Nieuws van D66 in Zutphen inzichtelijk

6 documenten

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 30-09-2019 15:09

In de raadsvergadering van 23 september 2019, heeft D66 als enige fractie tégen het collegevoorstel gestemd om het Werkbedrijf onder te brengen in de gemeentelijke ambtelijke organisatie. Twee argumenten hebben hieraan ten grondslag gelegen.

Ten eerste het raadsvoorstel is door het college onvoldoende zorgvuldig voorbereid. D66 kan niet tot een afgewogen oordeel komen omdat het niet helder is of het werkbedrijf effectief kan opereren en tot volle bloei kan komen binnen de ambtelijke organisatie. Het tweede argument is dat het voorstel niet past binnen onze visie en standpunten. Wij willen als het om de Participatie Wet gaat resultaatgerichte en effectieve arbeidsbemiddeling waarbij werk en inkomen gescheiden zijn.

De inkomenstaken vragen namelijk om een uitvoering gericht op wetmatigheid en rechtmatigheid en de daarbij behorende correcte en zorgvuldige ambtelijke procedures. De uitvoering van werktaken vragen juist om een creatieve, pragmatische, flexibele en geïndividualiseerde aanpak in nauwe samenwerking met onderwijs en werkgevers. Deze zaken samen in één organisatie bijten elkaar vooral voor de mensen die afhankelijk zijn van hun inkomen en voor hun re-integratie naar werk.

D66 wil een gemeente die regie voert, die stuurt op succesvol beleid, een goede opdrachtgever is, toezicht houdt, faciliteert maar die niet de uitvoering van het Werkbedrijf naar zich toetrekt. Eenvoudigweg omdat het gemeentelijk apparaat niet sterk is in de uitvoering, de werkcultuur van het werkbedrijf er niet past en omdat wij ervan overtuigd zijn dat het vele malen duurder uitpakt.

De fractie vindt het dan ook zeer teleurstellend dat, gedurende de 5 maanden dat het college onderzoeken heeft kunnen doen, zij met onvoldoende onderbouwde oplossingsopties naar de raad komt. Bovendien is er geen model voorgelegd dat past binnen het door de raad vastgestelde beleid. De gestelde beleidskaders van de raad, te weten scheiding van werk en inkomen en de uitvoering op afstand worden door het college ter zijde gelegd als zijnde onuitvoerbaar.

Het nieuwste voorstel is de derde uitvoeringsvorm in Zutphen sinds de invoering in 2015 van de Participatie Wet. We haalden voor de zomervakantie het landelijke nieuws met “Zutphen blundert met Werkbedrijf”. Niemand zit te wachten op een nieuw avontuur, de inwoners die van het Werkbedrijf afhankelijk zijn en de werknemers van het Werkbedrijf verdienen beter. Wij kunnen ons geen halve oplossingen meer veroorloven. Sterker de best mogelijke oplossing zal gekozen moeten worden en daar zijn wij met dit magere voorstel niet van overtuigd.

Externe Adviezen genoemd in het voorstel die wij opvroegen blijken niet voorhanden en zijn slechts mondelinge ambtelijke telefoontjes ter bevestiging van de gekozen oplossing. Overzichten van juridische, financiële en personele consequenties of neveneffecten blijken er ook niet te zijn. Daarnaast is niet voldaan aan de wettelijke voorschriften inzake advisering belanghebbenden en ontbreekt het advies van de cliëntenraad.

Wij hebben als oppositiepartij graag vertrouwen in het College van B&W, dat is een voorwaarde om samen als College en Raad krachtig en sterk te besturen. Dat vertrouwen voelt de fractie als wij zien dat het College zorgvuldig de voorbereidingen ter hand neemt en consistent is in haar argumentatie.

Vorig jaar stelde het College als doorslaggevende argument voor de gekozen organisatievorm van de Stichting, “het snel, slagvaardig en flexibel handelen binnen een ambtelijke organisatie is lastiger te organiseren”. Nu, een jaar later stelt hetzelfde college als doorslaggevend argument, “alle taken beleggen bij de gemeente zorgt voor meer directe inhoudelijke en financiële sturing en de integrale afstemming binnen het sociaal domein is eenvoudiger te realiseren”.

