Nieuws van politieke partijen in Voorschoten inzichtelijk

17 documenten

GroenLinks pleit voor betere markering fietspaden in Voorschoten | Voorschoten

GroenLinks GroenLinks Voorschoten 15-12-2019 00:00

De slechte zichtbaarheid van verschillende Voorschotense fietspaden in het donker is een serieus probleem voor veel fietsers. De GroenLinks fractie zal het College vragen om de fietspaden beter zichtbaar te maken

Diverse bewoners van ons dorp hebben aangegeven problemen te ervaren bij het fietsen in de donkere avonduren; de fietspaden in Voorschoten zijn namelijk lang niet altijd goed zichtbaar. Die situatie wordt vooral duidelijk als men vanuit Leiden Voorschoten in fietst. In Leiden zijn de fietspaden op de Voorschoterweg en de Korte Vliet gemarkeerd met respectievelijk een reflecterende witte lijnen en led-verlichting in het fietspad. Wanneer men vervolgens in het donker Voorschoten in fietst moet er goed opgelet worden. omdat het soms moeilijk te zien is waar het fietspad precies loopt. Zeker als er bladeren liggen en als het fietspad nat is. Koplampen van tegemoet rijdende auto’s en sommige fietsers kunnen in die situatie bovendien nog voor verblinding zorgen. Ook op andere fietspaden in ons dorp, zoals bij het St. Nicolaespad, is het niet anders wanneer het donker en als het nat is.

Afgelopen week werd een eerste versie van het fietsveiligheidsplan besproken in de Raadszaal van de gemeente. Dit fietsveiligheidsplan bekijkt de hele infrastructuur en specifiek de locaties waar ongelukken zijn gebeurd; denk bijvoorbeeld aan de Leidseweg, de rotonde bij het gemeentehuis en de Veurseweg. Deze fietspaden zijn nu vaak te smal voor de hoeveelheid fietsers die er gebruik van maken. Natuurlijk wordt dat, wat GroenLinks betreft, waar nodig aangepakt. Maar de fractie is van mening dat ook de zichtbaarheid van de fietspaden een belangrijk onderdeel vormt van de veiligheid van de fietser. We zullen het College daarom vragen ook dit een onderdeel van het veiligheidsbeleid voor fietsers te laten worden.  

Stem Sjoerd, plek 15, in Provinciale Staten!

VVD VVD Voorschoten 19-03-2019 07:01

Sjoerd: “Als raadslid heb ik gemerkt dat bij veel dossiers er een band is met de provincie. Denk aan de Rijnlandroute en ook aan de geluidswal achter de A4. Ik lobby al jaren bij de provincie en de Tweede Kamer voor een goede bereikbaarheid van ons dorp en goede bescherming tegen de geluidsoverlast. Ik ken het Haagse netwerk goed, maar nu wil ik daar ook zelf de belangen van Voorschoten verdedigen. Want de leden van Provinciale Staten zullen zowel de gedeputeerden als het ministerie onder druk moeten blijven zetten, zodat de geluidswal er binnen twee jaar is.” Ook de Lammebrug, die eindeloos openstaat vraagt om aandacht.” In de gemeenteraad heeft Sjoerd veel ervaring opgedaan met wonen, ruimte, groen en verkeer en dat zijn juist de terreinen waarop gemeente en provincie elkaar tegen komen. Sjoerd: “Ik maak graag de stap naar de provincie en hoop dat de kiezers van Voorschoten me daarbij willen steunen. Ik zet mij natuurlijk niet alleen in voor Voorschoten, maar ook voor de andere dorpen in deze regio, zoals Wassenaar en Oegstgeest.”

GroenLinks interviewt Actiecomité ...

