Nieuws van VVD over DENK inzichtelijk

7 documenten

Raadspraat: ‘Kampen, het mooiste en het leukste meisje van de klas’

VVD VVD DENK Kampen 11-11-2022 09:53

De wens van burgemeester De Rouwe is uitgekomen, zoals hij het zelf in een interview al zei: hij is burgemeester geworden van het mooiste meisje in de klas, jawel: Kampen! U kent het programma wel van al die turbulente levensbeschouwingen van mooie dames. Helaas van alleen “mooi” zijn, kun je niet leven.

De wens van burgemeester De Rouwe is uitgekomen, zoals hij het zelf in een interview al zei: hij is burgemeester geworden van het mooiste meisje in de klas, jawel: Kampen! U kent het programma wel van al die turbulente levensbeschouwingen van mooie dames. Helaas van alleen “mooi” zijn, kun je niet leven.

Als raad zitten we aan de tekentafel om met u een stip aan de horizon te zetten “wat voor gemeente wil Kampen zijn in 2040”. Veranderen in een veranderende wereld in denken en doen. 

Op een infoavond voor de zomervakantie over  het proces werden kaarten getoond over de ontwikkeling van Kampen vanaf 1300. Het was een Hanzestad in de IJsseldelta, goed verdienend aan de handel. Tot op de dag van vandaag profiteert Kampen van haar rijke geschiedenis: dit zie je aan de vele monumenten die ons centrum te bieden heeft. Van armoede kan een stad niet bestaan. Ook tegenwoordig is een bloeiend bedrijfsleven belangrijk. Zonder een optimaal presterend bedrijfsleven kun je deze sociale basis aantoonbaar minder goed bieden. Laten we daarom ook niet de hoofdsectoren als bouw, agro&food en de logistieke sector in Kampen vergeten bij onze koersbepaling. Welvaart, welbevinden en welzijn is niet vanzelfsprekend. Zet daarom in op kwaliteit en stimuleer innovatieve bedrijven en winkels met allure te vestigen in onze Hanzestad, liggend in de IJsseldelta in de Regio Zwolle.  

Kampen ligt in de vierde economische regio van Nederland. Dat Kampen nu al een ‘mooi meisje’ is hoef ik u zeker niet te vertellen, anders woonde u immers niet in onze prachtige Hanzestad of in één van de kernen. Om naast ‘mooi’ ook ‘leuk’ of misschien beter gezegd ‘aantrekkelijk’ te blijven in de komende decennia is het belangrijk dat bij het maken van toekomstplannen het ondernemerschap, dat ons zoveel heeft gebracht, niet wordt vergeten. 

Voor een bloeiende stad en een goed draaiende economie zijn lage lasten voor inwoners en bedrijven een belangrijke voorwaarde. Denk daarnaast ook aan stabiliteit en veiligheid in de stad en in de kernen. Op deze basis kan ondernemend Kampen op de kaart worden gezet als ambassadeur van de rijke Hanzegeschiedenis en van onze monumentale binnenstad!

Samen met Raimond de Vries (GBK), vertegenwoordig ik komende periode de raad in de klankbordgroep van de Regio Zwolle. Klinkt misschien abstract en ver weg, maar cruciaal voor onze toekomst om daar aan tafel de positie van Kampen te versterken. Wij houden de vinger aan de pols hoe en waarom Kampen haar identiteit, kwaliteit en bedrijvigheid bewaakt, wat de gewenste ontwikkeling is voor Kampen en hoe doen we mee in de regio.  Kampen zichtbaar aan tafel op de belangrijke onderwerpen als verstedelijking, leefbaarheid, bereikbaarheid, mobiliteit,  werk en inkomen, energie  en klimaatadaptatie. 

Belangrijk wordt, naast allerlei andere gemeentelijke investeringen, dat je ook de binnenstad op orde hebt.  Voorbeeld; heel Nederland benut zijn  grachten met recreatieve verblijfskwaliteit, behalve de Burgel in Kampen. Laten we deze “dooie sloot” herstellen naar een beleefbare “pracht gracht”. Zie je het al voor je? Monumentale schepen, gedeeltelijk elektrisch bevaarbaar, slim parkeren voor bewoners en gedeeltelijk autovrij. Hoe dat verder moet?

Maak samen een goed plan mét ondernemers en inwoners uit het centrum.

