Nieuws van politieke partijen in Limburg over Partij voor de Dieren inzichtelijk

10 documenten

Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat

PvdA PvdA Partij voor de Dieren Limburg 12-12-2019 19:15

Bijdrage debat MAA d.d. 12 december 2019

(Gesproken woord telt)

Voorzitter,

In 2014 kwam het eigendom van het vliegveld in handen van de Provincie. Voor de PvdA een erg moeilijk besluit, waarbij de belangen van leefbaarheid, milieu en werkgelegenheid zorgvuldig tegen elkaar zijn afgewogen.

Wij stemden in met een reddingsplan voor het vliegveld voor de duur van 10 jaar. Belangrijk onderdeel van dat reddingsplan was de ontvlechting van eigendom en exploitatie via concessieverlening.

Inkomsten uit de concessieverlening en vrijgevallen middelen uit de verkoop van niet cruciaal vastgoed zouden gebruikt worden om de toekomst van het vliegveld na 2023 veilig te stellen.

De concessie kwam er. En vele miljoenen zijn geïnvesteerd om van het vliegveld een succes te maken. Steeds met steun van de PvdA.

Ondanks een steeds luider klinkend kritisch geluid vanuit een deel van onze achterban én vanuit omwonenden die terecht een punt maken van de hinder en overlast die zij ondervinden.

En dan valt het reddingsplan in duigen. De concessienemer vertrekt. En opnieuw is er geld nodig. Veel geld.

Voorzitter, besturen is niet altijd leuk. Soms valt het vies tegen of trek je aan het kortste eind. Soms moet je een moeilijk besluit nemen, waar niet iedereen gelukkig van wordt. Dat hoort er een beetje bij.

Om met de legendarische woorden van Billy Ocean te spreken: “When the going get’s tough, the tough get going”.

Als het om het vliegveld gaat, dan wil de PvdA een goed besluit kunnen nemen. Daarin zullen wij steeds weer de belangen van werkgelegenheid afwegen tegen leefbaarheid en milieu.

En in dit geval is dat moeilijk, omdat feiten, fabels, wensen en aannames ons al tijden van alle kanten om de oren vliegen. En ja voorzitter, ook dát hoort er een beetje bij.

Dan is het fijn als je kunt bouwen op onafhankelijke onderzoeken, die de basis vormen van het beleid dat door GS wordt uitgezet. En juist dát ontbreekt in dit dossier.

GS lijkt zelf vrolijk mee te doen aan het formuleren van dromen en wensen.

Het schetst bij de infosessie over het beëindigen van de concessie een rooskleurige toekomst voor het vliegveld, terwijl de concessienemer net is vertrokken omdat hij er geen brood meer in ziet.

Tijdens diezelfde infosessie wordt ook het basisinfrastructuurkonijn uit de hoge hoed getrokken. Sluiting is niet aan de orde, want we hebben het in 2016 toch aangewezen als onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur op basis waarvan bedrijven zijn gaan investeren.

Voorzitter, collega’s, in de voorjaarsnota van 2016 komt het woord basisinfrastructuur drie keer voor. In relatie tot het vliegveld en in relatie tot cultuur. Provinciale wegen, gedecentraliseerde spoorlijnen allemaal niet expliciet aangewezen als basisinfrastructuur. Zelfs de Buitenring, die met een investering van dik 460 miljoen de duurste provinciale weg ooit is, is geen onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur.

Het vliegveld wel, zodat de onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen structureel worden opgenomen in de provinciale meerjarenbegroting en de zekerheid voor partijen in de markt wordt versterkt.

Maar daarmee heeft Provinciale Staten natuurlijk niet besloten dat we het vliegveld tot in de eeuwigheid zullen ondersteunen als een soort OV voorziening. Het besluit van 2014 is niet veranderd.

Voorzitter, begrijp ons niet verkeerd. De PvdA is niet voor een sluiting van het vliegveld. Maar we kunnen niet doen alsof het sluitingsscenario niet bestaat. Het reddingsplan was voor 10 jaar. Wat gebeurd er als er in 2026 geen concessie staat die het vliegveld kan bedruipen? Of als er in Provinciale Staten geen meerderheid meer is voor cruciale investeringen?

