Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

18 documenten

Overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 27-10-2020 08:37

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1321046/450154/Vechtbrug Breukelen.pngDe overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht die wordt veroorzaakt door de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen is tijdelijk maar wordt permanent tenzij het college een alternatieve oplossing (opnieuw) bespreekbaar maakt.

Het college is zich zeer bewust van de overlast die vervanging van de de Vechtbrug Breukelen met zich mee zal brengen. 'Ook omliggende plaatsen zullen last krijgen van de omleiding', aldus het college bij monde van wethouder Klomps in de VAR van 15 oktober jongstleden. De indruk wordt gewekt dat deze overlast tijdelijk is. Maar als de plannen met de afsluiting van de Brugstraat voor autoverkeer verdere vorm krijgt is dat niet tijdelijk maar permanent.

Autoverkeer door de Brugstraat is niet meer van deze tijd. Het hele centrum van Breukelen zou autovrij moeten worden gemaakt. De ChristenUnie-SGP is het daar volmondig mee eens. Maar niet ten koste van overlast voor Maarssen en Nieuwersluis, en in het verlengede daarvan ook Loenen aan de Vecht.

Wij hadden verwacht dat het college de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen zou aangrijpen om toch nog naar een meer structurele oplossing voor het verkeersprobleem in Breukelen centrum te kijken. Maar het lijkt erop dat zij het probleem daar wil 'vernieuwen' in plaats van uit de weg ruimen.

Daarom nogmaals de oproep aan het college: 'Haal de plannen voor een tweede Vechtbrug in Breukelen uit het stof en onderzoek nog eens goed of een financieel aantrekkelijk fietsbrug in het centrum naast een betaalbare tweede Vechtbrug niet toch een veel betere oplossing zou kunnen zijn. Voor het centrum van Breukelen maar voor de bewoners van Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht.

COLLEGE STICHTSE VECHT TEGEN ...

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 08-08-2019 16:24

COLLEGE STICHTSE VECHT TEGEN VERHOGING MAXIMUMSNELHEID NAAR 130 OP DE A2 OVERDAG De Minister van Infrastructuur en Water wil na de zomer van 2019 de maximumsnelheid op de A2 overdag verhogen naar 130 km per uur. Onze buurgemeente De Ronde Venen heeft het initiatief opgepakt om te lobbyen bij de provincie en het rijk om laatstgenoemde te bewegen af te zien van dit voornemen. Het ophogen van de maximumsnelheid heeft negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit, tast onze natuurgebieden aan en staat haaks op de klimaatdoelstellingen van onze gemeente en het rijk. Om die reden heeft het college van Stichtse Vecht besloten om aan te sluiten bij het initiatief van De Ronde Venen en heeft het de brief aan provincie mede ondertekend. Participeren in dit lobbytraject sluit aan op het raadsbesluit uit 2011. Hierin wordt het college opgedragen om in het kader van het waarborgen van de leefbaarheid al dat wat zij tot zijn beschikking heeft in te zetten tegen mogelijke verhoging van de maximumsnelheid op de A2.

#80opdeZuilenseRing komt dichterbij! ...

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 19-02-2019 08:26

#80opdeZuilenseRing komt dichterbij! Het initiatief van #GroenLinksProvincieUtrecht wordt ondersteund door meerderheid in de Provinciale Staten. Die 80 kilometer gaat (moet) er komen! We gaan VERDER! #voorverandering VAR nieuws

Eindelijk een meerderheid binnen ...

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 15-02-2019 18:45

Eindelijk een meerderheid binnen Provinciale Staten voor 80 km op de Zuilense Ring? Aanstaande maandag 18 februari stemmen Provinciale Staten van Utrecht op initiatief van #Groenlinks over een motie om de snelheid op de #ZuilenseRing naar 80 km terug te brengen. #voorverandering https://stichtsevecht.groenlinks.nl/nieuws/toch-een-meerderheid-provinciale-staten-voor-80-km-op-de-zuilense-ring

Wethouder Van Dort: '80 km op Zuilense Ring is kwestie van politieke wil in de Provinciale Staten!' | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 30-01-2019 00:00