Zo worden we, naast het ‘ mooiste meisje’  ook nog eens het “leukste meisje” van de klas. 

Daar zetten wij ons voor in! 

Heeft u een goed idee? U bent altijd welkom bij onze fractievergaderingen. 

29 september 2022, Afscheid van wethouder Arend Jan van den Beld

VVD VVD DENK Bergen (NH.) 30-09-2022 02:37

Gisterenavond heb ik afscheid genomen van de gemeenteraad als wethouder. Als ik terugkijk, kan ik mijn tijd kort samenvatten. ‘Ik heb genoten!’ Graag deel ik met jullie mijn vijf hoogtepunten.

# 5: De portefeuille financiën is meer dan een huishoudboekjeEen goed financieel beleid is meer dan een begroting opstellen. Je moet processen en procedures ondersteunen die leiden tot een (financieel) efficiëntere en effectieve organisatie. De afgelopen twee jaar hebben we ervoor gezorgd dat de wethouder financiën in het bestuur zit van onze nieuwe regionale welzijnsorganisatie. Bijna een derde van de Bergense begroting wordt daar ingezet. Het is daarom fijn om aan tafel te zitten als bepaald wordt hoe we werken en wat er moet betaald worden. Ook hebben we de afgelopen jaren niet begroot op toekomstige inkomsten. Wethouders en ambtenaren laten zich hier graag toe verleiden. Als laatste hebben wij ons best gedaan om de belastingtarieven en heffingen voor onze inwoners zo laag mogelijk te houden. De huidige inflatie kost ons al genoeg.

# 4: De eerste MKBA voor erfgoed in Nederland (op molens)Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken. Twintig van mijn huidige portefeuilles waren werk. Eén portefeuille was een hobby. De portefeuille monumenten en erfgoed. De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse op onze molens was een hoogtepunt. De gedachte achter deze zogenoemde MKBA is dat we erfgoed niet meer als een kostenpost moeten zien maar letterlijk als een waarde voor de gemeenschap. Een verbindende factor tussen mensen. Iets waar we graag zijn en over praten. Denk daarbij aan ‘t Oude Hof, het Slotkwartier onze stolpboederijen of de vissers- en arbeidershuisjes in Egmond en Groet.Een bijvangst is dat verschillende partijen zoals de waterschappen, erfgoedverenigingen en de molenfederatie met ons contact zoeken om dit verder te brengen. Dat is geweldig. Niets is mooier dan als mensen en organisaties, de initiatieven van een gemeente omarmen.

# 3: Het nieuwe participatiebeleidIn Coronatijd hebben we op gepaste afstand in kerken, kroegen, dorpshuizen en gewoon op straat met onze mensen gesproken wat er nodig is in Bergen. Dit heeft geleid tot een nieuw participatiebeleid. Ik zou iedereen nog eens willen vragen dit beleid te lezen. Het beleid gaat in wezen over vertrouwen en concreet wat wij moeten doen om dat vertrouwen terug te winnen van onze inwoners. Zie het als een routekaart die de raad en het college er af en toe bij pakt als we van het pad dreigen te gaan. In alle bescheidenheid wil ik meegeven dat ons participatiebeleid en de verordening (inclusief uitdaagrecht!) in verschillende gemeenten en bij adviesburo’s als voorbeeld dient. Daar mag iedereen die eraan meegewerkt heeft, best trots op zijn.

# 2: ‘Mijn geheime opdracht’Dit is mijn opdracht meegekregen door de voormalige coalitie. Het klinkt een beetje alsof het een potje risk is, waar je achteraf vertelt wat je opdracht was. Mijn opdracht was om de hete hangijzers politiek af te ronden en de rust te bewaren in het bestuur. Dat was niet gemakkelijk. Iedere week zat ik een aantal uur aan de telefoon om draagvlak te creëren. Want de Bergense politiek is net een champions league wedstrijd. Partijen strijden met elkaar om de winst en iedereen van hoog tot laag vindt er wat van, vooral de mensen in de businesslounge. Ze beïnvloeden de politiek, soms ten goede soms werkt het verlammend. Het hoort er bij.De hangijzers zijn opgelost. Het centrum van Bergen, onze Harmonielocatie, wordt nu in gezamenlijkheid opgepakt. Samen met de belanghebbenden gaan we aan de slag met een startnotitie. Dat is weer een goede stap voorwaarts. In de Egmonden komt een fusie op één van de bestaande locaties als de leden binnenkort instemmen. En ook in het Slotkwartier worden stappen gezet. De 7 stichtingen en ondernemers hebben de handen ineen geslagen. De patstelling wordt een samenwerking. Ik heb dat met veel plezier mogen begeleiden, inclusief de Erfgoeddeal. Dat is een subsidie van een half miljoen om ons Egmondse kasteel van weleer nog mooier te maken. In oktober horen wij of het gelukt is.

