Nieuws van politieke partijen in Utrecht over D66 inzichtelijk

8 documenten

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Minder ongelukken met snorfietsen door verplaatsing naar de rijbaan | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 13-09-2019 00:00

In Amsterdam heeft de politie afgelopen week geconstateerd dat het aantal ernstige ongevallen met snorfietsen sinds de verplaatsing naar de rijbaan fors is gedaald. GroenLinks en D66 pleiten in Utrecht al lange tijd voor de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan en stellen hierover vragen aan het college.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: "De cijfers uit Amsterdam klinken veelbelovend. De verplaatsing blijkt naast minder vieze uitstootgassen bij het fietsstoplicht, ook te leiden tot veiligere fietspaden en minder ongelukken met snorfietsen. Dat is goed nieuws voor snorfietsers en andere weggebruikers. Op naar groen licht voor onze lang gekoesterde wens!"

Op initiatief van GroenLinks en D66 is het college al enige tijd bezig met de uitwerking van de plannen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit duurt echter langer dan verwacht. Belangrijk reden voor deze vertraging lijkt de weerstand van nood en hulpdiensten, omdat zij vrezen voor de veiligheid.

Sinds de snorfiets in Amsterdam naar de rijbaan is verplaatst telde de politie telde tien ernstige ongelukken met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen. GroenLinks en D66 willen weten hoeveel ongelukken er op dit moment met snorfietsen zijn en vragen de wethouder of de cijfers uit Amsterdam doorslaggevend zijn om groen licht te geven voor de verplaatsing.

Utrecht Science Park moet bereikbaar blijven

VVD VVD D66 Utrecht 14-03-2019 09:03

Tijdens een debat over de toekomst van het Utrecht Science Park heeft de VVD gepleit voor het toegankelijk houden van met name het UMC Utrecht per auto. Niet alle patiënten kunnen met het OV of de fiets komen. En ook medische personeel moet snel per auto naar het ziekenhuis kunnen komen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34492/utrecht-science-park-moet-bereikbaar-blijven

© De Telegraaf

De Utrechtse politieke partijen verschillen over de noodzaakvan het toegankelijk houden van het Utrecht Science Park per auto. GroenLinksen D66 vinden dat iedereen op de fiets of met het OV moet komen. Dat is nietrealistisch. Er zijn patiënten die niet met de fiets of met het OV kunnenkomen. Denk aan patiënten die voor een chemokuur of bestralingssessie komen. Daarnaastis vervoer per auto voor hen vaak veiliger, omdat ze eerder vatbaar voorbijvoorbeeld virussen zijn. Ook is het noodzakelijk dat ouders van bijvoorbeeldkinderen die naar het Prinses Maxima Centrum (centrum voor kinderkanker) gaanook per auto hun kind kunnen wegbrengen. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.Naast patiënten en bezoekers is het ook noodzakelijk dat medisch personeel snelbij het ziekenhuis kan komen, en niet alleen bij nachtdiensten.

Overigens is het nu drama in met name de spits: het duurtlang voordat iedereen het Utrecht Science Park aan het einde van de middag kanverlaten. Dat moet echt anders. De huidige onbereikbaarheid is schadelijk. Zozorgt het er mede voor dat het moeilijk is om het tekort aan verpleegkundigenop te lossen: het UMCU is slecht bereikbaar per auto voor personeel.

De discussie over de bereikbaarheid van het Utrecht SciencePark is naar aanleiding van een nieuw visiedocument dat input is voor een nieuwomgevingsplan. Dit visiedocument hebben de belangrijkste stakeholders zelfopgezet: het UMC Utrecht, Universiteit Utrecht (eigenaar van het grootstegedeelte van de grond), Hogeschool Utrecht en de stichting Utrecht Science Park(USP). Het is goed dat deze partijen zelf met een visie zijn gekomen.Belangrijk is dat er naast onderwijs, onderzoek en zorg ook veel ruimte is voorwonen, sport en werken (bedrijven). Daar is ook ruimte voor voorzieningen bijnodig, zoals supermarkten, etc.

De VVD juicht de ambitieuze groei van het Utrecht SciencePark toe. De VVD vindt het visiedocument goede input voor de toekomst van het UtrechtScience Park. Echter, groei betekent ook dat de bereikbaarheid belangrijkerwordt, en dat het niet reëel is dat alle mobiliteit per fiets en OVplaatsvindt. Dus de bereikbaarheid verdient aandacht, ook per auto. Daar komtde Utrechtse VVD voor op.

We hebben in Leerdam en Zederik zo'n ...

D66 D66 Utrecht 07-11-2018 17:59

We hebben in Leerdam en Zederik zo'n 25 sandwichborden laten plaatsen zodat u weet dat D66 volop meedoet bij de verkiezingen van de nieuwe gemeenteraad voor Vijfheerenlanden.