De inspraak van onze wethouder Linda van Dort bij de Provinciale Staten  over de plannen van de provincie met de Noordelijke Ring Utrecht (NRU) liet afgelopen maandag niets aan duidelijkheid te wensen over. Zij stelde zich vierkant achter de omwonenden van de NRU (Zuilense Ring),  die al jarenlang strijden voor een gezondere leefomgeving. Volgens Van Dort is een van hun -terechte-   eisen,  een verlaging van de maximumsneldheid op de NRU naar 80 kilometer,  een kwestie van een pot verf.  Ze zei verder:

De motivatie dat trajectcontrole aanbesteed is op 100 km en dat die niet teruggedraaid kan worden naar 80 km/uur is een flutreden. Gelooft u het?  Slechts een keer is de afgelopen periode het lawaai van de Zuilense ring overstemd: door hoongelach van inwoners die zich in de steek gelaten voelen.

Het OM meet, wat de wegbeheerder, u dus als provincie, wil dat er gemeten wordt. Net zoals dat de provincie over de maximale snelheid gaat, en geen andere instantie. Het gaat hier niet om kunnen, maar om willen. Als u net als ik de gezondheid van onze inwoners belangrijk vindt ligt hier de mogelijkheid om zonder veel extra kosten iets concreets te doen en is het zo voor elkaar. Maar u moet dus wel WILLEN.

“Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst

PvdA PvdA Stichtse Vecht 01-12-2018 11:58

De wijk Bisonspoor is volop in ontwikkeling. In september 2018 is er een nieuwe parkeergarage gerealiseerd. De komende periode zal het marktplein worden heringericht en vinden er verbouwingen plaats aan het winkelcentrum. Verder zijn er plannen voor het realiseren van diverse woontorens, een nieuw politiebureau en een gezondheidscentrum. Naast de positieve effecten hiervan zijn er ook kanttekeningen te plaatsen. Zo zal de druk op Bisonspoor, maar ook omliggende wijken als Antilopespoor, Waterstede, Duivenkamp en Kamelenspoor, de komende periode flink toenemen. Naast een toename van het verkeer, is met name het parkeren een groot knelpunt.

Ondanks al deze nieuwe ontwikkelingen zal het aantal beschikbare parkeerplaatsen namelijk per saldo juist afnemen. De nieuwe parkeergarage biedt weliswaar capaciteit aan 1.100 auto’s (tegen 1.000 in de twee oude parkeergarages), maar daar staat tegenover dat het aantal openbare parkeerplaatsen met ca. 250 zal afnemen. Bovendien geldt er in de nieuwe parkeergarage een betaald parkeren regime na 4 uur parkeren. De teller start dan al bij 5 euro. Hier wringt hem de schoen. Met als resultaat een toenemende parkeerdruk in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken. Bewoners van o.a. het Safari-complex ervaren nu al problemen met het vinden van een parkeerplek. Als de bijna 150 parkeerplaatsen op het marktplein binnenkort verdwijnen neemt de parkeerdruk in dat gedeelte van Bisonspoor (de noord kant van de wijk) alleen maar verder toe.

Voor de PvdA Stichtse Vecht staat de leefbaarheid in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken centraal, nu en in de toekomst. Dit vraagt om serieuze oplossingen. De PvdA wil dan ook van het College van B&W weten welke oplossingen zij ziet op korte en lange termijn voor de problemen m.b.t. de toenemende parkeerdruk. Wat de PvdA betreft zouden er allereerst extra P&R parkeerplaatsen bij NS station Maarssen moeten worden gerealiseerd. Verder zou de eigenaar van het winkelcentrum, WinterTrust, wat de PvdA betreft het betaald parkeren regime in de parkeergarage moeten afschaffen. Met de extra mogelijkheden die WinterTrust wordt geboden in het nieuwe bestemmingsplan (het bouwen van onder meer diverse woontorens), mag er ook iets van hen worden terugverwacht. Het gratis openstellen van de parkeergarage zou een mooie tegemoetkoming kunnen zijn voor de inwoners van Maarssenbroek.

