Nieuws van politieke partijen in Castricum inzichtelijk

11 documenten

Overleg omwonenden Rijksweg Limmen

PvdA PvdA Castricum 28-05-2020 20:51

Omwonenden van de Rijksweg Limmen gaven eind mei gehoor aan de oproep van de PvdA fractie in Castricum om te komen praten over de herinrichtingsplannen van de Rijksweg. Hans Min, caroussellid voor de PvdA , gemeenteraadslid Ada Greuter en bestuurslid Ankie Dil waren druk in gesprek. De reacties van bewoners op de plannen van de gemeente werden besproken. Hans Min zal alle suggesties meenemen om ze binnen de gemeenteraad aan de orde te stellen. Suggesties en reacties kunnen nog steeds aan hem worden doorgegeven op  hans.min@hotmail.com 

https://castricum.pvda.nl/nieuws/overleg-omwonenden-rijksweg-limmen/inspraak2limmen

De gemeente wil de Rijksweg herinrichten. Er ligt een voorlopig ontwerp plan van de gemeente waarbij een aantal maatregelen wordt voorgesteld om een goede doorstroming te behouden en de verkeersveiligheid te verbeteren. De rijbaan wordt voorzien van een overrijdbare middengeleider, waardoor het inhaalverbod duidelijk wordt. Er worden uitritconstructies aangelegd bij de aansluitende zijwegen, waardoor de voorrang duidelijker wordt. Er wordt een eenrichtingsfietspad aangelegd vanaf de Uitgeesterweg direct naar de kruising met de Zeeweg. De fietspaden langs de Rijksweg worden verbreed. Op meer plekken komen mogelijkheden om over te steken door het aanbrengen van middeneilanden. Bij de Enterij worden zodanige middeneilanden aangebracht dat auto’s zich hier tussen de twee rijbanen kunnen opstellen. Bij de Visweg is het plan een rotonde aan te leggen maar de rotonde is onder voorbehoud.

https://castricum.pvda.nl/nieuws/overleg-omwonenden-rijksweg-limmen/inspraak3limmen

Het bericht Overleg omwonenden Rijksweg Limmen verscheen eerst op PvdA Castricum.

Praat mee over herinrichting Rijksweg Limmen

PvdA PvdA Castricum 20-05-2020 15:57

Tot 1 juni a.s. kunnen bewoners meepraten en denken over de herinrichting van de Rijksweg Limmen. Er ligt een voorlopig ontwerp plan van de gemeente waarbij een aantal maatregelen wordt voorgesteld om een goede doorstroming te behouden en de verkeersveiligheid te verbeteren op deze belangrijke gebiedsontsluitingsweg. Wat zijn de plannen?

De rijbaan wordt voorzien van een overrijdbare middengeleider, waardoor het inhaalverbod duidelijk wordt. Er worden uitritconstructies aangelegd bij de aansluitende zijwegen, waardoor de voorrang duidelijker wordt. Er wordt een eenrichtingsfietspad aangelegd vanaf de Uitgeesterweg direct naar de kruising met de Zeeweg. De fietspaden langs de Rijksweg worden verbreed. Op meer plekken komen mogelijkheden om over te steken door het aanbrengen van middeneilanden. Bij de Enterij worden zodanige middeneilanden aangebracht dat auto’s zich hier tussen de twee rijbanen kunnen opstellen. Bij de Visweg is het plan een rotonde aan te leggen maar de rotonde is onder voorbehoud.

Hans Min, caroussellid voor de PvdA, roept betrokken bewoners en ondernemers op om hun ideeën, suggesties en opmerkingen aan hem door te geven, zodat deze binnen de gemeenteraad aan de orde kunnen komen. hans.min@hotmail.com

Hans Min is voor vragen en/of opmerkingen over deze plannen fysiek aanwezig op dinsdag 26 mei van 19.00-20.30 in “Ons Huis” Zuidkerkenlaan 25 Limmen (bij het oude kerkje). Natuurlijk worden hierbij de Coronamaatregelen in acht genomen.

