Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

106 documenten

Vragen over uitkering bij gedwongen opname

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 07-06-2021 08:51

Je zult maar in de positie komen dat je gedwongen wordt opgenomen in een GGZ-instelling. Dat is al een moeilijke en kwetsbare gebeurtenis. Ontvang je op dat moment een uitkering, dan wordt die stopgezet. Raadslid Fenneke Fredrikze: ‘Je kunt dan een beroep doen op bijzondere bijstand, maar dat kost tijd en veel regelwerk. Doe je dat niet dan kan je zo maar in financiële problemen komen, want vaste lasten als huisvesting en zorgverzekering lopen gewoon door.’

Je hoeft het niet alleen te doen

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 19-11-2020 10:27

Raadslid Fenneke Fredrikze sprak met st. Present Harderwijk, omdat zij contactpersoon zijn voor de hulpvragen die binnenkomen via het platform #nietalleen.  Zij schreef een kort stukje over dit gesprek.

 

Flinke drukte op Harderwijkse boulevard

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:20

Van Dale geeft als betekenis voor Boulevard: “Een brede straat in grote steden of langs het strand” In Harderwijk hebben we de Strandboulevard-Oost en Strandboulevard-West. Dan mag je wel wat verwachten toch? Echter, onze Boulevard is niet breed en loopt ook niet langs het strand. Best verwarrend eigenlijk en dat is ook het geval voor de diverse bezoekers van deze Boulevard. Afstappen of niet? Als bewoner van de binnenstad zie en hoor je nog weleens wat. Zo was ik op een mooie dag in de maand juli getuige van een discussie op de Harderwijkse Boulevard tussen een aantal fietsers. De ene dacht dat ze moesten afstappen en andere zei van niet. Al snel kwam er een inwoner van de stad bij, hij wist hen te vertellen dat je hier, ondanks het gele bord waarop men vraagt fietsers af te stappen, gewoon mag fietsen. Dus dat deden ze toen maar. Een drukte van belang Dat tafereel was een eyeopener voor mij. Als raadslid denk ik soms kunnen of moeten we hier iets mee? Dat onze Boulevard zoveel bezoekers trekt is natuurlijk super. Het is een mooi gebied geworden en bovendien erg gezellig met de vele terrassen. Aan de andere kant ontstaan er soms gevaarlijke situaties en/of opstoppingen door de vele gebruikers zoals wandelaars, fietsers, het treintje en zo nu en dan auto’s. Duidelijkheid bieden is nodig Met name het gedeelte van de Strandboulevard-Oost tussen de Vischpoort en Kokki’s is erg smal. De fietsknooppunten- en Zuiderzeefietsroute lopen hier ook langs. Het CDA heeft gevraagd of met name voor dit stuk een veilige fietsroute zou kunnen komen via het Dolfinariumeiland. Veel bewoners die bekend zijn met de situatie fietsen hier nu ook al langs om de drukte te omzeilen. Denkend aan de toekomst mag verwacht worden dat bij voltooiing van Waterfront fase 3, het Dolfinariumeiland en de Wijde Wellen nog veel meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Veel bezoekers van de Boulevard en het Strandeiland komen met de fiets en dat is een goede zaak. We zien dat het voor hen niet altijd duidelijk is waar hun fietsen gestald kunnen worden met als gevolg dat ze overal geparkeerd staan. Bijvoorbeeld tegen de stadsmuur, tegen de Vischpoort en voor de banken zodat er nog minder zitplaatsen zijn. Maar die duidelijkheid wordt niet gegeven. CDA in actie! Op onze vragen heeft het college geantwoord dat ze gebruik wil maken van maatwerk en in de zomermaanden aan fietsers vraagt of ze vrijwillig willen afstappen en dat ze willen kijken naar een tijdelijke fietsroute via het Dolfinariumeiland. Ook wil men de stenen bank bij de Vischpoort aanduiden als bank omdat dit nu niet duidelijk zou zijn. Wij vinden deze antwoorden erg vrijblijvend en nog steeds geen duidelijkheid geven. We zijn met deze vraagstukken nog druk aan de slag en zijn van plan om zelf met voorstellen te komen zodat de situatie in 2021 anders zal zijn! Door: Gerdien Morren, Raadslid

