Nieuws van politieke partijen in Tiel over CDA inzichtelijk

8 documenten

Passewaaij wijk 9, 10 en 11; Artikel 41 vragen over informatievoorziening College

CDA CDA Tiel 03-05-2021 08:54

Vorige week ontvingen wij van inwoners van de wijk Passewaaij een nieuwsbrief van Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond. In deze nieuwsbrief staat dat er eind maart 2021 overleg is geweest tussen de gemeente Tiel en het actiecomité, dat er, als het lukt om de grondeigenaren op één lijn te krijgen, in juli 2021 een informatieve presentatie zal worden gegeven aan commissie Ruimte en dat wethouder Groen er naar streeft dat in buurt 9, 10 en 11 in 2024 de eerste huizen zullen worden opgeleverd. Bij de nieuwsbrief is tevens het Inspiratiedocument 2.0 (versiedatum 15 december 2020) en een chronologisch relaas van activiteiten van het actiecomité bijgevoegd. In het laatstgenoemde document staat dat in de periode januari t/m maart 2021 er op verschillende momenten contact is geweest met de gemeente Tiel en er informatie is uitgewisseld waaronder het Inspiratiedocument 2.0 dat in februari 2021 aan het actiecomité is verstrekt. Wij willen het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van de ontvangen nieuwsbrief en bijgaande documenten de volgende vragen stellen: 1. Waarom heeft het college in het kader van de actieve informatieplicht de Raad en de commissie Ruimte niet geïnformeerd over het Inspiratiedocument 2.0 en de gesprekken die hebben plaatsgevonden met Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond? 2. Waarom heeft het college de Raad en de commissie Ruimte niet actiever betrokken bij het proces rondom de ontwikkeling van Passewaaij 9, 10 en 11? 3. Kan het college toelichten wat wel en niet is gedaan met de vragen en opmerkingen die door diverse fracties zijn gesteld/ gemaakt tijdens de presentatie van het concept Inspiratiedocument in de commissie Ruimte op 30 juni 2020? 4. Hoe gaat het college de Raad en de commissie Ruimte in de toekomst tijdig en compleet op de hoogte houden van de ontwikkelingen in en rond Passewaaij, dus inclusief de uitkomst van lopende onderzoeken naar onder andere de haalbaarheidsstudie westelijke uitvalsweg?

Illegale cannabis? Reguleren is de oplossing niet.

CDA CDA Tiel 31-08-2019 07:12

Tiel heeft in verhouding veel cannabis verkopende coffeeshops. De verkoop wordt in stand gehouden door het gedoogbeleid. In onze gemeente is regelmatig sprake van overlast van de bezoekers rondom de coffeeshops. In Tiel was een meerderheid van de gemeenteraad er voorstander van om Tiel aan te melden als stad die zou kunnen deelnemen aan de landelijke proef om coffeeshops legaal te voorzien van gecontroleerde cannabis. Wij waren hier tegen. ‘We hebben zicht op de nadelige effecten van cannabis. Vanuit mijn werk weet ik dat het belangrijk is om gebruik van cannabis te ontmoedigen. Hulp bieden bij verslaving en vooral inzetten om verslaving te voorkomen is daarbij belangrijk. Door mee te werken aan de landelijk proef, lijkt het alsof het ‘normaal’ is om cannabis te gebruiken. Uit ervaring weet ik dat je dit signaal niet moet afgeven. En dan heb ik het nog niet over de toename van overlast die het legaliseren van cannabis met zich mee dreigt te brengen’, zegt Bart van Berg- van der Stam, verpleegkundige en sociotherapeut in de verslavingszorg en fractielid CDA-Tiel. Als fractie vinden wij dat gekozen moet worden voor een ontmoedigingsbeleid, vergelijkbaar met de lobby tegen roken en handhaving op overlast. Dit kan door voorlichting te geven over de gevaren van verslaving aan alcohol en/of drugs aan ouders en hun kinderen. Onze inzet is het aantal coffeeshops waar mogelijk steeds verder terug te dringen. Naar nul verkooppunten als het even kan. Hierin past het verder legaliseren van drugsgebruik niet. Als enige uitzondering zien wij regulering voor medicinaal thuisgebruik. Hierin kan worden voorzien door apothekerscannabis (Medicannabis) of het zelf kweken binnen het gedoogbeleid (met een doktersverklaring). Recent is duidelijk geworden dat Tiel niet als proefgemeente is uitgekozen. Daar zijn wij blij mee. Maar voor nu is er nog veel werk te verzetten. Het oplossen van de problemen rondom coffeeshops en het zo veel mogelijk voorkomen dat mensen verslaafd raken. Dáár moet de gemeente op inzetten, en niet op het legaliseren van verslavende middelen.

