Nieuws van politieke partijen in Borger-Odoorn inzichtelijk

8 documenten

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34! | Borger-Odoorn

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Borger-Odoorn 30-05-2020 00:00

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

Hoe kun je? Het enige waar wij het als GroenLinks mee eens zijn is de reconstructie van het verkeersplein bij Gieten. Maar een gedeeltelijke verdubbeling van rijbanen van de N34 op meerdere plaatsen zien wij niet bijdragen aan een verbeterde en veiliger doostroming. Immers: juist het partiële karakter van de verdubbelde rijvakken zal leiden tot een ongelijkmatige doorstroming met veel op het laatste moment plaatsvindende in- en uitvoegbewegingen. De hierdoor ontstaande onrust in het verkeer zal meer risico met zich meebrengen.

Verder zal het verdubbelen van delen van de N34 – zoals ook de verdubbeling van de N33 heeft laten zien – leiden tot een structurele snelheidsverhoging met de daaruit resulterende extra gevaarzetting en niet te vergeten extra schadelijke uitstoot. Een retorisch vraag: is dat wat wij willen op korte afstand van een Natura 2000 gebied als Drouwenerzand

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP)

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA Borger-Odoorn 11-11-2019 14:37

Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober jl. was de vaststelling van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) het belangrijkste agendapunt. Het vorige plan dateerde van het jaar 2000. Van de actiepunten uit dat vorige plan werd overigens, door verschillende omstandigheden, waaronder budgetbeperkingen, slechts 25% gerealiseerd.

Op verschillende manieren hebben burgers en andere partijen de gelegenheid gehad inbreng te leveren bij de totstandkoming van het nieuwe plan. Er werden ongeveer 900 opmerkingen en voorstellen aangedragen.

Leefbaar Borger-Odoorn kan zich goed vinden in de belangrijkste kernopgaven voor het GVVP:

Kwaliteit van de leefomgeving

Een heldere verkeersstructuur

Verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers.

Ook vinden we de verschillende wegcategorieën met de daarbij behorende maximumsnelheden best duidelijk en begrijpelijk. Voor doorgaande wegen richting provinciale wegen of andere gemeentes, de zogenaamde Gebiedsontsluitingswegen, zal in onze gemeente buiten de bebouwde kom een maximum van 80 km/u gelden en binnen de bebouwde kom een maximum van 50 km/u. Voor overige verbindingen tussen de dorpen in onze gemeente en het overige wegennet binnen de dorpen geldt straks buiten de bebouwde kom een maximum van 60 km/u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Het aantal 30 km/u gebieden zal daardoor aanzienlijk worden uitgebreid; van belang voor onze leefomgeving en de verkeersveiligheid.

In het GVVP is wat ons betreft ook voldoende aandacht besteed aan het niet-gemotoriseerde verkeer, zoals fietsers, paardrijders en menners.

Een belangrijk uitgangspunt binnen het nieuwe GVVP is dat de inrichting van de weg duidelijk moet maken welke maximum snelheid van toepassing is. Bestuurders moeten zich bewust kunnen zijn op welke type weg zij zich bevinden. Voordat alle wegen in onze gemeente conform dit uitgangspunt zijn ingericht zullen we waarschijnlijk het einde van de looptijd van dit GVVP (10 jaar) wel hebben bereikt.

In verband met soms al lang bestaande knelpunten en overlast gevende verkeerssituaties in onze gemeente had Leefbaar Borger-Odoorn 1 amendement en 4 moties ingediend.

In het amendement werd voorgesteld om in het GVVP op te nemen dat in bepaalde situaties het toepassen van maatwerk mogelijk moet zijn. Dus een inrichting c.q. maximumsnelheid van een weg of weggedeelte die afwijken van de basisuitgangspunten. Wij wilden graag dat de gemeenteraad over dergelijke maatwerksituaties zou kunnen beslissen.

Het amendement werd door de wethouder ontraden en haalde het dus niet..

Een enigszins vergelijkbaar, maar naar onze mening minder sterk amendement van de PvdA, haalde het wel.

Ook verzochten wij in een motie om de bestaande 30 km-zones zo snel mogelijk volgens de nieuwe uitgangspunten in te richten. In de huidige situatie zijn deze vaak slecht herkenbaar ingericht met het gevolg dat op veel plaatsen te hard wordt gereden.  Deze situaties verdienen wat ons betreft snelle aandacht. Ook deze motie werd door de wethouder ontraden, met het verwachte gevolg; niet aangenomen.