GroenLinks GroenLinks Voorschoten 12-03-2019 16:26

GroenLinks interviewt Actiecomité Stop Geluidsoverlast A4 Kort na de vergadering van Provinciale Staten, waarin een belangrijke motie werd aangenomen over geluidwerende maatregelen langs de A4, ging GroenLinks op bezoek bij het bestuur van Actiecomité Stop Geluidsoverlast A4. We spraken op het Buizerderf, met uitzicht op Vlietland en de A4 daarachter, met voorzitter Gerard Wisse en de bestuursleden Kees Meershoek (penningmeester) en Ruud Henkus (secretaris). Hoe is jullie actiecomité ontstaan? Gerard Wisse: op 7 maart 2017 las ik in het Leidsch Dagblad dat de geluidsschermen langs de A4 niet door zouden gaan. Ik dacht: hoe kan dat, die waren toch beloofd en zelfs met borden langs de weg aangekondigd? Ik heb toen 480 brieven verspreid langs de oostrand van Voorschoten en met mezelf afgesproken dat ik bij 100 positieve reacties door zou gaan. Het werden er 380. Inmiddels is het actiecomité een vereniging geworden, die door 600 huishoudens in Voorschoten met een contributie of anderszins wordt ondersteund. Wat is jullie doel? Wij willen dat de provincie Zuid-Holland de oorspronkelijke, uit 2009 daterende afspraken over de aanleg van een effectieve geluidswering gaat nakomen. Na de bomenkap langs de A4 was de geluidsoverlast in onze buurt nog verder toegenomen. Het verkeerslawaai ketst als het ware over het water van Vlietland naar de bebouwde omgeving. Er was al eerder door de provincie toegezegd dat er langs het noordoostelijk deel van Vlietland, bij het recreatiegebied, een aarden wal zou komen. Maar wij willen hier aan de overkant en langs de vogelplas Starrevaart geluidsabsorberende schermen. De aanleg daarvan is technisch mogelijk, maar tot voor kort was er onvoldoende politieke wil om het te realiseren. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat er schot kwam in de zaak? De provincie had in 2009 met de BAM contractueel afgesproken dat de aanleg van een geluidsscherm zou worden betaald uit de opbrengst en stort van grond en slib in de Meeslouwerplas. Een geheim gehouden clausule hield echter in dat bij onvoldoende opbrengst van deze grond en slib er geen scherm gebouwd hoefde te worden. Kort geleden werd bekend dat de BAM de stortingen in 2014 heeft gestaakt omdat men de grond en slib elders voor een hogere prijs kwijt kon. Met andere woorden: de stortingen zijn destijds op onterechte gronden gestaakt en de provincie vond het verdienmodel van de BAM kennelijk belangrijker dan de kwaliteit van onze leefomgeving. Wat is nu de stand van zaken? Op 20 februari is in Provinciale Staten met algemene stemmen een motie aangenomen waarin Gedeputeerde Staten (GS, het dagelijks bestuur) wordt opgeroepen om binnen twee jaar adequate geluidswerende maatregelen te treffen. GS moet met het Rijk in overleg gaan over cofinanciering, maar het welslagen daarvan is geen voorwaarde, dus desnoods draait de provincie zelfstandig voor de kosten op. Bij monde van Gedeputeerde Han Weber heeft GS erkend dat er in het verleden verwachtingen waren gewekt, dat de aanpak van deze kwestie anders had gemoeten en dat er lessen zijn te trekken. Hoe ziet de toekomst er uit? Bestaat jullie actiecomité over vijf jaar nog? Wij zien de toekomst zonnig in. Binnen drie maanden moet GS met een voortgangsrapportage komen en wij gaan er voorshands van uit dat onze langgekoesterde wens gaat uitkomen. Hopelijk zijn we over vijf jaar opgeheven, maar we blijven de provincie kritisch volgen tot de eerste paal geslagen is!

