Nieuws van politieke partijen in Winterswijk inzichtelijk

7 documenten

Soms bu-j te bange ( soms ben je te bang )

Winterswijks Belang Winterswijks Belang VVD PvdA Winterswijk 07-04-2019 06:24

Na jarenlange discussie tussen gemeente, provincie en ProRail is eind maart definitief besloten welke drie van de vijf onbewaakte spoorwegovergangen op het traject Winterswijk- Aalten opgeheven gaan worden. Aanvankelijk zou de overgang aan de Huttenweg en één van de overgangen Veldhorstweg of Klandermansweg beveiligd worden en de andere drie ( waaronder Greversweg en Vreehorstweg) opgeheven. Dit alles met het doel de veiligheid op het spoor nog verder te verhogen.

Na aandringen van WB en andere fracties is er een overleg geweest met de belanghebbenden en de gemeente en is besloten de overgang aan de Klandermansweg op te heffen en een weg aan te leggen tussen de Klandermansweg en de Veldhorstweg. De overgang aan de Veldhorstweg wordt een bewaakte overweg.

Het afsluiten van de Greversweg vonden WB en de coalitiepartners VVD en PvdA geen goede zaak. De overgang aan de Greversweg wordt vele malen meer gebruikt dan de overgang aan de Huttenweg. Jan Oonk, commisielid van WB en schrijver van dit stuk, heeft op een dag gedurende vier uur het aantal overstekers op beide overgangen geteld. Hij heeft geconstateerd, dat er veel meer verkeer over de overgang van de Greversweg komt dan bij de Huttenweg (47 en 7).

In de Raadsvergadering van 27 februari 2019 hebben WB en twee van de drie coalitiepartijen (VVD en PvdA) aangegeven niet akkoord te gaan met de opheffing van de overgang aan de Greversweg. Enkele weken daarna gaf ProRail te kennen dat zij akkoord gaan met een brug over deze overgang en dat zij de helft van de  totale kosten  (€ 300.000,–) betalen. De andere helft is voor rekening van de gemeente. Hiermee hebben WB en de andere coalitiepartners hun eerste succes geboekt. Door te luisteren naar de Winterswijkers. Wees niet te bang en hou vast waarvoor je staat!

Jan Oonk, commissielid WB

Terugblik Raadsvergadering 28 maart

CDA CDA GroenLinks Winterswijk 01-04-2019 08:56

Als CDA konden wij ons vinden in de voorstellen die op de agenda stonden. Tijdens het vragen halfuurtje hebben we vragen gesteld over de gesprekken met de provincie en ProRail over het afsluiten van onbewaakte overwegen aangezien in de Gelderlander viel te lezen dat de provincie en ProRail teleurgesteld waren dat het nieuwe college jarenlange afspraken naast zich neerlegt. De wethouder gaf aan dat er nu een brug komt voor langzaam verkeer bij de Greversweg. Een brug waar overigens de gemeente € 150.000,- aan mee moet betalen. Als CDA kwamen we met een motie om automobilisten op een positieve manier bewust te maken van het gevaar van te hard rijden in de bebouwde kom. Daarom hebben we een motie ingediend voor een flitspaal die hardrijders niet beboet, maar automobilisten die zich aan de snelheid houden beloont met een klein bedrag voor een goed doel. Hiermee zijn in Brabant goede ervaringen. De motie werd echter door het college ontraden en met 11 tegen 10 stemmen verworpen met als reden dat te hard rijden in de bebouwde kom van Winterswijk geen probleem is. De politie herkende zich er niet in dat er te hard wordt gereden in de bebouwde komen ook de huidige coalitie niet met uitzondering van 1 lid van GroenLinks. Als CDA-fractie krijgen we echter regelmatig signalen dat er wel degelijk vaak te hard wordt gereden in de bebouwde kom. Heeft u die ervaring ook, geef het dan door aan de CDA-fractie. cdawinterswijk@gmail.com Wim Wassink Fractievoorzitter CDA-Winterswijk

