Nieuws van politieke partijen in Bodegraven-Reeuwijk inzichtelijk

9 documenten

Fietstunnel bij ‘gevaarlijkste oversteek van Bodegraven’? Dat moet onderzoek uitwijzen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 30-01-2020 23:00

Deze fietsoversteek geldt als de gevaarlijkste van Bodegraven. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk en de provincie Zuid-Holland onderzoeken nu of een fietstunnel op die plek haalbaar is en komen voor de zomer met de uitkomsten en een voorlopig ontwerp. Dat heeft wethouder Inge Nieuwenhuizen deze week geantwoord op vragen van het CDA. Die fractie sprak woensdagavond in de raadsvergadering opnieuw haar zorgen uit over deze oversteek, die dagelijks door meer dan 2000 fietsers, onder wie veel scholieren, wordt gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat acht van de tien passanten die oversteek als gevaarlijk ervaart. Bodegravenboog Nieuwenhuizen gaf ook aan dat er de afgelopen maanden al maatregelen zijn getroffen die de veiligheid moeten vergroten en dat er binnenkort duidelijkere bebording en markering én betere verlichting voor het fietspad komt. Ten slotte gaf Nieuwenhuizen aan dat zij optimistischer is over de planning voor de Bodegravenboog, een rechtstreekse aansluiting van de N11 op de A12. Het CDA vreest dat áls de boog er komt, dit op z’n vroegst in 2040 zou worden. Zo lang kan met het oog op de veiligheid van fietsers niet worden gewacht met een ingrijpende aanpassing van de oversteek, vindt CDA-fractievoorzitter Jan Vergeer. ,,Ik denk dat de Bodegravenboog er ruim vóór 2040 komt”, zei Nieuwenhuizen tijdens de raadsvergadering. Op de oversteek oprit N11/Goudseweg heeft het autoverkeer (inclusief vrachtwagens die van bedrijventerrein Broekvelden komen) voorrang. In het donker zijn naderende fietsers voor automobilisten niet altijd goed zichtbaar. Naar een artikel uit het Algemeen Dagblad

Een nieuwe lente

SGP SGP Bodegraven-Reeuwijk 06-05-2019 00:00

Een nieuwe lente. Een nieuw geluid.

Zo rond Pasen begint het en eind oktober houdt het weer op; het seizoen waarin de recreatieve motorrijder actief is. Dat is niet alleen zichtbaar, maar ook duidelijk hoorbaar. Bodegraven-Reeuwijk heeft veel doorgaande wegen, die door open gebied heen lopen. Geluid van een lawaaiige motorfiets draagt daar ver en komt in onze dorpen en zelfs stiltegebieden. Behalve de motorrijder zelf vindt vrijwel niemand die geluiden uit de knalp prettig. Maar doet iemand er ook wat aan?/r/245b99859ecbd9566e164b85e8d01771?url=http%3A%2F%2Fwww.bodegraven.sgp.nl%2Factueel%2Feen-nieuwe-lente%2F10737&id=396ae82cfd24198bb740050ec8b414964199e309

Als het om vliegtuigen gaat zijn we in gesprek met Schiphol, maar over geluid vanaf de A12 spreken we niet met Rijkswaterstaat. De wetgever stelt wel eisen aan de geluid-uitstoot, maar handhaving gebeurt in de praktijk niet. De aanbieders van motorfietsen zouden bijvoorbeeld elektrisch rijden kunnen promoten. Maar tot mijn verbazing is er in de hele dikke reclamefolder van een bekende lokale motorzaak niet een elektrische motorfiets te vinden. Er is dus nog een wereld te winnen.

De gemeenteraad buigt zich regelmatig over de vraag “wat voor gemeente willen wij in de toekomst zijn”?. Als ik een suggestie mag doen: Een geluid-arme gemeente, het hele jaar door!

 

Gerrit Weerheim

Gemeenteraadslid SGP Bodegraven-Reeuwijk

Afgelopen weekend werden wij verrast ...

