Nieuws van politieke partijen in Rijswijk inzichtelijk

24 documenten

Verkeersveiligheid Sion

PvdA PvdA Rijswijk 12-09-2020 15:27

In het verleden hebben we al vaker aandacht gevraagd voor een aantal onveilige situaties in Sion. Afgelopen juni liep ik mee tijdens een wijkschouw op het gebied van verkeersveiligheid in deze wijk. Tijdens deze schouw, waar ook de wethouder verkeersveiligheid (Björn Lugthart) aanwezig was, kwamen nog meer punten naar voren dan al bekend waren voor de fractie. Toegezegd werd dat alle punten zouden worden verzameld en er een terugkoppeling naar bewoners zou komen. Eind augustus hebben bewoners deze terugkoppeling ontvangen en helaas ontbraken er toch nog een aantal punten op deze lijst. We hebben de wethouder hiervan op de hoogte gebracht en houden de vinger aan de pols of alle punten meegenomen worden in de evaluatie en eventuele verbeteringsslag. Het streven is dat we een veilige en overzichtelijke wijk krijgen waar iedereen op een veilige manier zich kan verplaatsen met de auto of fiets of lopend.

Het bericht Verkeersveiligheid Sion verscheen eerst op PvdA Rijswijk.

Geen 'Rijswijk Buitengesloten', maar investeren in bereikbaarheid!

VVD VVD Rijswijk 22-07-2020 04:00

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40366/geen-rijswijk-buitengesloten-maar-investeren-in-bereikbaarheid

'Rijswijk Buitengesloten'? Niet als het aan de VVD Rijswijk ligt.

Geen toegangswegen weghalen en peperdure 'ecoducten' plaatsen, maar echt investeren.

- Betere bereikbaarheid voor Rijswijk Buiten, de Hoekpolder, en de sportvelden van Semper Altius, Fietscross Fcc Rijswijk en RHSV Red Lions.

- Ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan.

- Inwoners niet verrassen met prestigeprojecten.

- Verbreding van de A4.

- Geluidsschermen en stil asfalt regelen, samen met de regio.

Lees hier ons uitgebreide bericht over de verbreding van de A4 en de 'ecoducten' die het college en de coalitiepartijen voor €6 miljoen willen plaatsen: https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40097/al-draagt-een-aap-een-gouden-ring-het-is-en-blijft-een-lelijk-ding-rijswijk-en-de-a4-samenwerking-verbreding-en-aanpak-geluidsoverlast-en-luchtkwaliteit

Lees het ook in De Telegraaf. Foto van Peter van Zeten.

'Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding' Rijswijk en de A4: samenwerking, verbreding en aanpak geluidsoverlast en luchtkwaliteit

VVD VVD Rijswijk 02-07-2020 06:00

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40097/al-draagt-een-aap-een-gouden-ring-het-is-en-blijft-een-lelijk-ding-rijswijk-en-de-a4-samenwerking-verbreding-en-aanpak-geluidsoverlast-en-luchtkwaliteit

Vanavond is er een extra raadsvergadering over het voorstel van het college over de ‘meekoppelkansen’, een aansluiting bij de plannen van het ministerie. Het ministerie wil de A4 verbreden. In plaats van samen sterk te staan met de buurgemeenten richting het ministerie heeft het college besloten om solo te gaan. Geen toezeggingen over geluidsschermen en een verbetering van de luchtkwaliteit, maar een paar ‘groene’ ecoducten die Rijswijk zelf moet onderhouden. Volstrekt onvoldoende en niet in het belang van Rijswijk. Als de raad met dit voorstel instemt schaadt dat de positie van Rijswijk in de regio, zoals blijkt uit de inbreng van onze partners in de regio, en kost dat de gemeentekas miljoenen. Wij roepen de raad op om vooral niet in te stemmen met dit voorstel, maar om samen met elkaar tot oplossingen te komen voor onze inwoners! 

Ook onze collega’s in de provincie en de buurgemeenten volgen dit dossier op de voet.

Erwin Hoogland, statenlid Zuid-Holland: “De doorstroming van het verkeer in Zuid-Holland, met name rond A4, is een uitdaging. Daarom juicht de VVD Zuid-Holland de verbreding van de A4 toe. Hierbij moet het Rijk rekening houden met de consequenties voor de omwonende, zoals geluidshinder en fijnstof. Bovendien moet het Rijk oog hebben voor de belasting voor het onderliggende wegennet en dit meenemen in de projectplanning. Zo pleit de VVD Zuid-Holland al tijden voor ongelijkvloerse kruisingen om de doorstroming te verbeteren zoals bij de N14 Leidschendam-Voorburg.”

