Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

9 documenten

100 km op de snelwegen rond Breda goed voor mens en milieu

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-11-2019 09:56

Het kabinet zoekt stikstofruimte om bouwplannen uit te voeren en gaat volgens BNdeStem de maximum snel omlaag brengen.

De stikstof en fijnstofconcentraties in en rond de gemeente Breda zijn te hoog. Het Natura 2000 gebied Ulvenhoutse Bos dient beschermt te worden. Maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag te brengen. Daarnaast willen we in Breda 6000 woningen bouwen en hebben daarvoor vermindering van de stikstofuitstoot nodig om dit te realiseren.

De wijken en dorpen die liggen aan de snelwegen rond Breda hebben daarnaast ook geluidsoverlast van deze snelwegen. Enkele wijkraden hebben aangegeven dat ze voorstander zijn van verlaging van de maximum snelheid op de snelwegen naar 100 km.

Nu is het rijk verantwoordelijk voor het beleid op de snelwegen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenten geen inspraak hebben.

Breda'97 roept het college door middel van onderstaande vragen op hiervan gebruik te maken:

Is het college het met Breda’97 eens dat de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag moet?

Is het college het met Breda ’97 eens dat het omlaag brengen van de maximum snelheid naar 100 km voor alle snelwegen rond Breda hiertoe een bijdrage kan leveren?

Is het college het met Breda ’97 eens dat een snelweg door een Natura 2000 gebied met een maximum snelheid van 130 km in strijd is met het beschermen van dit Natura 2000 gebied?

Is het college bereid om op korte termijn aan de regering voor te stellen om de snelheid van de snelwegen rond Breda te verlagen naar 100 km?

Bewonersavond Brabantpark

SP SP Breda 29-05-2019 14:22

Op dinsdagavond 28 mei heeft de SP Breda een bewonersavond voor wijkbewoners uit Brabantpark georganiseerd in De Poelewei. Aanleiding was het bespreken van de resultaten van de parkeerenquête die in de wijk gehouden is. Ongeveer 20 enthousiaste buurtbewoners kwamen op de avond af. De resultaten van de enquête bleken een goed startpunt te zijn voor een discussie met de bewoners over hoe de overlast van parkerende studenten aangepakt kan worden. Er is besloten om alle onderwijsinstellingen, het Amphia ziekenhuis, de wijkraad en de wethouder uit te nodigen om in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen.

Naast parkeren zijn ook de andere uitkomsten van de enquête besproken. Zo kwamen verkeersveiligheid, handhaving en groenonderhoud aan de orde. Met de verhalen die in de enquêtes stonden, en de ervaringen die de wijkbewoners gisterenavond deelden, heeft de SP aan het college gesteld. Binnen 30 dagen moet hier een antwoord op komen. Zodra de antwoorden binnen zijn, gaan we samen met de wijkbewoners kijken waar we vervolgstappen kunnen zetten.

Zie onderstaand de vragen van SP Breda aan het College van B&W.

👍👍👍Succes met de eindexamens ...

D66 D66 Breda 09-05-2019 14:03

👍👍👍Succes met de eindexamens #eindexamen #geslaagd

#Mobiliteit: Roep om bredere dialoog visie Claudius Prinsenlaan

CDA CDA Breda 13-04-2019 11:03

Visie CP-laan: Roep om bredere dialoog Donderdag 11 april is in de raad uitgebreid gesproken over de gebiedsvisie Claudius Prinsenlaan. Een document dat de voorgenomen ontwikkeling in kaart brengt (komende 4-8 jaar) van het gebied rondom de Claudius Prinsenlaan, één van de belangrijkste toegangswegen van de stad. In de oordeelsvormende sessie legde CDA met name nadruk op de participatie rondom het tot stand komen van deze visie. De plannen om het gebied verder “economisch” te ontwikkelen leverden vele zienswijzen op van bewoners uit het betreffende gebied. Zij voelden zich niet gehoord en zijn bang voor negatieve neveneffecten. Marc van Oosterbosch drong dan ook aan om de meningen en adviezen van bewoners serieus te nemen bij de verdere deelontwikkeling (de planmatige invulling). Een zorgvuldig particpatieplan dient te worden opgesteld en uitgevoerd bij iedere stap. Verder gaf van Oosterbosch mee dat er aandacht besteed dient te worden aan een aantal factoren die van invloed zullen zijn op de leefbaarheid van het gebied, te weten: Verkeersregulering in de nieuwe situatie Verkeersveiligheid: Juiste inrichting om handhaving mogelijk te maken Het voorkomen vansluipverkeer in de woonwijken Aandacht voor milieu-aspecten: geluid, fijnstof, CO2. Mogelijke toename parkeerdruk