Mantelzorg is geen keuze.

CDA CDA Tiel 27-11-2018 08:42

Mantelzorg is geen keuze. Het overkomt je.Iemand van wie je houdt wordt ziek en daar zorg je voor. Of zorgen voor een naaste die langdurig ziek is of een beperking heeft. Mogelijk maken dat een vriend, familielid of goede kennis zo lang mogelijk in het eigen huis kan blijven wonen, dat verdient respect. Het CDA-Tiel vindt dat alle zorg van mantelzorgers van onschatbare waarde is. We zijn dan ook blij dat de wethouder de wens van onze fractie zo snel mogelijk stappen te ondernemen om ook dit jaar het mantelzorgcompliment mogelijk te maken heeft opgepakt! Symbolisch Een van de manieren waarop de gemeente Tiel die waardering wil tonen, is door het aanbieden van een mantelzorgcompliment. Dit compliment is een symbolisch geldbedrag dat de gemeente beschikbaar stelt, voor mensen die binnen de gemeente Tiel mantelzorg verlenen. Hoe vraag ik het aan?Het mantelzorgcompliment kan nog t/m 31 december 2018 aangevraagd worden. Het aanvraagformulier is te vinden op meerdere plekken in de gemeente, onder andere het stadhuis (Achterweg 2, Tiel) en Mozaïek (Hertog Karellaan 140, Tiel). U kunt het aanvraagformulier opvragen bij Mozaïek via (0344) 611 566 of downloaden via https://www.tiel.nl/inwoners/nieuws_3610/item/mantelzorgcompliment-2018-aanvragen-tm-31-december_15412.html

Mantelzorg is geen keuze.

CDA CDA Tiel 27-11-2018 08:42

Mantelzorg is geen keuze. Het overkomt je.Iemand van wie je houdt wordt ziek en daar zorg je voor. Of zorgen voor een naaste die langdurig ziek is of een beperking heeft. Mogelijk maken dat een vriend, familielid of goede kennis zo lang mogelijk in het eigen huis kan blijven wonen, dat verdient respect. Het CDA-Tiel vindt dat alle zorg van mantelzorgers van onschatbare waarde is. We zijn dan ook blij dat de wethouder de wens van onze fractie zo snel mogelijk stappen te ondernemen om ook dit jaar het mantelzorgcompliment mogelijk te maken heeft opgepakt! Symbolisch Een van de manieren waarop de gemeente Tiel die waardering wil tonen, is door het aanbieden van een mantelzorgcompliment. Dit compliment is een symbolisch geldbedrag dat de gemeente beschikbaar stelt, voor mensen die binnen de gemeente Tiel mantelzorg verlenen. Hoe vraag ik het aan?Het mantelzorgcompliment kan nog t/m 31 december 2018 aangevraagd worden. Het aanvraagformulier is te vinden op meerdere plekken in de gemeente, onder andere het stadhuis (Achterweg 2, Tiel) en Mozaïek (Hertog Karellaan 140, Tiel). U kunt het aanvraagformulier opvragen bij Mozaïek via (0344) 611 566 of downloaden via https://www.tiel.nl/inwoners/nieuws_3610/item/mantelzorgcompliment-2018-aanvragen-tm-31-december_15412.html

Oppositie keert de mammoettanker van ...