Udo Oelen, raadslid Rijswijk: ‘De VVD Rijswijk is van mening dat de verbreding van de A4 nodig is voor een betere doorstroming. Rijswijk moet zich wel inzetten voor o.a. geluidsschermen en stil asfalt. Het plan van het Rijswijkse college om miljoenen uit te geven aan ‘ecoducten’ over de A4 is een brug te ver. De wethouder heeft zich door het Rijk laten inpakken met valse zoethoudertjes en de ondertunneling van de Beatrixlaan uit het oog verloren. Samenwerking met onze partners in de buurgemeentes, de MRDH en de provincie levert het meeste op voor Rijswijk!’

Det Regts, raadslid Den Haag: ‘De Haagse VVD is niet te spreken over het voornemen van Rijswijk om de meekoppelkans te gebruiken. Het is jammer dat er geen duidelijke samenwerking is tussen de gemeenten om de verbreding van de A4 op de best mogelijke manier doorgang te laten vinden. De verbreding van de A4 is enorm belangrijk voor de toekomstige bereikbaarheid van alle drie de gemeenten. We moeten juist in deze crisistijd de kansen benutten die voor ons liggen! We moeten wel zorgen dat de luchtkwaliteit en geluidsoverlast na de verbreding beperkt wordt.’

Gerco van der Wal, raadslid Leidschendam-Voorburg: ‘De VVD Leidschendam-Voorburg deelt de opvatting van onze collega’s dat samenwerking loont. Ook in Leidschendam-Voorburg kijken we kritisch naar extra kosten en zijn we als buurgemeente op zoek naar oplossingen die goed zijn voor onze inwoners en de regio!’

De verbreding van de A4 en alle maatregelen rondom geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn hard nodig. Het Rijswijkse college had dit in alle discussies over een akkoord over meekoppelkansen binnen moeten halen. Het college had een kans om bij de onderhandelingen over de verbreding geluidsbeperkende schermen etc. eruit te halen, maar het is niet gebeurd. Het is zelf nog treuriger. Daar waar alles en iedereen om ons heen, van omliggende gemeenten tot individuele fractievoorzitters en raadsleden van de coalitiepartijen in de Rijswijkse raad zienswijzen tegen het Ontwerptrace A4 inbrengen, volstaat dit college met een bestuurlijke brief. Een brief die wij tijdens de behandeling in het forum hebben gekwalificeerd als liefdesbrief, want het is een softe brief van het college dat zich heeft laten inpakken met een vals zoethoudertje vanuit het ministerie.

Het ministerie heeft geld in een potje om bepaalde zaken op te leuken. Door bepaalde viaducten breder te maken en daaraan groen toe te voegen die vervolgens in het voorstel het predicaat ecoduct meekrijgen.

Ik denk dat we het met zijn allen erover eens zijn dat de voorstellen die ons worden gepresenteerd het predicaat ‘ecoduct’ niet mogen hebben. Het zijn fiets- en voetgangersviaducten die het Rijk sowieso moet aanleggen, alleen dan met een stukje groen ernaast. En wat we daarnaast niet mogen vergeten is dat in dit voorstel ook nog eens feitelijk minder functionaliteit terugkomt. Het voetpad bij de Vlietbrug, de A4 over de Vliet, wordt opgeofferd en er is één viaduct minder, de Van Rijnweg, om Rijswijk Buiten voor auto’s te ontsluiten.

‘Het ministerie steekt geld in de bredere viaducten. Er wordt wel een bijdrage gevraagd van de gemeente Rijswijk. Volgens het voorkeursscenario van het college hebben we het over bijna tien miljoen euro, althans volgens de huidige indexatie. Daarvoor krijgt de gemeente terug, een vrij besteedbaar bedrag van €2,25 miljoen die ingezet kan worden om het financieringstekort voor de bovengrondse verstedelijkingsvariant Prinses Beatrixlaan op te lossen.’ Dit staat zo in het raadsvoorstel, we verzinnen het niet. Gedurende twee sessies heeft de VVD Rijswijk gevraagd naar de logica van deze redenering. De gemeente maakt €10 miljoen over naar het Rijk, het Rijk pompt €2,25 miljoen terug naar Rijswijk. En zo hebben we het financieringstekort voor de verlegging van de Prinses Beatrixlaan opgelost, want die €7,75 miljoen in de min zijn we als Rijswijk gewoon vergeten? Dat dit college niet uitblinkt in de financiële boekhouding was al duidelijk, maar dit slaat alles.