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

Terugblik raadsvergadering 27 februari

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Winterswijk 28-02-2019 09:44

Gisteravond werd de raadsvergadering van 31 januari voortgezet. De laatste raadsvergadering waar Wim Elferdink en Ilse Saris als wethouder bij waren. Er werd over een aantal grote onderwerpen gesproken, zoals bedrijventerrein Dennenoord, de misgelopen subsidie voor de Jacobstoren en het sluiten van overwegen in het buitengebied. Allemaal onderwerpen waar veel geld mee is gemoeid! Lees verder voor meer verduidelijking van deze bijzondere raadsvergadering. De vergadering begon met de toekomstvisie voor Dennenoord. Een inmiddels langslepend dossier. Vorig jaar heeft de raad het college de opdracht gegeven om een uitwerking te maken van mogelijkheden voor dat gebied. Daarbij heeft de raad ook besloten dat volledig saneren de voorkeur heeft, maar dat de Provincie Gelderland dan wel minimaal 50% van de kosten moest betalen. In september bleek dat de provincie dat niet zou gaan doen. Er is toen besloten een nieuwe variant te gaan bekijken. Het bedrijf dat nu nog is gevestigd op Dennenoord herverkavelen zodat het ook zo ver mogelijk is verwijderd van de buren en het vrijkomende terrein gebruiken als zonnepark. Hier stond het grootste deel van de raad, m.u.v. PvdA en GL, achter. Wethouder Wim Elferdink heeft dat plan verder uitgewerkt en dat plan lag nu voor ter besluitvorming. Helaas hebben een aantal partijen nu een draai gemaakt en besloten om toch voor volledige sanering te gaan. Op zich is het CDA daar helemaal niet tegen, volledige sanering was immers ook oorspronkelijk het doel. Alleen vindt het CDA het niet uit te leggen aan alle inwoners van Winterswijk, dat Winterswijk nog heel erg lang de lasten moet betalen van de volledige sanering van 1 bedrijf. Hoewel we niet mogen zeggen om hoeveel het precies gaat, kunnen we wel zeggen dat het echt om heel erg veel geld gaat. Raadslid Wim Wassink heeft dan ook aangegeven dat het CDA voor de goedkopere optie van herverkavelen en realisatie van het zonnepark is (scenario 3). Door het amendement werd het voorstel echter gewijzigd naar scenario 4 (saneren), waardoor wij tegen het voorstel hebben gestemd. Vervolgens heeft raadslid Sandra Prinsen tijdens het vragenhalfuurtje gevraagd naar de subsidie voor de Jacobstoren. Bij de behandeling van het voorstel in november, kort na de begrotingsbehandeling waar er niets over de toren werd gezegd, werd de indruk gewekt dat de subsidie van de provincie een formaliteit zou zijn. Het was immers al veelvuldig overlegd en voorbesproken. Dat betekent dat het college wel om een krediet van €675.000,- vroeg, maar dat er een subsidie van €404.000,- zou worden verstrekt. Helaas kwam vorige week het bericht binnen dat de subsidie niet wordt verstrekt, omdat er veel meer (27,4 miljoen) is aangevraagd, dan dat er in de pot zit (8 miljoen). Wethouder Aalderink heeft aangegeven dat er inmiddels een lobby is gestart. Het CDA heeft daarom gevraagd met wie die lobby is gestart, of de wethouder daar serieus kansen ziet, hoe de toren gefinancierd gaat worden en of er nog mogelijkheden zijn om het project met minder middelen uit te voeren. Helaas ziet het er niet rooskleurig uit. De kans op de subsidie is heel erg klein en met minder middelen zag de wethouder ook geen mogelijkheden. Kortom, een financiële tegenvaller van ruim 4 ton! Daarna stond de sluiting van onbeveiligde overwegen op de agenda. Op basis van afspraken met de provincie en met ProRail zou Winterswijk 3 van de 5 onbeveiligde overwegen moeten sluiten en en 2 kunnen beveiligen. In ruil daarvoor zou Winterswijk 25% van de kosten moeten betalen, en nemen de provincie en ProRail de andere 75% voor hun rekening. De totale kosten van dit project; 1,5 miljoen euro. Over 4 overwegen was geen discussie (meer). De enige overweg waar nog wel veel discussie over was, is de overweg aan de Greversweg. Dat deze overweg veelvuldig wordt gebruikt en dat er veel (recreatieve) belangen zijn om de overweg open te houden, was het CDA snel duidelijk. Tegelijkertijd staat veiligheid voor ons ook hoog in het vaandel, net als gemaakte afspraken. ProRail en de Provincie hebben duidelijk gemaakt dat er maar twee mogelijkheden zijn. Beveiligen of sluiten. Gedeeltelijk toegankelijk maken is volgens de wethouder voor hen niet bespreekbaar. Wel is recent een hele kleine opening geboden. De gedeputeerde en ProRail willen proberen de financiering voor een extra beveiliging te regelen. Het is echter verkiezingstijd en de toezegging is niet heel hard. Verder is duidelijk dat als we nu niet meewerken aan de deal, er geen deal is. Raadslid Jacqueline van der Vinne heeft aangegeven dat het CDA daarom was voor het nu besluiten over de 4 overwegen waar we het over eens zijn en de Greversweg nog verder financieel en juridisch uit laten zoeken. VVD, WB en de PvdA wilden echter nu definitief besluiten om de Greversweg niet op te heffen en toegankelijk te maken voor langzaam verkeer. De meerderheid van de raad, alle partijen behalve het CDA en GroenLinks, stemden daar mee in. Het is daarmee nu niet duidelijk of ProRail en de Provincie alsnog bereid zijn om te betalen voor de andere sluitingen, nu we ons niet houden aan de deal. Het is een hele dure gok met 1,5 miljoen… Verder werd het bestemmingsplan voor de uitbreiding van HSF vastgesteld en is besloten dat Winterswijk een Regenboogstad wordt. Daarmee kwam een einde aan een roerige raadsvergadering.