# 1: de wandelende wethouderIk word vaak aangesproken als de wandelende wethouder. Iedere twee weken schreef ik zelf in de gemeentekrant wat onze inwoners bezig houdt. Dat deed ik door te wandelen en daarover te schrijven. Het idee erachter is dat de wethouder luistert en vragen stelt. Je hoort op deze manier heel goed welke teleurstellingen er zijn en nog vaker krijg je inspiratie mee. Ideeën die je uitzet in de ambtelijke organisatie. Ik kan u zeggen, onze mensen hebben echt wat te vertellen! Ik raad alle raadsleden en de nieuwe wethouders aan om er op uit te trekken. Ga samen wandelen en kom terug met inzichten en verhalen.

Naast deze hoogtepunten hebben we als college natuurlijk veel meer meegemaakt. Mijn instelling is om het positieve centraal te stellen en de rest mee te nemen als een les voor de toekomst. Ik noem dat wel eens ‘positieve politiek’. U heeft die kreet afgelopen maart misschien wel eens zien staan op onze veel te grote verkiezingsborden. Ik dank iedereen voor het vertrouwen, de samenwerking en het plezier. Nogmaals, ik heb genoten.

Het oude college is klaar. Leven het nieuwe college!

Arend Jan van den BeldOud wethouder Gemeente Bergen

(Bovenstaande tekst is ingekort en op 29 september uitgesproken in de gemeenteraad van Bergen)

Politiek Cafe: De luchtvaart, een vlucht vooruit met Jurgen Nobel

VVD VVD DENK Haarlemmermeer 14-08-2022 05:33

Tijdens het politiek café over de toekomst van de luchtvaart, laat onze wethouder Luchthavenzaken Jurgen Nobel zien dat de belangen van Haarlemmermeer zowel economisch als qua leefkwaliteit in balans kunnen wanneer we focussen op krimpende contouren in plaats van aantallen vluchten en met innovatie.

”Voor je het weet, heb je iets stukgemaakt wat je niet meer terugkrijgt” zegt Jurgen Nobel bezorgd over maatregelen die de hubfunctie van Schiphol in gevaar kunnen brengen.
In bijgaande compilatie is te zien dat wethouder Luchthavenzaken Nobel onze minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers een aantal aandachtspunten en kansen meegeeft. Denk daarbij aan het belang voor onze economie, leefkwaliteit, gezondheid, het schrappen van nachtvluchten, schrappen van de reservering van de Tweede Kaagbaan en kansen als geluidsadaptief bouwen van woningen.
Wil je het hele politiek café terugzien, kijk dan op onze website: https://haarlemmermeer.vvd.nl/.../politiek-live-cafe-de...

Zet cookies aan om de video te tonen.

De verdubbelaar

VVD VVD DENK Huizen 17-06-2022 10:00

Stel je geeft een feest. Laten we zeggen: een barbecue. Je schat van te voren in hoeveel geld je er aan uit wilt geven. Je nodigt iedereen uit die je kent. Het moet echt iets speciaals worden. En je vraagt aan iedereen wat ze die dag willen drinken en eten. Hamburgers, worstjes, biefstuk, vis. Ja, zelfs voor de vegetariërs onder ons is er ruimte. Er wordt enthousiast gereageerd. Je verzamelt alle reacties en enthousiast mail je of app je de resultaten terug. Iedereen verheugt zich steeds meer op het feest. Dan wordt het tijd om nog eens goed naar het boodschappenlijstje te kijken en vooral naar de vraag wat het allemaal gaat kosten.  En je weet, eigenlijk had je dat al veel eerder moeten doen. En hoe je ook rekent, de kosten vallen veel hoger uit. Ongeveer het dubbele. En opeens zie je wat er mis is gegaan: De kosten voor de barbecue, de drank, de houtskool en de sauzen stonden wel op het lijstje. Maar je was het vlees vergeten. Oeps, wat nu?

