In september vroeg VVD-raadslid Bastiaan Zuyderduyn het college om de verkeersspiegel bij het onoverzichtelijke kruispunt van het bedrijventerrein Katwijkerbroek en de Valkenburgseweg terug te plaatsen. Deze is door een storm in het voorjaar vernield en niet teruggeplaatst.Vanuit ondernemers en omwonenden is diverse malen gevraagd om deze spiegel terug te plaatsen, maar zonder resultaat. Het college zag er de noodzaak niet van om de spiegel terug te plaatsen en was van mening dat dit voor schijnveiligheid zorgt. Desondanks heeft het college naar aanleiding van de vragen besloten om de spiegel toch terug te plaatsen. Een kleine, maar voor de mensen die er gebruik van maken fijne maatregel!
60 documenten
Voormalig raadslid Jaap van der Plas (80) overleden
De VVD Katwijk heeft het droevige bericht ontvangen dat Jaap van der Plas (80) na een lang ziekbed is overleden. Jaap zat van 1994 tot 2002 namens de VVD in de Katwijkse gemeenteraad. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 1998 zat onder meer Peter Lindeboom met Jaap in de fractie van de VVD. “Ik kwam destijds als onervaren, jong raadslid in de gemeenteraad”, zo memoreert Peter. “Met Jaap heb ik in de jaren erna goed samengewerkt, en hij heeft mij de kneepjes van het vak geleerd.”De afscheidsdienst van Jaap zal op zaterdag 19 september plaatsvinden in de Oude Kerk te Katwijk. Het bestuur van de VVD Katwijk wenst zijn vrouw Janny, kinderen, kleinkinderen en naasten veel sterkte bij dit grote verlies.Lennart van der PlasVoorzitter VVD Katwijk
Column: DSV en wat er daarna gebeurde...
VVD SGP D66 CDA Katwijk 20-07-2020 02:00
Amsterdamse parkeertarieven in Katwijk?
VVD CDA Katwijk 09-07-2020 07:00
Al vele jaren ervaren bewoners van vooral het centrum van Katwijk aan Zee overlast van geparkeerde auto’s op zondag. Dit komt doordat Katwijk jarenlang vasthield aan het beleid om betaald parkeren principieel niet in te voeren op zondag en op die dag ook geen boa’s in te zetten om dit te handhaven. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 bleek er, na de ommezwaai op dit punt van het CDA, eindelijk een meerderheid te zijn voor handhaving en betaald parkeren op zondag. Na een aantal keren vooruitschuiven werd onlangs het nieuwe parkeerbeleid door het college gepresenteerd.Naast betaald parkeren op zondag staan er nog een aantal goede zaken in, zoals het eerder door VVD-raadslid Bastiaan Zuyderduyn aangedragen idee om in de winterperiode de eerste twee uur gratis parkeren toe te staan in de parkeergarages en de parkeerplekken bij de noord- en zuidduinen. De vereenvoudiging van het huidige parkeerbeleid door onder andere het terugbrengen van het aantal parkeerzones krijgt ook steun van de Katwijkse VVD. Het verhogen van de tarieven voor straatparkeren naar 3 euro per uur en het verder uitbreiden van het betaald parkeren gebied is de VVD echter een doorn in het oog. Parkeren mag nooit een melkkoe worden voor de gemeente, maar moet wat ons betreft een middel blijven om de overlast van parkeren voor onze bewoners zoveel mogelijk te beperken. Ook moet er aandacht zijn voor parkeren voor werknemers in het centrum, door bijvoorbeeld parkeren bij Quick Boys (ten dele) gratis te houden. In plaats van het uitbreiden van het betaald parkeren, kan het college er daarnaast voor kiezen de tarieven naar de randen van het centrum af te bouwen, zodat de overlast buiten die ring zo klein mogelijk blijft. Wanneer het parkeerbeleid in de gemeenteraad wordt besproken, zal de VVD dan ook met een voorstel komen om dit aan te passen.