D66 D66 CDA Tiel 16-11-2018 12:37

Oppositie keert de mammoettanker van de coalitie Bij de begrotingsbehandeling heeft D66 de coalitie vergeleken met een op drift geraakte mammoettanker. Alleen de vuurtoren (lees: de oppositie) kan het schip nog keren. De coalitie moet werk maken van de bezuinigingsopdracht door met de gehele raad in de raadswerkgroep ‘Bezuinigingen’ van het college in gesprek te gaan. Met name D66 was zeer kritisch naar de wethouder financiën die de raad onvoldoende heeft betrokken bij de aanbestedingsruimte van RSG Lingecollege. Ook het schenden van de belofte van het college (om bij de Perspectievennota extra uitgaven door te schuiven naar 2019) oogstte veel kritiek. Het amendement om de extra uitgaven uit de begroting te halen werd door de coalitiepartijen verworpen. Opvallend was dat de oppositie het debat domineerde en een groot aantal moties binnenhaalde. Het grootste winstpunt zit in de motie ‘gasloos verbouwen van RSG Lingecollege’. Na de verbouwing is de school niet langer van gas afhankelijk. Dit zal een forse daling van de exploitatiekosten betekenen. Ook moet het college de raad regelmatig bijpraten over de vorderingen rond het armoedebeleid. Bovendien is de motie ‘Prikkelarme kermis’ aangenomen. Dat betekent dat het college in gesprek gaat met de kermisexploitanten. De kermis wordt gevraagd een dagdeel prikkelarm te draaien, zodat ook mensen die overgevoelig zijn voor lichtflitsen en harde geluiden van de kermis kunnen genieten. In andere gemeenten was dit al een groot succes. De volledige Algemene Beschouwingen van D66 Tiel leest u hieronder: Algemene beschouwingen D66 14 november 2018 bij de 2e Voortgangsrapportage 2018 en de Programmabegroting 2019-2022 Het roer uit handen of: Hoe een mammoettanker bij te sturen? Dia 1 Ik neem u mee aan boord van een schip. Een groot schip. Ik neem u mee aan boord van een mammoettanker. U mag meekijken met de stuurman, op de brug, zo heet het huisje waarin de stuurman en de kapitein hun werk doen. Zij doen dit nog niet zo lang… De bemanning is net aangemonsterd. Het is zwaar weer. Het spat en schuimt en schommelt. De storm raast en giert en zwiept de golven metershoog op. Het zicht is zeer beperkt. Ik schat zo’n 10% van wat er bij normaal weer te zien zou zijn… Dan opeens ziet de 1e stuurman een lichtje, recht vooruit. Hij grijpt zijn marifoon (dat is een soort zee-mobieltje) en hij roept boven de storm uit: 1e stuurman: Attentie, mayday, mayday. Wij zijn een mammoettanker, wij kunnen niet manoeuvreren! U moet uitwijken. Even is het stil. Dan klinkt tussen wat piepjes en kraakjes door: - Wij kunnen niet uitwijken… 1e stuurman: Luister wij willen best samenwerken, we zijn de boel op orde aan het brengen, maar het schommelt zo, we zien bijna niets en u doet niet wat wij willen! Buig af! Wijk uit! - Het spijt ons, wij willen u graag helpen, alle kennis en ervaring is aanwezig, maar wij wijken niet uit. 1e stuurman: Wij liggen op ramkoers, begrijp dat dan! We zijn een mammoettanker! - Uw ramkoers is voor ons helder, maar u focust niet. U heeft de boel niet op orde….Wij zijn de vuurtoren…..! En het was nog lang onrustig op zee… D66 heeft, samen met de gehele raad, de taak ervoor te zorgen dat we niet op de rotsen lopen. De nieuwe coalitie vaart een andere koers dan we gewend zijn de afgelopen raadsperioden. Met de Programmabegroting en de 2e Voortgangs-rapportage als uitgangspunt zet D66 daar kanttekeningen bij. Voor ik verder op de inhoud in ga, past hier wel eerst een compliment aan het college. Het is in lange tijd niet zó lastig geweest, na jaren van bezuinigingen, een sluitende begroting voor 2019 te presenteren. Dat is u gelukt, mijn complimenten daarvoor, maar ik ga er, zoals gezegd, wel een paar stevige kanttekeningen bij plaatsen, want het meerjarenperspectief ziet er niet goed uit. In een gemeente als Tiel, met ruim 40.000 inwoners en een begroting van rond de 130 miljoen euro per jaar, een gemeente met veel rust en ruimte en een veelheid aan regionale functies, een gemeente ook met grootstedelijke problematiek en diverse belangen, daar is een zorgvuldige communicatie van gemeentebestuur met haar inwoners van groot belang. Als politicus heb