Op 22 november organiseerde de PvdA Stichtse Vecht een inloopbijeenkomst in de wijk Bisonspoor. Aan deze bijeenkomst namen 25 bewoners deel. Grootste zorgpunten bij bewoners zijn parkeren, bereikbaarheid, leefklimaat en de hoogte van de woontorens. Het verslag van de inloopbijeenkomst is hier te downloaden.

Zie verder ook het TV-item bij RTV Utrecht eerder deze week over de parkeerproblematiek in de wijk Bisonspoor: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1849353/parkeerproblemen-in-maarssenbroek-ik-rijd-soms-wel-20-minuten-rond-voor-een-plaatsje.html

Het bericht “Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Veel beroering over mogelijke verbreding N 201

PvdA PvdA Stichtse Vecht 08-11-2018 21:00

Zo lang ik in Loenen politiek actief ben, speelt al de mogelijke verbreding van de N 201 onder regie van de provincie Utrecht (en Noordholland) . De N 201 is een belangrijke oostwest-verbinding tussen A2 en A9 enerzijds en de A1 en A27 anderzijds. De weg loopt van Hilversum naar Haarlem. Met toen, in de jaren zeventig, en nu regelmatig stevige files. Met name in de ochtend vanuit de richting Hilversum en Mijdrecht naar de A2 . In de namiddag en vroege avond geeft de afwikkeling van het verkeer vanaf de A2 problemen.

De afgelopen jaren heeft de provincie een versnelling ingezet. ‘Er moet een oplossing komen’. Er wordt stevig doorgepakt. Verschillende ‘denkrichtingen’ passeren nu de revue. Van 2 x 2 rijbanen met 100 km of 80 km tot aanpakken van ‘plaatselijke’ problemen of afwaarderen van de weg tot een 60 km-weg. In februari nemen PS een beslissing betreffende de denkrichtingen.

Wij hebben (en hadden) het standpunt dat meer asfalt slechts schijnoplossingen brengt. Als weggebruikers merken dat de doorstroming op de N 201 verbetert, gaan ook weggebruikers die nu nog een andere route kiezen ook die N 201 gebruiken. Of verder van hun werk wonen … Na enkele jaren zal ook het verkeer op die 2 x 2 rijbanen vast komen te staan in de spits.

Wat dan? Want alleen maar NEE roepen, daar zijn wij niet van. Wij pleiten, samen met de statenfractie, voor een integrale aanpak waarbij dus niet enkel die N 201, maar ook de A2, A9, A1 en A 27 worden betrokken.

Grappig (?) is dat het adviesbureau dat door de provincie is ingeschakeld , bureau Haskoning DHV, op pagina 45 van hun rapport meldt dat een aanpak van enkel de N 201 , zonder daarbij de vier snelwegen te betrekken, vrij zinloos is. Benieuwd wat de gedeputeerde met deze kennis gaat doen. Namens Stichtse Vecht zit trouwens wethouder Jeroen Willem Klomps in ‘de’ stuurgroep.

Waar totaal niet over wordt/werd gesproken is het ‘feit’ dat de komende decennia onze mobiliteit gigantisch van karakter zal veranderen. Onder invloed van bv kunstmatige intelligentie staat ons een revolutionaire verandering van de samenleving te wachten. Daardoor zal ook onze manier van verplaatsen zich in sterke mate wijzigen. Hebben we een bredere N 201 dan nog wel nodig?

Maandag 5 november was er een zeer druk bezochte informatieavond in Loenen, georganiseerd door de dorpsraden Loenen en Vreeland samen met de provincie. Goede informatie, stevige discussie en af en toe heftige emoties. Waarschijnlijk gaan we samen met de Statenfractie begin volgend jaar een (verkiezings)avond houden in een van de noordelijke kernen met de N 201 als belangrijk onderwerp. Wordt vast en zeker ook weer heel erg druk …

Joseph Toonen Raadslid PvdA Stichtse vecht

https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/ https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/

Het bericht Veel beroering over mogelijke verbreding N 201 verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

LOGISTIEKE HUB AAN #A2 OM ZWAAR ...

