Nieuws van politieke partijen in Groningen over ChristenUnie inzichtelijk

10 documenten

Vandaag stellen we Ina ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 21-02-2019 14:20

Vandaag stellen we Ina Schenkel-Zandvoort uit Appingedam aan je voor. Ze is echtgenote, moeder, oma, fractievoorzitter ChristenUnie Appingedam, Groninger, lezer, reiziger en dol op de zee en op rommelmarkten. Ze zegt: "Mobiliteit is belangrijk: het brengt mensen bij elkaar. Ik wil graag speciale aandacht voor de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers. Ouderen en mindervaliden moeten zich veilig voelen in het verkeer." 20 maart kun je op Ina stemmen. Haar naam staat op onze kandidatenlijst bij nummer 28.

ChristenUnie OldambtOver een maand ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 20-02-2019 14:00

ChristenUnie stemt tegen collegeplan Oosterhamriktracé

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Groningen 28-06-2018 13:51

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1223292/130900/FOTO OHT SITEDe ChristenUnie heeft tijdens de gemeenteraad van 27 juni tegen het collegeplan voor het Oosterhamriktracé gestemd. Ondanks felle kritiek van inwoners kreeg het collegeplan een meerderheid in de raad. Hierdoor ziet de ChristenUnie een voorstel aangenomen dat grote gevolgen zal hebben voor de leefbaarheid in de wijk, en met name de Vinkenstraat.

De ChristenUnie heeft via verschillende wegen geprobeerd om de oplossing voor de verkeersdrukte buiten het Oosterhamriktracé te zoeken. Allereerst was er de knip-variant, die samen met de SP is ontworpen. Deze knip moest er voor zorgen dat het aantal auto's door woonwijken flink daalt in vergelijking met het collegeplan, zonder dat de bereikbaarheid van het centrum daar onder lijdt. Aangezien een raadsmeerderheid niet aan dit voorstel wilde, steunde de ChristenUnie in de afgelopen raad een aantal moties die om onderzoek naar alternatieven vroegen. Zo kwam GroenLinks met een motie voor onderzoek naar een groot verkeerscirculatieplan dat zijn roots in de knipvariant van de ChristenUnie en SP lijkt te hebben, maar in tegenstelling tot de knip stadsbreed zal worden toegepast. De ChristenUnie is verheugd dat andere partijen geïnspireerd raken door het voorstel van de knip, en hoopt dat de onderzoeken zullen leiden tot het afstappen van het huidige plan. 

Fractievoorzitter Inge Jongman: "We zijn teleurgesteld dat de collegeplannen toch een raadsmeerderheid hebben gekregen. We zien grote problemen met bijvoorbeeld de busbaan door de Vinkenstraat, en de hoeveelheid auto's die zich door wijken heen zal bewegen. We vinden de aantasting van de leefbaarheid van wijken te groot om met dit plan in te kunnen stemmen. Gelukkig zijn er moties ingestemd die onderzoek naar alternatieven faciliteren, we hopen dat we via dit laatste redmiddel alsnog ons doel bereiken". 

De ChristenUnie blijft zich ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 13-06-2018 16:26

De ChristenUnie blijft zich verzetten tegen de collegeplannen voor het Oosterhamriktracé. Leefbaarheid in wijken mag niet ondergeschikt worden aan de auto!

ChristenUnie over Oosterhamriktracé: 'We moeten terug naar af'

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 13-06-2018 16:22

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1222054/130900/vinkenstraatRaadslid Jongman heeft zich in de commissie 'Beheer en Verkeer' nogmaals negatief uitgesproken over de collegeplannen omtrent het Oosterhamriktracé. Door de plannen zal de verkeersdruk in de woonwijken erg toenemen, met negatieve consequenties voor de leefbaarheid als gevolg.

Om te voorkomen dat deze plannen alsnog doorgang vinden, en veel auto's door woonwijken gaan rijden, wil de ChristenUnie dat de plannen herzien worden. Raadslid Jongman riep daarom op om niet de huidige plannen verder uit te werken, maar vanaf onderop en in samenspraak met inwoners tot betere en duurzamere oplossingen te komen. 

"We zijn niet per se tegen auto's, en begrijpen dat de binnenstad en het UMCG snel en goed bereikbaar moeten blijven. Toch vinden we de huidige oplossingen problematisch. Auto's horen niet met 50 kilometer per uur op korte afstand van huizen te rijden. Dat is slecht voor de leefbaarheid van onze wijken, iets wat wij erg belangrijk vinden. We willen daarom voorkomen dat de huidige plannen doorgang vinden. Samen met bewoners moeten we op zoek naar betere oplossingen, waarin we de kwaliteit van leven in wijken centraal zetten, en niet de auto." 

