Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

18 documenten

CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen

PvdA PvdA CDA Overijssel 25-05-2020 20:55

Met de hogesnelheidstrein vanuit Zwolle naar Parijs of Londen lijkt een utopie, maar het kan volgens fractievoorzitter Jan Nabers van CDA Zwolle weleens realiteit worden. Hij bedacht het omdat de treinen van Thalys en Eurostar in plaats van te ‘overnachten’ in Amsterdam dat ook wel in Zwolle kunnen doen. Waardoor het mogelijk wordt om ’s morgens vroeg met de trein via Amsterdam en Brussel naar Parijs of Londen te reizen. Een aantrekkelijk alternatief voor auto en vliegtuig.

Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse Spoorwegen er positief tegenover staat. Er zijn evenwel meer partijen bij betrokken, zoals de gemeente Zwolle, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en natuurlijk Thalys en Eurostar.

De Statenleden Bart van Moorsel (CDA) en Hans Nooter (PvdA) zien voor de provincie een verkennende rol weggelegd. Zij vragen Gedeputeerde Staten om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan en ook te bezien of de drie noordelijke provincies het idee voor internationaal treinen vanuit Zwolle willen ondersteunen.

Van Moorsel en Nooter stellen de volgende vragen aan GS:

Bent u het met PvdA en CDA eens dat met een verbetering van internationale treinverbindingen het vliegverkeer binnen Europa kan worden teruggedrongen? Vindt u het een reële gedachte om de bestaande internationale treinverbinding van Amsterdam naar Londen en Parijs door te trekken tot aan Zwolle? Bent u bereid samen met de gemeente Zwolle, het ministerie van I&W, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze uitbreiding van de dienstregeling van Thalys en Eurostar, te beginnen met de overnachtende treinen in Amsterdam, nader te verkennen? Ziet u mogelijkheden om voor dit plan steun te verwerven bij de noordelijke provincies, zodat hierin gezamenlijk kan worden opgetrokken? Bent u bereid bij een volgend bestuurlijk overleg met de minister van I&W de mogelijkheid van het uitbreiden van de dienstregeling met een internationale treinverbinding van Zwolle naar Loden en/of Parijs te agenderen?

Het bericht CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Betrouwbaarheid Provinciaal bestuur geschaad door beperken onderzoek trein Berlijn. SP vraagt interpellatiedebat aan.

SP SP Overijssel 24-01-2020 12:35

De SP-fractie in de Provinciale Staten wil opheldering over berichten dat een onderzoek naar het verkorten van de reistijd van de treinverbinding naar Berlijn beïnvloed is door verschillende Duitse steden. Verschillende media berichten over een onderzoek van Radio Reporter waaruit zou blijken dat onder druk van verschillende Duitse steden, waaronder Bad Bentheim, niet onderzocht is wat de tijdswinst zou zijn als er in deze plaatsen niet langer gestopt zou worden.

 

Door druk uit te oefenen op een onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn, werden een aantal (onwenselijke) opties niet onderzocht, zo luidt de conclusie van “Reporter Radio”. Hierdoor zou het onderzoek waardeloos worden en is zowel de betrouwbaarheid van de overheid als van het bedrijf dat het onderzoek deed geschaad.

 

De SP-fractie wil opheldering over deze situatie en vraagt een interpellatiedebat aan, gesteund door andere partijen van Provinciale Staten. Wanneer de conclusies van Reporter Radio blijken te kloppen, zou het onderzoek opnieuw moeten worden uitgevoerd, of op zijn minst aangevuld met de ontbrekende informatie vindt de SP-fractie. SP-fractievoorzitter Harry Broekhuijs: “Het is uiterst kwalijk dat belangen aan de voorkant van een onderzoek meegewogen worden. De onderzoeksvraag is daardoor verandert en dat is onwenselijk. Hier lijkt duidelijk sprake van “Wie betaalt, bepaalt”. Reizigers die smachten om een snellere verbinding moeten hierdoor nog langer wachten. Ook roept dit de vraag op of de provincie Overijssel vaker onderzoeken op deze manier aanpast”

 

Tussen plan en praktijk

PvdA PvdA Overijssel 19-12-2019 10:18

In het provinciaal bestuur en ook bij andere overheden is sprake van dualisme: de Staten geven de richting en stellen de begroting vast, het dagelijks bestuur voert daarna onze besluiten uit.

