Nieuws van politieke partijen in Boxtel inzichtelijk

25 documenten

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

Vragenhalfuur: Natuurlandje Burgakker

CDA CDA Boxtel 04-03-2020 06:17

Het natuurlandje aan de kop van de Burgakker is aan een opknapbeurt toe. Fijn dat hier onlangs mee is begonnen. Echter, vragen we ons af of buurtbewoners hierin voldoende worden meegenomen. Daarom hebben we tijdens het vragenhalfuurtje de volgende vragen gesteld: Is er overleg met buurtbewoners over het opknappen van dit veld en zijn/worden hun wensen meegenomen? Inmiddels zijn er al bomen gekapt. Is hierover gecommuniceerd met omwonenden? Kunt u aangeven waarom de 3 gekapte oude bomen vervangen worden door 1 nieuwe boom? Wanneer vindt de realisatie van de plannen op het perceel plaats? Wie gaat het stuk grond onderhouden? Ligt hier qua invulling en onderhoud een taakvoor omwonenden? Een van de ideeën van buurtbewoners is om hier banners/vlaggen te plaatsen om de cultuurhistorische as te benadrukken, wordt dit idee meegenomen? Komt er op deze locatie een 2ebrug richting Stapelen?

Motie vrachtwagenverbod kapelweg

D66 D66 Boxtel 29-10-2019 18:39

Afspraak is afspraak. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er deze periode een onderzoek komt naar een vrachtwagenverbod op de kapelweg als alternatief voor de dure VLK weg. Zeker nu project PHS vertraagd is en naar schatting 2-2,5 miljoen euro extra gaat kosten is dit onderzoek actueler dan ooit. Daarom dienden wij vanavond onderstaande motie in:

Overwegende dat: In het coalitieakkoord is afgesproken dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheid voor een vrachtwagenverbod op de Kapelweg/ Kalksheuvel Bij het opleggen van een vrachtwagenverbod, bij bezwaren van belanghebbenden, nut en noodzaak hiervan bij de rechtbank moet worden aangetoond Nut en noodzaak onderbouwd moet worden met feiten en gegevens, met name met betrekking tot overlast voor bewoners, fietsers, leefomgeving en het milieu De onderzoeken moeten zich richten op geluidsoverlast, trillingen, verkeersveiligheid, verkeerstellingen en schade aan Natura 2000 gebied Kampina door uitstoot van schadelijke gassen Een vrachtwagenverbod is door het opschorten van de VLK en besluit Raad van State n.a.v. PAS weer actueel geworden en komt dus weer in beeld als alternatief Het onderzoek naar een mogelijk vrachtwagenverbod aanvankelijk in 2019 zou plaatsvinden maar nog niet gerealiseerd is Dat dit onderzoek alsnog in 2020 plaatsvindt Er in de begroting van 2020 geen ruimte is voor opgenomen Verzoekt het college:

Om in het kader van de ambities “Aanpassing van de infrastructuur door de sluiting van de dubbele overweg” het onderzoek naar een vrachtwagenverbod Kapelweg/ Kalksheuvel als een van de projecten en onderzoeken op te nemen en het desbetreffende onderzoek uiterlijk 1 april 2020 af te ronden en aan de gemeenteraad te presenteren.

volgorde PHS maatregelen

Combinatie95 Combinatie95 D66 Boxtel 20-09-2019 12:59

Tijdens de beeldvormende vergadering over de maatregelen PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) van 10 september 2019 hebben we kunnen zien dat heel Nederland gebukt gaat onder de enorme stikstof uitstoot. Die is in Nederland nl. het hoogste van heel Europa en dat is zeer slecht voor mensen en de natuur en de biodiversiteit. Het gaat om de uitstoot van ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak komt grotendeels vrij bij de intensieve veeteelt en de stikstofoxiden nitriet en nitraat bij industrie en verkeer. Om de natuur te beschermen mogen er van de Raad van State alleen nog maar nieuwe projecten uitgevoerd worden als er voldoende stikstofuitstoot gecompenseerd wordt. Vandaar dat de VLK (Verbinding Ladonk Kapelweg) nu stilligt.

Nou heeft de afstand van een project tot een natuurgebied ook invloed op de mate waarin de natuur belast wordt. De VLK ligt helaas dicht bij de Kampina en daar zal compensatie waarschijnlijk moeilijker worden. De Keulsebaan daarentegen ligt verder weg en met een verdubbeling zal het verkeer beter doorstromen en dat kan misschien zelfs resulteren in een vermindering van de uitstoot omdat vooral stoppend en weer optrekkend verkeer funest is. De Keulsebaan aanpakken kan dus waarschijnlijk eerder.