Bewoners van Hoogkerk en Buitenhof ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 12-04-2018 11:44

Bewoners van Hoogkerk en Buitenhof hebben al tijden last van geluidsoverlast, en zijn hier niet goed over ingelicht. Inge Jongman vroeg hier aandacht voor: http://www.dvhn.nl/groningen/Wijkbewoners-Hoogkerk-Zuid-en-Buitenhof-snakken-naar-oplossing-verkeerslawaai-snelweg-A7-23081377.html

Elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?

SP SP ChristenUnie Groningen 23-03-2018 14:19

Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is.

Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.

Bussen Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.

Ziekenhuis Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.

Leefomgeving Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.

De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond

Dit opinie-artikel verscheen op donderdag 22 maart  2018 in het Dagblad van het Noorden en is geschreven door de gemeenteraadsleden Inge Jongman (CU) en Wim Koks (SP).

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Opinie: Wil de Stad elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 Groningen 23-03-2018 12:00

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1206922/130900/Inge_FEB18Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is. In dit opiniestuk vertellen fractievoorzitter Inge Jongman en SP-raadslid Wim Koks je meer over de keuze van het college, en hoe het beter kan.

Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.

Bussen

Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.

Ziekenhuis

Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.

Leefomgeving

Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.

De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond het Oosterhamrikkanaal groener en mooier ingericht kan worden.

Uitgelezen kans

De kogel is nog niet definitief door de kerk. De inspraakperiode loopt nog. Dit is een uitgelezen kans om de plannen voor het Oosterhamriktracé aan te passen. Het plan moet en kan groener, veiliger, mooier, goedkoper en met een fietsverbinding met de oostelijke stadswijken uitgevoerd worden. Dan is brede steun van de bevolking mogelijk. Verkeersveilig, een fietsverbinding, meer groen en een breed draagvlak, het zal toch met name de coalitiepartijen D66 en GroenLinks als muziek in de oren klinken.

Duurzaam

Hoewel wij zeker niet stellen dat ons alternatief het ei van Columbus is, bespaart het de stad een hoop geld en ellende en biedt het in ieder geval de mogelijkheid de veranderingen in het vervoersgedrag van mensen naar duurzaam te stimuleren in plaats van autogebruik te belonen met meer asfalt. Tot slot is ons alternatief goedkoper en niet onomkeerbaar. Tijdens de bewonersavonden bleek er veel steun in de wijken voor ons alternatief. Een mooi, groen en verkeersveilig Oosterhamriktracé met goede fiets- en loopverbindingen tussen de Oosterparkwijk en de Professorenbuurt is wat de bewoners verdienen na jarenlang meepraten over de plannen.

Bron: Dagblad van het Noorden (http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie-Wil-de-Stad-elke-dag-12.000-auto%E2%80%99s-door-een-woonwijk-23022362.html)

Fractievoorzitter Inge Jongman ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 23-03-2018 11:50

Fractievoorzitter Inge Jongman schreef samen met SP-raadslid Wim Koks een opiniestuk in Dagblad van het Noorden, lees hier wat ze vertellen heeft! https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1206922/130900/opinie-wil-de-stad-elke-dag-12-000-auto-s-door-een-woonwijk.html

Laat je stem horen op de hoorzitting: geen bussen door Vinkenstraat en geen extra verkeer over Oosterhamriktracé

SP SP ChristenUnie Groningen 26-02-2018 16:43

Het zal niemand ontgaan zijn. In het Noord-Oostelijk deel van de stad, tussen het Van Starkenborgkanaal en de binnenstad wordt het autoverkeer steeds drukker. Op de route tussen het Damsterdiep over de Petrus Campersingel en de Kapteynlaan naar de Bedumerweg staat het verkeer steeds vaker vast. Parkeren voor bewoners in de Oosterparkwijk en Korrewegwijk wordt steeds moeilijker en het UMCG lastiger bereikbaar.

Dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Steeds meer mensen vanuit de provincie moeten in de stad zijn voor hun werk, onderwijs,  medische voorzieningen of in de binnenstad. Daarom heeft de gemeente een toekomstvoorspelling laten maken: hoe druk wordt het in 2030?

Om vooral ook het UMCG bereikbaar te houden heeft vorig jaar de gemeenteraad besloten dat er een rechtstreekse verbinding moet komen tussen de Oostelijke Ringweg en het ziekenhuis: de busbaan die nu de verbinding vormt moet ook toegankelijk worden voor autoverkeer.

Bussen door de Vinkenstraat? Meer auto’s over het Oosterhamriktracé? Nee!       

Laat je stem horen op de hoorzitting!