#Mobiliteit: Roep om bredere dialoog visie Claudius Prinsenlaan

CDA CDA Breda 13-04-2019 11:03

Visie CP-laan: Roep om bredere dialoog Donderdag 11 april is in de raad uitgebreid gesproken over de gebiedsvisie Claudius Prinsenlaan. Een document dat de voorgenomen ontwikkeling in kaart brengt (komende 4-8 jaar) van het gebied rondom de Claudius Prinsenlaan, één van de belangrijkste toegangswegen van de stad. In de oordeelsvormende sessie legde CDA met name nadruk op de participatie rondom het tot stand komen van deze visie. De plannen om het gebied verder “economisch” te ontwikkelen leverden vele zienswijzen op van bewoners uit het betreffende gebied. Zij voelden zich niet gehoord en zijn bang voor negatieve neveneffecten. Marc van Oosterbosch drong dan ook aan om de meningen en adviezen van bewoners serieus te nemen bij de verdere deelontwikkeling (de planmatige invulling). Een zorgvuldig particpatieplan dient te worden opgesteld en uitgevoerd bij iedere stap. Verder gaf van Oosterbosch mee dat er aandacht besteed dient te worden aan een aantal factoren die van invloed zullen zijn op de leefbaarheid van het gebied, te weten: Verkeersregulering in de nieuwe situatie Verkeersveiligheid: Juiste inrichting om handhaving mogelijk te maken Het voorkomen vansluipverkeer in de woonwijken Aandacht voor milieu-aspecten: geluid, fijnstof, CO2. Mogelijke toename parkeerdruk

Strak geregisseerde bewonersavond Wisselaar

SP SP Breda 09-04-2019 12:47

Gisteren was er een door de Gemeente Breda strak geregisseerde bewonersavond in de Wisselaar met veel door de gemeente betaalde organisaties, verboden onderwerpen (moskee, subsidiestromen, toewijzingsbeleid) en ingestudeerde gesprekjes met vooraf geselecteerde inwoners. En op de vragen die wel gesteld mochten worden, kregen de bewoners ook niet echt antwoord. Te hard rijden? BOA: U trapt zelf het gaspedaal in. Drugs dealen? Politie: Blijf vooral klachten en kentekens doorgeven. Rotzooi en parkeren in de voortuin? Woningcorporatie: Op papier mag dat niet. "Natuurlijk mag je ook iets van inwoners vragen om hun buurt leefbaar te houden", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar omgekeerd mogen inwoners ook meer verwachten van hun gemeente dan ontwijkende antwoorden, een obligaat praatje van de wethouder en mooie beloftes zonder daarbij het nodige geld toe te zeggen."

SP Breda was ook aanwezig en heeft goed geluisterd. Zowel in het geregisseerde deel van de avond als erna toen bewoners vrijuit konden spreken. Wij zullen de zorgen aanstaande donderdag overbrengen in de raad zodat ook andere partijen er niet omheen kunnen dat er meer nodig is om het vertrouwen te herstellen.

Verbreding A58

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2019 19:20

Vandaag hebben Peter Vissers en Jos van Etten met Wethouder Boaz Adank gesproken over de verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Annabos.

Breda ‘97 wilde van de wethouder weten wat de prioriteiten van de gemeente zijn voor deze verbreding richting Rijkswaterstaat. Dit omdat het tijdens de presentaties van de Dorpsraden van Bavel en Ulvenhout met de vereniging Markdal in november onduidelijk was of de gemeente dezelfde prioriteiten heeft als de genoemde verenigingen.Uiteraard zitten er ook verschillen tussen de prioriteiten tussen deze clubs maar allen willen op zijn minst geen verslechtering van de huidige situatie en liefst een verbetering.

Wethouder Adank gaf aan dat de volgorde van prioriteiten van de gemeente is 1. Verbreding van de A58 en beter doorstroming bij de knooppunten 2. De mens of te wel geen verhoging van de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen en 3. Milieu dieren en planten.

Een prioriteitsstelling die wij kunnen onderschrijven.

De uitgangspunten van Rijkswaterstaat sluiten hier tot nu toe niet bij aan, omdat zij de verbreding van de A58 binnen het bestaande budget uit moeten/willen voeren.

De gemeenten Breda en Alphen Chaam trekken samen met de provincie op om Rijkswaterstaat tot betere keuzes te laten komen.

Dit zal niet gemakkelijk zijn maar de druk op Rijkswaterstaat is al opgevoerd om tot de gewenste resultaten te komen.

Wij wachten af en zullen de voortgang blijven volgen

GroenLinks stelt vragen over slimme toegangsregeling binnenstad. | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 08-12-2018 00:00

In BNdeStem van 27 november 2018 maken een aantal belanghebbenden rondom de Molenstraat zich druk over het verkeer. Een beperking van het aantal auto's is een voorwaarde om tot een voor voetgangers goed toegankelijke, veilige en uitnodigende inrichting van onze oude binnenstad te komen. Dat begint natuurlijk met het weren van auto’s die daar niet per se hoeven te zijn en een waterdicht toelatingssysteem dat bij de tijd is. GroenLinks zet zich hier al jaren voor in. GroenLinks stelde daarom raadsvragen waar de resultaten van een toegezegd onderzoek naar kentekentoegang blijven.