je een voorbeeldfunctie én een grote verantwoordelijkheid. De gemeenteraad komt op voor álle inwoners en werkt voor de gehele gemeente. Samenwerking en transparantie zijn onmisbare voorwaarden. Als het gaat om deze twee uitgangspunten: transparantie, iedereen mag en kan weten wat de politiek van plan is en samenwerking: iedereen krijgt de gelegenheid mee te denken of mee te doen, dan valt het D66 op dat het college nauwelijks zichtbaar is geweest de afgelopen maanden. Dia 2 Samen voor álle inwoners, respectvol politiek bedrijven, open staan voor ideeën…D66 heeft met plaatsvervangende schaamte gezien hoe in stelselmatig negatieve bewoordingen de Avri en haar medewerkers zijn zwart gemaakt en weggezet als misdadige organisatie. De vicefractievoorzitter en de verantwoordelijk wethouder (en bestuurslid van de Avri) hebben niet gemeend daar afstand van te nemen… Ook in de media is dit een eigen leven gaan leiden. Avri-medewerkers hebben nog dagelijks last de wijze waarop zij in het nieuws zijn gebracht. Gelukkig zijn we nog in gesprek met de Avri en doet het college er alles om de nieuwe wijze van afvalstoffeninzameling tot een goed resultaat te brengen. Maar in regioverband zijn we als Tiel wel beschadigd geraakt. D66 betreurt dat. Een volgend, voor D66 onbegrijpelijk fenomeen, is de veegwagen. Dat we veel last hebben van zwerfvuil, begrijpen we, dat met name de binnenstad schoner kan, dat zien we ook. Maar met een veegwagen beloont u volgens mij de smeerpijpen die er een bende van maken in de stad. U trekt daar maar liefst structureel (dus jaarlijks!) 55.000 euro voor uit. Dan wilt u graag een stadsmakelaar, voor 70.000 euro. In tijden van grote financiële tekorten ga je toch geen geld uitgeven aan dit soort dingen? We hebben toch al een stadsmanager en Hart van Tiel, waar hard gewerkt wordt aan een mooiere binnenstad. U laat nu alle Tielse inwoners opdraaien voor problemen die door een kleine groep en met name in de binnenstad, wordt veroorzaakt… Een treurige ontwikkeling. Door even te wachten met deze uitgaven en met de door u zelf voorgestelde werkgroep op zoek te gaan naar bezuinigingsmogelijkheden, heeft u én een sluitende meerjarenbegroting én u kunt toch uw coalitiekeuzes maken… Dia 3 Vraag: • Kunt u ons nog eens uitleggen wat zo’n veegwagen nu écht oplost, wat bijvoorbeeld onze eigen inwoners niet kunnen? Heeft u bijvoorbeeld Werkzaak gevraagd of zij mogelijkheden zien? • Kunt u ons uitleggen wat de stadmakelaar gaat doen, wat onze eigen stadsmanager en Hart van Tiel niet kunnen? • Gaat u deze raad en dan bedoel ik de gehele raad, nog serieus nemen door de werkgroep die u zelf wilde bezuinigingsmogelijkheden te laten bedenken? Of mag die werkgroep alleen achteraf meedenken over hoe snel u begrotingsgaten wilt stoppen? Vraag: • Welk scenario van tariefstelling heeft de wethouder in het AB van de Avri ingebracht? D66 vindt het vreemd dat uit het vergaderverslag blijkt dat Tiel als enige gemeente voor optie 1 opteerde, terwijl wij de wethouder toch met de opdracht om te gaan onderhandelen op pad hebben gestuurd. • Wat is uw afweging geweest om de raad, zoals u zelf stellig beloofde, de notitie te onthouden waarmee we mee konden denken over de tariefstelling van de afvalstoffenheffing? • Bent u nog steeds voornemens het dossier afvalstoffeninzameling aan de provincie voor te leggen? En zo ja, wat verwacht u daarvan? Dia 4 Een paar opmerkingen over de onderwijshuisvesting. We zien met de dag het nieuwe gebouw voor de mavo gestalte krijgen. Een goed ingericht gebouw zal straks extra mogelijkheden bieden voor de leerlingen die zich hiermee kunnen ontwikkelen in een eigentijdse leeromgeving. Bovendien versterkt een eigentijds gebouw de concurrentiepositie van de school en kunnen we voldoen aan de nieuwste duurzaamheidseisen. Dia 5 Het bevreemdt D66 ten zeerste dat het college niet heeft ingezet op een gasloos schoolgebouw van RSG Lingecollege aan de Heiligestraat. Gasloos bouwen staat landelijk hoog op de agenda en juist op lokaal niveau is het steeds meer gemeengoed. Tiel kan koploper zijn in duurzame innovatie. Een gasloos schoolgebouw vraagt een relatief kleine investering die zich in korte tijd terug verdient. Mijn