Het bericht Praat mee over herinrichting Rijksweg Limmen verscheen eerst op PvdA Castricum.

Verkeersplan voor heel Castricum

PvdA PvdA Castricum 09-03-2020 19:45

De PvdA heeft 13 februari 2020 ingestemd met de opdracht om een integraal verkeersplan te maken en uit te voeren voor Castricum. Dit verkeersplan dient onder meer een ongelijkvloerse kruising met het spoor voor auto’s te bevatten als mogelijke verbeteringen voor de mobiliteit in Castricum voor zowel het auto- als voor het fietsverkeer. Het verkeersplan moet ook aandacht hebben voor het milieu.

De aanleiding voor dit besluit is het Burgerinitiatief van Hans van Balgooi. Er wordt al vele jaren gesproken en nagedacht over de verkeersproblemen bij de Beverwijkerstraatweg en het kruispunt bij de spoorwegovergang. In 2018 hebben alle partijen binnen de gemeenteraad uitgesproken dat het noodzakelijk is om een ongelijkvloerse kruising van de spoorweg te ontwikkelen. Het burgerinitiatief bevat een twintigtal suggesties, die verder uitgewerkt moeten worden en besproken met direct betrokkenen.

De PvdA onderschrijft het initiatief van de heer Van Balgooi voor een integraal verkeersplan en vindt het belangrijk dat er bij bouwplannen, zoals de Zanderij eerst een verkeersplan gepresenteerd wordt, waarbij ook de parkeermogelijkheden worden betrokken. De PvdA vindt het belangrijk dat bij de ontwikkeling van het integraal verkeersplan een klankbordgroep wordt ingesteld, zodat bewoners betrokken worden bij dit plan.

Het bericht Verkeersplan voor heel Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.

AFSPRAAK IS AFSPRAAK !

CDA CDA Castricum 24-09-2019 08:14

De afsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer mag wat het CDA betreft pas opgeheven worden als de aansluiting op de A9 bij Heiloo gerealiseerd is. Dat is ook de afspraak die is het verleden gemaakt is. De fractie van CDA Castricum heeft de volgende vragen gestuurd naar het college van de gemeente Castricum. In het Noord Hollands Dagblad van 19 september 2019 lezen wij dat de Senioren Partij van Alkmaar het college van Alkmaar oproept om de afsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer tussen Heiloo en Alkmaar op te heffen. Dit om o.a koeriersdiensten moeten omrijden en om het fileleed bij de Leeghwaterbrug in Alkmaar te verzachten. Tevens lezen we in het Noord Hollands Dagblad van 20 september 2019 dat er ook uit de gemeente Heiloo signalen komen om de afsluiting te willen opheffen. Heeft het college gemeente Heiloo en Alkmaar laten weten dat de de afsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer tussen Heiloo en Alkmaar wat de gemeente Castricum betreft gehandhaafd moet blijven? Zo nee, bent u van zins dit alsnog te doen? Zo nee, waarom niet? De afspraak met Akersloot is dat de doorgang pas wordt vrijgegeven als Heiloo een aansluiting op de A9 heeft gekregen. Deelt het college de mening van het CDA dat deze in het verleden gemaakte afspraak met de toenmalige gemeente Akersloot nog steeds van kracht is? Deelt het college onze mening dat de reden van afsluiting; het voorkomen van sluipverkeer door Heiloo en Akersloot, nog steeds actueel is? Deelt u de mening van het CDA dat het fileleed bij de Leeghwaterbrug in Alkmaar niet afgewenteld mag worden op o.a. Akersloot? Namens de fractie van CDA Castricum, Dorien Veldt