Geen eenrichtingsverkeer op de Binnensluis
Enige tijd geleden riep de VVD Katwijk samen met Durf op om opnieuw te kijken naar de omleidingsroutes voor de renovatie van de Koningin Julianabrug. Het college is namelijk voornemens van de Binnensluis en de Westerbaan tijdens deze renovatie een eenrichtingsweg te maken. Bovendien leidde de recente sluiting van de Zeeweg vanwege de aanleg van de fietstunnel tot chaotische taferelen bij het Bosplein, de tunnel bij de Nieuwe Duinweg en de Molentuinweg. Wethouder Rien Nagtegaal heeft naar aanleiding van deze twijfels vorige week een sessie georganiseerd om deze maatregelen te bespreken.Tijdens deze avond bleek dat verkeersdeskundigen de door VVD voorgestelde extra maatregelen op het Bosplein zoals verkeerslichten of aanpassen van de voorrangsregels aan het onderzoeken zijn. Tevens worden deze maatregelen meegenomen voor eventuele blijvende maatregelen om dit kruispunt te verbeteren. De tunnel op de Nieuwe Duinweg werd vorige week zelfs in zijn geheel afgesloten en dat zal later weer gebeuren tijdens de renovatie van de Julianabrug om sluipverkeer richting de Molentuinweg te voorkomen. De VVD stelde voor om de eerste twee weken van de sluiting van de Julianabrug geen extra maatregelen te treffen bij de Binnensluis en als dit niet werkt eventueel later de maatregelen aan te scherpen. Het college wil echter niet opschalen, maar juist met de maximale maatregelen starten om dan eventueel af te kunnen schalen. Een ander idee van de VVD is om de voorgestelde oprit naar de Zeeweg vanuit de N206 uitsluitend open te stellen voor lokaal verkeer middels veiligheidsbakens, zodat verkeer uit Katwijk-Noord niet vele kilometers hoeven om te rijden bij een sluiting van de Binnensluis richting het centrum. De verkeersdeskundigen vinden dit geen goed idee vanwege de toenemende drukte op de rotonde van de Zeeweg. De VVD is teleurgesteld dat het college en een meerderheid van de raad de tijdelijke maatregelen niet willen aanpassen en zal na sluiting van de brug de ontwikkelingen zeer goed in de gaten houden, zodat wellicht de maatregelen alsnog kunnen worden afgeschaald.
VVD wil niet nog meer belastingverhogingen
Door het uitbreken van de coronacrisis is het besef er nu ook bij het gemeentebestuur: het uitgavenpatroon van de gemeente Katwijk is niet langer houdbaar. De VVD Katwijk vindt het belangrijk om eerst kritisch naar de eigen uitgaven te kijken, voordat de lokale belastingen verder worden verhoogd en het tekort op onze huizenbezitters en ondernemers wordt afgeschoven.Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werden er gesprekken gevoerd voor een nieuw te vormen college. De VVD gaf toen onder meer aan dat het nieuwe college minder moet gaan uitgeven om de begroting op orde te krijgen en snel moet gaan bouwen op het voormalige Vliegkamp Valkenburg. Het nieuwe college was echter voornemens meer uit te geven, bijvoorbeeld aan een peperduur cultureel centrum in plaats van een veel goedkopere renovatie van de huidige bibliotheek. Daarnaast werd de belasting op huizen en bedrijven (de OZB) de afgelopen twee jaar met maar liefst 16,7% verhoogd.Vorig jaar bleek al dat het uitgavenpatroon van de gemeente te groot was in een economisch voorspoedige tijd en kwam er een opgave om zo’n vijf miljoen per jaar structureel te gaan bezuinigen. De VVD riep toen wederom op tot een takendiscussie, waarbij de bezuinigingen eerlijk over de begroting zouden worden verdeeld en de begroting in crisistijd houdbaar zou blijven, maar dit was volgens het college en een ruime meerderheid van de gemeenteraad niet nodig. Een tijd geleden was de ambitie om in 2020 als gemeente Katwijk 80.000 inwoners te hebben na bebouwing van het voormalig Vliegkamp Valkenburg. Onder meer het uitgavenpatroon van onze gemeente is hier op gebaseerd. Maar door het jarenlange getouwtrek is er nog altijd geen paal de grond in gegaan. Ook door uitstel van de invoering van de Omgevingswet zal de gemeente minstens een jaar lang meer kosten maken dan nodig en dure externe inhuur van personeel door de gemeente is de afgelopen jaren alleen maar verder toegenomen.Het college heeft aan de gemeenteraad nu diverse scenario’s voorgelegd, waaronder een verdere verhoging van de lokale belastingen. Amendementen van de VVD om dit niet verder te onderzoeken en de bezuinigingen eerlijk te verdelen haalden vorige week geen meerderheid, maar de VVD zal zich blijven inzetten voor het niet verder verhogen van de lokale belastingen en het verminderen van het uitgavenpatroon van onze gemeente.