De PvdA begrijpt daarom ook niet waarom GS sluiting niet gewoon meeneemt in de onderzoeken. Want door het niet te onderzoeken, blijft het sowieso boven de markt hangen.

De PvdA ziet de realiteit onder ogen. Als eigenaar en exploitant zullen we de beurs moeten trekken voor de dekking van de NEDAB en waarschijnlijk ook voor de rehabilitatie van de start- en landingsbaan.

Maar ook GS zal de realiteit onder ogen moeten zien. En die realiteit is dat de concessieverlening mislukt is. Het vliegveld voor het eerst wel voorzichtig zwarte cijfers schrijft, maar dat ook de overlast voor omwonenden in de afgelopen drie jaar enorm is toegenomen.

Realiteit is ook dat het Ministerie op dit moment een luchtvaartnota schrijft. GS hoopt op een gelijk speelveld, maar Den Haag kan het vliegveld ook maar zo bestempelen als een dure hobby van de Provincie.

Ook reductie van de uitstoot van stikstof wordt in deze nota meegenomen. Niet onbelangrijk voor de toekomst van een vliegveld dat tussen de Natura 2000 gebieden ligt.

Voorzitter, ik rond af. We vliegen met onze ogen dicht. Je kunt geen goede besluiten nemen op basis van een mix van feiten, fabels, wensen en aannames. Onafhankelijk onderzoek is nodig. Daarom heeft de PvdA de brede MKBA gesteund (en daarom steunt het vandaag ook de moties van PvdD)

Het bericht Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat verscheen eerst op PvdA Limburg.

Statenlid Peter Loomans diende deze ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 22-08-2019 16:43

Statenlid Peter Loomans diende deze week de schriftelijke vragen in over het luchthavenbesluit MAA. #krimpdeluchtvaart

Groei van het vliegveld ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 11-06-2019 19:50

Groei van het vliegveld Maastricht-Aachen AirPort zal niet alleen effect hebben op het toerisme in Limburg. Wat te denken van de impact op de luchtkwaliteit? Woongenot? Volksgezondheid? De natuur en dieren in de nabije omgeving? Luchtvaart moet krimpen, niet groeien. https://www.1limburg.nl/groei-maa-betekent-het-failliet-van-het-toerisme?utm_source=facebook_1limburg&utm_medium=social_media&utm_campaign=facebook_clicks&utm_content=groei-maa-betekent-het-failliet-van-het-toerisme

"Minder vliegtuigen! Als énige ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Limburg 17-03-2019 11:44

"Minder vliegtuigen! Als énige partij willen wij een krimp van de luchtvaart. GroenLinks en D66 willen slechts een groeistop. Om onze planeet leefbaar te houden zullen we minder moeten vliegen. Daarom: geen uitbreiding van Schiphol en andere al bestaande luchthavens, en al helemaal geen nieuwe vliegvelden erbij! 🌿" De provincie Limburg moet stoppen met het investeren in niet-duurzame activiteiten zoals Maastricht Aachen Airport. Maar wél investeren in beter openbaar vervoer, ín alle kernen en met grensoverschrijdende verbindingen.

Vanavond is onze lijsttrekker ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 09-03-2019 16:49

Vanavond is onze lijsttrekker Pascale Plusquin te zien op Hart van Nederland, over Maastricht Aachen Airport. Niet alleen is de groei van de luchtvaart slecht voor het milieu en het klimaat. Het zorgt ook nog eens voor overlast en verminderd woongenot bij omwonenden. De luchtvaart moet krimpen. En de provincie moet geen gelden steken in dit soort niet-duurzame activiteiten! Vanavond hebben we in Geleen ook een lezing over dit onderwerp, met o.a. Tweede Kamerlid Frank Wassenberg als spreker. Wees welkom. Vanaf 19:00 in zalencentrum de Haanhof in Geleen (Herenweg 2).