De verklaring van het college op de fouten die vorig jaar gemaakt zijn is “omdat het met stoom en kokend water allemaal geregeld moest worden”, na de uittreding uit Delta en de liquidatie van het Plein. We kunnen ons met het voorliggende voorstel en procedure niet onttrekken aan het beeld dat er opnieuw sprake is van van handelen onder stoom en kokend water. Wij hopen van harte dat er nu geen weeffouten ontstaan of kapitale financiële vergissingen.

Onze focus voor een krachtig Zutphen

D66 D66 Zutphen 16-06-2019 13:34

“Van Focustraject naar Krachtig Zutphen naar versmald krachtig Zutphen??”

Zutphen kent door de eeuwen heen perioden van bloei maar ook perioden met zware tegenslagen, zoals overstromingen, epidemieën, oorlogen en rode cijfers. Maar…..Zutphen is een stad met allure gebleven en dat moeten we behouden.

Wat ziet D66 als het toekomstperspectief voor onze stad en onze inwoners, want zo duiden wij de dilemma notitie. Wij willen in ieder geval koers houden. Koers op de doelstellingen van het Focustraject, geactualiseerd met de doelstelling duurzaamheid.

We moeten het wel over een andere boeg gooien want we schrijven nu bloedrode cijfers. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, daar hebben we uitgebreid bij stil gestaan, we kijken nu vooruit.

Wij als D66 willen: * het vertrouwen van onze inwoners terugwinnen; * vertrouwen geven aan onze samenwerkingspartners; * en zowel als Bestuur én als Organisatie “betrouwbaar” zijn.

Bij het aanbrengen van focus gaat het om de lange termijnplanning. De sociaal-economische positie van Zutphen veranderen duurt gewoon jaren. Het gaat om prioriteiten stellen en duidelijke keuze’s maken binnen de beschikbare middelen.

Gewoon koers houden, we weten dat het een kwestie van lange adem is. De stad gaat wat ons betreft écht niet op slot.

Kortom:………. eerst de financiën op orde en de projecten afmaken die Krachtig Zutphen onder strepen.

Als het aan D66 ligt gaan we daarbij de doelstellingen niet met voorrang in 2 wijken en binnen 2 programma’s uitwerken. Het zou kapitaalvernietiging zijn om niet in de volle breedte de ingezette koers vast de houden. Bovendien hebben we landelijke bekendheid met onze wijkaanpak, de onafhankelijke wijkteams, het woonprogramma Noorderhaven en de wijk van de Toekomst. In de Zutphense wijkaanpak kent iedere wijk haar eigen speerpunten en accenten.

Ook willen wij de integrale aanpak op de domeinen wonen-werken-welzijn-zorg en duurzaamheid niet loslaten. Wij vinden dat we de stad en onze inwoners geen recht doen met versmalling op alleen de terreinen werk en duurzaamheid en daar ook nieuwe projecten voor op te gaan starten. We willen onze gemaakte keuzen, of het nu gaat om het Werkbedrijf, Cleantech, Rivier in de stad of, het versterken van de algemene voorzieningen met succes voltooien. En dat is binnen de beschikbare middelen een zware uitdaging.

Het met verve uitdragen waar we anno 2019 voorstaan is uitvoerbaar als we volop de samenwerking gaan zoeken. We kunnen géén geld uitgeven dat er niet is.

D66 bekent kleur ………. en kleurt in het vervolg graag mee.

Zorgen om werkbedrijf Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 24-03-2019 13:20

Er ligt een grote verantwoordelijkheid op de schouders van het gemeentebestuur om van het nieuwe Werkbedrijf een succes te maken. In het verleden zijn er bij Het Plein veel zaken niet goed gegaan en de uittreding uit het Sociale Werkbedrijf Delta heeft de gemeente veel geld gekost. Het is daarom van groot belang dat vanaf de start van het nieuwe Werkbedrijf iedere speler in het veld zijn rol optimaal kan vervullen. Hierover heeft de raad afspraken gemaakt met het College van B&W. De dienstverleningsopdracht zou het college vóór de start aan de raad sturen. Onze fractie is er daarbij van uitgegaan dat het college de adviezen en aanbevelingen uit de onderzoeken die er liggen zou implementeren. Helaas blijkt niets minder waar. Opnieuw is het college (idem bij Het Plein) van start gegaan met een uitvoeringsorganisatie, zonder dat vooraf een basis is gecreëerd waarop de organisatie kan worden beoordeeld en kan worden gestuurd. Als er aan de voorkant geen goede afspraken vast gelegd worden door het college wordt de controle door de raad in een latere fase moeilijk. Wij hebben daarom zelf actie genomen richting college samen met Burgerbelang.