Dat betekent dat wij ons als Statenleden richten op het formuleren van uitgangspunten. We leggen bijvoorbeeld vast hoe wij willen dat het openbaar vervoer in onze regio wordt geregeld. We nemen daarbij als provinciale staten geen beslissingen over individuele bushaltes en ook niet over de kleuren op de trein. Wel besluiten we over investeringen in bijvoorbeeld elektrificatie van het spoor, de vormgeving van het busnet, dat bus en trein voor iedereen toegankelijk moeten zijn én hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. Voor de uitvoering van die beslissingen moeten we ervan uit kunnen gaan dat de mensen van de praktijk de juiste keuzes maken, en dat ze dat in overleg met betrokkenen doen.

Helaas gaan er tussen plan en praktijk soms dingen mis. In de laatste vergadering van provinciale staten van dit jaar kwamen een aantal voorbeelden van zulke missers langs waarover ik me verbaasd heb. Zo hoorde ik van buschauffeurs dat in de nieuwe bussen die vanaf 2021 gaan rijden geen radio meer wordt geïnstalleerd. De provincie, zo werd gezegd, zou dat als opdrachtgever voor openbaar vervoer niet nodig vinden. Nu had ik bij de eerder uitgangspunten voor de aanbesteding van de busconcessies juist veel aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Normale pauzes, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, behoud van volwaardige banen. Hoe vreemd is het dan om te horen dat de radio op initiatief van de vervoerder uit het nieuwe busmaterieel wordt gelaten. Tja, die radio hadden we inderdaad niet specifiek voorgeschreven…

Nu is een radio voor een buschauffeur gewoon een prettig gegeven tijdens de rit. Het helpt een beetje bij de stress in het verkeer en het halen van de vaak strakke schema’s. Na vragen van mijn kant heeft de gedeputeerde beloofd de vervoerder hierop aan te spreken. Van de provincie mag de radio in de bus blijven. Van de reizigers ook, zag ik de volgende dag bij Hart van Nederland. Maar toch.

Iets soortgelijks geldt voor het toilet in de trein. Ook hier verwacht je dat de aanwezigheid van een wc een algemeen geaccepteerde standaard is die niet door ons voorgeschreven hoeft te worden. Toch is in eerdere periodes een reeks treinen geïntroduceerd die geen toilet aan boord hebben. In Overijssel is dat gelukkig beperkt tot een handvol treinen op het traject Almelo – Hardenberg. Dat is een rit van 24 minuten of korter, afhankelijk van de bestemming. In Gelderland zijn echter een flink aantal trajecten van meer dan een uur reistijd zonder wc. Terecht dat belangen en patiëntengroepen zich daarover roeren.

Gelukkig hebben we (rolstoeltoegankelijke) toiletten wél vastgelegd in onze Nieuwe Uitgangspunten voor het Spoor in Overijssel. Voor Almelo – Hardenberg is de voorlopige (en zeker niet optimale) oplossing dat GS naar NS stappen om de stations in Oost Nederland comfortabeler te maken. Dat betekent hopelijk op korte termijn koffie, ov-fietsen én wc’s op stations die deze voorzieningen nu niet hebben. Dat zou al helpen.

Kortom, we doen als fractie ons best aan de voorkant zo goed mogelijk te sturen en waar nodig later bij te sturen. Houd ons echter scherp, we hebben de ogen, oren en praktische van onze burgers en partijgenoten hard nodig!

Ik wens iedereen heel prettige dagen en een gezond en voorspoedig 2020.

Het bericht Tussen plan en praktijk verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Het is nog maar de vraag of volgend ...

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:11

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. Hans Nooter wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

De internationale intercity tussen ...

D66 D66 Overijssel 22-07-2019 05:31

De internationale intercity tussen Amsterdam en Berlijn blijft via Twente rijden! In april diende D66 in Almelo een motie in die unaniem is aangenomen. Ook in andere raden in Twente zijn vergelijkbare moties aangenomen. En nu dus resultaat!

PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:07

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

J. Bakker / Flickr

Door werkzaamheden aan het spoor ontstaat er onzekerheid bij treinreizigers van, naar en via Zwolle. De laatste aansluitingen op de dag kan de Nederlandse Spoorwegen (NS) namelijk niet garanderen. De PvdA in de provincies Fryslân en Overijssel vinden dat er sprake moet zijn van een thuiskomgarantie voor reizigers en eisen opheldering.