Fietsdebat

CDA CDA Castricum 01-03-2019 08:49

Afgelopen woensdag 27 februari 2019 werd er een verkiezingsdebat gehouden in de raadzaal van de gemeente Castricum. Georganiseerd door de provinciale Noord-Hollandse afdelingen van de Fietsersbond. Dit naar aanleiding van de komende Provinciale Staten verkiezingen op 20 maart 2019 . Namens het CDA nam Herman de Graaf ( plaats 8 op de kandidatenlijst van het CDA ) deel aan dit debat. Onder leiding van debatleidster mw. Saskia Kluit werd er volop gedebatteerd over verschillende stellingen op het gebied van verbetering van fietsroutes, het oplossen van knooppunten, het aanleggen van fietssnelwegen en of de opcenten verhoogd moeten worden om de voorgestelde plannen en oplossingen te kunnen realiseren. Wilden partijen over een bepaald onderwerp 1 minuut extra spreektijd, dan konden ze eenmalig een joker inzetten. De debatten gingen in een gemoedelijke sfeer met soms even een scherpe uithaal. Naar voren kwam dat er subsidies op de plank blijven liggen en dat bij de inwoners een gedragsverandering moet komen: pak vaker de fiets ! Bij plannen voor verbetering van de fietswegenstructuur moet de regio bepalen maar van de provincie wordt wel een regiefunctie verwacht . Ook samenwerking met regio gemeentes is van belang. De toehoorders konden na het naar voren brengen van hun partij standpunten nog kritische vragen stellen aan de partijen. Namens de CDA fractie Dorien Veldt

En daar zijn wij enorm blij mee. De ...

VVD VVD Castricum 14-12-2018 17:29

En daar zijn wij enorm blij mee. De dagelijkse belasting van doorgaand verkeer door onze dorpen moet zo snel mogelijk stoppen.

Verslechtering busvervoer niet teruggedraaid: SP opent klachtenlijn

SP SP Castricum 24-11-2018 14:47

De provincie is niet van plan de inkrimping van het busvervoer in Noord-Holland Noord ongedaan te maken. Dit blijkt uit antwoorden van gedeputeerde staten op schriftelijke vragen van SP-statenlid Marnix Bruggeman. Met ingang van 22 juli zijn in Noord-Holland Noord 22 buslijnen opgeheven of ingekrompen. De SP opent daarom nu een klachtenlijn. Alle ontvangen klachten worden gebundeld in een zwartboek.

Bij de SP en via de media waren al veel klachten binnengekomen over de verslechtering van de busdiensten. Statenlid Bruggeman maakte een selectie uit de klachten en vroeg aan gedeputeerde staten wat zij daar van vinden. Als voorbeelden gaf hij onder meer de opheffing van lijn 150 naar Winkel en Zijdewind, slechte aansluiting op de schooltijden, hogere tarieven en volle bussen door de opheffing van lijn 152 tussen Julianadorp en Schagen, het grotendeels vervallen van lijn 164 tussen Egmond en Castricum, opheffing van veel haltes van lijn 165 in Egmond aan Zee, minder bussen in delen van Alkmaar en het opheffen van haltes van lijn 28 in Den Burg op Texel. Gedeputeerde staten zeggen op de vragen van Bruggeman alleen dat de tijden van scholierenbuslijn 653 in Winkel iets zullen worden aangepast. Aan de andere klachten willen gedeputeerde staten niet tegemoet komen

Bruggeman denkt dat de klachten die tot nu toe zijn binnengekomen slechts een topje van de ijsberg vormen: "Buspassagiers ondergaan verslechteringen vaak gelaten. Het is waar dat er op een paar routes belbussen of buurtbussen met vrijwilligers in de plaats zijn gekomen. Dat is geen verbetering. Op veel routes rijdt er nu helemaal niets meer." De provincie zegt dat de bezuinigingen nodig waren om elders verbeteringen te kunnen doorvoeren zoals tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Bruggeman vindt dit een rare redenering. "Tussen grote kernen zijn er inderdaad meer reizigers gekomen door de bevolkingsgroei. Dan zijn daar meer bussen nodig. Maar dit mag niet ten koste gaan van andere lijnen. De provincie legt ook nieuwe wegen aan. Dit leidt tot extra kosten voor wegonderhoud. Maar wanneer de provincie een nieuwe weg aanlegt, wordt toch ook niet ergens anders een weg gesloten? Door opheffing van minder drukke buslijnen worden óók mensen ernstig gedupeerd."