Zie onze schriftelijke vragen.

Schriftelijke vragen Werkbedrijf Gelre Werkt Schriftelijke vragen Werkbedrijf Gelre Werkt

Ook inzake het forum hebben wij samen met alle oppositiepartijen actie moeten ondernemen om de juiste informatie van het college te ontvangen. Dit forum staat gepland aanstaande maandag 25 maart. Het college zal de raad dan informeren over het liquidatieproces Het Plein en het uittredingsproces uit Delta.

Zie onze vragen aan het College.

vragen Forum processen uittreding en liquidatie

Begroting en bezuinigingen 2018

D66 D66 CDA Zutphen 15-10-2018 10:14

Afgelopen maandag 8 oktober spraken wij als raad over de begroting voor 2018 en de voorliggende bezuinigingen van 13 miljoen. Tijdens deze avond was er ook de gelegenheid om amendementen en moties in te dienen. Hieronder kunt u de bijdrage van D66 vinden zoals die is gegeven door onze fractievoorzitter Ingrid Timmer. De vergadering is geschorst en zal op 15 oktober door middel van een extra ingelaste raadsvergadering verder gaan.

‘Voor ons ligt de begroting voor 2019 en de meerjarige begroting 2019-2022. Op papier sluitend. “Heel mooi” zou je zeggen, als je niet zou weten dat er nog 4 miljoen extra moet worden bezuinigd. Je kan zeggen “dit is geen structureel tekort”, maar uitschieters binnen het sociaal domein hebben niet echt de naam incidenteel te zijn binnen de gemeente Zutphen. Je kunt ook zeggen “nee, het is geen tekort op de begroting 2019 en verder”, maar dan spreken we per 1-1-2019 over (nog) minder Algemene reserve! D66 verwacht dan ook van het college dat zij voor 5 november met een voorstel komt waarin ze dit tekort gaan dekken zonder weer een hap uit de reserves te nemen. Juist om een herhaling van zetten te voorkomen.

Bij ons, maar ook bij het college blijkbaar, gezien de uitspraken van wethouder Matser in de Stentor onlangs, blijft de vraag hangen: “Hoe heeft dit toch zover kunnen komen??” Tijd voor een analyse was er nu nog niet zoals wethouder Matser aangaf, maar volgens ons is het wel belangrijk dat deze er komt. Niet om met het vingertje te wijzen, maar om hier als raad, ambtelijke organisatie en college van te leren en te zorgen dat dit niet weer gebeurt. Wij en enkele andere partijen denken erover na om een dergelijk feitenrelaas te laten onderzoeken door bijvoorbeeld de rekenkamer, samen met een onafhankelijke expert. Zodat wij ook aan de inwoners uit kunnen leggen hoe we in november 2017 nog 8 miljoen over hadden en in rond februari – maart rond de 7 miljoen en eind maart 2018 12 miljoen tekort. En nu is dit tekort sinds vorige week opgelopen naar 16 miljoen en wat komt er nog meer…? Wat hebben wij met z’n allen als raad, ambtelijke organisatie en college gemist? Zijn we wel in control, kunnen we onze ramingen 2019-2022 echt vertrouwen? Hoe zorgen we ervoor dat dit ons niet weer overkomt?! Naast het hierboven genoemde inzicht vraagt dit om het inzetten van ”cultuurverandering”. De oplossingen kunnen niet meer alleen gezocht worden in structuurverandering van de organisatie of geld, maar vragen een verandering in onze bestuurscultuur. Als raad zullen we als hoogste orgaan onze rol en verantwoording hierin moeten gaan pakken. U kent onze motie “cultuuromslag”, die we samen met Burgerbelang en Stadspartij indienen.

Dan de bezuinigingen die voorliggen. Het is een totaalpakket van min of meer slikken of stikken geworden, zonder enige vorm van evaluatie van het gevoerde beleid, de extra financiële impulsen van de afgelopen jaren en maatschappelijke effecten. Het samen optrekken, echte keuzes voorleggen aan de raad, aan onze inwoners aan onze partners, dat missen wij. Wat ons nog meer aan het hart gaat, is dat deze bezuinigen niet echt vanuit een visie/een richting zijn gekozen, maar meer uit “als de cijfers maar kloppen”. We krijgen geen inzicht, waardoor we onze kader-stellende rol niet goed kunnen uitvoeren. Samen met Burgerbelang hebben we dan ook de motie ingediend “inzicht in de financiën van het Sociaal Domein”.

