In de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van 7 februari stond de variantenstudie A7 op de agenda. Lees verder voor de eerste termijn van Fractievoorzitter Fred Beijert en het standpunt van GroenLinks over dit onderwerp.
Automobilisten hebben als er veel andere automobilisten op dezelfde weg zijn regelmatig te maken met filevorming. Filevorming heeft te maken met rijgedrag: inhalen en invoegen in combinatie met maximale toegestane snelheid en werkelijke snelheid. Op basis van prognoses van de groei van autoverkeer is er dan vanuit de meerderheid van de landelijke politiek steeds een belangrijke oplossing voor doorstroming: asfalt. In die visie of in dat geloof bevordert meer asfalt doorstroming. En tijdelijk is dat vaak ook zo. Maar op de langere termijn ontstaan er weer files op drukke momenten.
Automobilisten op de A7 tussen Amsterdam en Hoorn en omgekeerd hebben vooral in de spits regelmatig last van filevorming, prognose geeft aan dat door groei van bevolking en economie dat in de toekomst verergert. Verergert zonder maatregelen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de sinds decennia klassieke hoofdoplossing: meer asfalt. Verbreding van autowegen bevordert autogebruik (het verkeer rijdt) en bevordert (bereikbaarheid verbetert) ook economische activiteit. Maar vaak ontstaat daardoor na langere tijd weer filevorming. Hoe lang verbreden ‘we’ al snelwegen voor bevordering van doorstroming? En wat is het beeld zeg steeds tien jaar later?
Filevorming leidt nu zonder asfaltmaatregel tot andere keuzen als het gaat om mobiliteit. Vanwege klimaat, leefbaarheid en behoud van groen moet mobiliteit anders. Die situatie kun je, moet je als overheid als uitgangspunt nemen. Durf is kennelijk nodig voor bijvoorbeeld introductie van rekeningrijden en voor trajectcontrole.
Ook in het voorstel van het college is aandacht voor andere mobiliteitsmaatregelen, maar in aanvulling op asfaltverbreding: in variant A voor van 2x2 naar 2x3 rijstroken plus een parallelweg. Voor altijd weg groen, voor tijdelijk: doorstroming van auto’s. Meer bussen en treinen zijn nodig, meer vrij liggende fietspaden: daarin investeren is voor GroenLinks belangrijker dan investeren in meer asfalt. Behalve investeren in asfalt voor comfortabele fietspaden.
GroenLinks is voor variant E: uitgangspunt niet meer asfalt voor auto’s, maar andere mobiliteit faciliteren of uitbreiden. In het belang van leefbaarheid, behoud van groen en klimaat. GroenLinks stemt niet in met het voorstel van het college.
(alleen de uitgesproken tekst geldt)