Gedupeerde buspassagiers kunnen klachten, frustraties en misstanden over het busvervoer melden op:

zwartboek.sp-schagen.nl

Ingezonden brief.

SP SP SGP VVD CDA PvdA Castricum 30-04-2018 18:10

Allereerst wil ik al die mensen bedanken die zich hebben ingezet voor de  protestactie bij Provinciale staten NH tegen het schrappen van de buslijnen in Noord-Holland Noord en buslijn 164 in het bijzonder. 

Tijdens de laatste Statenvergadering op 23 april is gebleken dat de Provincie zich niets aantrekt van het protest van duizenden mensen.                                                                   

De SP begon vorig jaar met een petitie en handtekeningenlijsten waar duizenden mensen voor hebben getekend. De opmerkingen bij de petitie logen er niet om. Veel, met name oudere mensen gaven aan  in een sociaal isolement te raken, als er geen bus meer rijdt.      De provincie en Connexxion geven als reden voor de opheffing, dat er alleen maar lege bussen op deze buslijnen rijden. Mensen die regelmatig met deze bussen reizen, weten wel beter!

Er was een dame zo vriendelijk om tellijsten bij te gaan houden en die aan ons toe te sturen. Deze tellijsten  bewijzen het tegendeel en zijn op 22 januari samen met de totaaltelling op dat moment,  van de petitie en de ondertekende lijsten, overhandigd aan gedeputeerde mevr. Post. De petitie is daarna nog vele malen ondertekend en de handtekeninglijsten ook. Het aantal ondertekenaars bleef groeien. 

Omdat aantallen op papier  blijkbaar niet genoeg tot de verbeelding van de statenleden spreekt, zijn we op 9 april opnieuw, ditmaal met 90 gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis getogen.                                                                                                              Van het recht tot inspreken werd opnieuw door velen gebruik gemaakt die, op indrukwekkende en soms op ontroerende wijze, vertelden wat het voor hun betekend als de bus niet meer rijdt.

In Castricum werd de motie van de SP,  (om bij de Provincie op het behoud van buslijn 164 aan te dringen)  breed gesteund en o.a. door Groen Links, de VVD en het CDA mede-ingediend. Saignant detail is dat de commissieleden van dezelfde landelijke partijen bij de Provincie, met uitzondering van Groen Links, hier geen boodschap aan hadden en totaal geen rekening hielden met de oproep in de motie van hun lokale collega’s.                          Het enige voorstel dat werd aangenomen bij de provincie, was een voorstel van de PvdA om alleen nog de bussen in de spits te behouden. Dit wordt nu door de Provincie naar buiten gebracht als ‘’uitvoeren van een verbeterplan en inzetten van extra financiële middelen voor extra busritten’’. 

Echter, het gaat hier niet over verbeteringen en al helemaal niet over  extra financiële middelen omdat de doorgezette opheffingen en inkrimpingen al een besparing van miljoenen opleveren. Het gaat hier om een doekje voor het bloeden, een sigaar uit eigen doos, een schijntje in verhouding tot het bedrag dat  in totaal wordt bezuinigd. Er worden nog steeds 11 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven.                                                                              Het amendement (wijzigingsvoorstel) dat de  SP een paar weken voor  23 april jl. heeft ingediend,  bevatte een voorstel om de 5 miljoen ‘’vrijval’’ die nog bij de Provincie op de plank ligt,  te storten in de reserve 0V-Noord-Holland, waardoor de komende vijf jaar per jaar tenminste € 1 miljoen besteed kan worden aan het in stand houden van het bestaande buslijnennet in Noord-Holland-Noord” Met  Groen Links, CU/SGP en 50plus als mede-indieners,  werd verworpen.