PvdA neemt initiatief voor bespreking geluidsoverlast A4

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren Voorschoten 19-02-2019 22:39

 

De commissie Duurzame Ontwikkeling van de Provinciale Staten Zuid-Holland besprak vorige week op voorstel van de PvdA de kwestie rond de geluidshinder van de A4 en de milieumaatregelen in de Meeslouwerplas. Vorig jaar, toen de provincie de brief van actiecomité Stop geluidsoverlast A4 ‘ter kennisname’ wilde afdoen, vroegen PvdA en GL om bespreking van dit onderwerp in de commissie. Onlangs vroeg PvdA-Statenlid Anne Koning hiervoor opnieuw aandacht, door het initiatief te nemen het gesprek hierover op korte termijn te voeren. Dit ondanks het ontbreken van een notitie van het provinciale bestuur.

Dat het onderwerp veel inwoners van Voorschoten (en Leidschendam) raakt en dat het ze hoog zit, bleek wel uit de volle publieke tribune en de vele sprekers. Vertegenwoordigers van ‘Actiecomité Stop Geluidsoverlast A4’, de vier natuurorganisaties die actief zijn in Vlietland en het Recreatiecentrum Vlietland zetten zich samen met de gemeente al jaren in om de geluidshinder die inwoners en recreanten van Vlietland ervaren, weg te nemen. Zij beroepen zich op toezeggingen van de Provincie uit 2009 om met geluidswerende maatregelen te komen. Het uitblijven daarvan heeft hun vertrouwen in de provinciale overheid ernstig geschaad. De maatregelen die de provincie voorstelt – het terugplaatsen van bomen en een aarden wal van 1,5 meter – zijn bij lange na niet voldoende om het probleem op te lossen.

Op provinciaal niveau vraagt de PvdA samen met GL, SP, PVV, PvdD en de Ouderenpartij, gesteund door belangenorganisaties en de gemeente Voorschoten en Leidschendam, de provincie om de toezegging van een geluidscherm langs de A4 waar te maken. De PvdA is blij dat de discussie die zij heeft voorgesteld nu plaatsvindt en verwacht dat de provincie snel met betrokken partijen in gesprek gaat om het probleem op te lossen.

Het bericht PvdA neemt initiatief voor bespreking geluidsoverlast A4 verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

De verkiezingen voor Provinciale ...

GroenLinks GroenLinks Voorschoten 15-02-2019 18:05

De verkiezingen voor Provinciale Staten is het moment om een keuze te maken voor partijen die o.a. dit geluidsscherm wel willen plaatsen.

Raadslid Joop Bos bij Sleutelstad ...

GroenLinks GroenLinks Voorschoten 12-12-2018 15:09

Raadslid Joop Bos bij Sleutelstad over de geluidsschermen bij de A4 https://m.soundcloud.com/sleutelstad/2018-12-10-gl-voorschoten-joop-bos-over-geluidschermen-langs-de-a4-in-provinciaal-programma

Raadslid Joop Bos in gesprek met ...

GroenLinks GroenLinks Voorschoten 11-12-2018 14:11

Raadslid Joop Bos in gesprek met Sleutelstad over geluidsschermen A4 https://soundcloud.com/sleutelstad/2018-12-10-gl-voorschoten-joop-bos-over-geluidschermen-langs-de-a4-in-provinciaal-programma https://sleutelstad.nl/2018/12/10/geluidsschermen-langs-de-a4-in-zicht-na-provinciale-statenverkiezingen/

Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen (vervolg)

PvdA PvdA Voorschoten 03-10-2018 20:03

De herinrichting van de Leidseweg-Noord houdt de gemoederen bezig, in het bijzonder de laatste maanden. Het raakt niet alleen de bewoners van de Leidseweg, maar in ieder geval ook de bewoners van de Mozartlaan en de Nassauwijk. Het gesprek over de Leidseweg-Noord loopt al jaren en het is belangrijk dat er nu op korte termijn een besluit wordt genomen.

De aanleiding is de slechte staat van de weg, de grondwaterproblematiek en de wateroverlast.

Alle partijen zijn het er over eens dat er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan het oplossen van deze problemen. Bewoners hebben soms letterlijk het water in de kelder staan.