D66 staat onverkort voor het behoud van basisvoorzieningen zoals de Bibliotheek, het zwembad, wijkvoorzieningen ( Warnshuus), de Hanzehof. Basisvoorzieningen die de leefbaarheid van Zutphen bepalen. Wij zullen dan de moed moeten opbrengen om onze ambities op andere programma’s zoals duurzaamheid en stadspromotie weliswaar te koesteren, maar voor the time being te parkeren tot betere tijden of op een andere wijze uit zien te voeren.

Er wordt bezuinigd op de bibliotheek en op Perspectief zonder dat er vooraf met deze belangrijke partners is gesproken wat het voor effecten dat kan veroorzaken en wat hun opdracht wordt voor de aankomende jaren. Wat verwachten wij dat deze partijen nu wel of niet gaan doen? We bezuinigingen niet op de eigen loonsom omdat we: “alle mensen hard nodig hebben voor de omslag van het terugdringen van het maatwerk”. Maar we snijden wel diep in de organisaties van onze natuurlijke samenwerkingspartners binnen het Sociaal Domein, zonder ons af te vragen of zij het met zoveel minder menskracht wel redden om de noodzakelijke omslag uit te voeren! Dit staat overigens ook haaks op het rapport Berenschot dat juist aangeeft de voorliggende/algemene voorzieningen te versterken zodat je de duurdere maatwerk voorzieningen niet zo veelvuldig nodig hebt. U doet nu beide. Door extreem te bezuinigen op de algemeen voorzieningen en er daarnaast vanuit te gaan dat de complexe voorzieningen zoals residentieel verblijf jeugd sterk zal afnemen. Het een kan niet zonder het ander. Daarom zullen wij, indien de bezuinigingen van Perspectief niet opgeschort worden, 5 november alsnog een amendement indienen om hierop de begroting te wijzigen. Daarnaast dienen wij als D66 samen met meerdere partijen het amendement “afschaffing bezuinigingen bibliotheek” mee in. Juist om basisvoorzieningen in stand te houden. Eenmaal wegbezuinigd, krijg je deze nooit meer terug

“Met elkaar kleuren we Zutphen en Warnsveld”. Zo heet het coalitieakkoord. Het samen kleuren zien wij niet terug in deze begroting en bezuinigingsvoorstellen. Wij zien eenzijdig kleuren van een zwart wit tekening. De raad, de partners en de inwoners mogen alleen het potlood vasthouden om de handtekening te zetten onder deze voorstellen. Burgerparticipatie: meepraten, meebeslissen van inwoners en organisaties is er niet bij. Zelf de meest laagdrempelige vorm van burgerparticipatie, het burgerpanel, wilt u wegbezuinigen. Deze peilingen zijn representatief, betrouwbaar en buitengewoon nuttig. Het is een illusie om te denken dat u dit, tegen geringere kosten, beter kunt doen en wij vinden het bijzonder om te constateren dat u uw voorstel “hoe het anders zou moeten” niet hebt bekostigd! Voor D66 onbegrijpelijk. Juist het inwonerpanel is zo geschikt om draagvlak en zeggenschap te creëren bij inwoners en ondernemers over de te nemen bezuinigingen. In meerdere gemeenten, zoals bijvoorbeeld Gooische Meren, is dit met succes ingezet. Juist om het draagvlak en de keuzemogelijkheden te vergroten. Wij vragen u dan ook met klem om hiervan af te zien. En te overleggen met de huidige partij waar bij hen de ruimte zit om het voor minder te doen en het tekort te dekken vanuit van de proef parkeerbezetting ad 75.000 ( voorstel 69). Hiervoor dienen wij het amendement “inwonerpanel” in.

Het amendement “Motie zonder dekking” dienen wij samen met het CDA in. Juist om de raad niet monddood te maken. Zolang onze begroting niet opgesteld is met deelprogramma’s en niet inzichtelijk is binnen een van de 5 programma’s waar de te schuiven middelen zijn, kan en mag je van de raad alleen verwachten dat zij een richting aangeven vanuit welk programma de dekking gehaald dient te worden. Het is dan aan het college de middelen te vinden of de raad te overtuigen van het feit dat het geen goede opdracht is dan wel dat de middelen er niet voor beschikbaar zijn en waarom dit zo is.