Op 9 november 2017 nam de gemeenteraad van Breda een motie aan die het college verzoekt te onderzoeken of het regelen van toegang tot onze binnenstad d.m.v. kentekentoegang voor Breda een optie is, en de gemeenteraad vóór maart 2018 te informeren over de resultaten van dit onderzoek.

Deze resultaten hebben we nog steeds niet ontvangen en de mensen in de binnenstad ervaren nog steeds problemen. GroenLinks stelde daarom de volgende raadsvragen:

1) Waar blijven de resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor de toepassing van kentekentoegang tot de Bredase binnenstad?

2) Hoe ontwikkelde zich in de afgelopen tien jaar het aantal verkeersbewegingen van personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s in de straten van de oude binnenstad die zich laten typeren als voetgangersgebied, respectievelijk verkeersluw ingerichte straten, zoals de Molenstraat?

3) Worden voetgangers en fietsers daar inderdaad stilaan steeds meer verdrongen door het autoverkeer?

4) Wat zijn nog de beletselen om de Molenstraat en andere straten zodanig in te richten dat de voetganger zich hier ongehinderd kan verplaatsen en op zijn gemak voelt, en de automobilist zich slechts te gast, in plaats van andersom?

5) Wat is er slim aan het telkens maar weer met alles wachten tot één integrale Smartcity-visie die steeds verder achter de horizon verdwijnt, in plaats van het stapje voor stapje pakken van de kansen die zich dagelijks al voordoen?

Dorpsraden Ulvenhout en Bavel bezorgd over verbreding A58. Breda'97 stelt vragen.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2018 11:11

De dorpsraden van Bavel en Ulvenhout hebben in een brief aan de gemeenteraad laten weten dat zij bezorgd zijn over de invulling van Rijkswaterstaat als het gaat om de verbreding van de Zuidelijke rondweg A58/A27.

Zij stellen: "Breda verdient een A58 die past bij de stad en haar dorpen. Een A58 die zorgt voor een goede doorstroming en waar de verbreding aanleiding is om het natuurnetwerk te herstellen alsook een verbetering realiseert, ten opzichte van de huidige situatie, voor het geluidsoverlast, zicht, CO2 en fijnstof met andere woorden een verbetering realiseert voor mens en dier.".

Ondanks onze inbreng is het resultaat dus tot nu toe onvoldoende. Dat is niet alleen jammer maar vooral een gemiste kans omdat de uitbreiding weer minstens 30 jaar mee moet gaan. Het niet optimaal inzetten op geluidswerende maatregelen, beperking van milieuoverlast en verbeteringen voor mens en dier is dus een gemiste kans.

De inzet van dit college lijkt er teveel op dat ze zich neerleggen bij wat Rijkswaterstaat vindt en dat zij de initiateven van de dorpsraden en bijvoorbeeld het Markdal onvoldoende steunt.

De vragen luiden:

1 Welke acties heeft het college genomen richting Rijkswaterstaat om meer ruimte te krijgen voor betere uitgangspunten dan welke Rijkswaterstaat nu voorstelt?

2 Welke voorstellen van andere stakeholders, zoals de dorpsraden van Ulvenhout en Bavel en de vereniging Markdal heeft u omarmt en deze ingebracht c.q. ondersteunt in de  gesprekken met Rijkswaterstaat?

3 Heeft u contact met het ministerie om meer ruimte te krijgen voor de extra plannen van dorpsraden en het Markdal?

In ons verkiezingsprogramma hebben wij hetvolgende hierover opgenomen:

Ook de bereikbaarheid van de gemeente Breda als schakel tussen België en de Randstad met de snelweg A27 en A58 laat zien dat de capaciteit hier niet langer toereikend is. Voor de A27 is het dan ook gewenst deze verbinding tussen Breda en Utrecht te verbeteren. Dit door de snelweg te verbreden en daarnaast het ontwikkelen van een duurzaam openbaar vervoer als alternatief.

De A58 wordt de komende jaren verbreed. Rijkswaterstaat wil de geluidsnormen houden op de vastgestelde overheidsnormen waardoor de geluidsoverlast in de omgeving zal toenemen. Wij ondersteunen de initiatieven van de dorpsraden Bavel en Ulvenhout alsmede de vereniging Markdal om de verbreding van de A58 zo aan te leggen dat burgers en natuur er zo min mogelijk last van hebben. De gemeente zal dit uitgangspunt in haar rol in de onderhandelingen met Rijkswaterstaat zo stellig mogelijk uit moeten onderhandelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.