Verkeerssituatie Bosplein en Nieuwe Duinweg onhoudbaar
Sinds de afsluiting van de Zeeweg-Oost vanwege de aanleg van de fietstunnel bij het Waterloopje is de verkeerssituatie op het Bosplein en de Nieuwe Duinweg onhoudbaar geworden. Omwonenden geven aan veel last van deze drukte te hebben en op het Bosplein leidde het regelmatig tot chaotische taferelen.
Om die reden heeft raadslid Bastiaan Zuyderduyn namens VVD Katwijk vragen gesteld aan het college hoe zij denkt de situatie hier te verbeteren, ook met het oog op de afsluiting van de Koningin Julianabrug later dit jaar.
Een voorgestelde maatregel in de brief is een tijdelijke verkeersregelinstallatie op het Bosplein. Deze zou dan als een pilot kunnen dienen voor de verbetering van de verkeerssituatie van het Bosplein. Ook wil de VVD dat er eindelijk een oplossing komt voor de problemen met het tunneltje op de Nieuwe Duinweg. Binnenkort wordt er in de gemeenteraad gesproken over de tijdelijke verkeersmaatregelen voor de sluiting van de Julianabrug en daar worden deze vragen bij betrokken.
Hoe de Intratuin niet naar Valkenburg kwam
“Dat Katwijkse tuincentra er geen concurrent bij willen hebben, is te begrijpen. Dat Oegstgeest (hele grote nieuwe “Bosrand”) en Wassenaar (ook “Bosrand”) dat niet willen ook. Dat de gemeente Katwijk zich voor hun karretje laat spannen, is echter niet best. Concurrentie is gezond, vindt de VVD, en daar hebben wij als consumenten baat bij. De ondernemer achter Intratuin, dhr. Griffioen, nam natuurlijk een risico toen hij twaalf jaar geleden zijn grond verkocht, maar dacht waarschijnlijk niet dat hij in twaalf jaar geen nieuw terrein zou kunnen vinden. Alleen in Katwijk bleek plek. Samen met de gemeente werden vier locaties bekeken en het Valkenburgse glastuinbouwgebied De Woerd bood de beste uitgangspunten. En toen begon het springen door het ene na andere hoepeltje dat de gemeente voorhield: archeologie, verkeersplan (met hulp van een ambtenaar, tot twee keer toe), stikstof, allerlei commissies, etc. Maar uiteindelijk werden de zestig (!) nieuwe banen die het tuincentrum onze gemeente zou bieden opgeofferd aan een nieuwe grandioze visie van wethouder Mostert, die aan het einde van dit jaar moet verschijnen, om op dat plekje hoogwaardige, kennisintensieve werkgelegenheid te creëren. En dat is de tweede keer, want eerder sneuvelde een plan van ondernemer Jongeneel om dezelfde redenen. Nu staat er op het gemeentehuis een hele kast vol met mooie visies en u heeft daar nooit zo veel last van, want meestal komt er niets van. Maar het is bijzonder zuur dat al die mooie bedrijven en banen daaraan opgeofferd worden.”Toon StegmannFractievoorzitter VVD Katwijk
Verbinding met Katwijk-Noord onder druk door renovatie Julianabrug
© Gemeente Katwijk
Vorige week is in de gemeenteraad de renovatie van de Koningin Julianabrug besproken. Een vernieuwing van deze belangrijke schakel in het Katwijkse wegennet is hard nodig. Mede door inzet van de VVD en een meerderheid in de gemeenteraad zal er uiteindelijk aan beide zijden een doorlopend voetpad komen. Wel heeft VVD-raadslid Bastiaan Zuyderduyn tijdens de bespreking nog een tweetal zaken ingebracht.Allereerst de groenstrook, waarover we eerder berichtten. De VVD vindt 350.000 euro een hoge prijs voor een smal strookje groen, waarvan de ecologische verbindingswaarde niet eens bewezen is. Daarbij ontbreekt op de Zeeweg een belangrijke schakel, want de kans dat dieren