Door nu de fasering van het Maatregelenpakket PHS aan te passen en de verbreding van de Keulsebaan eerst uit te voeren hoeven we minder tijd te verliezen en des te eerder wordt het centrum van Boxtel ontlast van al dat verkeer dat er niet thuishoort. Daarmee worden wegen zoals de Baroniestraat veel veiliger, schoner, stiller en dus leefbaarder.

Daarom hebben de coalitiepartijen D66, SP, InBox en Combinatie95 gezamenlijk een (aangenomen) motie ingediend om het College te laten onderzoeken of de volgorde van de PHS maatregelen aangepast kan worden.

SP-raadsleden: klachten stankoverlast Vion zijn toegenomen

SP SP Boxtel 19-09-2019 08:09

Ondanks een op 2 juli unaniem aangenomen motie in de gemeenteraad, waarin Vion dringend wordt verzocht om geur- en overlastvrij te werken, zijn ook na die tijd weer veel klachten binnengekomen. Dat is de conclusie van SP-raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen na signalen van omwonenden en een gesprek met de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) die toezichthouder op Vion is. De raadsleden vragen zich af of Vion in staat zal zijn een einde te maken aan de overlast of zal volharden in de huidige werkwijze.

Nieuwe klachten In de periode 11 tot 18 augustus kwamen een aantal klachten binnen bij de SP, van bewoners van Stapelen en de Vereniging van Eigenaren van bedrijven in de Van Salmstraat. Het ging om een smerige weeïge lucht op zaterdagochtend, waarschijnlijk van een container die open op het terrein staat en niet gesloten werd voor maandag. Verder was er een dag sprake van een soort brand/rooklucht van vlees (bewoners: Vion is weer aan het barbecueën) en een andere dag stond er een verkeersinfarct met rijen vrachtwagens voor de poort van Vion, vanwege een ongeluk waarbij de ambulance moest komen. Tijdens de hete dagen werden onder de nieuwe overkapping vrachtwagens geparkeerd en omdat de kant naar de Van Salmstraat open is kon de stank zich via ventilatoren in die richting verspreiden. En bij het periodieke onderhoud van de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness kwam er een stevige beerputlucht vrij. Deze klachten zijn ook aan de ODBN doorgegeven, evenals eerdere klachten.

Gesprek met ODBN Over die laatste klachten zijn raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen in gesprek gegaan met de ODBN. Deze dienst onderzoekt de klachten en koppelt deze via eigen zeggen via de website en e-mails terug naar de klagers. Volgens de ODBN neemt Vion de klachten serieus. Dit valt volgens de raadsleden echter moeilijk te rijmen met de toename van het aantal klachten. De klachten zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 2 in 2016, naar 56 in 2017 en 56 in 2018 en in de afgelopen 13 maanden zijn maar liefst 205 klachten bij de dienst binnengekomen. Volgens de ODBN gaat het vaak mis bij het laden van vrachtwagens met slachtafval wat een nare zoete, weeïge lucht veroorzaakt. Veel winst gaat er behaald worden. als de resultaten van het geuronderzoek bekend zijn, aldus de ODNB.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Frans Sannen: “Dit onderzoek wordt echter in opdracht van Vion uitgevoerd. Dat is toch een beetje alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Wij hadden liever een onafhankelijk onderzoek gewild om alle twijfels uit te sluiten. Zo hadden wij ook graag gezien dat er een meetpunt was gekomen op het terrein van een bedrijf van de VvE Van Salmstraat. Een gemiste kans dat dit niet gebeurd is.”

Vion moet bij calamiteiten een noodscenario hebben De ODBN heeft geen bevoegdheid inzake de klachten over vrachtwagens met varkens die geparkeerd staan op de openbare weg. Als er geen parkeerverbod is mogen de vrachtwagens daar staan. De bevoegdheid ligt hier bij politie en boa's. Vion is zelf natuurlijk de eerst aangewezene om te voorkomen dat vrachtwagens op de openbare weg moeten parkeren. Bij calamiteiten zoals het hitteprotocol of een bedrijfsstoring zal Vion zelf voor een logistieke oplossing moeten zorgen zodat dat niet nodig is. 

Onderhoud waterzuiveringsinstallatie Hydrobusiness Het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat nader onderzoek doen naar  de verspreiding en bestrijding van de legionellabacterie die aangetroffen is in de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness. Het is duidelijk dat de legionellabesmetting kon plaatsvinden door de lucht naar bewoners omdat er geen overkapping was. Het periodieke onderhoud (2 keer per jaar) zal met gasmaskers  en beschermende kleding moeten worden uitgevoerd omdat er nog steeds legionella in de tank kan zitten. Bij dit onderhoud wordt een vieze lucht verspreid. De ODBN vertelde dat het periodieke onderhoud vooraf wordt gemeld aan bij de ODBN (verplicht). De ODBN mag het periodieke onderhoud niet melden aan de omwonenden. Hydrobusiness kan dit op vrijwillige basis wel doen. De SP vindt dat omwonenden vooraf ingelicht moeten worden zodat zij op die dagen alle ramen dicht kunnen houden. Dat zou dus moeten gebeuren door Hydrobusiness. Overigens wordt de tijdelijke overkapping in de laatste maanden van het jaar vervangen door een definitieve. Of het stankprobleem daarmee opgelost wordt is niet duidelijk.