Vorige week al kwam het college met een opmerkelijke mededeling. De kostenraming voor het herinrichtingsproject van de wijk Stad en Lande gaat geen 10 miljoen kosten, maar 20 miljoen. Een verdubbeling dus. 10 miljoen, dat is twee keer de jaarlijkse OZB-opbrengst. Een enorm bedrag. Voor de goede orde: het gaat hier om plannen. Er is nog nauwelijks geld uitgegeven. Dus we kunnen de plannen nog stopzetten en dan hebben we een dreigende financiële strop afgewend. Maar als je goed kijkt lijkt er wel wat meer aan de hand. Ik heb onmiddellijk aan het college gevraagd om deze mededeling openbaar te maken. Maar omdat er cijfers in stonden wilden ze de hele mededeling vertrouwelijk houden. Fijn dat het college nu toch op haar schreden is teruggekeerd.

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef heeft de gemeente met veel tam tam de dit project op haar website aangekondigd: “De komende jaren vervangen we het riool in de wijk Stad en Lande. Tegelijkertijd richten we ook de openbare ruimte in de wijk opnieuw in. Dat doen we onder de naam ‘Herinrichting Stad en Lande’. We bereiden dit project nu voor en daar willen we u bij betrekken”,  zo valt op de website van de gemeente te lezen. Er is een uitgebreide enquête gehouden. Ruim 500 inwoners hebben hierop gereageerd. Een extern bureau heeft hier een mooie digitale rapportage van gemaakt, inclusief een document van bijna 100 pagina’s, waarin je alle antwoorden kunt teruglezen. Het gaat dus niet om zo maar een plannetje, het is serieus voorbereid. Nou ja, serieus….

Welk beeld roept dit op bij de inwoners van de wijk Stad en Lande. Stel je voor: de gemeente kondigt aan dat in jouw wijk niet alleen het riool wordt vervangen, maar ook de hele openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Je gaat serieus in op de vragen die worden gesteld en straks moet je misschien wel uit de krant vernemen dat de gemeente zich 10 miljoen verrekend heeft en dat het hele project mogelijk niet doorgaat. Dat komt maar ten dele doordat alles duurder is geworden. Er zijn gewoon kosten niet meegenomen. Zo zijn de kosten voor de vervanging van de bomen op nul euro geraamd.

Ik hoef niet uit te leggen wat dat doet met het vertrouwen in de lokale overheid. En daarom is het goed dat wij daar als gemeenteraad snel een stevig debat over hebben met verantwoordelijk wethouder Marlous Verbeek.

Dit roept een flink aantal vragen op. Hoe is de voorbereiding geweest? Welke projectplannen hebben op tafel gelegen? Wie heeft die ramingen vastgesteld? Je mag toch verwachten van een professionele organisatie dat ze projecten die tien of twintig miljoen gaan kosten op een ordelijke wijze voorbereiden voordat je een hele wijk erbij gaat betrekken.

En wanneer is het besluit genomen om dit project van start te laten gaan. Welke bestuurlijke regie is hierop geweest?  Wanneer droeg de wethouder kennis van deze kostenoverschrijding? En wanneer was het college hiervan op de hoogte? Enkele weken geleden heeft de verantwoordelijk portefeuillehouder een overzicht  naar de formatietafel gestuurd.  Omdat het college hier toen nog niet van op de hoogte was, hebben wij erop aangedrongen dat het college zo snel mogelijk de hele raad moest informeren. Alle raadsleden moeten over dezelfde informatie kunnen beschikken, ongeacht of je coalitiepartij of oppositiepartij bent. Anders kunnen we onze controlerende taak niet goed uitoefenen. En dat brengt mij bij de vraag: Waarom worden we daar nu pas van in kennis gesteld? Is het toeval dat deze informatie naar buiten komt nu de formatie in een afrondend stadium is en het vertrek van de wethouder aanstaande is?  