collega’s van het CDA en ProTiel zullen hier inhoudelijk nader op ingaan. D66 heeft hier een procedurele kanttekening. In de raadsvergadering van 26 september verdedigt de wethouder dat er beslist geen ruimte zit in de aanbesteding van RSG Lingecollege om het gebouw aan de Heiligestraat gasloos te bouwen. De wethouder houdt vast aan een veilige marge van 700.000 euro voor eventuele tegenvallers. Een motie over dit onderwerp haalt het niet. Nog geen drie weken later, op 19 oktober, lezen wij in de Programmabegroting dat er onder meer ruim zes ton aan bezuiniging is gevonden in de aanbesteding van het RSG Lingecollege én dat de rekenrente is verlaagd van 1,5 naar 1 %. Er was dus wel degelijk meer investerings-ruimte. Ik heb de wethouder daar niet over gehoord. Geen mededeling in de commissie, niet in de raad, geen memo: een en al stilzwijgen…. Daarbij komt de verbouwing later gereed dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Dat zogenaamde voordeel verdampt, omdat het er aan het eind gewoon weer bijkomt. (De tijd dat de school van noodhuisvesting gebruik moet maken verandert niet…). Hoe dan ook: er zat wel degelijk ruimte voor een gasloos schoolgebouw (duurzaam, toekomstbestendig en met een forse lagere exploitatielast). U heeft dus eigenlijk de raad de mogelijkheid ontnomen om hier keuzes in te maken. Dat is niet alleen een doodzonde…het is ook nog eens dood zonde! Even naar een geheel ander onderwerp. Wat vrolijker. Ik heb nog een korte anekdote… Dia 6 Vorige week lunchte ik bij een knusse gezellige horecagelegenheid in de Weerstraat. Zaterdagmiddag, mooi weer, gezellig druk. Naast mij zat een jong gezin en achter mij had een stel, rond de 25 jaar, zojuist afgerekend, maar het draalde nog wat om weg te gaan. De man van het stel liep naar het jonge gezin, vertelde dat hij uit Arnhem kwam en in Tiel wilde gaan wonen. Hij vroeg waar Zinder was en of Tiel een beetje ‘te doen’ is… De man en vrouw van het gezin schetsten in nog geen dertig seconden de kern van onze gemeente: “We hebben hier alle vormen van onderwijs, een goed ziekenhuis, heel veel cultuur en een groot horeca-aanbod. Zelfs een wielerbaan en binnenkort een nieuw zwembad! Mensen komen van ver om hier uit te gaan of te eten. En, oh ja, het is hier misschien geen Brabant, maar het is hier wel rustig en gezellig en als je de Tielenaren een beetje hebt leren kennen, is het hier ideaal wonen en werken”, aldus de man van het gezin. Kijk, daar word ik nu blij van! Dia 7 En wat verbindt de Tielse inwoners met de buitenwereld en met elkaar?: cultuur, één van de onderscheidende kwaliteiten, waarmee Tiel echt het verschil maakt tot ver buiten de regio. Maar houden we dat vol? Om uw begroting sluitend te krijgen roomt u de reserve vervangingsinvestering van de Agnietenhof af. Op korte termijn kan dat wellicht geen kwaad. U schendt daarmee echter wel opnieuw het convenant. Eerst door de noodzakelijke aanpassing van de trekkenwand ten laste van de Agnietenhof te brengen, nu met een greep uit de reserves. U verschuift hiermee een probleem naar de toekomst en laat de directeur van het cultuurbedrijf in opperste verwarring achter. “Wat voor een wethouder heb ik nu aan mijn fiets hangen?”, zal hij zich inmiddels meermalen hebben afgevraagd. Dan is er nog de accountant. Die is er nogal kien op dat reserves een goede onderbouwing hebben… Het komt bij ons zo over alsof u uit de losse pols wat geld uit reserves haalt, meer vanuit een persoonlijke voorkeur gedacht…, want een heldere argumentatie heb ik niet kunnen vinden… Wilt u echt dat ons gouden kroonjuweel bij elk wissewasje naar de gemeente moet om de hand op te houden? Vraag: • Er ligt een recent onderhouds- en vervangingsplan voor zowel Zinder als de Agnietenhof. Gaat dat nu de prullenbak in? • Kunt u ons uitleggen wat er nu precies wordt uitgesteld? • Wat moet het cultuurbedrijf als het dak gaat lekken? Wat moet de directeur als de veiligheidseisen worden aangescherpt. Waar haalt Zinder of de Agnietenhof geld vandaan als de ARBO-wetgeving met striktere eisen komt? • Kunt u mij uitleggen in hoeverre het afromen van de reserves verantwoord is? Vervolgens heeft D66 vragen over de productontwikkeling van