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 01-05-2019 16:31

Afgelopen weekend werden wij verrast door een serie witte strepen op de Crolesbrug. De provincie vindt het niet langer gewenst dat de tweede strook (die al ruim 40 jaar zijn praktisch nut bewijst) nog door verkeer gebruikt wordt. Een woordvoerder gaf in de krant aan dat het er veiliger van zou worden, maar wij zien juist gevaarlijke situaties ontstaan doordat de rotondes aan beide kanten geblokkeerd raken. We vragen het college om opheldering! De VVD is sinds jaar en dag vóór een goede bereikbaarheid van Bodegraven-Reeuwijk en tégen het verspillen van belastinggeld. We waren dan ook niet erg blij om te zien dat de provincie een maatregel heeft weten te verzinnen die hier recht tegenin gaat. Zonder dat er een redelijkerwijs te beredeneren noodzaak voor is, heeft men de tweede rijstrook voorzien van een verdrijvingsvlak. Ons raadslid Frank Rijkaart is er helder over: 'Het lijkt de laatste tijd wel mode om oplossingen te zoeken zonder te bedenken of er wel een probleem is. Deze maatregel is er een schoolvoorbeeld van: iedereen die wel eens in Bodegraven komt, ziet dat deze rijstroken bedoeld zijn als opstelruimte voor brugopeningen. Dit gaat er geheid voor zorgen dat de rotondes straks veel sneller vol staan.' Op de website van het AD was te lezen dat een woordvoerder van de provincie aangaf dat de tweede strook niet meer nodig was omdat de weg sinds de aanleg van de N11 rustiger zou zijn geworden, en dat het meer veiligheid voor onderhoudspersoneel zou bieden. Rijkaart is hierover verbaasd: 'Alle keren dat er werkzaamheden waren, is dit keurig opgelost met afzettingen en een verkeersregelaar. Ik zie niet in wat er veranderd is waardoor dit nu ineens niet meer zou kunnen.' Zijn collega verkeer, Robin Kersbergen, vult aan: 'Daarnaast klopt er weinig van de uitspraken over de verkeersdrukte. De Crolesbrug was nooit onderdeel van een doorgaande route, en bedient bovendien heel andere verkeersstromen dan de N11. Daar komt bij dat het in de 15 jaar dat de N11 er ligt, de Crolesbrug juist drukker is geworden. Het is nog altijd een relatief rustige weg, maar die 80 à 100 meter was belangrijk om de rotondes vrij te houden.' Rijkaart en Kersbergen hebben nu vragen gesteld aan het College. Zij willen weten voor welk probleem dit een oplossing is, of de provincie de gemeente vooraf heeft geïnformeerd en wat de reactie van de gemeente op deze ogenschijnlijk nutteloze en overbodige maatregel gaat worden. https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/35131/schriftelijke-vragen-over-afsluiten-rijstroken-bij-crolesbrug

Schriftelijke vragen over afsluiten rijstroken bij Crolesbrug

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 01-05-2019 00:30

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/35131/schriftelijke-vragen-over-afsluiten-rijstroken-bij-crolesbrug

De VVD is sinds jaar en dag vóór een goede bereikbaarheid van Bodegraven-Reeuwijk en tégen het verspillen van belastinggeld. We waren dan ook niet erg blij om te zien dat de provincie een maatregel heeft weten te verzinnen die hier recht tegenin gaat. Zonder dat er een redelijkerwijs te beredeneren noodzaak voor is, heeft men de tweede rijstrook voorzien van een verdrijvingsvlak. Ons raadslid Frank Rijkaart is er helder over: 'Het lijkt de laatste tijd wel mode om oplossingen te zoeken zonder te bedenken of er wel een probleem is. Deze maatregel is er een schoolvoorbeeld van: iedereen die wel eens in Bodegraven komt, ziet dat deze rijstroken bedoeld zijn als opstelruimte voor brugopeningen. Dit gaat er geheid voor zorgen dat de rotondes straks veel sneller vol staan.'

Op de website van het AD was te lezen dat een woordvoerder van de provincie aangaf dat de tweede strook niet meer nodig was omdat de weg sinds de aanleg van de N11 rustiger zou zijn geworden, en dat het meer veiligheid voor onderhoudspersoneel zou bieden. Rijkaart is hierover verbaasd: 'Alle keren dat er werkzaamheden waren, is dit keurig opgelost met afzettingen en een verkeersregelaar. Ik zie niet in wat er veranderd is waardoor dit nu ineens niet meer zou kunnen.' Zijn collega verkeer, Robin Kersbergen, vult aan: 'Daarnaast klopt er weinig van de uitspraken over de verkeersdrukte. De Crolesbrug was nooit onderdeel van een doorgaande route, en bedient bovendien heel andere verkeersstromen dan de N11. Daar komt bij dat het in de 15 jaar dat de N11 er ligt, de Crolesbrug juist drukker is geworden. Het is nog altijd een relatief rustige weg, maar die 80 à 100 meter was belangrijk om de rotondes vrij te houden.'