Meer actie nodig? De beide raadsleden hebben een dubbel gevoel overgehouden aan het gesprek met de ODBN.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Rinze van der Veen: “Gaat Vion meer het pad op van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en slaagt het erin om een einde te maken aan de stank, of blijft de overlast bestaan en hebben we te maken met een bedrijf dat zijn productie logistiek/procesmatig niet goed op orde heeft? Als Vion tekort schiet, zal het maatschappelijk verzet toenemen en zullen meer acties noodzakelijk zijn om de stankoverlast terug te dringen.”  

Nog 1 plaats open voor de klankbordgroep Er is inmiddels een klankbordgroep in het leven geroepen. Deze bestaat uit 7 personen en er is nog plaats voor een persoon. Hebt u interesse, meld u dan aan via boxtel@sp.nl

Verkeersveiligheid in Boxtel

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 08:05

Op dinsdag 11 juni 2019 stelde Combinatie95 raadslid Stefan de Nijs vragen over de verkeersveiligheid in Boxtel. Het aantal verkeersdoden nam helaas het afgelopen jaar toe, niet alleen in onze gemeente, maar in heel Brabant (in 2018 52 slachtoffers meer dan in 2017!). En dat is extra schrijnend omdat Brabant streeft naar nul verkeersdoden. Nul is op termijn volgens Combinatie95 ook het enige acceptabele aantal. Maar erg genoeg gaat het na jaren van daling nu dus weer de verkeerde kant op. Op de recent gepubliceerde ongevallenkaart: https://www.star-verkeersongevallen.nl/Map#1-9-0-0/14/51.5897/5.3562 is te zien dat vorig jaar helaas ook in Boxtel een verkeersdode is gevallen (bij afslag Gemonde). Verder zal het weinig mensen verbazen dat de meeste ongelukken gebeuren op de Brederodeweg, Schijndelseweg en Bosscheweg.

Volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ) heeft een fietser of voetganger bij een aanrijding met 50 km/uur slecht 50% kans het te overleven, en 95% bij 30 km/uur. Combinatie95 vindt dat kwetsbare verkeersdeelnemers zoveel mogelijk beschermd moeten worden en daarom in alle woonwijken de maximum snelheid 30 km/uur moet zijn. Stefan stelde hier vragen over en vroeg o.a. aan de verantwoordelijke wethouder om te onderzoeken of alle wegen in woonwijken (dus ook Mgr. Wilmerstr., Baroniestr., van Hornstraatstr., van Hugenpotstr., Annastr, etc.) veranderd kunnen worden naar 30km-zone. Wethouder van Wanrooij gaf aan dat dit op dit moment nog niet voor alle straten kan in verband met doorstroom van autoverkeer. Wel ziet hij hier mogelijkheid voor na invoering van de PHS-maatregelen omdat er dan veel minder autoverkeer door Boxtel gaat.

Burgemeester Naterop beloofde bovendien om dit onderwerp mee te nemen in overleg met de politie. Hij zal er bij hen op aandringen dat er extra gehandhaafd gaat worden op de snelheid, in het bijzonder in gebieden waar veel ongelukken gebeuren.

Dinsdagavond waren wij, VVD Boxtel ...

VVD VVD Boxtel 09-05-2019 07:00

Dinsdagavond waren wij, VVD Boxtel aanwezig bij de tweede bijeenkomst van de Rechterstraat. Het voorlopig ontwerp werd hier gepresenteerd en in deelgroepjes is feedback opgehaald. We kijken uit naar het vervolg. 🏢🌳

Lees de onderbouwing van het college ...

BALANS BALANS Boxtel 19-04-2019 14:57

Lees de onderbouwing van het college aangaande nut en noodzaak van aangekondigde stappen in ons centrum op : https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/MijnGemeenteDichtbij/81d605f9-7d65-4d2f-b19f-03d448da4e53 Bij afsluiting van de Fellenoord lijkt het college niet te beseffen dat ze de rijrichting al omgedraaid hebben en er al geen verkeer meer vanuit Clarissenstraat naar Fellenoord kan.