Zinder. Terwijl u bezuinigt op strategische reserves, is Zinder aan de slag met zijn verdienmodel. Er dient geïnvesteerd in de PR, er moet fors ingezet op het aantrekken van cursisten van buiten de gemeente, het doelgroepenbeleid vergt doorlopend aandacht en er is behoefte aan inhoudelijke verdieping van het cursus- en activiteitenaanbod. Wil Zinder een succes blijven, haar activiteiten uitbreiden en voor meer mensen aantrekkelijk worden, dan kán daar toch niet geknepen worden? Juist nu is cultuur, meer dan ooit, hét smeermiddel, de verbindende kracht in onze samenleving. Zinder is als een kind dat staat te trappelen om zich te gaan ontwikkelen en u haalt het van school. U heeft goud in handen met de Agnietenhof en Zinder, zelfs met het gebied eromheen! En u lijkt nu de aftakeling al in te zetten. Vraag: • Hoe ziet het college de toekomst van het cultuurbedrijf voor zich? • Kunt u mij het ambitieniveau van dit college uitleggen als het gaat om cultuur in Tiel? • Heeft het college ideeën voor een toekomstgericht verdienmodel bij zowel Zinder-educatie, als ook de bibliotheek? • En moeten wij ons ook zorgen maken over ons erfgoed: Ter Navolging, de Joodse begraafplaats, de historische begraafplaatsen in Zennewijnen en Kapel-Avezaath, het onderhoud van historische plaatsen en gebouwen, de collectie bodemvondsten van vele duizenden jaren oud? Dia 8 Het lijkt erop dat de kaalslag en verarming van Tiel is ingezet. Terwijl de tekorten in de jeugdzorgzorg de pan uitreizen, is er nog steeds geen armoedepact, maar wel nog steeds een kleding- en voedselbank…. We hebben onze mond vol over inwonerbetrokkenheid, maar de mantelzorgers, die inmiddels een onmisbare schakel zijn in onze gemeente, in élke samenleving, worden bijna overgeslagen. In de commissie probeerde de wethouder nog een uitvoeringsplan Schuldhulpverlening van de commissie te krijgen, terwijl dat toch echt een collegeopdracht is van de raad. Bovendien laat het rekenkameronderzoek al een klip en klare opdracht zien….Nu is het Sociaal Domein best veelomvattend en complex en ik begrijp dat u het soms ook niet begrijpt, maar we moeten er wel mee aan de slag. Vooral inzetten op preventie, want vooral dáár is winst te behalen voor onze inwoners. Daarom onze vraag: Vraag: • Waar blijft het uitvoeringsplan voor het armoedepact? U meet en weet inmiddels wel heel veel, maar wat doet u nu eigenlijk? D66 zal hier overigens ook een motie voor indienen. • Is de voedselbank al opgenomen in het armoedebeleid, zoals door deze instelling is benadrukt? • Op welke wijze is de aandacht voor mantelzorgers, bijvoorbeeld het mantelzorgcompliment, verankerd in uw beleid? Tot slot heb ik nog een paar technische vragen. Vraag: • Door keuzes die u maakt in de begroting, daalt het weerstandsvermogen fors. Hoe zorgelijk is dat? • Wanneer en waarmee denkt u het weerstandsvermogen weer op peil te brengen? • Dan heeft D66 begrepen dat de parkeerinkomsten zijn gedaald. Boze tongen (parkeerextremisten…) beweren dat de parkeergarage niet rendabel is. Bijna 400.000 euro minder inkomsten. Klopt het dat de daling van inkomsten niet alleen aan de parkeergarage is toe te schrijven, maar dat dit een gevolg is van het beleid rond de totale parkeeropgave? Heeft u al doorgerekend hoeveel geld Tiel misloopt aan parkeeropbrengsten door de vele gratis ‘parkeerweekenden’ ? • Waarom kiest u er niet voor de rondweg Passewaaij uit de exploitatie van buurt 9, 10 en 11 te financieren? U financiert de rondweg nu uit de algemene middelen, dat heeft een negatief effect op de weerstandsreserve en die is al matig… Hoe gaat u dit oplossen? • Veel inwoners maken zich zorgen om de ontsluiting van Passewaaij. Kent u de norm voor het aantal inwoners t.o.v. het aantal ontsluitingsmogelijkheden voor een woonwijk? Dit i.v.m. de voorgenomen bouw van buurt 9, 10 en 11 en de mogelijke eis voor de aanleg van een derde ontsluitingsweg. Dia 9 Voorzitter ik rond af, nog drie zinnen: Voor D66 is de te varen koers helder en D66 wil best het dek schrobben en de zeilen hijsen, maar een groot schip raakt gemakkelijk op drift. Om dat te voorkomen vaar je het samen. D66 helpt graag de mammoettanker bij te sturen. Ton Zuidema Fractievoorzitter