Ruimte voor de fietser, naar de weg met de snorfiets | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 04-07-2018 00:00

De gemeente Utrecht gaat de snorfiets vanaf begin 2019 verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Door een meevaller bij de voorjaarsnota gebeurt dit op initiatief van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie een half jaar eerder dan gepland.

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan is een langgekoesterde wens van onder andere D66 en GroenLinks, die eerder samen actieplan bommeroverlast opstelden. GroenLinks-raadslid Thijs Weistra: "Veel fietsers ergeren zich aan gevaarlijke situaties en het wachten in de uitlaatgassen van de scooter voor je bij het stoplicht. Door snorfietsen van het fietspad te halen maken we fietsen in Utrecht nog gezonder en veiliger.”

Meevaller

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan werd, eerder dan verwacht, mogelijk gemaakt door de regering. D66 en GroenLinks kondigden vrijwel direct na het bekend worden van dit nieuws aan dat zij dit in Utrecht willen regelen. Wethouder Everhardt antwoordde op vragen van de raad er wel kosten gemaakt moeten worden omdat rijbanen en borden veranderd moeten worden. Door een meevaller bij de voorjaarsnota kon dit geld op initiatief van D66 en GroenLinks direct worden ingezet. Daarom kunnen de maatregelen een half jaar eerder, namelijk vanaf begin 2019 worden ingevoerd.

Duurzame coalitie

De Utrechtse coalitie van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie heeft in haar coalitieakkoord nog meer stappen aangekondigd voor de verduurzaming van Utrecht. Het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan zal gebeuren op geschikte rijbanen in de binnenstad en wijken daaromheen. Uitgesloten worden drukke wegen zoals de Kardinaal de Jongweg en de Marshallaan. Vanwege de drukte op deze wegen zal de snorfiets daar voorlopig nog wel op het fietspad mogen rijden

 

Verkeersveiligheid voorop bij Thematerweg

D66 D66 Utrecht 09-03-2018 00:45

D66 heeft vanavond bij het vaststellen van het bestemmingsplan Haarzicht een oproep aan de college gedaan om samen met bewoners, de trekpleisters en belanghebbenden de Thematerweg veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. D66-raadslid Lars Roodenburg: “Aan de Thematerweg liggen verschillende trekpleisters zoals de Geertjeshoeve, het Wielrevelt en de Kersenboomgaard. Deze plaatsen trekken veel fietsers en voetgangers en als de weg niet wordt aangepakt kan de veiligheid voor fietsers en voetgangers niet worden gegarandeerd. Met de komst van de nieuwe wijk Haarzicht wordt het op de Thematerweg nog drukker.”

Haarzicht wordt een nieuwe wijk aan de Thematerweg, en de grens van de bebouwde kom wordt met dit voorstel verlegd. Onderdeel van het plan is dat een deel van deze weg wordt ingericht als 30km zone, maar zonder voetpad. Roodenburg: “Alle partijen vinden verkeersveiligheid belangrijk maar het ontbreekt vaak aan de juiste prioriteiten stellen. Als we toch al een deel gaan aanpakken, laten we dan meteen kijken of niet de gehele weg opnieuw kunnen inrichten om de hele weg veiliger te maken voor alle verkeersgebruikers”. D66 staat voor een verkeersveilige en inclusieve gemeente,  zoals bepleit bij het debat van de wijkraden Leidsche Rijn en Vleuten–de Meern.  De motie van D66 werd door een raadsmeerderheid gesteund.

 

Statenleden Marc de Droog en Philip Overkleeft stellen vragen over aanrijdingen met dieren

D66 D66 Utrecht 15-12-2017 12:54

Afgelopen week presenteerde het Verbond van Verzekeraars haar jaarlijkse risicomonitor verkeer. Uit deze gegevens blijkt dat het aantal claims met betrekking tot aanrijdingen met dieren sinds 2014 sterk toeneemt, landelijk van 5750 in 2014 tot 7799 in 2016. Te verwachten is dat het aantal daadwerkelijke aanrijdingen ook is toegenomen. In de provincie Utrecht betrof het over de periode 2013-2016  1136 aanrijdingen.

Statenlid Marc de Droog geeft aan dat de monitor een bescheiden beeld geeft van de aanrijdingen. Het gaat hier immers alleen om aanrijdingen waarvan de schade is gemeld bij de verzekeraar. Het zal dan vooral gaan om grotere dieren en dan nog alleen die gevallen waar de schade voldoende was om het te melden. Bovendien meldt niet iedereen schade, vanwege het eigen risico en de no-claim.

