Nieuws van politieke partijen in Nijmegen over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Graafseweg kan groen en veilig met vier banen

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 18-02-2020 12:52

Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kan de Graafseweg veiliger en groener gemaakt worden mét vier rijbanen. De door het Nijmeegse stadsbestuur voorgestelde versmalling naar tweebaans tussen de Wolfskuilseweg en de Rozenstraat lijkt de SP nog steeds onverstandig. Voor vierbaans is volgens Van Hooft nog steeds ruimte.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/02/graafseweg-kan-groen-en-veilig-met-vier-banen
Van Hooft: “Ik heb zelf gemeten bij de Graafseweg en hij is niet overal even breed. Tussen de Looimolenweg en de kruising Wolfskuilseweg/Groenestraat is de weg heel breed. 60 meter vanaf die kruising kun je al een ventweg aanleggen zonder dat er minder rijbanen nodig zijn. Daar ligt nu immers al een fietspad en er is ruimte voor parkeerplaatsen.”

De gemeente heeft zes scenario’s laten uitzoeken voor het versmallen van de Graafseweg, waarbij wel in alle gevallen rijbanen verdwijnen (2x1 of 2+1). Wat de SP betreft wordt er een zevende onderzocht die vier banen behoudt. Van Hooft: “De raad wordt voorgehouden dat minder rijbanen niet tot sluipverkeer en vertraging leidt, of in ieder geval niet meer dan 15 seconden. Maar bij die onderzoeken blijft men uitgaan van een gelijkblijvend verkeersaanbod, terwijl de algehele verwachting is dat dit – mede door 15 % bevolkingsgroei de komende decennia –in de hele stad juist met 10-20 % al stijgen. Dan kun je wel willen dat er minder mensen door de Graafseweg rijden, maar de burger conformeert zich niet altijd netjes aan de verwachtingen van bestuurders. Het college wil méér verkeersaanbod niet doorrekenen, want ‘het is het doel van het beleid dat er minder verkeer over de Graafseweg gaat’. Dat is te rooskleurig gedacht – je rekent in feite alleen een best case scenario door en geen worst case scenario. Verder is Graafseweg een belangrijke verkeersader die we nodig hebben als er elders in de stad opstoppingen zijn. Denk aan de renovatie van de Waalbrug of een ongeluk op de Sint Annastraat. Dan kun je wel zeggen dat de Graafseweg overcapaciteit heeft, maar dat is alleen in een normale verkeerssituatie – bij calamiteiten is die extra capaciteit juist hard nodig om verkeer van elders in de stad op te vangen.”

Uiteraard moet er wel iets gedaan worden aan de veiligheid en uitstoot voor omwonenden. Volgens Van Hooft kan dat ook bij een vierbaanseweg. “Versmalling in de zin van minder rijbanen is volgens ons onverstandig, maar de rijbanen zelf kunnen we wel smaller maken. Daardoor gaan automobilisten minder hard rijden, wat een veiligere en schonere weg betekent. Er is ruimte voor iedere drie parkeerplaatsen een boom of ander groen. GroenLinks en D66 zien minder rijbanen als het ei van Columbus, maar het een sluit het ander helemaal niet uit.”

Verkeerswerkgroep inventariseert fietsknelpunten | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 30-12-2019 00:00

GroenLinks geeft graag ruimte aan de fietsers in Nijmegen. Maar dan moet de veiligheid, ook met de toenemende aantallen fietsers in de stad, wel gegarandeerd zijn.

De gevaarlijkste verkeerssituaties voor fietsers bevinden zich aan de Broekstraat, Ackerbroekweg en Weijbroekweg in Lindenholt, bij de spoorwegovergang aan de d’Almarasweg en op de Graafseweg tussen Groenestraat en Hatertseveldweg. Op alle drie die knelpunten moet de gemeente hoognodig ingrijpen om het veiliger te maken. Dat is de conclusie van de Verkeerswerkgroep van GroenLinks in Nijmegen, die afgelopen jaar al fietsend een inventarisatie maakte van de gevaarlijkste knelpunten.