Een overduidelijk signaal dat, met uitzondering van de politieke partijen die hierboven zijn genoemd, de Statenleden,  die een auto met chauffeur tot hun beschikking hebben, mijlenver van de echte wereld staan. De Provincie investeert overduidelijk liever in asfalt dan in openbaar vervoer.

Vanaf 22 juli rijdt er voor scholieren, stagiaires, schoolkinderen, kinderen/volwassenen met een beperking, vrijwilligers, recreanten en toeristen, mensen zonder rijbewijs en ouderen die geen auto kunnen rijden buiten de spitstijden en in het weekend, geen bus meer.                 Het geboden alternatief, een belbus, is voor  veel van deze mensen onhandig en ingewikkeld.                                                                                                                              Weer een stuk kaalslag, dankzij de Provincie.

De SP  neemt hier geen genoegen mee en is al bezig met het voorbereiden van de volgende stappen. We houden u op de hoogte!

Marjo Husslage

 

 

Verkiezingen 21 maart 2018

CDA CDA Castricum 24-02-2018 19:15

Ja, de bolplantjes (narcissen) worden weer uitgereikt! Donderdag 22 februari 2018 waren Dorien Veldt, Annelies Swart, Maria Overtoom en Wim Swart bij Strammerzoom en 't Kruispunt. Gezellige ochtend! Zaterdag 24 februari 2018: in de kou en in de zon bij DEEN in Akersloot Dorien Veldt, Maria Overtoom en John de Boer Dorien Veldt: Goede gesprekken met inwoners van Akersloot. Daarin kwam o.a. naar voren dat inwoners zich zorgen maken over de veiligheid van wandelaars en fietsers op de Sluisweg in Akersloot. Verder werden in de ijzige kou flyers uitgedeeld met daarin 10 goede redenen om op het CDA te stemmen. En daarbij werd een beetje voorjaar meegegeven in de vorm van narcisbolletjes op pot.

SP liet zich horen en zien bij Provinciale Staten in Haarlem

SP SP VVD PvdA Castricum 26-01-2018 08:12

Op maandag 22 januari is de SP met een bus vol sympathisanten voor  de actie voor behoud van de buslijnen in Noord-Holland Noord, naar Haarlem geweest. Om  bij de commissie vergadering over het vervoer, in te spreken. Er waren maar liefst  acht woordvoerders die alle acht pleitten voor het behoud van de buslijnen en 30 aanwezigen op de publieke tribune.

Omdat er zoveel mensen waren gekomen, moest er worden verhuisd naar een grotere vergaderzaal + publieke tribune.

De SP, bij monde van Marnix Bruggeman, blijft fel tegenstander van elke vorm van afkalving van de buslijnen in de Noordkop.

Partijen als PvdA, Groen Links en  de Ouderenpartij Noord-Holland in de Statencommissie, spraken zich uit voor een plan van Statenlid Nico Papineau Salm van de PvdA, dat  ervoor zou zorgen dat de bussen nog wel in de spits blijven rijden. Al werd het ook door hen omschreven als ‘’een doekje voor het bloeden’’. Dit voorstel wordt uiteraard omarmd door gedeputeerde Elisabeth Post, die bij de financiering van asfalt, zoals bij de afslag A9, steeds meer geld weet ‘’tevoorschijn te toveren’. Dit met alle gevolgen van dien voor de gemeente Heiloo. Maar t.o.v.de buslijnen blijft zij wel ‘’op de kleintjes  letten’’ met een houding van; ‘’wat denk je dat dat allemaal wel niet kost?’’

Bij deze vergadering werd het helaas weer eens bevestigd dat bij de VVD het financieel rendement vele malen belangrijker wordt gevonden dan het maatschappelijk rendement.

Een van de  insprekers was Marjo Husslage uit Castricum. Zij kreeg als eerste het woord als inspreker. In de bijlage de volledige tekst.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.