Commissie Ruimte september 2020

CDA CDA Harderwijk 13-09-2020 16:46

Verslag van de commissievergaderingen Ruimte 3 en 8 september j.l. Volle agenda’s en meteen weer vol aan de bak met twee vergaderingen na het zomerreces, het was even schakelen. Rondvraag De rondvraag gebruikten wij om de vraag te stellen of er een (tijdelijke) oplossing komt omtrent de overlast die geparkeerde auto’s bezorgen in de aanliggende straten van het Crescentpark. Wethouder De Jong zegde toe dat er een duidelijke bewegwijzering komt naar het Biezenplein, de parkeerplaats bij de Regenboogkerk en de scholen. In de nabije toekomst is voorzien in een parkeerplaats in het nog te ontwikkelen deel van Harderweide. Maatwerkwoningen of ‘Skeave huse’ Er is behoefte aan een woonvorm die gericht is op stabiel prikkelarm kunnen wonen, voor mensen die niet passen in het gewone aanbod van zorg, voor opvangslapers en voor mensen die uit huis zijn gezet. Aan de raad wordt nu gevraagd of zij kunnen instemmen met een haalbaarheidsstudie voor acht maatwerkwoningen aan de Parallelweg 7. Ook de regiogemeenten moeten in hun gemeente een plek aanwijzen voor meerdere maatwerkwoningen. De CDA-fractie gaat hiermee akkoord met dien verstande dat a) naar de inbreng en voorstellen van de bewoners van de naastliggende woningen geluisterd en gehandeld wordt, b) een beheerder van Iriszorg 24/7 aanwezig zal zijn en c) als uit de studie blijkt dat de locatie niet geschikt te maken is, alsnog een haalbaarheidsstudie voor de locatie aan de Zandlaan zal worden uitgevoerd. Bestemmingsplan De Harder-Zeebuurt De fractie is het eens met de ambtelijke reactie op de zienswijze van de indieners. De indieners menen dat er onaanvaardbare leegstand zou komen met onaanvaardbare gevolgen voor het ondernemersklimaat. Het betreft een verplaatsing en volgens het Stec-rapport valt te verwachten dat de ruimtelijke effecten aanvaardbaar zijn. De verhuurder van de huidige bouwmarkt aan de Verkeersweg, die ook de verhuurder is van de benzinepomp, is het niet eens met die stelling. De fractie beraad zich nog over een motie over een mogelijke andere invulling van het gebied aan de Verkeersweg. Bestemmingsplan Slenck en Horst Met dit bestemmingsplan wordt de functie van recreatie gewijzigd naar wonen en mag er 20 m2 aan bijgebouwen per perceel zijn. Het meerdere boven de 20m2 moet verwijderd worden. 13 van de 190 eigenaren menen dat hen te veel beperkingen wordt opgelegd, bovendien zijn zij het niet eens met de vereveningsbijdrage die zij moeten betalen. De bezwaren komen erop neer dat de bewoners de voordelen willen van zowel de recreatie- als de woonbestemming, overigens hebben zij wel getekend voor een woonbestemming. De CDA-fractie sprak haar waardering uit voor de jarenlange inzet en doorzettingsvermogen van wethouder De Jong en allen die aan dit dossier gewerkt hebben. Het CDA zal dan ook instemmen met het bestemmingsplan Buitengebied- Park Slenck en Horst zodat het park een woonbestemming krijgt. Werksessie scenario’s bouwhoogte Waterfront De dilemma’s kwamen aan de hand van enkele stellingen duidelijk aan het licht. De commissie discussieerde over parkeren, ruimtelijke kwaliteit en financiën. Voor hoger bouwen en dus meer woningen zijn meer parkeerplaatsen nodig, volgens ons moet je omliggende wijken hier niet mee opzadelen. Hoge gebouwen van negen verdiepingen als een lint langs wijken met grondgebonden woningen is niet wenselijk. Je wil toch over 30 jaar niet het verwijt krijgen dat jij daar aan meegewerkt hebt? Ruimtelijke kwaliteit heeft naar onze mening prioriteit. Spreiding van betaalbare woningen over het Waterfront en de stad verdient onze voorkeur. Gerdie Morren en Ida Stoevelaar foto: Wijkvereniging Drielanden

