Nieuws van politieke partijen in Lochem inzichtelijk

17 documenten

Provincie overweegt rotonde N346

CDA CDA Lochem 26-02-2020 10:01

Omdat het begin deze maand weer raak was op de kruising N346-Almenseweg hebben we hiervan melding gemaakt bij CDA statenlid Hans van Ark. In 2014 heeft de provincie een veiliger oversteek gemaakt voor de fietsers. Maar daarmee was het probleem voor de automobilisten niet opgelost. Er hebben sindsdien meerdere ongevallen plaatsgevonden. Soms alleen blikschade, maar vaak ook met ernstige letselschade. De statenleden van het CDA hebben op ons verzoek met regelmaat een oproep aan de gedeputeerde gedaan om van deze kruising toch een rotonde te maken. Dit geeft meteen aan hoe belangrijk het is dat je als lokale CDA een directe lijn met de Statenleden van het CDA hebt. Ook andere politieke partijen en gemeenten begonnen zich te roeren en Omroep Gelderland deed vorig jaar een oproep aan inwoners om aan te geven wat zij het gevaarlijkste verkeerspunt van Gelderland vonden. De bewuste kruising kwam als gevaarlijkste punt naar voren. Mede dankzij dit gegeven vindt de provincie nu ook dat een rotonde de beste oplossing is. De fietsersovergangen blijven overigens gewoon bestaan. “De gemeentes en de provincie moeten nog wel met elkaar om tafel over de financiering, maar de inzet is dat de rotonde binnen niet alle te lange tijd gerealiseerd wordt”, laat CDA-er Hans van Ark weten. In een artikel op de site van Omroep Gelderland laat de woordvoerder van de provincie weten dat de rotonde er hoe dan ook komt. Dat is goed nieuws. De rotonde is er nog niet, maar het komt steeds dichterbij. Af en toe de boel warm houden en geduld, blijkt te werken. Coby Wiltink-Roeterdink, Fractievoorzitter CDA Lochem.

BLOG 275: Doorblokken!

VVD VVD D66 Lochem 10-11-2019 01:29

Vanochtend bij WNL, Stef Blok, over de extra miljarden die Nederland gevraagd wordt bij te dragen aan Europa… Standvastig en stevig zei Stef: “We blijven gewoon ons huidige deel betalen, beetje inflatiecorrectie en economische groei erbij maar dat is het dan ook.” Blokvast! Top!

https://lochem.vvd.nl/nieuws/37237/blog-275-doorblokken

Het is natuurlijk ook een doodlopende weg voor overheid gelieerde cluppies om telkens maar ten koste van de inwoners hun uitgaven te vergroten. Nog los van het feit dat zonder Groot Brittannië het toch juist goedkoper zou moeten worden? Er kunnen honderden ambtenaren naar huis omdat ze niet meer hoeven te onderhandelen… 

Wat ook een langzaam doodlopende weg lijkt te worden als het aan D66 ligt is ons netwerk van snelwegen. Volgens hun congres is 90 kilometer per uur ook voldoende. Wat ik me dan altijd gelijk afvraag is of dat ook voor de elektrische auto geldt? En of Jesse dat Jetten heeft ingefluisterd? 

Ik vraag me ook af of het helpt. Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. En ongeveer 1,5 miljoen vrachtwagens. Maar de vrachtwagens rijden wel 6 x zoveel kilometers dan de auto’s. En waar mijn hybride dieseltje de één op tweeëntwintig haalt verbruikt zelfs de meest zuinige Euro6 motor nog 20 liter op de honderd kilometer. Of vragen we straks de vrachtwagens om maximaal 60 te gaan rijden? 

Nederland komt snel tot stilstand. De landbouw mag niet meer exporteren. Gas exporteren we ook al niet meer. Dat slaat een enorm gat in onze begroting. Groter dan jeugdzorg bij de gemiddelde gemeente. De bouw zal krimpen, de veestapel ook en daarna ons welzijn. Het enige dat straks weer groeit zijn de aantallen mensen in WW en bijstand. Het schijnt zelfs dat de bouwwerkzaamheden aan spoorwegen stilliggen vanwege de stikstof terwijl die toch zouden moeten zorgen voor minder mensen in de auto… 

Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Stef Blok. Gewoon nee zeggen tegen de voorgestelde verhoging vanuit Brussel. Dat gaan we in Lochem ook doen. Nee zeggen tegen extra kosten van Circulus Berkel. Stop tegen de extra uitgaven van out-of-control organisaties waar we geen grip op hebben. We hebben het werk wellicht op afstand gezet maar het budgetrecht is nog altijd van de raad. Morgen begroting! Doorblokken! 