De werkgroep heeft de bevindingen aangeboden aan wethouder Harriët Tiemens van verkeer (ook GroenLinks). Zij toonde zich blij met de inventarisatie, zei dat diverse knelpunten al bekeken worden, maar wees er ook meteen op dat niet alles meteen aangepakt kan worden.

Verkeersplan voor zandtransporten door Lent

SP SP GroenLinks Nijmegen 28-02-2019 15:15

De gemeenteraad van Nijmegen heeft uitgesproken dat zandtransporten over de Vrouwe Udasingel in Lent niet wenselijk zijn in verband met de verkeersveiligheid. Een voorstel van SP-raadslid Marij Feddema kreeg unanieme steun. Het college van B en W moet op de kortst mogelijke termijn in nauw overleg met bewoners een verkeersplan maken voor het bouwverkeer in Nijmegen-Noord. Woonstraten in Lent, waaronder de Vrouwe Udasingel, moeten daarbij maximaal gemeden worden. Eerder die avond spraken bewoners uit Lent, verenigd in comité #ZandErover zich uit tegen het zandtransport door Lentse woonstraten. In samenwerking met de SP verzamelden wijkbewoners in korte tijd 460 handtekeningen die werden aangeboden aan de Nijmeegse raad.

Tien weken lang rijdt er nu elke werkdag om de 5 minuten een grote vrachtwagen vol zand over de Vrouwe Udasingel en de Turennesingel in Lent. Op de route zijn meerdere rotondes, kruisingen met voorrangsfietspaden en toegangswegen naar vier nabijgelegen scholen, een wijkcentrum en sportvelden. https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/02/verkeersplan-voor-zandtransporten-in-lentHet comité #ZandErover stelde daarom een alternatieve route voor, waarbij de vrachtwagens via de Mauritssingel rijden en dan voor de Waalbrug linksaf slaan naar ontwikkelgebied de Stelt. SP-raadslid Marij Feddema: “We zijn ervan overtuigd dat links afslaan voor de Waalbrug mogelijk is. Als eens in de 5 minuten de verkeerslichten op de huidige kruising voor 15 seconden op rood gaan, betekent dit een maximale vermindering van de doorstroomcapaciteit met 10 procent. Buiten de spits moet dat geen probleem zijn.” Wethouder Tiemens en de GroenLinks-fractie zijn van mening dat dit niet mogelijk is, zeker niet tijdens de renovatie van de Waalbrug. Het college stelt verder dat ze minimaal 6 tot 8 weken nodig heeft om verkeerslichten goed in te stellen. Die lange voorbereidingstijd maakte het voor nu niet meer haalbaar om een alternatieve route in te zetten voor het huidige zandtransport. Feddema: “Het college krijgt nu de tijd om heel goed na te denken over mogelijke alternatieven, zodat niet steeds weer een ad-hoc oplossing moet worden bedacht voor elk individeel bouwproject. Bewoners in Lent worden nauw bij betrokken bij de vaststelling van het verkeersplan.”

Voorafgaand aan de raadsvergadering ontvingen meerdere Lentenaren een aantal raadsleden van verschillende politieke partijen, zodat ze zelf kunnen ervaren hoe het is gesteld met de verkeersveiligheid als er iedere 5 minuten een vrachtwagen door de wijk rijdt. Buurtbewoner Lia van IJzendoorn: “We zijn blij dat we onze zorgen met de Nijmeegse politici hebben kunnen delen en we hopen dat er bij komend bouwverkeer een alternatieve en vooral veiligere route wordt gekozen.” Eerder al kregen bewoners een brief van de gemeente over het huidige zandtransport. De gemeente deed een aantal toezeggingen: het transport rijdt niet tijdens de aanvangs- en sluitingstijden van de basisscholen en er worden verkeersregelaars ingezet waar dat nodig is.