Het college heeft nog een conceptovereenkomst meegezonden waarin enkele bijzondere dingen staan. De conclusie kan echter niet anders zijn dat de VVD Rijswijk met dit slechte onderhandelingsresultaat niet kan instemmen. 

Aandacht voor geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4!

CDA CDA Rijswijk 02-07-2020 04:58

De Provinciale Staten van Zuid-Holland en de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben woensdag 1 juli een petitie aangeboden aan het CDA Tweede Kamerlid Wytske Postma, (woordvoerder voor o.m. Infrastructuur). In de petitie wordt aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4. De A4 zal door Rijkswaterstaat worden verbreed in verband met de grote aantallen woningen die de komende jaren in de Haagse agglomeratie worden gebouwd. Bewoners hebben echter nu al te kampen met een slechte luchtkwaliteit en hebben last van het constante geluid van de snelweg. Verbreding zal deze klachten alleen maar erger maken. Daarom heeft Menno van Enk (fractievoorzitter CDA Rijswijk) namens de verzamelde CDA-fracties een petitie aangeboden met het verzoek om maatregelen. Het gaat daarbij om het plaatsen van geluidsschermen, het gebruik van geluiddempend asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid. Wytske Postma zei in een reactie de zorgen van bewoners heel goed te begrijpen. “Bij ons in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg liggen veel wijken dichtbij de snelweg. Nu er meer woningen bij komen en de snelweg drukker wordt, is naast uitbreiding van de A4 extra aandacht voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit nodig. Ik zeg toe om minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vragen te gaan stellen over deze problemen en om aan te dringen op maatregelen”. De kwestie kwam een week geleden aan het rollen toen bewoners in Rijswijk ontdekten dat er nog maar weinig tijd resteerde voor het indienen van zienswijzen over de verbreding A4. Toen de bewoners vervolgens steun zochten voor hun klachten, reageerden binnen enkele dagen honderden andere inwoners uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.Menno van Enk heeft deze zorgen vervolgens ook in de Rijswijkse gemeenteraad besproken. In Leidschendam-Voorburg is om dezelfde reden al raadsbreed een motie aangenomen waarin om maatregelen wordt gevraagd rond de A4. Aangezien het CDA - in tegenstelling tot de lokale partijen - in alle bestuurs­lagen is vertegenwoordigd, hebben zij de handen in één geslagen met de collega’s van Den Haag en van de provinciale staten. Menno van Enk: “Wij hopen met deze snelle gezamenlijke actie resultaat te boeken bij het ministerie. Want zeker in deze tijden maken mensen zich met recht zorgen om hun gezondheid. En wij zijn er als bestuurders om hier iets aan te doen.” Foto: René Zoetemelk

No deal voor schadelijke verbreding A4 | Rijswijk

GroenLinks GroenLinks Rijswijk 20-06-2020 00:00

GroenLinks is tegen het verbreden van de snelweg A4 die dwars door Rijswijk loopt en is niet te spreken over het Rijswijkse onderhandelingsresultaat. De gemeente laat zich een oor aannaaien door in een overeenkomst met het ministerie vast te leggen om fors mee te betalen aan het opknappen van twee viaducten over de A4 als het tot verbreding van die grootste bron van luchtvervuiling en geluidsoverlast in Rijswijk komt. De gemeenteraad is gevraagd om nog voor de zomer te tekenen bij het kruisje en bespreekt dit komende dinsdag.

Om met het ministerie tot een overeenkomst te komen voor zogenaamde ‘meekoppelkansen’ bij het project A4 Haaglanden hebben er dit jaar bestuurlijk onderhandelingen plaatsgevonden. De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Den Haag besloten zich terug te trekken uit dit proces. Rijswijk is als enige door blijven onderhandelen. Begin deze maand sloot het college een concept overeenkomst en heeft dit voorstel nu naar de raad gestuurd. Daarin staat dat de deal Rijswijk meer dan € 8 miljoen kost en Rijkswaterstaat het AZC-terrein gratis mag gaan gebruiken bij de werkzaamheden. Daar krijgt de gemeente dan twee opgeknapte viaducten van 27,8 (Van Rijnweg) en 46,3 (Wilhelminapark) meter breed en € 2,25 miljoen dat Rijswijk nog tekort kwam voor de bovengrondse aanpassingen op de Beatrixlaan voor terug. 

GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts vindt dat het college daarmee een grote inschattingsfout heeft gemaakt. “Over een lengte van ruim 3 km groen en grond inwisselen voor asfalt en dan daar nog geen 75 meter voor terugkrijgen, waar je dan ook nog zo veel aan bij moet dragen?! Dat is niet uit te leggen”, stelt Alberts. “En wat als na het sluiten van de deal de viaducten toch duurder uitvallen dan gepland? Dan moet Rijswijk in onderhandeling met Rijkswaterstaat over aanpassingen aan de twee viaducten om toch binnen de kosten te blijven en blijft er helemaal weinig meer over van wat door de wethouder als ‘zo mooie’ deal is betiteld.”

Twee jaar geleden al diende Alberts namens de fractie van GroenLinks een zienswijze bij Rijkswaterstaat in op het ‘voornemen om een milieueffectrapport op te stellen’ voor de verbreding van de A4. “Bredere snelwegen zorgen alleen maar voor meer gemotoriseerd verkeer, uitstoot en luchtvervuiling, extra lawaai en meer wateroverlast en hittestress”, vertelt Alberts. “En dan loopt de A4 ook nog eens dwars door Rijswijk heen, waardoor er al een grote barrière is tussen noord en zuid Rijswijk. Dat los je niet op met twee viaducten.” Daarom heeft ze wederom een zienswijze ingediend, nu op het ‘ontwerptracébesluit en milieueffectrapport’.

Bomenbuurt bezorgd over verbreding Rijswijk A4

CDA CDA Rijswijk 19-06-2020 13:58

Rijksweg A4 langs Rijswijk wordt de komende jaren verbreed en verwacht wordt dat het verkeer hierdoor 30 procent gaat toenemen. Met extra geluidsoverlast en een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg vrezen veel inwoners van Rijswijk waaronder ook die van de Rijswijkse Bomenbuurt. Uitgenodigd door Rijkswaterstaat konden zij tot vrijdag 19 juni hun zienswijze geven en ideeën spuien hoe de overlast van het toenemende autoverkeer te beperken. "Die krappe reactietermijn heeft ons overvallen", zegt Guy Alaerts namens de bewoners. "Wij hebben met een groepje pas vorige week de koppen bij elkaar gestoken. Door tijdnood hebben wij in vijf van de 30 straten huis-aan-huis kunnen aanbellen om te informeren hoe bewoners de overlast ervaren en het resultaat was ronduit schokkend. Maar liefst 90% van de bewoners ervaart nu al geluidshinder en heeft last van fijnstof. Je begrijpt wat er gebeurt als straks ook nog de capaciteit van de A4 ingrijpend wordt vergroot." Haast was geboden en via alle mogelijke kanalen werd bewoners aangeraden op tijd hun zienswijze kenbaar te maken en met ideeën te komen hoe de overlast aan te pakken. Niet alleen bewoners van de Bomenbuurt gaven massaal gehoor aan deze oproep, Alaerts begreep dat er ook vanuit andere wijken veel reacties zijn gekomen. "Er zijn legio ideeën geopperd, van het plaatsen van geluidsschermen tot de aanleg van stil asfalt en van meer of verplicht thuiswerken tot betere fietspaden of Openbaar Vervoer. Ook snelheidsbeperking scoort hoog. Op bepaalde tijdstippen kunnen automobilisten nu met 130 km per uur langs Rijswijk razen. Dat zie je bij geen enkele andere gemeente en het is ons dan ook een raadsel dat de gemeente Rijswijk hierover al niet veel eerder aan de bel heeft getrokken." De passieve houding van de gemeente Rijswijk steekt veel inwoners sowieso, die vinden dat het de Rijswijkse politiek zich tot nu toe erg stil heeft gehouden rond de verbreding van de A4. Dat laatste verwijt trekt CDA-raadslid Menno van Enk zich zeker aan. "De gemeente heeft in dit stadium wellicht nog de kans om infrastructurele maatregelen bij te sturen. Ik ben dan ook blij dat de bewoners kopieën van hun zienswijzen met mij willen delen. Ik ga aan de hand van deze input snel in gesprek met ons college en er beloof er alles aan te doen wat in mijn mogelijkheden ligt om deze overlast aan te pakken." Bron: Groot Rijswijk

Tijd voor actie! Hoog tijd voor een verkeersveiliger Rijswijk.