D’r an dus! 

Erik Haverkort

Financiële zaken

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 17-10-2019 17:13

GB heeft ingestemd met de tussentijdse bestuursrapportage. De verwachting is dat 2019 een groter tekort laat zien. Daardoor moeten een aantal bijstellingen plaats vinden. Mooi dat ambtenarensalarissen met 6,25% stijgen. Dit betekent voor de gemeente echter een tegenvaller voor 2019 van €239.000,– en vanaf 2020 zelfs €599.000,– structureel.

Een andere grote bijstelling met financiële consequenties is  “Ondersteuning Thuis”. Er zijn een 100 tal cliënten meer dan voorzien die gebruik maken van “Ondersteuning Thuis”. Dit betekent een extra uitgave van €458.000,–.

De impact zien we tevens in de presentatie van de begroting 2020. Daar moeten we als gemeente misschien pijnlijke keuzes maken. GB staat voor een financieel gezonde gemeente met een meerjarig sluitende begroting.

Tijdens het tafelgesprek voor een nieuwe locatie voor de brandweerkazerne te Almen werd de locatie Dorpsstraat 2b in Almen besproken. Ook buurtbewoners spraken in en uitten hun zorgen over onder andere verkeersveiligheid. GB heeft gevraagd naar het toekomstbeeld van de brandweer Almen in verband met lopende heroriëntering op taken en dienstverlening in veiligheidsregio. De Raad heeft een in 2016 een krediet van €1.1miljoen beschikbaar gesteld. Het College denkt nog extra €400.000,– nodig te hebben. GB vind dit erg veel en zal toezien op een heldere onderbouwing.

Ruimte voor landbouwverkeer

CDA CDA Lochem 13-08-2019 06:53

Een tijdje terug nodigde Peter Bruggeman van loonbedrijf H. Boschloo & Zn uit Gorssel raadsleden uit om zelf te ervaren dat er veel laaghangende takken zijn, jonge loten tot bijna op de weg groeien en onoverzichtelijke punten zijn. Vanavond stapte ik bij hem in de tractor met zodenbemester. De tractor is voorzien van GPS, sensoren en camera’s, alles voor de veiligheid. Het valt meteen op hoe smal de wegen zijn. We hebben op meerdere wegen de volle breedte nodig. “Als er een tegenligger aankomt, kun je geen kant op. En dan is deze weg (Domineesteeg, Eefdese Enkweg) ook nog in beeld als snelfietsroute”. Dat kan toch niet?” aldus Peter. Dan moet er inderdaad heel wat aangepast worden. In de auto merk je niet dat takken zo laag hangen, maar we raken er veel onderweg. Ook bomen of struiken van particulieren groeien weelderig en komen op sommige plekken over de weg. “Wij hebben hier hinder van, maar ook voor hulpdiensten zoals de brandweer en eventueel hoogwerker wordt op veel plekken de doorgang bemoeilijkt door wildgroei”, vertelt Peter die ook bij de vrijwillige brandweer Gorssel zit. Het gaat te ver om hier alle punten te benoemen waar hinder wordt ondervonden of waar de situatie zo onoverzichtelijk is dat je moet hopen dat er geen andere weggebruiker aankomt. Maar dat de loonwerkers een punt hebben, is wel duidelijk. Een paar fietsers kijken nors als we ze tegemoet rijden. Dat is Peter wel gewend. Maar er wordt ook gezwaaid, gelukkig. Respect voor de loonwerkers. Ze werken met enorme machines en passen zich aan aan de tijd. Daarvoor is ruimte nodig. Dat kan alleen maar door extra te snoeien, vooral op punten waar het uitzicht ernstig belemmerd wordt of daar waar de machines door de takken gaan. “Als de gemeente daar iets aan kan doen? Het is in het belang van de veiligheid voor alle weggebruikers van deze wegen en voor het behoud van de machines”, aldus Peter. Het is zeker goed om hier aandacht voor te vragen. Na het zomerreces staat het bij ons op de agenda. Peter, dank je wel voor de rondrit! Coby Wiltink-Roeterdink.