deze drukke weg oversteken richting het noorden is klein. Ten tweede heeft de VVD moeite met de omleidingsroutes gedurende de renovatie. Hiervoor zijn een aantal scenario’s voorgesteld en het college heeft gekozen voor variant IV, waarbij de Westerbaan en de Binnensluis tijdelijk eenrichtingswegen worden. Hier is echter weinig draagvlak voor bij de inwoners, vooral omdat hierdoor in Katwijk-Noord flink moet worden omgereden om in het centrum te komen. De verbinding tussen noord en zuid, die al onder druk staat door de tijdelijke sluiting van de Koningin Julianabrug, wordt hiermee nog ingewikkelder. Daarom is op initiatief van de VVD samen met Durf een motie ingediend voor variant III, een variant waarbij de omleidingsroute tweerichtingsverkeer toestaat. De wethouder heeft naar aanleiding van de motie beloofd binnenkort het gesprek aan te gaan met de gemeenteraad over de tijdelijke verkeersmaatregelen. Wordt dus vervolgd!De illustratie is van de Gemeente Katwijk.
Wethouder laat Valkenburgers in de steek
VVD CDA Katwijk 30-04-2020 08:00
Vorig jaar werden door aannemer Boskalis de plannen gepresenteerd voor de aanleg van de vernieuwde N206. Omdat Boskalis een verdiepte aanleg in een bijzondere constructie voorzien had, moest voor een periode van anderhalf jaar de N206 tijdelijk verlegd worden. Bij andere constructies zou dit gefaseerd plaatsvinden en zou de overlast per gebied beperkt blijven tot maximaal enkele maanden. Tot groot ongenoegen van de omwonenden en de lokale politiek was besloten om de tijdelijke weg aan de noordzijde aan te leggen: dicht langs de huizen en ten koste van het veelgebruikte fietspad met volgroeide bomen aan de noordzijde. Op sommige plekken liggen de huizen straks slechts op 19 meter van de weg. Daarnaast neemt de druk op de Hoofdstraat enorm toe door het schrappen van het fietspad voor de periode van anderhalf jaar. De wens van de raad was daarom om de tijdelijke weg aan de zuidkant te plaatsen. Hier is vervolgens onderzoek naar gedaan, waaruit bleek dat de zuidelijke variant mede door de vertraging die het oplevert tussen de 11 en 17 miljoen euro meer zou kosten. Het college van B&W gaf echter aan dat de Gemeente Katwijk hier niets aan wilde bijdragen. De Provinciale Staten kozen vanwege de meerkosten en de starre houding van het college van Katwijk voor de goedkopere noordzijde, maar om omwonenden tegemoet te komen zijn zij wel bereid om extra maatregelen te nemen om de overlast te beperken.“De wethouder huilt krokodillentranen. Hij had veel eerder moeten proberen de weg aan de zuidkant te krijgen en alles op alles moeten zetten dit voor elkaar te krijgen. Zo had hij in de onderhandelingen een klein deel van de NUON-gelden kunnen inzetten om de provincie de goede kant op te bewegen,” aldus VVD-raadslid Bastiaan Zuyderduyn. In een ultieme poging om de provincie tegemoet te komen vroeg Zuyderduyn de wethouder om zo spoedig mogelijk met de provincie in overleg te gaan en vanuit Katwijk een bijdrage te leveren. Hiervoor kwam echter geen steun van de wethouder en de andere raadsfracties. De schuld werd in een aangenomen motie van onder meer het CDA en GemeenteBelangen zelfs volledig bij de provincie en Boskalis gelegd, zonder daarin de fouten van het eigen college te benoemen.De VVD Katwijk is teleurgesteld dat het college niet meer haar best heeft gedaan voor Valkenburg. Deze gang van zaken schaadt bovendien het vertrouwen in de lokale politiek.