Genoeg is genoeg. In de gemeenteraad ...

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Tiel 24-05-2018 11:50

Genoeg is genoeg. In de gemeenteraad van gisteravond heeft de PvdA samen met o.a. de VVD, PvdB, CDA en ChristenUnie aangegeven dat het geld wat de AVRI in 2017 heeft overgehouden, moet worden ingezet om de (belachelijke) tariefsverhoging van volgend jaar te verzachten. Daarnaast heeft de AVRI in haar begroting onvoldoende laten zien wat de gevolgen zijn voor het door haar gekozen nieuwe ophaalsysteem.

Opnieuw onverwachte uitgaven in het sociale domein

CDA CDA Tiel 03-05-2018 09:41

Een alarmerend bericht in de krant gaf ons aanleiding om vragen aan het college van burgemeester en wethouders te stellen. Halverwege 2017 heeft het college een winstwaarschuwing afgegeven over de te verwachten tekorten. Ook begin dit jaar heeft het college in een duidelijke rapportage de gemeenteraad geïnformeerd. De financiële stand van zaken zoals deze nu geschetst wordt in de media (een tekort van minimaal 2,2 miljoen euro) heeft voor de nodige onrust gezorgd binnen onze fractie. Het tekort laat ondanks alle extra maatregelen, die er de afgelopen jaren rondom het sociaal domein zijn genomen, helaas opnieuw een forse stijging zien. Daarbij is ook nog rekening te houden met het feit dat sommige kosten nog niet mee zijn genomen in de recente berekeningen. Zo zijn er ook nog grote financiële vraagtekens bij onder andere de vermeende fraudezaak bij Job Lanceer en de effecten van gerechtelijke uitspraken inzake de huishoudelijke hulp die volgens de rechter ruimhartiger zou moeten zijn. Het CDA weet dat de bevolkingsopbouw in Tiel dusdanig is dat er een groot aantal kinderen en jongeren een beroep doet op de jeugdhulp waardoor de kosten in 2016 en 2017 alleen maar zijn toegenomen. Om dit te ondervangen is een aanpassing van het verdeelmodel dringend noodzakelijk. In juni 2017 heeft de gemeenteraad een brandbrief opgesteld en verzonden naar de toenmalige (demissionaire) minister om aandacht te vragen voor de financiële tekorten. De raad drong aan op extra regelgeving die naar onze mening ook noodzakelijk is om de extra taken die de gemeente heeft “gekregen” goed en zorgvuldig uit te kunnen voeren. Er is meer tijd gevraagd om de zorg voor iedereen goed te organiseren. Het dringende advies was om de bezuinigingsmaatregelen niet te snel door te voeren! Op de agenda van de commissie samenleving van woensdag 9 mei a.s. staat de informatienota sociaal domein 4e kwartaal (2017). Wij hebben gevraagd om onze eigen brief met vragen en de beantwoording te betrekken bij de bespreking van dit agendapunt. De nu gestelde vragen luiden als volgt: Wat is de status van de brandbrief die de gemeenteraad in juni 2017 naar de minister heeft gestuurd? Wat heeft u als college gedaan om de problemen onder de aandacht te brengen en te houden bij de minister? Met andere woorden, is de druk op de ketel gebleven en opgevoerd?Als gemeente Tiel pleiten we al enige tijd voor een aanpassing van het verdeelmodel. We zien uit naar een realistische financiering door het Rijk waarbij rekening gehouden wordt met bevolkingssamenstelling. Helaas wordt deze niet voor 2020 aangepast (bron VNG document). Heeft en houdt u druk op de ketel om dit proces te vervroegen?Het Rijk heeft onlangs toegezegd dat er landelijk honderd miljoen euro extra beschikbaar komt om de tekorten op te vangen. Er komt een fonds voor gemeenten die worden geconfronteerd met een stapeling van tekorten in het sociaal domein. In 2018 zit in dit fonds tweehonderd miljoen euro, waarvan honderd miljoen euro afkomstig van het Rijk. De andere helft betalen de gemeenten samen. Kunt u aangeven of we als gemeente Tiel hier al een beroep op hebben gaan e/o gaan doen?Wat is de huidige status van het woonplaats beginsel?Wanneer verwacht u meer inzicht te kunnen geven inzake de financiële afwikkeling 2017 sociaal domein? Voor meer vragen en opmerkingen kunt u met ons in contact komen via deze site.