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 11-10-2018 13:30

LOGISTIEKE HUB AAN #A2 OM ZWAAR VERKEER IN DORPSKERNEN VAN #STICHTSEVECHT TE WEREN https://stichtsevecht.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-stichtse-vecht-wil-logistieke-hub-aan-de-a2

GroenLinks Stichtse Vecht wil logistieke hub aan de A2 | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 10-10-2018 00:00

GroenLinks Stichtse Vecht stelt onderzoek voor naar een slimme oplossing voor zwaar verkeer in de dorpskernen: een logistieke hub aan de A2. Een logistieke hub is een plek waar vrachtwagens goederen naartoe brengen, waarna deze via kleinere elektrische voertuigen of de vrachtfiets naar de bestemming in de kernen van Stichtse Vecht worden gebracht. Zo’n hub  heeft als doel om de verkeersstromen van zwaar verkeer binnen de dorpskernen van Stichtse Vecht sterk te verminderen.

Neem Breukelen als voorbeeld

Al jaren is de verkeerssituatie in Breukelen rond de Brugstraat, het Zandpad en de Scheendijk onderwerp van discussie. Vrachtwagens, bestelbussen en landbouwvoertuigen zorgen voor (milieu-)overlast, files en onveilige verkeerssituaties. De huidige ideeën om overlast van dit verkeer te verminderen, bestaan vooral uit verkeerstechnische maatregelen: van een tweede Vechtbrug, betonblokken/palen (recent in de Brugstraat) tot regulering (bijvoorbeeld autoluw/autovrij maken van het Zandpad).GroenLinks Stichtse Vecht wil een duurzame oplossing om de problemen bij de bron aan te pakken en vraagt het college de mogelijkheden van een logistieke hub aan de A2 te onderzoeken.

 

Leefomgeving en lokale economie gaan hand in hand

Raadslid GroenLinks Gertjan Verstoep:

“Het is zaak om uit de reflex van verkeerstechnische oplossingen te komen en verder te kijken naar slimme innovatieve oplossingen. Andere gemeenten hebben al succesvolle logistieke hubs langs de snelweg om vrachtverkeer in het centrum te verminderen. Daarnaast durf ik te stellen dat een logistieke hub niet alleen de leefomgeving van dorpskernen verbetert maar ook een positief effect zal hebben op het vestigingsklimaat voor duurzame bedrijven. Wij kiezen voor een toekomstbestendig Stichtse Vecht: duurzaam en fijn wonen voor de volgende generaties”.

 

 

Rechtspositie inwoners weer in het gedrang

Maarssen 2000 Maarssen 2000 Stichtse Vecht 05-10-2018 15:14

5 okt. 2018 – Maarssen 2000 heeft vragen gesteld over de wijze waarop inwoners geïnformeerd worden over het ontwerpbestemmingsplan Bisonspoor 2020. De beantwoording van de vragen laat zien dat slechts een aantal wijken in Maarssenbroek van een wijkbrief zijn voorzien. Op de vraag of andere inwoners van Maarssenbroek ook actief geïnformeerd worden over de te bouwen hoogbouwflats van 70 m hoog, is het antwoord dat inwoners deze kunnen vinden op de website van Bisonspoor 2020 .

Maarssen 2000 constateert dat de berichtgeving op de website Bisonspoor 2020 onder het kopje reageren wel erg summier is. Er staat geen enkele verwijzing naar hoe inwoners zienswijzen kunnen indienen. Ook op de gemeentelijke website onder ontwerpbestemmingsplan P2 en P3 Bisonspoor staat ook niet uitgelegd hoe men zienswijzen zou kunnen indienen.

De fractie van Maarssen 2000 vindt dat een kwalijke zaak. Inwoners moeten te ver grasduinen op de website om te achterhalen hoe men een zienswijze kan indienen.

Zo zet je inwoners niet in hun rechtspositie, aldus Maarssen 2000. Dat geeft inwoners terecht het gevoel dat ze zich niet gezien en gehoord voelen. Inwoners hebben het recht op informatie, dat is een actieve zorgplicht van de gemeente.

Maarssen 2000 zal bij het College vragen de termijn op te rekken, omdat zij van mening is dat inwoners niet behoorlijk zijn geïnformeerd over de procedure.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.