Rijkaart en Kersbergen hebben nu vragen gesteld aan het College. Zij willen weten voor welk probleem dit een oplossing is, of de provincie de gemeente vooraf heeft geïnformeerd en wat de reactie van de gemeente op deze ogenschijnlijk nutteloze en overbodige maatregel gaat worden.

VVD blij met experiment met extra koopzondagen in Reeuwijk-Brug

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 29-03-2019 11:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/35130/vvd-blij-met-experiment-met-extra-koopzondagen-in-reeuwijk-brug

De huidige regeling met betrekking tot de zondagsopenstelling deed in bepaalde gevallen onvoldoende recht aan de behoefte van zowel ondernemers als consumenten. Alhoewel wethouder Inge Nieuwenhuizen de verscheidenheid aan meningen herkende werd toch besloten de bedrijven in de periferie open te willen om hun koopkracht en werkgelegenheid te behouden. Dit betekent dat in de perifere gebieden Rijnhoek, bedrijventerrein Broekvelden en Reeuwijkse Poort het voor winkels toegestaan is elke zondag tussen 12.00 en 17.00 open te gaan. Eventuele overlast in het weekend moet, in samenspraak met betrokken ondernemers, zoveel mogelijk beperkt worden.Voor de winkelgebieden Bodegraven Centrum, Broekvelden (Vromade), Miereakker en Bruggehoofd gelden op dit moment vaste data voor de zondagsopenstelling (elke laatste zondag van de maand gedurende acht maanden per jaar). Dit vaste ritme wordt los gelaten. In plaats daarvan worden de data van de acht zondagen per winkelgebied afgestemd op de wensen van ondernemers. Dit zou bijvoorbeeld kunnen resulteren in meer openstellingen rond de feestdagen.In Reeuwijk-Brug is sprake van een sterke groei van recreatie en toerisme. In dit kader wordt een experiment voor verruiming van het aantal zondagsopenstellingen in Reeuwijk-Brug in 2019 uitgevoerd . Dit wordt vervolgens geëvalueerd in oktober 2019, waarna een besluit genomen wordt over voortzetting. In geen geval mag een verruiming van de zondagsopenstelling leiden tot een verplicht gestelde opening door bijvoorbeeld de vastgoedeigenaar of Vereniging van Eigenaren.Voor de winkels in het centrum van Bodegraven wil de wethouder wat meer tijd nemen. "Laat het centrum eerst op kracht komen en dan kijken we weer of we een nieuwe stap kunnen zetten," aldus de VVD-bestuurder die de regeling zo snel mogelijk wil invoeren.

Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug!

PvdA PvdA SGP CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 20:16

Gefeliciteerd,

Inwoners van Reeuwijk-Brug, jullie krijgen je fietspad terug. Gefeliciteerd inwoners van Bodegraven en Gouda die veelvuldig gebruik maken van de voortreffelijke fietsroute langs de Breevaart, dat kan nog steeds.

Na 5 jaar discussiëren, inwonersavonden, enquête, inloopavonden, protesten, debatten, handtekeningenactie, geelgrintveegactie, klankbordgroep, amendementen en inspraakavond is het zover: het fietspad blijft, want fietsen op de weg is daar veel te druk voor.

In oktober ging het bijna fout, een amendement van PvdA en CDA om het fietspad te behouden zou gaan sneuvelen. Geen meerderheid in de Raad. SGP redde de avond: wethouder, onderzoek nu nog eens of er echt geen weg mogelijk is met een fietspad.

Dit was de kentering: een snel doch degelijk onderzoek gaf de uitkomst die u en ik al lang “aan ons water voelden”: eerst verkeersintensiteit omlaag, dan eventueel pas een fietspad opheffen en niet andersom.

Afgelopen woensdag is een nieuw amendement van PvdA en CDA door alle partijen ondersteunt en aangenomen. En een amendement uit de Raad moet opgevolgd worden door het college!