Waarom zou ik CDA stemmen?

CDA CDA Tiel 15-02-2018 18:52

“Ik kies voor het CDA-Tiel omdat bij het CDA-Tiel niet de politiek belangrijk is, maar de samenleving!” Ik ben opgegroeid met een overtuiging dat we ons, daar waar mogelijk, voor de samenleving in moeten zetten. In oktober 2008 ben ik lid geworden van het CDA-Tiel omdat ik geloof in de uitgangspunten van deze partij. Als Christen Democraat wil je iedereen de ruimte geven om te zijn wie hij of zij is. Oorspronkelijk vanuit de Christelijke levensvisie (naastenliefde, barmhartigheid, compassie). Iedereen heeft het recht zich te ontwikkelen op die manier die hem of haar past. Je hoort erbij, je mag er zijn! Wij als CDA-Tiel zijn een team van betrokken mensen, die zich op alle mogelijke manieren als vrijwilliger inzetten voor onze inwoners en onze gemeente. Niet roepen vanaf de zijlijn maar kijken of je kunt helpen. En dat ook daadwerkelijk doen! Dat is waar mijn collega’s en ik het voor doen! Niet de politiek is belangrijk maar onze inwoners! Luisteren naar de mensen. Wat houdt ze bezig, wat is er nodig? En dat vertalen naar beleid. Dat betekent heldere, soms lastige keuzes maken en goed uitleggen aan de mensen waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Er kan veel maar niet alles kan tegelijk. Het CDA-Tiel richt zich op de belangrijkste waarden in de samenleving en streeft naar de goede balans. En dat is niet altijd de makkelijkste of populairste keuze. Een beroep (een appèl zo u wilt) doen op diezelfde samenleving om verantwoordelijkheid te nemen voor je naaste en zo te zorgen dat niemand buiten de boot valt. Een leefbare gemeente Tiel voor mens en dier maken we met elkaar en iedereen kan daar aan bijdragen. Daarom kies ik voor het CDA-Tiel! Samenwerken aan een krachtig Tiel met een gemeentebestuur dat dichtbij staat en met u vooruit kijkt. Wilt u samen met ons Tiel versterken, stem dan CDA-Tiel op 21 maart. Hartelijke groet, Yvonne Son-Stolk Lijsttrekker CDA-Tiel U vindt ons verkiezingsprogramma op onze website https://www.cda.nl/gelderland/tiel/ of op onze Facebookpagina. Wilt u ons programma thuis ontvangen of wilt u met ons in gesprek? laat het ons weten via cda.lokaal.in.tiel@gmail.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.