VVD VVD Rijswijk 31-05-2020 06:00

In de forumvergadering van donderdag 28 mei 2020 werd er eindelijk uitvoerig gesproken over het actieplan verkeersveiligheid van het college. De VVD Rijswijk vraagt al jaren, bij monde van raadslid Menno Ezinga, om een doeltreffend, creatief en ambitieus actieplan om de verkeersveiligheid in Rijswijk te verbeteren.

Het plan wat het college heeft voorgelegd mist echter ambitie, creativiteit en daadkracht, het is tijd om woord om te zetten naar daad! Om het college te helpen en een voorbeeld te geven van wat Rijswijk echt nodig heeft om verkeersveiliger te worden, heeft de VVD Rijswijk de volgende voorstellen gepresenteerd:

- Neem als gemeente het initiatief om klaar-overs weer in te zetten op zorgelijke verkeerspunten, bijv. bij de Lindelaan en de Geestbrugweg. Begeleiding van kwetsbare groepen op zorgelijke verkeerspunten voorkomt onnodige slachtoffers.

- Onderzoek de mogelijkheid op handhaving van geluidsoverlast voortkomend van sportauto’s, motoren en motorscooters. Denk hierbij ook aan de geluidsoverlast in relatie tot snelheidsovertredingen. Geluidsoverlast is storend en kan plaatsvinden samen met andere overtredingen. Handhaven dus.

- Herzie de werking van de fietsstraten en pas ze aan om snelheidsovertredingen te voorkomen. Op dit moment is onvoldoende duidelijk wat de spelregels van fietsstraten zijn en wordt er te vaak te hard gereden.

- Neem vaker deel aan toegepaste pilotonderzoeken op innovatie met betrekking tot verkeersveiligheid. Innovatie is tenslotte ook hier belangrijk.

- Handhaaf op andere tijden dan tijdens daglicht. Overtredingen vinden op elk moment van de dag plaats, dus ook in de nacht. Dit is wellicht nog gevaarlijker en levert overlast op.

- Ga meer en vaker in gesprek met lokale bedrijven en organisaties. Neem deze expertise mee in de besluitvorming rondom een verkeersveiliger Rijswijk. Denk hierbij bijv. aan examinatoren/rijschoolhouders van het CBR. Laat ook zien wat hieruit komt. Bedrijven en organisaties spelen een belangrijke rol in de samenleving, zo ook hier. Erken hun ervaring, innovatie en wil om mee te werken en doe hier wat moois mee.

De VVD Rijswijk zal het college op dit dossier strak in de gaten houden. Het is tijd voor daadkracht, ambitie en creativiteit, dingen die helaas vaak blijken te missen bij het college. De VVD Rijswijk staat altijd open om samen met elkaar tot oplossingen te komen om Rijswijk verkeersveiliger te maken. Op naar nul verkeersslachtoffers en een mooier Rijswijk!

Veilig op pad in Rijswijk

D66 D66 Rijswijk 28-05-2020 21:40

D66 Rijswijk maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in het verkeer. Het aantal ongelukken met letsel stijgt. Veilig de straat op kunnen: dat zou gewoon moeten zijn. In Rijswijk je veilig en makkelijk verplaatsen – zeker als voetganger, met je scootmobiel, scooter of op de fiets. Naast de inzet voor een actieplan Verkeer door de gemeente heeft D66 Rijswijk in februari ook een oproep gedaan aan inwoners: welke knelpunten ziet u in het verkeer in Rijswijk. Daar kwamen veel reacties op. Op 28 mei overhandigde D66 Rijswijk de verzamelde knelpunten én oplossingen aan de wethouder Verkeer Bjorn Lugthart in het ‘Groenboek Veilig op pad in Rijswijk’. Op 28 mei om 20.00 uur bespreekt de Raad ook het Actieplan verkeer met de wethouder.

De bijdrage van inwoners laten zien dat er duidelijke zorgen zijn over het gedrag van mensen in het verkeer: door rood licht en te hard rijden staan duidelijk op één. Daarnaast vraagt ook de inrichting aandacht: onduidelijke afstelling van verkeerslichten, te volle en half lege opstelstroken, lege kruispunten, doodlopende fietspaden, sluiproutes en het gebrek aan ruimte voor fietsers en scooters zijn punten die worden genoemd.