Fietsgebruik boulevard

CDA CDA Harderwijk 24-08-2020 14:34

De vernieuwde Boulevard van Harderwijk is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van de stad. Er zijn meer terrassen gekomen waardoor er minder ruimte is voor wandelaars en fietsers. Daardoor ontstaan er snel opstoppingen met alle drukte van dien. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA gaat schriftelijke vragen stellen aan het college met name over onveilige situaties en toegankelijkheid op de Boulevard. Het CDA wil meer duidelijkheid omtrent het fietsgebruik op de Boulevard, in de huidige- en toekomstige situatie. De CDA-fractie vraagt zich onder andere af of het verantwoord is dat de fietsknooppuntenroute en Zuiderzeefietsroute gebruik maken van de Boulevard. Of is het mogelijk dat deze routes via het Dolfinariumeiland kunnen worden geleid? Het valt de fractieleden Andrea Oosting-Klock en Gerdien Morren ook op dat er veel fietsen staan geparkeerd voor de lange, stenen bank nabij de Vischpoort en voor de Vischpoort zelf, het visitekaartje van Harderwijk! Tevens wil het CDA geïnformeerd worden over de rechtsgeldigheid van de gele borden die fietsers vragen af te stappen of geen fietsen te parkeren bij de Vischpoort. "De vernieuwde Boulevard is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van Harderwijk. Veel van hen komen op de fiets en dat is een goede zaak. Het levert echter ook hier en daar problemen op. Bijvoorbeeld dat het, ondanks een geel bord met het verzoek geen fietsen te parkeren, regelmatig vol met fietsen, scooters en motoren staat voor de Vischpoort, het visitekaartje van Harderwijk! Hierdoor is het ook niet mogelijk om plaats te nemen op de lange stenen bank die bij de Vischpoort staat terwijl er in onze ogen al te weinig bankjes in het Boulevardgebied te vinden zijn. De terrassen zijn uitgebreid, er is daardoor minder ruimte beschikbaar voor wandelaars en fietsers waardoor snel opstoppingen ontstaan met alle drukte van dien. Bovendien is niet altijd duidelijk voor de boulevardgebruiker wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen: Kunnen fietsen, scooters en motoren die voor de zitbank en daarmee ook voor de Vischpoort geparkeerd staan op grond van het geplaatste bord verwijderd worden om toegankelijkheid en veiligheid te waarborgen? Zo niet, kan het college aangeven waarom bij de Vischpoort niet gekozen is voor officiële verkeersborden met een parkeerverbod voor o.a. fietsen zoals deze ook bij de Strekdam geplaatst zijn? Bij drukte worden dranghekken met borden die fietsers verzoeken af te stappen op de rijbaan geplaatst. Is het college het met het CDA eens dat deze voor onduidelijkheid en verwarring zorgen bij fietsers? En voor irritatie bij wandelaars, ondernemers en terrasbezoekers omdat niet alle fietsers op dit verzoek reageren? Welke mogelijkheden ziet het college om bij grote drukte de veiligheid voor alle gebruikers van de Boulevard te waarborgen? Als gastvrije Hanzestad worden in Harderwijk net als in het verleden, met name in de binnenstad, op drukke tijden fietsstewards ingezet om fietsers te wijzen op de diverse fietsparkeerplaatsen. Kunnen deze ook op meer locaties op en rondom de Boulevard ingezet worden? Welke mogelijkheden ziet het college om de fietsknooppuntenroute en de Zuiderzeefietsroute te verleggen en geen gebruik te laten maken van de Boulevard? Voetgangers, fietsers en het treintje maken gebruik van de Boulevard. Heeft het college overwogen om het meest drukke gedeelte van de Boulevard te ontlasten door bijvoorbeeld fietsers via het Dolfinariumeiland te laten fietsen? Zo nee, waarom niet? Welke mogelijkheden ziet het college om bij de toekomstige ontwikkeling van het Dolfinariumeiland een veilige fietsroute via het Dolfinariumeiland te laten lopen?" Gerdien Morren en Andrea Oosting-Klock

WIE KIES JIJ? VAKKENVULLER OF ZAKKENVULLER?