Ook op 50 km/u wegen in onze gemeente wordt, volgens metingen, veel te hard gereden. Zeker waar sprake is van dichtbij de rijbaan gelegen woningen (bijvoorbeeld de Zuiderdiepen in de Monden) zorgen deze hoge snelheden met de bijbehorende motor- en bandengeluiden voor veel overlast.

Omdat de politie slechts beperkt kan handhaven hebben wij in motie gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid tot plaatsing van snelheidscamera’s. De wethouder bleek geen behoefte aan zo’n onderzoek te hebben en ontraadde de motie.

Wij vroegen om soms al lang bestaande knelpunten en situaties met overlast voor omwonenden met voorrang aan te pakken. Ook deze motie haalde het niet.

Een gezamenlijk met andere partijen ingediende motie voor een pilot met het afsluiten van de Valtherdijk voor doorgaand verkeer werd gelukkig wel aangenomen. Tot onze verbazing stemde Gemeentebelangen tegen.

Voor de situatie in Klijndijk (bewoners wilden de status van Erftoegangsweg voor Melkweg en Hoofdweg graag behouden, de gemeente wil de wegen inrichten als een Gebiedsontsluitingsweg) werden verschillende moties ingediend. Een echte oplossing kwam er nog niet maar de wethouder heeft toegezegd met de bewoners in gesprek te gaan. Wat ons betreft niet echt een bevredigende uitkomst.

De bewoners zijn al bijna 20 jaar met de gemeente in gesprek over de verkeerssituatie in Klijndijk, zonder bevredigende oplossing. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..

VVD: VERKEERSPLAN MOET VEILIG EN BETAALBAAR ZIJN

VVD VVD Borger-Odoorn 15-10-2019 05:39

Borger-Odoorn maakt zich op om de nodige knopen door te hakken over het nieuwe Gemeentelijke Verkeer & Vervoer Plan (GVVP). Een Plan waar jaren aan overleg, inspraak en discussie vooraf is gegaan. Maar inmiddels moeten de wensen - onder aanvoering van VVD-wethouder Nynke Houwing - worden omgezet in beleid. De VVD wil daarbij 2 zaken goed in de gaten houden: de plannen moeten vooral veilig en betaalbaar blijven.

VVD-raadslid Arne Joling: “Het is van groot belang wat de inwoners van onze Gemeente ervan vinden. Die hebben we dan ook uitgebreid bij de plannenmakerij betrokken. We zullen niet ieders wensen kunnen honoreren. Maar we kunnen rekenen op voldoende draagvlak. Uiteindelijk willen we proberen om zoveel mogelijk (auto)verkeer uit de dorpen te weren.”

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

“Maar”, vervolgt Arne, “fietsen en wandelen worden zoveel mogelijk gestimuleerd. Immers, Drenthe is de Nationale Fietsprovincie. En daarop maakt Borger-Odoorn geen uitzondering. Voor auto’s gaan we de maximumsnelheid zoveel mogelijk terugbrengen tot 30 km per uur. Dat komt de leefbaarheid in de kleine kernen ten goede.”

Zet cookies aan om de video te tonen.

Pieter de Groot heeft gisteren in de ...

GroenLinks GroenLinks Borger-Odoorn 30-05-2019 12:21

Pieter de Groot heeft gisteren in de extra raadsvergadering over de Regiodeal ingestemd met het voorstel en daarbij 2 projectideeën geopperd: 1. een MFA in 2e Exloërmond (waarin ook het basisonderwijs en/of de (vroegschoolse) kinderopvang een plek zou moeten krijgen) en 2. het zoeken van aansluiting bij Emmen en Hoogeveen bij het opzetten van waterstof als rendabele energiebron.

Eindelijk komt de Raad van State met ...

GroenLinks GroenLinks Borger-Odoorn 15-05-2019 13:45

Eindelijk komt de Raad van State met een beslissing, maar helaas is het niet de beslissing die wij (en veel Klijndijkers!) hadden gehoopt. Als GroenLinks gaan wij er ons nu hard voor maken de overlast a.g.v. de aansluiting bij 't Haantje zo klein mogelijk te maken voor alle inwoners van Klijndijk! https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147476/Alle-bezwaren-tegen-afslag-Klijndijk-van-tafel-provincie-kan-aan-de-slag

Waterstofgas: interessante ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 07-02-2019 09:22

Waterstofgas: interessante ontwikkeling.

Nature Today | 2019 uitgeroepen tot ...

GroenLinks GroenLinks Borger-Odoorn 13-12-2018 06:54

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.