#maa #luchtvaart die #zorgen ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 21-02-2019 06:54

#maa #luchtvaart die #zorgen baart

De Partij voor de Dieren Limburg is ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 23-01-2019 18:50

De Partij voor de Dieren Limburg is voor krimp van de #luchtvaart! De provincie moet stoppen met #investeren in luchthavens zoals Maastricht Aachen Airport. Niet alleen is de #luchthaven met zijn extra vrachtvluchten en uitgebreide vluchturen slecht voor het #milieu... ook zorgt het voor #overlast bij omwonenden. Wij brengen deze informatieavonden (georganiseerd door 'Omwonenden MAA' dan ook graag onder de aandacht. Ook voor ons blijft MAA een belangrijk aandachtspunt en zullen we gedeputeerde staten aan de tand blijven voelen over deze kwestie.

Pascale Plusquin stelt vragen over ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 12-09-2018 19:56

Pascale Plusquin stelt vragen over de losgeraakte dakpannen nabij MAA. https://limburg.partijvoordedieren.nl/vragen/vragen-over-losgerukte-dakpannen-door-laag-vliegen-vanaf-maastricht-aachen-airport

“STOP DE ONGEBREIDELDE ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 19-06-2018 11:14

“STOP DE ONGEBREIDELDE LUCHTVAARTGROEI | MANIFESTATIE ZATERDAG 23 JUNI ; Plein 1992, naast Centre Ceramique in Wyck-Maastricht De Alliantie tegen de Uitbreiding van MAA roept op om aanwezig te zijn bij haar Manifestatie aanstaande zaterdag 23 juni in Maastricht. Deze vindt plaats op Plein 1992 bij Centre Ceramique en duurt van 13.00 tot 14.15 uur. Vergelijkbare manifestaties vinden op hetzelfde moment plaats in de vijf andere steden met nabijgelegen vliegvelden in het kader van het Landelijk Protest Luchtvaartgroei: Amsterdam. Rotterdam, Groningen, Zwolle en Eindhoven (zie www.stopluchtvaartgroei.nl). In Maastricht vragen wij met name aandacht voor de nadelige gevolgen van de sterke toename van het zware vliegverkeer met vracht in onze dichtbevolkte omgeving: We hebben het dan over - lawaaioverlast voor de omwonenden; - uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof: één zwaar geladen Boeing stoot evenveel fijnstof uit als 1 miljoen vrachtwagens! - ook de veiligheid is in het geding omdat er veelal met verouderde toestellen wordt gevlogen; - het vijfsterrenlandschap van Maastricht en Zuid-Limburg wordt onnodig aangetast. De extreem gesubsidiëerde vrachtluchtvaart bedreigt niet alleen het leefmilieu, maar ook veel bestaande werkgelegenheid, met name in de toeristische sector. De bijna 100 miljoen aan gemeenschapsgeld die de Provincie Limburg inmiddels in het vliegveld heeft gestopt is voor een belangrijk deel oneigenlijke (consumenten-)subsidie - de luchtvaartsector is er tot nu toe in geslaagd buiten de klimaatafspraken als die van PARIJS 2015 te blijven, terwijl deze sector tot de meest vervuilende behoort, met enorme consequenties voor het voortbestaan van de aarde. De Manifestatie kent een kort maar krachtig programma. Coen Eggen, voorzitter van de Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek (SGUVB) verzorgt een algemene inleiding, waarin hij ook de verbinding legt met de andere manifestaties in het land. Verder zijn er sprekers van de diverse organisaties die van de Alliantie deel uitmaken: zoals de Verontruste Artsen, de Boze Moeders, Klaor Loch. Er worden gedichten voorgedragen van Jan Hanlo (over vliegtuiglawaai) en Wiel Kusters (over schone lucht), en er zijn enkele muzikale intermezzo’s, zoals het Grote Luchtvaartlied. We verwachten u op 23 juni om 13.00 uur op Plein 1992, liefst in het gezelschap van zoveel mogelijk familie, vrienden en kennissen. Stuur dit bericht door naar andere belangstellenden, zodat er ook vanuit Maastricht en Zuid-Limburg een duidelijk signaal wordt afgegeven tegen een ongebreidelde luchtvaart. We doen dat aan het eind van de manifestatie ook op een zichtbare manier door met tientallen deelnemers een stopteken te vormen, dat aansluit op vergelijkbare acties in de andere steden. Namens de Alliantie Coen Eggen Wim Derks”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.