Programma oversteekbaarheid fauna

D66 hecht aan de veiligheid van zowel mens als dier. Recent is het programma ‘oversteekbaarheid fauna’ besproken in de Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie (MME). Dit programma, waarin een aantal concrete oplossingen is opgenomen, loopt nog tot 2028.

Statenleden Marc de Droog en Philip Overkleeft vinden de cijfers van het Verbond van Verzekeraars hoog en willen hier aandacht voor vragen.

Schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten

Naar aanleiding van de gepresenteerde cijfers hebben Marc de Droog en Philip Overkleeft schriftelijke vragen gesteld aan de gedeputeerde die verantwoordelijk is voor verkeer. Ten eerste geeft de monitor geen inzicht in de aanrijdingen per jaar per provincie. Bovendien willen zij weten of de landelijke trend van toename van het aantal aanrijdingen ook van toepassing op de provincie Utrecht. Zij vragen daarbij om nadere informatie over de aanrijdingen in jaren, locaties/wegen en diersoorten. Het zou mooi zijn als die informatie ook jaarlijks beschikbaar zou zijn, gelijktijdig met andere informatie over verkeersongevallen. Ook willen Overkleeft en De Droog weten of een nadere prioritering en versnelling aangebracht kan worden in het programma ‘oversteekbaarheid fauna’. Tenslotte willen zij van de gedeputeerde weten of zij met andere provincies samen tot een programma kan komen om het aantal aanrijdingen met dieren te verlagen.

De vragen zijn in behandeling genomen.

https://provincieutrecht.d66.nl/2017/12/15/statenleden-marc-droog-en-philip-overkleeft-stellen-vragen-aanrijdingen-dieren/

Zie: https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/risicomonitor-verkeer-2017

https://provincieutrecht.d66.nl/2017/12/15/statenleden-marc-droog-en-philip-overkleeft-stellen-vragen-aanrijdingen-dieren/

Zie: https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/risicomonitor-verkeer-2017

 

The post Statenleden Marc de Droog en Philip Overkleeft stellen vragen over aanrijdingen met dieren appeared first on Provincie Utrecht.

Gisteren is in de gemeenteraad van ...

D66 D66 Utrecht 05-04-2017 07:17

Gisteren is in de gemeenteraad van Vianen gesproken over de herinirchting van de Voorstraat in Vianen. De eerste stap, het programma van eisen, is nu vastgesteld. Dit programma is tot stand gekomen met inbreng van ondernemers en bewoners van de Voorstraat en wordt daardoor goed ontvangen. Het was een pittige vergadering, waarbij de discussie zich vooral concentreerde rond het al dan niet afsluiten van het Noordplein. Het Noordplein is het deel vanaf het Stadhuis tot de Lekpoort. De raad wil dat dit deel uiteindelijk wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer om een plein te creëren. Winkeliers aan het Noordplein zien daarin grote bezwaren. Horeca-ondernemers vinden zo'n aflsuiting juist goed, om uitgebreide terrassen te kunnen plaatsen. Voor een goed verblijfsklimaat met zo min mogelijk auto's denken wij dat het uiteindelijk afsluiten van het Noordplein een goed idee is. Dit kan natuurlijk in stappen gebeuren en hoeft wat ons betreft niet ineens. Laat ondernemers en inwoners eerst wennen aan de nieuwe situatie. Na zo veel overleg met ondernemers kun je het compromis wat is bereikt niet negeren. Om de terrassen van de horeca-ondernemers wel een kans te geven denken wij dat er geen parkeerplaatsen op het Noordplein zouden moeten komen. Voor de winkeliers wel een aantal stop-en-shop-plaatsen, maar daar mag je maar kort blijven staan. Zo blijft het plein zo veel mogelijk vrij van auto's. In het programma van eisen stond een minimum van 45 parkeerplaatsen voor de Voorstraat opgenomen. Omdat ook in de Voorstraat het verblijfsklimaat beter moet worden vonden wij dat veel te veel. Wij hebben voorgesteld dit niet als minimum, maar juist als maximum aantal op te nemen. Daarnaast hebben wij voorgesteld dat er voor de hele binnenstad een visie wordt gemaakt over verkeer en parkeren in de hele binnenstad. Met zo'n visie kunnen we het beleid in de toekomst makkelijker toetsen op het ontstaan van mogelijke parkeerproblemen én we kunnen eventuele problemen voorzien en daar juist weer beleid op maken. Beide voorstellen zijn door de raad omarmd. Nu gaan we naar de volgende stap: het uiteindelijke ontwerp. Het college houdt de vaart er gelukkig goed in. Het is de bedoeling dat wij nog voor het zomerreces over het ontwerp kunnen besluiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.