Datum: Dinsdag 6 maart 2018 om 20:00 uur. Locatie: Informatiecentrum Oosterhamriktracé (Oosterhamrikkade 119)

SP-raadslid Wim Koks:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
“De SP-fractie was en is tegen dit besluit. Auto’s op de busbaan betekent nog meer autoverkeer door de Professorenbuurt en de Oosterparkwijk, en dat is slecht voor de bewoners van die wijken: meer verkeerslawaai, luchtvervuiling, toename verkeersonveiligheid, meer asfalt, meer parkeerdruk en meer doorgaand verkeer in woonwijken. Samen met de Christenunie hebben wij gepleit voor een andere oplossing waarbij het UMCG bereikbaar blijft en de wijken worden verlost van doorgaand autoverkeer.”

Dat was een jaar terug want het gemeentebestuur heeft het afgelopen jaar gestudeerd op drie varianten. Deze week is de keuze bekend geworden. De splitsing. Wat houdt die in?

De huidige busbaan wordt ingericht als een 50km tweebaansautoweg; Tussen de woningen en de busbaan wordt de huidige autoweg een 30 km ventweg en voorzien van fietspaden; De bussen krijgen een busbaan door de Thomassen à Thuessinklaan, Wielewaalplein en de Vinkenstraat; In de straten komt een 30 km ventweg met een fietsroute.

Wim Koks:

“Moet je je voorstellen wat dat betekent als deze verkeersstromen allemaal op een beperkte ruimte worden samengeperst tussen woonhuisgevels en/of de waterkant. In de spits meer dan 50 bussen door de Vinkenstraat. En niet van die kleintjes maar deels van die dubbele. Over de Oosterhamrikkade rijden nu 3.200 auto’s per dag straks worden dat er 11.200. Bijna vier keer zoveel en voorzien van drie kruisingen met stoplichten. Dat betekent remmen en optrekken. En allemaal straten waar gewoon mensen wonen. Deels met leuke voortuintjes.

Maar ook op wordt het drukker op de Kapteynlaan, de Heymanslaan, de Oliemuldersweg en de Sumatralaan. Dit terwijl de ruime Korreweg, Bedummerweg en Europaweg ontzien worden. En dan behalve die stoplichten nog een flessenhals: de brug over het Van Starkenborghkanaal wordt straks gebruikt door auto’s en bussen. Zo’n 11.000 per dag over een brug die ongeveer vijf keer per dag 8 minuten opengaat voor het scheepvaartverkeer. Files en vertragingen voor het openbaar vervoer.  

 Het stadsbestuur:

“Gelukkig komen de files niet tot aan de Oostelijke Ring of aan de andere kant tot aan de Zaagmuldersweg.” 

Nou dat is een hele geruststelling!

Het splitsingsplan kost in aanleg +/- 46 miljoen euro. Een nieuwe brug over ’t Van Starkenborghkanaal 18 miljoen euro, en de kosten voor het vergroenen van het Oosterhamrikkanaal zijn nog onbekend. 

Nu de gevolgen van het gemeenteplan steeds concreter worden trekt de SP-fractie in de gemeenteraad nog sterker de conclusie: stoppen met die drukke asfaltbaan dwars door twee woonwijken. Dat is een verkeersoplossing uit de vorige eeuw.

Want het alternatief dat de SP en Christenunie hebben ontwikkeld is vriendelijk voor de wijken, is duurzaam, goedkoop en tevens blijft het UMCG goed bereikbaar. 

De Knip, zoals dat alternatief heet, staat inmiddels op papier. (zie afbeelding hieronder en bijlage onderaan)

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
Foto: SP
 (zie bijgevoegde PDF voor een grotere afbeelding)

Natuurlijk, ook in dat plan zitten knelpunten maar die komen een stuk minder terecht in woonbuurten. Het alternatief heeft nog een groot voordeel: het is makkelijk aan te leggen en als blijkt dat het niet voldoet, is het zo weer terug te draaien.

De komende twee maanden kan iedereen commentaar leveren op het plan van het gemeentebestuur. Een keuze kan gemaakt worden: de splitsingsvariant van het gemeentebestuur of het alternatief van de SP en Christenunie. 

De eerste mogelijkheid om uw mening te geven is op 6 maart 2018. Dan organiseert de gemeenteraad een hoorzitting. Iedereen kan zijn of haar zegje doen. Dit hoorzitting begint om 20:00 uur en vindt plaats op het volgende adres: Oosterhamrikkade 119.

Tot slot Wim Koks:

“Voor het plan van het gemeentebestuur moeten achteraan in de Vinkenstraat een rij woningen gesloopt worden. Anders past die busbaan en ventweg niet in dat deel van de straat. Het zijn huurwoningen van Nijestee die niet in al te beste staat verkeren. Op zich zijn wij niet tegen sloop als er voor de bewoners maar betaalbare, duurzame nieuwbouw voor in de plaats komt en hun verhuis- en herinrichtingskosten maar vergoed worden.”

Nog vragen of reacties?Wim Koks is te bereiken via 06-11227385 of wimkoks@raad.groningen.nl

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.