

10 documenten

Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen | Epe

GroenLinks GroenLinks Epe 28-11-2019 00:00

In deze nieuwsbrief van alle 18 actiegroepen tegen laagvliegen hebben we de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje gezet. Het zijn spannende tijden en er gebeurt veel. Deel deze nieuwsbrief vooral met buren, dorpsgenoten en andere belanghebbenden.

Kan dit een mogelijke oplossing ...

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie Epe 25-02-2019 13:35

Kan dit een mogelijke oplossing zijn?

Kan dit een mogelijke oplossing ...

ChristenUnie ChristenUnie Epe 25-02-2019 13:35

Kan dit een mogelijke oplossing zijn?

Lelystad Airport in nevelen gehuld | Epe

GroenLinks GroenLinks Epe 22-07-2018 00:00

Oud-politicus Jan Terlouw, die de première van deze documentairefilm inleidde op 11 juli 2018 te Dalfsen, complimenteerde de filmmaker:  

"Het is een erg mooie film, kwalitatief mooi, heel volledig, alle onderwerpen worden belicht, helder gesproken door iedereen. Een prachtfilm.”

"Je ziet dat het kapitaal, dat geld wil verdienen door de markt uit te breiden, altijd weer lijkt te winnen. Je ziet ook dat ministeries ook niet ongevoelig zijn voor die krachten. De regering is voor een groot deel eigenaar van Schiphol, ja en dan is het moeilijk, dat zie je", aldus oud-politicus Jan Terlouw, die het openingswoord deed bij de première van de film 'Lelystad Airport in nevelen gehuld' (Bron RTV Oost - Oscar Siep).

De film, gemaakt door producent/regisseur Rob de Wind, geeft o.a. inzicht in de gebrekkige informatievoorziening rondom de aanleg van Lelystad Airport.

In de film geven de volgende deskundigen hun visie:

- Alexander ter Kuile, oud-secretaris generaal van de CANSO (internationale luchtverkeersleiding);

- Dr. ir. Leon Adegeest, onderzoeker die fouten in de geluidsberekeningen van de MER ontdekte;

- Drs. Luit Buurma, bioloog en oud Kon. Luchtmacht en defensiespecialist vogelradar - radarornithologie;

- Prof. Dr. Theunis Piersma, internationaal gelauwerd hoogleraar trekvogel ecologie;

- Dr. Bart Ebbinge, bioloog en ganzenspecialist (deed vogelonderzoek voor oa Schiphol);

- Ernst Jan Goedhart, oud gezagvoerder Boeing 787 Dreamliner en de Boeing 777 en ervaringsdeskundige birdstrike;

- Dr. Cor Trompetter, oud-wethouder Weststellingwerf;

- Drs. Wim Liesker, luchtvaartdeskundige en amateur piloot;

- Drs. Leonhard Beijderwellen, arts en onderzoeker o.a. van fijnstof en ultra fijnstof;

- René van der Haring, CEO Heli Holland, met een vestiging en vliegschool op Lelystad Airport;

- Drs. Wilma van de Venn, bezorgde burger;

- Drs. Petra Ellens, districtsmanager RECRON spreekt over de recreatie onder de laagvliegroutes;

- Dieudonné Akkermans, burgemeester van Eijsden Margraten die spreekt over de laagvliegroutes met vrachtvliegtuigen in de nachtelijke uren over Eijsden t.b.v. het vliegveld Bierset Luik. 

Ook komen de gemaakte afspraken met het ministerie van I & W aan de orde.

 

Samenstelling, camera en regie:  Rob de Wind

Editing & faciliteiten:                     Albert Westerhuis

Animaties:                                       Tijl Driegen & Albert Westerhuis

Adviezen:                                         Petra Kempkes

Commentaarstem:                         Ronald Takes

All rights reserved

Een Rob de Wind Filmproductie © 2018.

 

Vriendelijk verzoek: wij stellen het op prijs als u dit bericht zo veel mogelijk deelt. Alvast bedankt!

Veel kijkplezier!

Vriendelijke groet,

Rob de Wind

De documentaire "Lelystad Airport in ...