Ruimte voor plannen! Daar kent u de ...

VVD VVD Winterswijk 12-03-2018 12:51

Ruimte voor plannen! Daar kent u de VVD van. In 2016 streden we echter ook voor behoud buslijn 73! https://winterswijk.vvd.nl/nieuws/15643/bus-van-winterswijk-naar-groenlo-blijft-rijden

GROTE STAP VOOR DE ACHTERHOEK, 30 MILJOEN VOOR DUBBELSPOOR

SP SP Winterswijk 26-05-2017 08:17

(bericht gekopieerd van SP Gelderland)

Een kleine stap voor de provincie Gelderland, een grote sprong voor reizigers van en naar de Achterhoek. Provinciale Staten heeft op 24 mei besloten, geld te reserveren voor verdubbeling van de regionale spoorlijn tussen Didam en Doetinchem. Ook is besloten dat deze verdubbeling binnen tien jaar in gang moet worden gezet. “Dit is fantastisch voor het spoor in de Achterhoek” zegt Maurits Gemmink, SP woordvoerder mobiliteit in de staten. “We voeren al zo’n tien jaar actie in en buiten de staten om spoorverdubbeling tot Doetinchem voor elkaar te krijgen.”

De SP is opgetogen dat de provincie eindelijk serieus werk maakt van spoorverdubbeling tot Doetinchem. Gemmink: “Over deze spoorlijn tussen Doetinchem en Arnhem rijden dagelijks zo’n 18.000 mensen. Die verdienen een stabiele verbinding en dat gaat er op deze manier komen! De plannen liggen er al jaren en de lokale SP afdelingen voeren al jaren actie, samen met reizigers, om de provincie duidelijk te maken dat dit spoor aangepakt moet worden. We hebben regelmatig met handtekeningenlijsten, puzzelstukken en actiekaarten op de stations gestaan. Emile Roemer is naar Doetinchem gekomen om het bouwbord voor spoorverdubbeling te onthullen en we hebben daar zelfs een eerste stuk dubbelspoor gelegd. Van papier-maché weliswaar, maar daarmee wilden we laten zien dat het aanleggen van extra spoor niet moeilijk is. Als vanuit de provincie de wil en het geld er maar is.”