Wat zegt dit over de aansturing van de ambtelijke organisatie? In hoeverre heeft de ambtelijke leiding de zaak goed in de grip? Ik zal dat toelichten: Bij het begin van de formatie kregen we een mooi “overdrachtsdocument” op tafel. Het gaf aan voor welke cruciale keuzes we de komende raadsperiode komen te staan. Het is echt een mooi document en ook zorgvuldig opgesteld. Zo lijkt het althans. Over Stad en Lande valt er in het document niets te lezen. We hebben vanaf de formatietafel nog aan de ambtelijke leiding gevraagd of er nog meer ontwikkelingen zijn, waar we rekening mee moeten houden. Het antwoord van de ambtelijke leiding op 13 april was:

“We hebben al ons bekende ontwikkelingen in kaart gebracht en geprobeerd daar een financiële inschatting bij te geven. Overige ontwikkelingen kunnen we niet schetsen. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat de economische ontwikkelingen ons zorgen baren. Denk dan aan de daarbij behorende verschijnselen als leveringsproblemen, inflatie en recessie. Tot zover!”

En dat roept dan meteen de vraag op: wat weet de ambtelijke leiding nog meer niet? Eerder al zijn er twijfels geuit over het in control zijn van de ambtelijke organisatie. Voorafgaande aan het debat over het Deloitte-rapport schreef voormalig gemeenteraadslid Kees de Kok in de Gooi en Eemlander van 26 september 2019 een vlijmscherpe analyse hoe de checks and balances in de organisatie hadden tekortgeschoten. Het zou zo maar kunnen dat deze analyse aan actualiteit nog niets heeft ingeboet. Daar komt bij dat de verantwoordelijk portefeuillehouder ook nog eens de bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteit van de ambtelijke organisatie. De huidige situatie roept dan ook de vraag op wat de bestuurlijke regie is geweest op de noodzakelijke doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie en welke resultaten daarbij zijn geboekt.

Grote kans dat de bewoners in de wijk Stad en Lande de grote verliezers zijn. Want waar haalt de gemeente zo maar € 10 miljoen euro vandaan. Welke verwachtingen zijn er gewekt in de wijk? Zijn er ook al toezeggingen gedaan? Hebben wij als gemeenteraad nog onze handen vrij om dit traject stop te zetten. Strikt formeel zal dat ongetwijfeld het geval zijn. Maar geldt dat nog steeds als we de verwachtingen die al dan niet zijn gewekt ook laten meewegen? Daar moet een duidelijk antwoord op komen.

En tenslotte misschien wel de belangrijkste vraag: welke lessen moet we hieruit trekken? Op de formatietafel lag een onderzoeksrapport waarbij geconcludeerd werd dat er de komende jaren fors extra geld moest worden uitgetrokken om de formatie in de organisatie op orde te brengen. Het rapport maakt ook wel duidelijk dat er meer nodig is dan alleen maar extra mensen erbij. Het is dus geen kwestie van: het budget incasseren, mensen aannemen en vervolgens op de oude voet verder gaan. Hoe geef je sturing aan die veranderopgave? Dat wordt een uitdagende klus voor het nieuwe college en de nieuwe wethouder Personeel en Organisatie.

De raad is het aan zich zelf verplicht om dit stevig uit te zoeken en de verantwoordelijk wethouder, nu het nog kan, hierover ter verantwoording te roepen. Er valt heel wat uit te leggen. Vragen moeten niet onbeantwoord boven de markt blijven hangen. Maar linksom of rechtsom, de burger van de Huizen is de dupe. Of het nou de wijkbewoner van Stad en Lande is, die de mooie plannen van de gemeente in rook ziet opgaan of de belastingbetaler die uiteindelijk moet opdraaien voor de ontbrekende 10 miljoen. Deze situatie kent alleen maar verliezers. We zullen hard moeten werken om dat vertrouwen te herstellen. 