Schriftelijke vragen: MOVE '31

CDA CDA Boxtel 10-04-2019 11:09

Het CDA heeft regelmatig gepleit voor een open en duurzame discussie m.b.t. MOVE ’31.Donderdag 10 april a.s. is er een inloopbijeenkomst en kunnen inwoners en ondernemers zich laten informeren over de verkeersvisie.Er staan echter een aantal (vergaande) uitspraken in, o.a.:- de mogelijkheid van een randweg aan het noorden van Boxtel ligt open- een volledige parallelbaan aan de Schijndels kant van de A2 wordt genoemd- maar ook de aansluiting van de wijk Oost op de LiempdsewegEn over deze laatste aanpassing hebben wij onderstaande vragen gesteld aan het college:1. Waar komt deze laatste variant vandaan? Is dit genoemd in een van de overleggroepen die mee hebben gewerkt aan MOVE ‘31? 2.Wat betekent dit voor het Dommeldal?3.Komt de laatste variant i.p.v. de oostelijke ontsluitingsweg of naast deze ontsluitingsweg?4.Waar haalt u de financiering voor een extra brug vandaan?5.Heeft u rekening gehouden met de mogelijke onrust die een zomaar geopperde nieuwe ontsluiting kan geven bij de inwoners van de wijk Oost?6.Hoe gaat u hierover communiceren en de mogelijke onrust wegnemen?7.Wanneer kunnen we deze variant op de agenda van de gemeenteraad verwachten? Komt hierover nog een beeldvormende bijeenkomst?

Vragen nut en noodzaak van aangekondigde stappen in ons centrum

BALANS BALANS Boxtel 11-03-2019 09:08

We hebben schriftelijke vragen gesteld aan het College over nut en noodzaak van aangekondigde stappen centrum Boxtel. Onze burgers maken zich zorgen over aangekondigde stappen en de gevolgen.

Zonder een duidelijke uitleg van nut en noodzaak zal er zeker geen draagvlak komen.

In 2012 is door de gemeenteraad een integrale visie op ons centrum vastgesteld, “Op weg naar een leefbaar en bruisend Centrum”. Die visie

was gebaseerd op de situatie van destijds. Intussen is het 7 jaar later, een andere tijdsgeest, en zijn er een aantal zaken uit die visie anders

uitgevoerd dan daarin vermeld stond. Deze gewijzigde uitvoering heeft impact op het heden, en dan met name op de verkeerschaos die er nu

ontstaan is. We denken dan onder andere aan de andere locatie van het autoparkeren als vervanging van de parkeerplaatsen op de markt

(Binnentuin Gemeentehuis i.p.v. pastorietuin), maar ook aan de gewijzigde rijrichting op de markt (van Rozemarijnstraat naar

Clarissenstraat i.p.v. Clarissenstraat naar Rozemarijnstraat.

Op 19 februari jl. heeft u enkele stappen die u dit jaar nog uit wilt voeren naar buiten gebracht, waardoor wij, en een zeer groot deel van de

Boxtelaren die betrokken zijn bij het wel en wee van ons centrum, ons grote zorgen maken over de impact op de toekomstige bereikbaarheid,

leefbaarheid en verkeersveiligheid van ons centrum. De stappen die u noemden waren:

- In het voetgangersgebied wordt onbevoegd verkeer gescand (voor zomer 2019);

- Afsluiten kruising Rechterstraat-Fellenoord voor autoverkeer;

Daarnaast:

- De fietstoegankelijkheid van het centrum wordt heroverwogen (2019);

- Betaald parkeren te handhaven zoals het voor de proef blauwe zone was (2019);

- Het parkeergebied aan de Mgr. Bekkersstraat te saneren met behoud van het vergunningparkeren (2019);

- Smartparkeren (betalen met smartphone)(2019);

- Herinrichtingsplan voor nagenoeg de gehele Rechterstraat (programma Boxtel Binnen de Bruggen).

We zijn van mening dat onrust en gebrek aan draagvlak voor deze stappen niet goed zijn voor Boxtel.

Samen met onze burgers en ondernemers kunnen we ons centrum laten bruisen, maar als de partijen tegenover elkaar staan gaat dat niet lukken

en kost het negatieve energie. Mogelijk heeft u goede argumenten waaruit nut en noodzaak blijkt, van deze aangekondigde stappen.

Die argumenten vernemen we graag per aangehaald punt, waarbij we tevens de bijbehorende voordelen en

nadelen van u vernemen, rekening houdende met het integrale effect van die aangehaalde punten op leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid,

waarmee de effecten op een leefbaar en bruisend (economie!) centrum zichtbaar worden.

Alvast dank voor het gevraagde overzicht, waarmee wij hopen dat onze twijfels, en die van veel betrokken Boxtelaren, met argumenten weerlegd

worden en er enerzijds begrip kan ontstaan voor uw aangehaalde stappen en anderzijds Meewerkend Boxtel (gemeente en burgers samen) ontstaat.

Hoogachtend,

Fractie BALANS

20190307 BALANS schriftelijke vragen Nut en noodzaak van aangekondigde stappen in ons centrum.pdf

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.