De grootste zorgen van bewoners van ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 09-02-2019 17:05

De grootste zorgen van bewoners van de #Spoorbuurt, vanmiddag bij ons bezoek huis-aan-huis: de plannen van de #gemeente #Nijmegen om in de openbare ruimte verkeer meer ruimte te geven. De buurtbewoners willen de bomen en de 15 km-zone niet kwijt. Jonge bewoner: "Ze rijden hier megahard!"

GroenLinks staat achter een ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 23-10-2018 09:23

GroenLinks staat achter een maximumsnelheid van 50 km/u op de Oversteek: ✅ minder luchtverontreiniging ✅ minder geluidsoverlast ✅ geen extra verkeer richting de A73 langs woonwijken (en dus ook minder opstoppingen) Meer weten? Lees wat raadslid Quirijn Lokker hierover zegt: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/50-of-70-kilometer-over-de-oversteek-dat-is-de-vraag~ad1a497b/

Graafseweg moet veiliger, niet smaller

SP SP GroenLinks Nijmegen 10-10-2018 10:45

De SP ziet weinig in de plannen van het college om de Graafseweg verder te versmallen. Wat de SP betreft wordt de weg zo ingericht dat de snelheid omlaag gaat en de weg veiliger wordt voor omwonenden, voetgangers en fietsers zonder een rijbaan op te offeren. De Graafseweg blijft wat de SP betreft een belangrijke weg voor verkeer binnen Nijmegen. Verdere versmalling maakt het voor mensen uit Lindenholt en Dukenburg steeds lastiger om het centrum te bereiken. Bovendien zal het voor meer sluipverkeer door de wijken zorgen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/10/graafseweg-moet-veiliger-niet-smallerSP-gemeenteraadslid Matthias van Hunnik: “De SP is voor het veiliger maken van de Graafseweg. Nu is de weg zo ingericht dat er te hard gereden kan worden en oversteken is op een aantal plaatsen heel lastig. Daarom is het goed om doorgaand verkeer te verwijzen naar de S100 (Energieweg) en te zorgen dat de weg zo wordt ingericht dat de snelheid omlaag gaat. Tegelijkertijd is de Graafseweg een belangrijke verkeersader voor verkeer binnen Nijmegen. Wij willen niet dat mensen uit wijken als Dukenburg en Lindenholt straks vast komen te staan op weg van en naar de stad door de versmalling.”

Van Hunnik is verbaasd dat wethouder Tiemens (GroenLinks) nu kiest voor verdere versmalling van de Graafseweg: “De versmalling vorig jaar op de Graafsebrug was volgens verkeersdeskundigen haalbaar. Maar bij het een volgend deel van de weg zijn er veel meer vraagtekens over de gevolgen voor doorstroming en sluipverkeer. Een proef nu geeft geen enkele garantie dat we over een aantal jaar niet te maken krijgen met opstoppingen. Dat risico moet je niet willen lopen. Het wegprofiel biedt voldoende ruimte om veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren zonder de doorstroming van het verkeer in gevaar te brengen. Daarvoor hoeven we niet een rijbaan in te leveren. Waarom wordt dat niet eerst onderzocht?"

VVD reageert op toekomst Nijmegen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 28-06-2017 09:00

Fractievoorzitter Inge van Dijk reageerde namens VVD Nijmegen op de visie van het college van burgemeester en wethouders op Nijmegen. Hieronder haar spreektekst.

Aan het begin van deze bestuursperiode hebben we ons gebogen over een nieuwe P&C cyclus. De perspectiefnota werd ingeruild voor de Zomernota en nu ligt alweer de 3e Zomernota van het huidige college voor ons. Met de veranderingen in de P&C cyclus heeft de VVD fractie besloten om elk jaar voor de bespreking van de Zomernota met een plan te komen voor één specifiek thema. In 2015 schreven we samen met D66 een plan voor de Binnenstad, in 2016 was er het 10.000 Banenplan op economie en werk en 2 weken geleden lanceerden we de Wegwijzer. Deze Wegwijzer is er om Nijmegen bereikbaar te laten blijven voor zowel nu als in de toekomst.