De discussie spitst zich toe op de inrichting van de weg. Hoe kan de weg beter ingericht worden, zodat bewoners minder last hebben van druk en snel rijdend verkeer? Hoe kan de weg zo ingericht worden dat het veiliger wordt aan de Leidseweg?

In een participatietraject hebben de deelnemende bewoners en ondernemers aangegeven de weg het liefst als zgn. ‘erftoegangsweg’ – een 30-km weg waar auto’s en fietsers de rijbaan delen – in te willen richten. Dat is begrijpelijk. Overigens, niet iedereen is hier voorstander van. Er zijn ook bewoners die zich zorgen maken over de veiligheid van fietsers, wanneer zij de rijbaan zouden moeten delen met auto’s. Zij willen de fietspaden behouden.

Onderzoek wijst uit dat het effect van de herinrichting van de Leidseweg als 30-km zone is, dat het verkeer over de Trompweg, Admiraal de Ruytersingel, en vooral de Mozartlaan behoorlijk gaat toenemen. Extra onderzoek uitgezet door het nieuwe college, laat hetzelfde zien: veel meer verkeersbewegingen op de Mozartlaan. Je kunt verwachten dat dat ook gaat gelden voor de Beethovenlaan, Bachlaan en doorgang via de Charlotte de Bourbonlaan. Gevolg hiervan is ook een toenemend aantal auto’s die vanaf de Mozartlaan en de Bachlaan de Leidseweg op en af willen. De PvdA verwacht een extra belasting van de Leidseweg, waar het verkeer nu al regelmatig vaststaat. Met het toenemende verkeer als gevolg van nieuwbouw in de gemeente, kun je je afvragen of het een verstandige keuze is om de Leidseweg-Noord nu te herinrichten tot 30-km gebied.

De PvdA heeft in de commissievergaderingen aangegeven het belangrijk te vinden de verkeersdoorstroming in de gemeente integraal te bekijken. Commissieraadslid Marjolijn Eshuis: “Wij vinden dat dit in dit dossier onvoldoende is gebeurd. De effecten van de keuze voor inrichting tot 30-km zone van de Leidseweg (voorlopig het deel tussen Berbice – Piet Heynlaan), heeft direct gevolgen voor de verkeersintensiteit elders in de gemeente. En met het verwachtte toenemende verkeer aan de Mozartlaan en Bachlaan, hebben wij ook vragen bij de veiligheid van fietsers, waaronder veel kinderen en jongeren die naar de drie lagere scholen en de sportvelden in Adegeest fietsen. Verleggen we hiermee niet een probleem naar andere straten en T-splitsingen, waarvoor dan later weer een oplossing gevonden moet worden? Geld voor herinrichting voor deze wegen is er niet”.

De PvdA is niet principieel tegen het herinrichten van de Leidseweg-Noord als erftoegangsweg, maar wij wijzen op de negatieve effecten hiervan voor de omliggende wegen. Als je dit doet, zorg dan dat je de Leidseweg zo inricht dat de weg voor het autoverkeer een reële optie blijft om te nemen (wel maatregelen om chauffeurs niet harder te laten rijden dan 30 km/u., maar geen grote obstakels, geen ‘slalom’). En maak dan ook van de Mozartlaan en de Bachlaan een 30-km zone. Dat komt de veiligheid ten goede en zo verdeel je de pijn eerlijk(er).

Het bericht Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen (vervolg) verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Spreekuur ONS Voorschoten wordt zeer gewaardeerd

ONS Voorschoten ONS Voorschoten Voorschoten 24-09-2018 08:23

Woensdag 19 september heeft ONS Voorschoten haar zes wekelijks spreekuur gehouden. Dit keer was ONS Voorschoten in de wijk Boschgeest. De veiligheid rond het station Voorschoten en de verkeerssituatie en fietsroute naar de basisschool De Regenboog kwamen aan de orde. Voor de nieuwe directeur van De Regenboog reden om zijn licht te komen opsteken en te horen wat mensen vinden.