Tenslotte: Onze eerste opdracht moet zijn om de inwoner op de eerste plaats te stellen en de voorzieningen die daarvoor belangrijk en in veel gevallen noodzakelijk zijn te borgen ten koste van andere programma’s die we weliswaar voor het merendeel steunen, maar het ons nu niet kunnen veroorloven. Het vraagstuk rond het sociaal domein moet structureel opgelost worden en dat doe je samen met je strategische partners.’

Amendement Zutphen Spreekt. Amendement Bibliotheek Motie cultuuromslag sociaal domein Amendement besluitpunt moties zonder dekking laten vervallen.

Rekenkameronderzoek “Taken op afstand dichtbij”

D66 D66 Zutphen 08-06-2018 18:03

De rekenkamercommissie Zutphen heeft een onderzoek uitgevoerd naar taakuitvoering op afstand. Wat is de rol van de raad in ontwerp-, uitvoerings- en bijsturingsfasen? Aanleiding was behoefte aan overzicht bij het op afstand zetten van taken omdat goede afspraken “aan de voorkant” van het proces belangrijk zijn; maar deze worden niet altijd gemaakt of gemaakte afspraken worden vergeten. Het onderzoek van de Rekenkamercommissie is voor D66 van grote waarde. Zoals bekend staat D66 voor een Sterk Bestuur en dat begint wat ons betreft bij een sterke gemeenteraad. Het onderzoek gaat niet alleen over de taken en verantwoordelijkheden van het college van B&W maar houdt de raad ook een heldere spiegel voor.

Een aantal illustraties hiervan uit het onderzoeksrapport: • we stellen als raad een nota verbonden partijen vast waarvan de bruikbaarheid in de praktijk beperkt blijkt; • we hanteren weinig principes rond samenwerking op taakuitvoering; • we geven een matige invulling aan een motie inzake de wenselijkheid van een “netwerkorganisatie” waardoor het ook niet geleid heeft tot heldere voorkeuren wat betreft samenwerking met andere partijen; • we geven bij evaluaties niet goed aan over welke effecten we geïnformeerd willen worden; • en bij incidenten en heroverwegingen nemen we genoegen met een gebrek aan actuele informatie dat belemmerend werkt.

Dat gaan we, met het inzicht van nu dus beter doen. Maar wat ons betreft is het ook de norm, dat het college zowel periodiek als ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling voor de raad nodig is, als vanzelfsprekend aanlevert. Het college merkt in het onderzoeksrapport terecht op, dat we als raad ook aan de slag moeten met onze visie op samenwerking. Wat is onze visie op wat voor een gemeente we willen zijn? D66 is daar helder in: • wij staan voor een gemeente die stuurt op hoofdlijnen; • die de uitvoering van taken daar waar mogelijk belegt bij derden en die vertrouwt op de professionals; • en die volwassen samenwerkingsrelaties opbouwt zowel lokaal als regionaal.

Het rapport heeft een aantal aanbevelingen geformuleerd waarop het college met een plan van aanpak zal komen voor eind van dit jaar. Zoals onder andere de aanbeveling dat het college de gewenste maatschappelijke effecten helder formuleert bij besluitvorming met onderscheid in effecten op strategisch-tactisch niveau en op operationeel niveau. En dat er alternatieven aangegeven worden met betrekking tot de vorm van de taakuitvoering en de consequenties van alternatieven op effecten en informatievoorziening. Wat ons betreft komt dit plan van aanpak er voor 1 september aanstaande.

rapport Rekenkamercie Ztphn oz Taakuitvoering op afstand dichtbij

De rekenkamer van Zutphen bestaat uit 3 externen leden en 2 raadsleden. Afgelopen week heeft de Minister Kasja Ollongren (Binnenlandse Zaken) aangekondigd dat zij met een wetsvoorstel komt om alle rekenkamers van alle gemeenten van externe onafhankelijke leden te voorzien. Raadsleden mogen dan geen lid meer zijn. De minister wil de controle op de doelmatigheid van lokaal beleid verbeteren. Het belang daarvan is alleen maar groter geworden door de aanzienlijke uitbreiding van het gemeentelijke takenpakket in het sociale domein en de miljarden die daarmee zijn gemoeid. En door de komende decentralisaties in het fysieke domein – de invoering van de Omgevingswet – wordt dat belang volgens haar nog groter

Zie: https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/ollongren-elke-gemeente-een-onafhankelijke.9589460.lynkx

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.