SP SP Harderwijk 10-07-2020 13:36

We zien dat vele supermarktmedewerkers op of rond het minimumloon moeten werken. Daardoor zijn en blijven zij afhankelijk van huur- en zorgtoeslag, terwijl de aandeelhouders hun zakken met de miljoenenwinsten hebben gevuld.. De afgelopen 40 jaar zijn de lonen niet of nauwelijks gestegen en de lonen van de laagste inkomens zijn zelfs gedaald.
 
De coronacrisis treft onze samenleving en ook onze economie hard. Toch zijn er bedrijven die forse winsten blijven maken en werknemers slecht betalen. Wij vinden dat degene die de winst opgebracht hebben hier ook voor beloond moeten worden.
Daarom hebben we vandaag actiegevoerd bij AH. Want wij kiezen voor de vakkenvullers. Jij ook? https://doemee.sp.nl/lonen

Afscheid gemeenteraadslid Jos Aikema

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 04-07-2020 15:11

Na meer dan 12,5 jaar neemt gemeenteraadslid voor de Christenunie Jos Aikema over enkele weken afscheid. Het is tijd om dossiers over te dragen, terug te blikken en afscheid te nemen. 

Stilte

PvdA PvdA Harderwijk 09-04-2020 10:50

Het is stil. Je wordt ’s morgens wakker en je hoort veel meer vogels fluiten dan ooit. Je zit te ontbijten en door jouw straat rijdt elk half uur een bus. Zoals altijd. Daar zit al vier weken niemand in. Je loopt eens voorzichtig je voordeur uit, de zon schijnt tegen een helder blauwe lucht, dan zie je in voortuinen de natuur razend enthousiast zijn kleuren tonen.

Voor de rest is het stil.

Loop je door straten in de stad, dan is het stil.

De markt verlaten. Het lijkt een geregiseerde scene.

De mensen , zij blijven binnen. De snelweg hoor je niet meer.

De lucht ruikt zo zuiver, of verbeeld ik me dat maar?

Onze zintuigen worden aangescherpt.

In de eerste weken van deze crisis, waarin we wereldwijd terecht zijn gekomen, door een onzichtbaar en ongrijpbaar virusje, ontstonden al direct hulpdiensten. Sociale netwerkwerken werden ingezet. Met gepaste afstand van elkaar  In tijden van nood wordt de mens veel makkelijker sociaal.

De pandemie doet iets met je.

Prachtige initiatieven onstaan om elkaar te laten weten dat je nog bestaat. We bestoken elkaar met Giff grappen, satire, oneliners en houden de moed erin. Ik lees stille overwegingen hoe de dag door te komen. Er worden nieuwe dichters geboren. Internet ligt soms even plat, doordat zoveel mensen tegelijk ineens vanuit huis werken.; omdat het klaslokaal op slot is, het cafe dicht ,mensen een vervangend podium zoeken omdat de cultuurhuizen voor onbepaalde tijd gesloten zijn. We beheersen ons en houden ons aan de regels.

De energie potten we op totdat we ooit weer naar buiten mogen . ( Ik  kijk er naar uit. ) We houden dit stille leven vol. Want zij die in de frontlinie vechten in hun witten ruimtepakken om dit kleine pestding te bestrijden en mensen levens te redden, doen het ook. Zij die een half jaar geleden nog de straat op moesten voor een beter salaris . Dus niet zeuren.

Met elkaar. In onze stad, ons land en  in onze hele wereld waar we zo ontzettend in het zelfde schuitje zitten. Hoe we echter in dit schuitje zitten is zo verschillend. In onze zonovergoten kleurrijke tuin of park of in een zonovergoten vluchtelingenkamp.

Waar we uitkomen? Economisch? Voor veel ondernemers is de schade al enorm. Het is te vroeg om de balans op te maken. Het is de grootste crisis sinds 75 jaar. De politiek doet nu een groot appèl op onze solidariteit. Terecht. Beitel dat woord dan ook op uw voorhoofd dames en heren in de politiek. Want jullie gaan straks bepalen naar wie  die solidariteit uitgaat. Subsidie projecten waarover nu besluiten genomen worden? Zet deze in de ijskast. Dat geld heb je straks voor heel anderen dingen nodig.