De inwoners pleiten voor slimmere oplossingen, aanpassing aan nieuwe verkeer, het verlagen van de (gereden en maximum) snelheid, handhaving en meer aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Zodat wonen in Rijswijk veilig en comfortabel is. Je gemakkelijk en veilig in je wijk en buurt te voet, per fiets of met je rolstoel kunnen verplaatsen. Kortom: een straat die voor iedereen is en niet voor degene die (om) het hardst door Rijswijk wil rijden of het brutaalste is.

Kom in actie!

Het Groenboek Veilig op pad in Rijswijk roept de gemeente op om verder in actie te komen, te kijken naar de beleving van verkeer door de inwoners van Rijswijk en aan de slag te gaan met creatieve(re) oplossingen. Met simpele maatregelen op de korte termijn en gerichte keuzes en acties voor de lange(re) termijn. En als doel: maak een punt van 0 verkeersslachtoffers en veilige straten voor iedereen in Rijswijk.

Bekijk het gehele groenboek Veilig op pad in Rijswijk via:

https://rijswijk.d66.nl/content/uploads/sites/123/2020/05/groenboek-final_469200563-2.pdf

Renovatie Huis van de Stad van start

WIJ. WIJ. Rijswijk 13-11-2019 20:18

Wij. Rijswijk heeft zich sinds de oprichting hard gemaakt voor het behoud van het oude stadhuis en de ombouw tot Huis van de Stad. De renovatie gaat naar verwachting begin december beginnen.

Wethouder Björn Lugthart: “Velen hebben dierbare herinneringen aan het oude stadhuis. Met het Huis van de Stad worden dat er alleen maar meer. Het wordt de plek waar jong en oud terecht kunnen voor advies, kennis, ondersteuning en ontspanning. De plek waar je de geboorte van je kind aangeeft, je eerste rijbewijs ophaalt, of een instrument leert bespelen. Maar ook waar je samen kunt afspreken en een kop koffie of borrel drinkt.”

Het souterrain en de begane grond zijn het eerste aan de beurt, daarna volgt de glazen overkapping van de binnenplaats. Trias, Bibliotheek aan de Vliet en Welzijn Rijswijk nemen in het eerste kwartaal van 2021 hun intrek. Vanaf dat moment kan er ook weer op deze locatie getrouwd worden!

Open dag Om iedereen in de gelegenheid te stellen nog eenmaal het ‘oude stadhuis’ in zijn huidige staat te zien, is er op zaterdag 30 november een open dag. Dan wordt ook het officiële startsein gegeven voor de bouwwerkzaamheden

Schoolzone Nicolaas Beetsschool

WIJ. WIJ. Rijswijk 04-11-2019 21:09

De Nicolaas Beetsschool heeft sinds afgelopen vrijdag een schoolzone. Wethouder Mobiliteit Björn Lugthart verrichtte de feestelijke opening van de verkeersveilige zone door een attentiepaal te onthullen die geplaatst is voor de school aan de Beetslaan. Deze valt op door de gele kleur en de figuurtjes van Dick Bruna en geeft aan dat hier een schoolzone is, zodat automobilisten rekening houden met overstekende kinderen.

Rijswijk – De nieuwe attentieborden zijn onderdeel van de schoolzone rond de Nicolaas Beetsschool. Deze zones legt de gemeente aan in samenwerking met de scholen en ouders. Zij inventariseren onveilige plekken en de gemeente pakt die aan door de straatinrichting aan te passen met onder meer de Dick Bruna borden. Deze zorgen ervoor dat andere verkeersdeelnemers beter opletten en afremmen als ze deze borden zien. De school zorgt daarnaast voor educatie over verkeersveiligheid. “Kinderen zijn kwetsbaar in het verkeer, meer nog dan andere verkeersdeelnemers,” legt wethouder Björn Lugthart uit. “Om te zorgen dat ze veilig naar school kunnen richten we de omgeving rond scholen zo goed mogelijk daarop in. We stimuleren scholen daarom ook om mee te doen met de schoolzones en de gratis verkeerslessen van School op Seef. Want ieder kind moet elke dag veilig naar school kunnen.”

Wethouder Björn Lugthart opent de schoolzone bij de Nicolaas Beetsschool Foto: Erwin Dijkgraaf (Foto: Erwin Dijkgraaf)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.