GroenLinks GroenLinks Epe 17-07-2018 18:03

De documentaire "Lelystad Airport in nevelen gehuld" willen we graag met iedereen delen. https://youtu.be/yoDo5i18FMY Beeldkwaliteit FULL HD, speelduur 44’49”. Het commentaar bij deze documentatie is: Oud-politicus Jan Terlouw, die de première van deze documentairefilm inleidde op 11 juli 2018 te Dalfsen, complimenteerde de filmmaker: "Het is een erg mooie film, kwalitatief mooi, heel volledig, alle onderwerpen worden belicht, helder gesproken door iedereen. Een prachtfilm.” "Je ziet dat het kapitaal, dat geld wil verdienen door de markt uit te breiden, altijd weer lijkt te winnen. Je ziet ook dat ministeries ook niet ongevoelig zijn voor die krachten. De regering is voor een groot deel eigenaar van Schiphol, ja en dan is het moeilijk, dat zie je", aldus oud-politicus Jan Terlouw, die het openingswoord deed bij de première van de film 'Lelystad Airport in nevelen gehuld' (Bron RTV Oost - Oscar Siep). De film, gemaakt door producent/regisseur Rob de Wind, geeft o.a. inzicht in de gebrekkige informatievoorziening rondom de aanleg van Lelystad Airport. In de film geven de volgende deskundigen hun visie: - Alexander ter Kuile, oud-secretaris generaal van de CANSO (internationale luchtverkeersleiding); - Dr. ir. Leon Adegeest, onderzoeker die fouten in de geluidsberekeningen van de MER ontdekte; - Drs. Luit Buurma, bioloog en oud Kon. Luchtmacht en defensiespecialist vogelradar - radarornithologie; - Prof. Dr. Theunis Piersma, internationaal gelauwerd hoogleraar trekvogel ecologie; - Dr. Bart Ebbinge, bioloog en ganzenspecialist (deed vogelonderzoek voor oa Schiphol); - Ernst Jan Goedhart, oud gezagvoerder Boeing 787 Dreamliner en de Boeing 777 en ervaringsdeskundige birdstrike; - Dr. Cor Trompetter, oud-wethouder Weststellingwerf; - Drs. Wim Liesker, luchtvaartdeskundige en amateur piloot; - Drs. Leonhard Beijderwellen, arts en onderzoeker o.a. van fijnstof en ultra fijnstof; - René van der Haring, CEO Heli Holland, met een vestiging en vliegschool op Lelystad Airport; - Drs. Wilma van de Venn, bezorgde burger; - Drs. Petra Ellens, districtsmanager RECRON spreekt over de recreatie onder de laagvliegroutes; - Dieudonné Akkermans, burgemeester van Eijsden Margraten die spreekt over de laagvliegroutes met vrachtvliegtuigen in de nachtelijke uren over Eijsden t.b.v. het vliegveld Bierset Luik. Ook komen de gemaakte afspraken met het ministerie van I & W aan de orde. Samenstelling, camera en regie: Rob de Wind Editing & faciliteiten: Albert Westerhuis Animaties: Tijl Driegen & Albert Westerhuis Adviezen: Petra Kempkes Commentaarstem: Ronald Takes All rights reserved Een Rob de Wind Filmproductie © 2018. Vriendelijk verzoek: wij stellen het op prijs als u dit bericht zo veel mogelijk deelt. Alvast bedankt! Veel kijkplezier! Vriendelijke groet, Rob de Wind

Cda Epe aanwezig bij het landelijke protest tegen groei van de luchtvaart.

CDA CDA Epe 25-06-2018 13:22

Cda Epe aanwezig bij het landelijke protest tegen groei van de luchtvaart. Met z’n allen willen we een geluid laten horen aan de beslissers in Den Haag. Nee tegen laagvliegen boven de gemeente Epe en andere dorpen op de Veluwe! Nee tegen doorstarten boven Oene. Martijn van Helvert CDA Cda Oldebroek CDA Olst-Wijhe Cda Heerde

De kracht van de Veluwe verdient een herindeling van het luchtruim

VVD VVD Epe 02-06-2018 03:23

De voltallige fractie heeft de herbelevingsvlucht van het Transavia vliegtuig meegemaakt. Samen met vertegenwoordigers van Red de Veluwe en vele buurtbewoners.

https://epe.vvd.nl/nieuws/30628/de-kracht-van-de-veluwe-verdient-een-herindeling-van-het-luchtruim

© vvd Epe; uw lokale ...