Ik wens iedereen veel wjsheid en geduld in deze bijzondere tijd.

Het bericht Stilte verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

Commissie Ruimte van 7 april 2020

CDA CDA Harderwijk 09-04-2020 03:39

Op 7 april werd voor het eerst in de geschiedenis van de Harderwijkse raad een online vergadering gehouden. De commissie ruimte mocht deze avond het spits afbijtenOp de agenda de gebruikelijke punten en twee vergaderstukken.Rondvraag:“Verwacht het college input van de raad als het gaat over het woongebouw op de kop van de Stadswerven?” was de rondvraag die wij stelden aan B&W. Antwoord van wethouder Van Bijsteren: college komt binnenkort met een brief naar de raad.Het agendapunt over de reeds gedurende twee jaar gereserveerde €2 miljoen is wat het CDA betreft een besluitstuk. Het totale traject in opdracht van Rijkswaterstaat, zal het tienvoudige gaan kosten en gaat volgens planning van start eind 2021. Nog niet duidelijk is wie het werk gaat uitvoeren. Als het aan Harderwijk ligt wordt begonnen met een geluidwal tussen de Randweg en Reinwardtlaan, het akoestisch zwaarst belaste deel, hier zijn waarden van 70 dB gemeten. Wethouder Companjen gaf aan dat de punten uit de overleggen met het buurtcomité waardevol zijn, hun voorstellen over de geluidwal werden meegenomen in het overleg met Rijkswaterstaat.Ook het agendapunt over de begrotingswijziging Stadsmuseum zal wat het CDA betreft een besluitstuk zijn. Het betreft een verbouwing van het gebouw Stadsmuseum en het uitvoeren van het voorstel zoals gepresenteerd in het bidboek ‘Pension Harderwijk’. Voor het eerste deel is nodig € 1,8 miljoen, de jaarlijkse lasten bedragen ruim €100.000 uit de stelpost van het MJOP. Het overige zal gefinancierd worden door een gift van de Bankgiro Loterij en de provincie.Onze zorg gaat met name uit naar het onderhoud van die elementen die straks in de openbare ruimte opgenomen zijn van in Pension Harderwijk. Wethouder De Jong deelde die zorg en zegde toe dat dit reguleer onderdeel zal worden bij ‘beheer openbare ruimte’.De vergadering is in zijn geheel terug te zien op de website van de gemeente Harderwijk.

Drukte in Smeepoortstraat

CDA CDA Harderwijk 04-04-2020 07:41

Afgelopen zomer werden wij uitgenodigd door een ondernemer in de Smeepoortstraat om een keer naar de verkeerssituatie in deze straat te kijken. In september ben ik daar gaan kijken. Het viel mij direct op dat het een enorm drukke straat is. Vrachtwagens rijden af en aan, fietsers en scooters rijden je links en rechts voorbij en er lopen mensen. Een straat waar veel verkeer is en waar ook winkelend publiek is. Aan de ene kant is het de kracht van deze straat, dat je met je auto of fiets dichtbij de winkels in deze straat kan komen. Aan de andere kant maakt dit het tot een drukke, verkeersonveilige straat. De afgelopen maanden hebben wij meermaals met ondernemers en bewoners van deze straat gesproken over hun ’kijk op de zaak’. Dat er iets moet veranderen is een feit. Wij gaan samen met de ondernemers en bewoners een plan maken om de situatie in deze straat te verbeteren. Ik leef in de overtuiging dat we vooral in de samenwerking met ondernemers en inwoners tot een gedragen voorstel kunnen komen. Hier gaan wij de komende maanden mee verder.De straat opnieuw inrichten is iets voor de lange termijn. Ook wilden we graag op de korte termijn iets voor deze straat doen. Al een aantal jaren staan er in deze straat plantenbakken die dienen als ‘snelheid remmende maatregel’. Deze plantenbakken staan sinds afgelopen zomer leeg en dat is een doorn in het oog van bewoners en ondernemers van deze straat. Wij hebben, samen met de gemeente, kunnen regelen dat deze bakken weer voorzien zijn van mooie planten. Samen nadenken over de toekomst en concreet handelen in het hier en nu. Het gaat hand in hand.Door: Andrea Oosting-Klock, Raadsvolger

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.