WATERSTOF ALS ENERGIEDRAGER ...

GroenLinks GroenLinks Lochem 30-06-2019 08:31

WATERSTOF ALS ENERGIEDRAGER ONDERBELICHT Het principe van waterstof als energiedrager werkt als volgt: Met (elektrische) energie wordt water gesplitst in waterstofgas en zuurstofgas. Het hoogst haalbare energetisch rendement is hierbij ongeveer 65 %. Ook is het relatief eenvoudig om waterstof te produceren in kerncentrales, door stoom tot boven de 1800°C te verhitten zodat het splitst in zuurstof en waterstof (thermolyse), of op minder hoge temperatuur door hoge-temperatuurelektrolyse. Daardoor is waterstof geen energiebron, maar een energiedrager. De verkregen waterstof kan opgeslagen en vervoerd worden en op een andere tijd en plaats als energiebron gebruikt worden. Ook kan het worden ingezet voor elektriciteitsopwekking met brandstofcellen, voor verwarming, of als brandstof voor auto's en vliegtuigen. Een waterstofeconomie is alleen milieuvriendelijk en duurzaam als de energie die in eerste instantie gebruikt wordt om het waterstofgas te vormen milieuvriendelijk is opgewekt. Als hiervoor zonne-energie wordt gebruikt, zouden ontwikkelingslanden ook een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de wereldeconomie als exporteurs van zonne-energie waarbij waterstof de energiedrager vormt. (Foto's: ANP en Wikipedia)

Hitteplan actief voor delen van ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 24-06-2019 09:16

112 Oost GelderlandTwee gewonden bij ...

GroenLinks GroenLinks Lochem 19-05-2019 14:37

18 mei 2019 In verband met het ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 08-05-2019 12:19

18 mei 2019 In verband met het inhijsen van de sluisdeur is de Kapperallee ter hoogte van Sluizencomplex #Eefde voor alle verkeer afgesloten op 18 mei 2019. Dit en meer in het gemeentenieuws Gemeente Lochem https://www.lochem.nl/fileadmin/internet-doc/Bestuur-Organisatie-Nieuws/Nieuws/Gemeentenieuws/2019/Week_19.pdf

Soms is het moeilijk om je staande ...

GroenLinks GroenLinks Lochem 10-02-2019 13:07

Soms is het moeilijk om je staande te houden in een discussie over klimaatverandering. De Volkskrant geeft in dit filmpje een uitleg bij alle kennis die over het klimaat bestaat.

Onze buitenruimte met diverse plannen.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 06-02-2019 14:16

Klein Dochterense Schooldijk 4                                                     foto de stentor

GB heeft  in meerderheid voor dit bestemmingsplan gestemd. Hierbij wordt de woonbestemming omgezet naar een recreatieve bestemming. De poging die wij in dec. hebben ondernomen om te proberen dat buurt en initiatiefnemer tot overeenstemming konden komen is helaas niet gelukt. GB heeft de afweging gemaakt dat de nieuw te bouwen recreatie-eenheden binnen de maximale bebouwingsmogelijkheden blijven. Wij denken dat de verkeer aantrekkende werking mee zal vallen en binnen het aanvaardbare voor de omgeving is. Het parkeren wordt binnen de norm opgelost.

Beheerplan Openbare Ruimte

Mooi dat er zoveel mensen zijn betrokken, iedereen heeft de gelegenheid gehad om mee te denken. Het beheer en onderhoud is afgestemd op de behoeften van de gebruikers en moet passen binnen de daarvoor beschikbare budgetten Alles moet minimaal op basisniveau onderhouden worden. GB vindt het belangrijk dat de leefomgeving schoon, heel en veilig is. Ook zal er nog ruimte zijn voor afstemming over de wensen van dorpsraden, ondernemers en bewoners.

Aanvullende maatregelen schoolomgeving

GB vindt verkeersveiligheid zeer belangrijk. Daarom zullen wij ook instemmen met de voorgestelde maatregelen nabij de schoolomgeving de Garve en ook het veiliger oversteken voor fietsers bij de stoplichten Nieuwstad. GB vindt de aanpassingen kostbaar, maar realiseert zich dat het concept  “Alle fietsers gelijk op groen” dit het gevoel van veiligheid vergroot.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.