Het amendement luidde, in gewone mensentaal: 1. We kiezen voor behoud huidige breedte weg en fietspad, dus de goedkoopste oplossing. 2. We brengen belijning aan op de weg aan om hem visueel te versmallen. 3. Geen parkeerplaatsen op het vrijliggende pad maar op de weg. 4. Het vrijliggende pad wordt weer ingericht als fietspad. Vervolgens: 5. Er komen aanvullende maatregelen om de verkeersintensiteit terug te brengen van 7000 naar 4700 auto’s per dag, met alle suggesties die tot nu toe gedaan zijn. 6. We gaan het effect van deze maatregelen meten. 7. Als de verkeersintensiteit is afgenomen tot maximaal 4700 auto’s per dag kunnen we overwegen het fietspad te vervangen door fietssuggestiestroken op de weg.

Maar de onderzoekers zeggen heel terecht: is dat dan nog nodig? Wat ons betreft niet, wij fietsen lekker rustig langs het water en de auto’s rijden op de weg.

PvdA Bodegraven-Reeuwijk, Lisbeth Hertogh

Het bericht Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug! verscheen eerst op PvdA Bodegraven-Reeuwijk.

Vandaag organiseren scholieren de ...

GroenLinks GroenLinks CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 08:33

Vandaag organiseren scholieren de eerste grote klimaatdemonstratie in Den Haag. In navolging van Zweden en België gaan nu ook de Nederlandse scholieren duidelijk maken dat Dijkhof en de provinciale CDA-bonzen een achterhoedegevecht voeren. https://www-parool-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.parool.nl/amsterdam/schoolleiders-zien-nut-van-klimaatdemonstratie-leerlingen~a4622657/amp?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCCAE%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.parool.nl%2Famsterdam%2Fschoolleiders-zien-nut-van-klimaatdemonstratie-leerlingen~a4622657%2F

Fietsers kunnen straks weer veililg ...

Burgerbelangen Bodegraven-Reeuwijk Burgerbelangen Bodegraven-Reeuwijk Bodegraven-Reeuwijk 01-02-2019 14:07

Fietsers kunnen straks weer veililg fietsen op de route Zoutmansweg-Raadhuisweg. De gemeenteraad heeft het raadsvoorstel op dit punt gewijzigd met een zogenaamd amendement. Burgerbelangen heeft voor het aangepaste voorstel gestemd en is vooralsnog blij met het genomen besluit. En wel om de volgende redenen: * Er komt een verplicht fietspad. Vrijliggend dus veilig. * De gemeente zoekt naar andere mogelijkheden in het ontwerp om de snelheid naar 30 kilometer terug te brengen. * De gemeente onderzoekt zo snel mogelijk door middel van kenteken onderzoek wie er rijden. Daarmee wordt duidelijk of en hoe de verkeersintensiteit kan worden teruggedrongen naar de gewenste 5000 auto's per etmaal. * De definitieve metingen naar de verkeersintensiteit vinden plaats na herinrichting van Treebord. Pas dan kan worden vastgesteld welke routes doorgaand verkeer en lokaal bestemmingsverkeer in de nieuwe situatie kiezen. Qua planning moeten we dan aldus de wethouder denken aan eind 2020. * De gemeenteraad heeft besloten dat op het moment dat de verkeersintensiteit is teruggebracht onder de 5000 we opnieuw overwegen om de fietssuggestiestroken rood in te kleuren. En niet meer dan dat! Burgerbelangen is kritisch op de grote bedragen die al zijn uitgegeven en ook nog zullen worden besteed. Op dit punt houden wij zo veel mogelijk vinger aan de pols. Dat fietsers zijn verzekerd van een veilig vrijliggend fietspad vinden wij als Burgerbelangen goed nieuws!

Vers van de pers (AD): Provincie: ...

GroenLinks GroenLinks Bodegraven-Reeuwijk 24-11-2018 18:07

Vers van de pers (AD): Provincie: uiterlijk eind 2019 extra treinen Alphen-Utrecht Over een jaar rijdt de trein Alphen-Bodegraven-Woerden vier neer per uur in de spits. De kwartierdienst in de ochtend- en avondspits is opgenomen in de verkeersplannen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.