De verkeerssituatie rond het station Voorschoten blijft de mensen bezighouden. Er zijn al veel maatregelen genomen, maar het wordt niet genoeg gevonden. Zeker rond de spits worden de fietssuggestiestroken als gevaarlijk bestempeld. Het verkeer wringt zich van en naar de rotonde, met als gevolg dat fietsers ‘in de klem’ worden genomen. Ook de rotonde wordt verkeerd gebruikt. Tegen het verkeer in rijden is schering en inslag, met alle gevolgen van dien. De terechte vraag is: ‘Waarom wordt daar niet op gehandhaafd?’ ONS Voorschoten zal daar met de bespreking van de nota veiligheidsbeleid bij het college op terugkomen. ONS Voorschoten pleit niet voor niets voor meer inzet van de BOA’s.

Een ander punt was het stallen van fietsen. ProRail heeft de fietsenstalling fors uitgebreid, maar de fietsen worden nog steeds op de verkeerde plaatsen gezet. Doe daar iets aan was het verzoek.

Er zijn ook mensen die vinden dat BOA’s rond de scholen ingezet moeten worden. Niet direct voor het uitschrijven van bekeuringen, maar om samen met de scholen, ouders te wijzen op hun verkeersgedrag. Bij De Regenboog bij voorbeeld, komt het dagelijks voor dat ouders en kinderen het trottoir als fietspad gebruiken. Het mag niet, maar het gebeurt uit onveiligheidsgevoel vanwege de hoek Maduroweg, Rouboslaan. ONS Voorschoten vindt dat dit punt serieus bekeken moet worden als het om verkeersveiligheid gaat. Dat geldt ook voor het brengen en halen van kinderen. Een punt dat bij alle scholen in Voorschoten speelt.

Wonen en bedrijvigheid gaan in de Dobbewijk hand in hand. Een bewoner van die wijk vraagt aandacht voor de verkeersveiligheid. Waarom op dit industrieterrein geen 30 km? Gemeente kijkt hier nog eens serieus naar! Dat gaat ONS Voorschoten doen. Zij vindt dat de categorisering van wegen snel opnieuw bekeken moet worden. De discussie rond de Leidseweg Noord kan daar mede toe dienen.

Ook bij dit inloopspreekuur spraken wij met oudere inwoners die zich eenzaam voelen. Soms kunnen wij een beetje helpen door de mogelijkheden aan te dragen om daar wat aan te doen, Voorschoten kent gelukkig en groot vrijwilligers netwerk.

Het volgende spreekuur is op woensdag 31 oktober 2018

Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen

PvdA PvdA Voorschoten 10-07-2018 21:28

Tijdens de raadscommissie Wonen, Ruimte & Groen op 21 juni werd het plan voor de herinrichting van de Leidseweg-Noord besproken, onder grote belangstelling van bewoners van zowel de Leidseweg als de Mozartlaan. Het gesprek over de Leidseweg-Noord loopt al jaren en het is belangrijk dat er nu op korte termijn een besluit wordt genomen.

PvdA-commissieraadslid Marjolijn Eshuis: “ik ben nog eens te rade gegaan wat nou precies de aanleiding was van deze discussie. Dat is de slechte staat van de weg, de grondwaterproblematiek en de wateroverlast. En nu er toch aan de verbetering van de waterhuishouding en de staat van de weg gewerkt moet gaan worden, bood dat een kans om ook eens te gaan kijken hoe de inrichting van de weg beter zou kunnen. De bewoners van de Leidseweg zijn vervolgens uitgenodigd om mee te denken over de inrichting van de weg. Dat hebben veel mensen gedaan. Naast wateroverlast zijn er klachten over te snel rijdend verkeer met gevolgen voor de veiligheid. In het meest noordelijke stuk – tussen de Trompweg en huis Ter Wadding – geven bewoners aan ook gevolgen te ondervinden van het zware verkeer voor wat betreft de staat van de huizen. Reële problemen, waarbij het goed is dat de gemeente die serieus neemt.