Die stap is vandaag genomen. Er is een reservering van vijfentwintig tot dertig miljoen om spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem in gang te zetten. Gemmink: “Daarmee zijn we er nog lang niet want de deskundigen denken dat het hele project tussen de tachtig en honderdtien miljoen euro gaat kosten. Maar met dit geld kan Gelderland naar Den Haag stappen om serieus te onderhandelen over een bijdrage van het Rijk. Ook de gemeenten zullen een bijdrage moeten leveren, bijvoorbeeld door grond te ruilen.”

De spoorlijn Arnhem - Winterswijk is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. De lijn dreigt nu aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Met kunst en vliegwerk lukt het Arriva en Breng een kwartierdienst tussen Doetinchem en Arnhem te onderhouden. Maar als er één trein storing heeft en stil staat op het huidige enkelspoortje, loopt de hele treindienst vast.

Als alles bij elkaar komt zal er over tien jaar een stabiele spoorverbinding tussen Doetinchem en Arnhem zijn. Geen wachttijden meer op de stations waar de treinen elkaar moeten passeren en geen spoorinfarct als er een trein met storing staat. Gemmink: “Onze grote wens is dat er dan naast de kwartierdienst voor de stoptrein een ‘regionale intercity’ tussen Doetinchem, Zevenaar en Arnhem gaat rijden. Daarvoor is er vandaag een grote stap gezet!”

'Bus van Winterswijk naar Groenlo blijft rijden'

VVD VVD Winterswijk 08-07-2016 23:28

http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/winterswijk/bus-van-winterswijk-naar-groenlo-blijft-rijden-1.6162978

WINTERSWIJK - Buslijn 73 van Winterswijk naar Groenlo blijft rijden in de spitsuren. De ritten in de rustige uren worden wel geschrapt. 

Dat heeft VVD-gedeputeerde Conny Bieze haar partijgenoten in Winterswijk tijdens een bezoek laten weten. „In de spits blijft de lijn bestaan", meldde VVD-raadslid Tom van Beek in de gemeenteraad van Winterswijk.

Verrast De gedeputeerde is onlangs op bezoek bij de Winterswijkse raadsfractie geweest. Volgens Van Beek was Bieze blij en verrast met de actie om de buslijn te behouden. „Die lijn gaan wij niet schrappen, kregen wij van haar te horen. Wel in de daluren, het geld wat daardoor vrijkomt wordt ingezet voor flexibel vervoer."

Visie De provincie Gelderland heeft in haar visie op het openbaar vervoer voorgesteld om buslijn 73 van Winterswijk naar Groenlo te schrappen. De lijn was volgens de provincie overbodig omdat er ook een trein tussen de twee plaatsen rijdt. In de begeleidende brief aan Provinciale Staten werd geopperd om in de spitsuren een scholierenlijn te laten bestaan, 'mede ter ontlasting van de toch al drukke treinen.'

Wat hieraan vooraf ging:

Vanavond (27 juni) was gedeputeerde Bieze op bezoek bij de fractievergadering om een toelichting te geven op de provinciale plannen met betrekking tot het busvervoer. Zij gaf te kennen dat buslijn 73 niet wordt opgeheven. Onze scholieren en studenten kunnen dus gebruik blijven maken van deze drukke lijn. Wel wordt er gekeken of de lijn in de daluren, zoals het weekend nog wel met dezelfde frequentie moet rijden. Dit omdat met een lege bus rijden veel geld kost en er dan min...der geld beschikbaar is voor lokale maatwerk oplossingen. Wij willen het best mogelijke vervoer in Winterswijk en daar past naar ons idee vervoer op maat zeer zeker bij.

Wij blijven het dossier op de voet volgen en indien er weer nieuws is zullen we dit hier melden.

Op de foto links fractielid Tom van Beek en rechts gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.