 

De Waalbrug gaat binnenkort gedeeltelijk dicht voor onderhoud. Dat betekent dat het verkeer op een andere manier zijn weg moet gaan vinden naar en in de stad. Ook willen we graag een autoluwe binnenstad, met alleen nog bestemmingsverkeer. Daartoe hebben we als stad jarengeleden al ingezet op de rondweg; de S100. De afgelopen tijd is de economie aangetrokken. Dat betekent ook meer verkeer op de weg en we staan met z’n allen weer langer stil in Nijmegen. Dat geldt voor het auto- en vrachtverkeer, maar ook voor het OV en voor de fiets. Dat is wat de VVD betreft geen goede zaak. Een belangrijke vestigingsfactor voor zowel ondernemers als bewoners is de bereikbaarheid van de stad. De S100 functioneert nog niet voldoende om ervoor te zorgen dat al het verkeer blijft doorstromen in Nijmegen. Dit is nu al niet het geval en volgend jaar bij de gedeeltelijke sluiting van de Waalbrug voorziet de VVD nog meer problemen. We pleiten daarom nu om aan de slag te gaan met het zoeken naar mogelijke oplossingen en daarvoor dienen we een aantal moties in. Samen met GroenLinks willen we voorstellen om te onderzoeken of er fietstunnels kunnen worden aangelegd bij kruisingen op de S100. Dit zorgt voor een betere doorstroming van zowel fiets als gemotoriseerd vervoer. De motie ‘Laat de S100 niet in het honderd lopen’, samen met Stadspartij DNF, is bedoeld als steuntje in de rug voor het college. Het college heeft aandacht voor de S100 maar met deze motie benadrukken we een aantal specifieke knelpunten. Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden om deze knelpunten aan te pakken?

 

De VVD heeft al vaker aangegeven dat zij van mening is dat Nijmegen als vestigingsstad voor bedrijven veel meer te bieden heeft dan we op dit moment laten blijken. Er schuilt in potentie een logistieke hotspot in Nijmegen. De claim van logistieke hotspot kan worden versterkt als de Railterminal Valburg er ook daadwerkelijk komt. We hebben er al meerdere malen over gesproken en nu er vanuit de Provincie en het Rijk beweging lijkt te zijn en er investeerders mee willen denken is dit het moment om ook als Gemeente Nijmegen aan te haken en onze steun uit te spreken voor de Railterminal. Samen met de PvdA dienen we daarvoor een motie in.

 

Ik sprak al eerder over onze wens om de binnenstad autoluwer te maken. De VVD ziet in andere steden als Den Bosch en Amsterdam dat transferia ervoor kunnen zorgen dat minder auto’s het stadscentrum in rijden. Dat wenst de VVD Nijmegen ook toe. Ja, er zijn al transferia in Nijmegen, maar hier wordt nog onvoldoende gebruik van gemaakt. We zouden de automobilisten moeten verleiden om gebruik te maken van de transferia, door ons aanbod beter naar voren te brengen en door een goede verbinding met OV of lopend naar de stad. Naast de reeds bestaande transferia denkt de VVD ook aan nieuwe, andere locaties. Want wij geloven namelijk in transferia. Ook daarvoor dienen we een motie in.

 

Als laatste zou de VVD graag een roeispaan willen breken voor het Bastion. Verschillende watersportverenigingen hebben tot eind 2018 een tijdelijk onderkomen, maar de bouw van het Bastion zou voor hen het beste nieuws zijn. De VVD wil graag geld reserveren voor de bouw en dient daartoe een amendement in. Nijmegen en de Waal zijn onlosmakelijk verbonden. De VVD heeft al eerder gepleit voor watergebonden bedrijvigheid, maar ziet daarnaast prachtige kansen voor watergebonden sporten in onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.