Reizigers de dupe

“Met slechts één spoorwegverbinding via Zwolle is de bereikbaarheid van het noorden kwetsbaar”, stellen Edou Hamstra (PvdA Fryslân) en Annemieke Wissink (PvdA Overijssel). “Het verbeteren van het spoor is goed, alleen mogen late reizigers er niet de dupe van worden.” De Statenleden roepen de bestuurders van de NS en de provincies Fryslân en Overijssel op om gezamenlijk een oplossing te bedenken. Ze benadrukken dat het noorden ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar moet blijven. Mocht het nodig zijn, dan oppert de PvdA het inzetten van extra taxi’s als korte termijn oplossing.

Het bericht PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Antwoord vragen Grote Kolksluis Zwartsluis en treinstation Staphorst

SGP SGP Overijssel 28-02-2019 00:00

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 27 februari 2019 zijn door de SGP-fractie  een tweetal vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten (GS).

Open houden van de Grote Kolksluis in ZwartsluisFractievoorzitter Dirk van Dijk stelde vragen over het open houden van de Grote Kolksluis in Zwartsluis. Daarbij verwees Van Dijk naar de recente handtekeningenactie, waarbij de wens van de veel inwoners is geuit om De Grote Kolksluis in Zwartsluis in werking te laten blijven, inclusief onderhoud en deze sluis zo mogelijk op de monumentenlijst te krijgen. De gedeputeerde, Bert Boerman, heeft aangegeven dat het college van GS het belang van het open houden van de Grote Kolkluis inziet en wil bezien welke mogelijkheden er zijn om deze verbinding open te houden. De gedeputeerde heeft toegezegd dit op korte termijn bij Rijkswaterstaat aan te kaarten.  Treinstation in StaphorstStatenlid Gert Harm ten Bolscher stelde vragen over de mogelijkheid om (nu dankzij de inzet van nieuwe treinen de reistijd per sprinter van Zwolle naar Groningen met 4 minuten wordt gereduceerd) een treinstation in Staphorst te realiseren. Gedeputeerde Bert Boerman heeft in zijn antwoord aangegeven dat het college van GS de wens voor een station in Staphorst bestuurlijk al op de agenda heeft staan. Wel gaf de gedeputeerde te kennen dat er meer speelt dan de vier minuten tijdswinst alleen:  hij benoemde onder andere de aanstaande spoorverdubbeling en de wens tot dertig minuten versnelling van treinverbindingen tussen de randstad en de noordelijke provincies. Ook moet er gekeken worden naar de mogelijkheden binnen de dienstregeling, de bezetting en de investerings- en exploitatiekosten van een station in Staphorst. Concreet heeft de gedeputeerde toegezegd de mogelijkheden van dit station te willen onderzoeken en de vier minuten tijdswinst mee te nemen in de overwegingen.

Leefbaarheid Bergentheim

SGP SGP Overijssel 14-01-2019 00:00

Op 11 januari 2019 heeft de SGP-fractie, op uitnodiging, een werkbezoek gebracht aan Plaatselijk Belang Bergentheim. In buurthuis ‘Veur Mekaar’ is gesproken met bestuursleden Arend Jan ten Brinke en Bennie ten Brinke, waarbij laatstgenoemde ook bestuurslid is van het buurthuis. /r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b7620

Tijdens het gesprek kwamen verschillende onderwerpen aan de orde. De weerslag van het gesprek over het resultaat van de burgerparticipatie en de twee speerpunten ‘bereikbaarheid’ en ‘leefbaarheid’ komen hieronder beknopt aan de orde. 1. Resultaten van burgerparticipatie De heren Ten Brinke hebben laten zien dat burgerinitiatieven tot prachtige resultaten kunnen leiden. Zo is buurthuis ‘Veur Mekaar’ in het centrum van Bergentheim daar resultaat van. Het wordt beheerd door inwoners van het dorp, vóór de inwoners van het dorp. In het buurthuis krijgen oudere en jongere dorpsbewoners de mogelijkheid om met elkaar activiteiten te ondernemen. Verschillende groepen dorpsbewoners leren elkaar in het buurthuis beter kennen, waardoor de leefbaarheid van het dorp beter wordt. Daarnaast hebben vertegenwoordigers van bewonersorganisaties en verenigingen mede gezorgd voor het definitieve ontwerp en de herontwikkeling en van het Bastingplein.