Inrijverbod vrachtwagens en fietser op Leidseweg

Het betrekken van de inwoners bij het nadenken over de inrichting van het deel Leidseweg Berbice-Tromplaan is op zich een goede gedachte geweest. Daarbij zijn brede kaders meegegeven, maar steeds is wel gezegd dat de gemeenteraad een besluit neemt. Het is niet verwonderlijk dat het overgrote deel van de bewoners de weg het liefst als zgn. ‘erftoegangsweg’ – een 30-km weg waar auto’s en fietsers de rijbaan delen – wil inrichten. Niet iedereen is hier overigens een voorstander van. Er zijn ook bewoners die zich (grote) zorgen maken over de veiligheid van fietsers, wanneer zij de rijbaan zouden moeten delen met auto’s. Zij willen de fietspaden behouden.

Onderzoek wijst uit dat het effect van de herinrichting als 30-km zone is, dat het verkeer over de Trompweg, Admiraal de Ruytersingel, en vooral de Mozartlaan behoorlijk gaat toenemen. Je kunt verwachten dat dat ook gaat gelden voor de Beethovenlaan, Bachlaan, en doorgang via de Charlotte de Bourbonlaan. Aan deze wegen liggen een aantal scholen en ook veel kinderen fietsen er naar de sportvelden. Met het toenemende verkeer als gevolg van nieuwbouw in de regio, kun je je ook afvragen of het een verstandige keuze is om één van de doorgangsroutes in de gemeente nu te herinrichten tot 30-km gebied.

De PvdA heeft in de commissievergadering aangegeven het belangrijk te vinden de verkeersdoorstroming in de gemeente integraal te bekijken. Wij zijn voorstander van het betrekken van burgers, maar in dit geval heeft de gemeente de bewoners van één deel van de doorgangsroutes betrokken, zonder daarbij rekening te houden met de gevolgen van de keuze voor de omliggende doorgangsroutes. Marjolijn Eshuis: “Het is niet voor niets dat de publieke tribune tijdens de commissievergadering niet alleen vol zat met bewoners van de Leidseweg, maar ook van de Mozartlaan”. Zij moesten uit de krant de plannen voor de Leidseweg vernemen. Door dit zo in te steken schep je verwachtingen bij de bewoners van de Leidseweg. Wij vinden het niet goed dat dit traject zo gelopen is.

Snel verbetering van de waterhuishouding, de staat van de weg en de veiligheid

De PvdA steunt alle maatregelen die genomen moeten worden om de slechte staat van de weg aan te pakken, zowel onder als boven de weg (waterhuishouding, de riolering, de bestrating, de verkeersveiligheid en de verlichting). Daarbij is er aandacht voor maatregelen die de geluidsoverlast tegengaan, en wordt er bij de herinrichting ook positieve effecten op duurzaamheid bereikt.

De PvdA vindt dat de door doorstroming van het verkeer meer integraal had moeten worden bekeken, en vindt het niet verstandig nu één van de doorgangswegen in te richten als 30-km zone.  Ze roept het college op om te kijken of het probleem van de verkeersveiligheid aan dit deel van de Leidseweg via andere maatregelen aangepakt kan worden. De versmallingen die in het verleden zijn aangebracht hebben er toe bijgedragen dat de gemiddelde snelheid op de Leidseweg inmiddels fors is afgenomen. Automobilisten hebben hier natuurlijk ook een verantwoordelijkheid in om behoedzaam te rijden. Het past ook in de ambitie van de PvdA en dit college om zoveel mogelijk ruimte te maken voor de fiets. Dat kan voor verplaatsing binnen de gemeente, voor mensen die goed ter been zijn, een prima vervoersmiddel zijn. Heeft veel positieve effecten: minder fijnstof, minder verkeer- en geluidshinder, veiligheid, en ruimte voor het verkeer (ondernemers, mensen slecht ter been, etc.) die de auto echt nodig heeft.

 

 

Het bericht Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.