Lelystad; de herbelevingsvlucht in onze regio

De gehele fractie met buurtbewoners en vertegenwoordigers van de actiegroep 'Red de Veluwe' hebben met belangstelling de vlucht die beter bekend staat onder de herbelevingsvlucht Lelystad aanschouwd.

We waren samen met de inwoners niet alleen; SBS6 Hart voor Nederland, de Volkskrant, Omroep Gelderland, 1 Vandaag en Anp maakten op dezelfde locatie een reportage.

Het is positief dat het ministerie een dergelijke vlucht laat uitvoeren. Daarmee kan iedereen een klein beetje een beeld krijgen van wat er kan gebeuren. 

Voor de VVD fractie Epe blijft de kernpunt belangrijk; Begin eerst met een herindeling van het luchtruim en pas daarna met de uitbreiding van de vluchten vanuit Lelystad.

Schiphol is een belangrijke banenmotor, maar de uitbreiding kan niet  ten koste gaan van de Veluwse recreatie. Dat was en blijft ons standpunt!

Groenlinks enthousiast over bezoek ...

GroenLinks GroenLinks Epe 13-03-2018 18:26

Groenlinks enthousiast over bezoek van Bram van Ojik (1): De inzet van GroenLinks in de Tweede Kamer om de noodzaak van de uitbreiding van Lelystad Airport ter discussie te stellen werd verwoord door complimenten aan GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger (zie foto), maar ook door aan te geven dat uiteindelijk verleggen en verhogen van vluchtroutes niet een complete oplossing zal zijn. Immers: als Lelystad Airport tóch de overbodige vakantievluchten gaat verzorgen zal kleinere luchtvaart naar Teuge verplaatst worden; dat levert dan weer extra lawaaibelasting voor onze regio op.

Niet alleen geluidsoverlast, maar ...

GroenLinks GroenLinks Epe 17-02-2018 17:03

Niet alleen geluidsoverlast, maar ook schade aan je gezondheid levert een vliegveld op. Dit is wat mensen me vandaag vertelden bij de kraam. Het echtpaar had in Hoofddorp gewoond, dus dichtbij Schiphol, en was verhuisd naar de Veluwe vanwege de rust. Ze geen tuinstoelen buiten zetten want het werd meteen zwart. Dit fijne stof daalde niet alleen op hun tuinmeubilair, maar kwam ook in hun longen en dat van hun kinderen en dieren. De gezondheidsklachten moeten we dus niet onderschatten en dan hebben we het nog niet over de veiligheid en de gevolgen voor het milieu.

VVD-fracties: "De Veluwe verdient geen laagvliegroutes."

VVD VVD Epe 29-01-2018 06:44

Het volgende bericht hebben wij met vijf andere VVD-fracties vandaag als persbericht verzonden:

https://epe.vvd.nl/nieuws/27045/vvd-fracties-de-veluwe-verdient-geen-laagvliegroutes

© Pixabay

Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van hun partijgenoten in Den Haag.

Wij, lokale fracties van de VVD op de Veluwe, dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Uitstel totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd.

 

Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. De VVD-Fracties van de Veluwe pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden.

 

Wat is het bezwaar dat er boven de Veluwe laag gevlogen gaat worden? Drie belangrijke argumenten: 

 

1.   Geluidsoverlast

Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector. 

 

2.   Veiligheid

Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen brengt grotere risico’s met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine.

 

3.   Milieu

Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu.

 

Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken.

 

De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg. Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid. 

 

Namens (van noord naar zuid),

 

Rick van Velthuysen    -        VVD Elburg

Henk Kemp                -        VVD Oldebroek

Gina Guldenaar          -        VVD Hattem

Beerd Volkers             -        VVD Heerde

Jan Willem Vos           -        VVD Epe

Ruud Kooij                 -        VVD - Liberaal 2000 Voorst

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.