/r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b76202. Bereikbaarheid met openbaar vervoerEen speerpunt van Plaatselijk Belang Bergentheim is de bereikbaarheid van het dorp. Bereikbaarheid is dé basis-eis voor ondernemerschap en voor leefbaarheid van het dorp. Hoewel Bergentheim aan het spoor ligt en er per etmaal 128 treinkruisingen plaatsvinden, is er geen treinstation in het dorp en vertrekken de laatste bussen om 19.00 uur. In het weekend rijden er helemaal geen bussen. Bereikbaarheid is echter essentieel voor gezond vestigingsklimaat van bedrijven en hoger opgeleide arbeidskrachten die elders werken, maar ook voor algemene leefbaarheid en sociaal gevoel. Het is een uitdrukkelijke wens om in Bergentheim een treinstation te verwezenlijken. Door de ontwikkelingen met de elektrificatie van de lijn Almelo – Mariënberg / Hardenberg en de snelheidsverhoging die daarmee gepaard gaat kan Bergentheim mogelijk worden ingepast. Daar de elektrificatie waarschijnlijk nog enkele jaren zal duren, doet Plaatselijk Belang Bergentheim een klemmend beroep op de provincie voor spoed en (in de tussentijd) structureel beter busverkeer naar nabijgelegen treinstations.3. LeefbaarheidEen tweede speerpunt is de leefbaarheid in Bergentheim, met name als het gaat om huurappartementen voor oudere inwoners. Door de verkoop van relatief grote woningen op grote percelen is het voor veel inwoners -gezien de eisen op inkomensvlak- niet mogelijk om de beschikbare ouderenappartementen te huren. Hierdoor moeten veel ouderen, die hun leven lang in Bergentheim hebben gewoond, tegen hun zin uitwijken naar elders. Plaatselijk Belang Bergentheim zou graag zien dat, in overleg met de wooncorporatie en de provincie, hiervoor oplossingen worden gezocht.4. RecapitulerendDe Statenleden van de SGP tonen begrip voor de besproken problematiek en hebben kennisgenomen van de wensen. Ook is toegezegd dat de SGP zodra zich daarvoor een geschikte mogelijkheid aandient (a.) zal pleiten voor een spoedige elektrificatie van het treinverkeer en (b.) dat de bereikbaarheid van Bergentheim en andere achterliggende gebieden onder de aandacht zal worden gebracht in de Statencommissie Verkeer en vervoer.

Station Stadshagen gaat in december 2019 open

PvdA PvdA Overijssel 21-12-2018 11:37

Reizigers kunnen uiterlijk vanaf december 2019 in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Dat zei gedeputeerde Bert Boerman op een persconferentie van de provincie samen met de gemeenten Zwolle en Kampen. Door een aantal aanpassingen op en rond het spoor wordt het toch mogelijk dat het Kamperlijntje stopt op Stadshagen. Het is goed dat daar nu duidelijkheid over is, want het was de hoogste tijd dat er een gezamenlijke oplossing kwam. Het blijft wel treurig dat de lijn pas twee jaar te laat op het nieuwe station stopt. Wat nog moet blijken is hoe houdbaar en betrouwbaar de dienstregeling zal zijn. Bovendien zijn we benieuwd wie de voorgestelde maatregelen moet betalen.

In december van 2017 bleek dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur. Daardoor werd een stop op station Zwolle Stadshagen onmogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail verschillende oplossingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen: provincie, gemeenten, ProRail en spoorwegmaatschappij Keolis. Zij constateerden eerder al dat het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden tussen de 35 en 100 miljoen euro zou kosten.

Maatregelen

Als het Kamperlijntje niet sneller kan rijden moet ergens tijd teruggewonnen worden om toch op dezelfde dienstregeling te kunnen rijden. Daarom neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Het gaat om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen.

Het bericht Station Stadshagen gaat in december 2019 open verscheen eerst op PvdA Overijssel.

De laatste tijd kregen we veel ...

PvdA PvdA Overijssel 26-09-2018 14:44

De laatste tijd kregen we veel klachten over de spoorlijn Almelo - Hardenberg. Uitvallende treinen, technische problemen, maar af moeten wachten of je dit keer wel met de trein van A naar B kunt komen. Hans Nooter bevroeg de provincie erover. Volgens gedeputeerde Boerman werd de ellende veroorzaakt door oververhitte treinen in de zomer en kinderziektes na een opknapbeurt van een aantal treinstellen. Die problemen zijn inmiddels aangepakt. Ook op de Vechtdallijn wordt hard gewerkt aan het oplossen van technische problemen, en dus mogen reizigers op de provinciale lijnen binnenkort een forse verbetering verwachten. We houden de vinger aan de pols. Wat zijn jouw ervaringen op de regionale spoorlijnen? https://www.rtvoost.nl/nieuws/299373/Problemen-op-de-Overijsselse-spoorlijnen-snel-voorbij

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.