Barry Hoogezand, #1

VVD VVD DENK Dronten 13-03-2022 09:17

https://dronten.vvd.nl/nieuws/49119/barry-hoogezand-1
Mijn betrokkenheid bij onze mooie gemeente Dronten is groot en waar ik ook ben, ik praat met trots over onze gemeente. Ik vind het zo mooi om in het buitengebied het landschap te zien veranderen met de seizoenen en waar het kan te helpen in de oogst. Als voormalig student van Aeres Hogeschool ben ik betrokken bij de vereniging van afgestudeerden. Ik ben trots dat we een hogeschool in Dronten hebben en dat daarmee onze gemeentenaam (inter-)nationaal bekend is!
In 1986 ben ik geboren in Dronten waar ik sindsdien ook ben gebleven, afgezien van een jaartje Nijmegen. Na mijn studie in Dronten heb ik in Wageningen landbouweconomie gestudeerd waarna ik via de consultancy bij het ministerie van Financiën in Den Haag ben gaan werken. Net als vele Drontenaren ben ik daarom een forens en wil ik goede bereikbaarheid en verbindingen. Als ik in Den Haag ben probeer ik ook de Drontense praktische kennis zoveel mogelijk te gebruiken. En na een dag werken is het altijd fijn om in Dronten thuis te komen bij mijn vrouw en jonge kinderen. Mijn hobby gitaarspelen schiet er in mijn drukke agenda helaas vaak bij in, maar ik zou stiekem nog steeds graag weer een in een bandje spelen.
Velen zouden zeggen dat ik vooral druk ben. De combinatie van een leuk gezin, uitdagend werk, en fanatiek sporter (vooral hardlopen in het buitengebied) en ook een steentje bijdragen aan onze gemeente gaat vaak gepaard met een drukke agenda en (thuis) goede afspraken maken. Met dingen die ik doe ben ik wel fanatiek, maar voor mij is een goede sfeer en gezelligheid van belang. Niet alles wat wij bijvoorbeeld in de Raad doen is altijd even leuk en soms zijn besluiten ook gewoon pittig om te nemen. Dan is het fijn als je er onderling gezelligheid is. En ja, ik mag graag grappen maken of af en toe een relativerende opmerking plaatsen.
Ik zag dat Ton al goede gemeentefinanciën en zuinig op ons belastinggeld zijn had genoemd als zijn doel. Wij beseffen heel goed dat dit eerst door onze inwoners en ondernemers wordt verdiend. Omdat ik zelf veel reis kies toch voor een goede bereikbaarheid! Met het ov, auto en fiets moet je goed van en naar Dronten kunnen reizen. Gelukkig is dit goed op orde, maar het kan beter. Denk aan ov, een aantal knelpunten aan de rand van onze gemeenten en sommige kruispunten.

Er moeten meer woningen kunnen worden gebouwd

VVD VVD DENK Weststellingwerf 08-03-2022 15:47

Weststellingwerf is een aantrekkelijke gemeente. Dat blijkt onder andere doordat onze gemeente elk jaar groeit in inwoneraantal. Dát is dan weer goed voor onze economie en voorzieningen. Onze gemeente is ook goed bereikbaar via de weg en het spoor.

Wat blijft goed

Bouwen blijft gewoon mogelijk in Weststellingwerf. Denk aan woning- bouw in onze kleine dorpen en in Noordwolde en Wolvega. Dit moet zo blijven!

Wat wordt beter

Wij willen méér ruimte voor extra woningen in Weststellingwerf. Ruimte voor betaalbare huur-, koop- en starterswoningen. Maar ook woningen in het hogere segment. Dat is goed voor jonge- ren en ouderen die graag in onze gemeente willen blijven wonen én voor inwoners die naar een volgende woning willen doorstromen. Hier ligt tevens een kans voor het isoleren en verder verduurzamen van woningen. Ook combineren we wonen en zorg waar mogelijk. Een aantrekkelijke gemeente leidt tot meer verkeer en vervoer. Wij zorgen de komende periode voor een nog betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

Column: Samen

VVD VVD DENK Ooststellingwerf 01-04-2021 01:07

https://ooststellingwerf.vvd.nl/nieuws/47084/column-samen

Nieuwe Ooststellingwerver 01-04-21

SAMEN

Na mijn opleiding aan de Hogere Landbouwschool werd ik in 1989 Boer. In 1998 Raadslid en 4 jaar later acht jaar lang Wethouder. Dat levert veel bagage op om nu weer voor onze inwoners in de raad als ondernemer aan het werk te zijn. De onderwerpen zijn in de loop der jaren wel veel complexer geworden. Met name op het aspect Welzijn kan ik nog wel wat leren. Gelukkig bestaat de VVD-raadsfractie uit meerdere personen, die elkaar goed aanvullen.  Jakob Baar kent u al uit eerdere Columns.  Evert van Tellingen is de specialist Welzijn van hem leer ik veel.  Hij zegt dan, “Samenleven doe je met elkaar: Ieder met zijn eigen uitdagingen, kennis en vaardigheden”. Maar het is allemaal wel ingewikkeld.  De druk is groot, de regels te ingewikkeld en geld is er te weinig. Ik vind het belangrijk dat je als lokale overheid laat zien dat je financiële krapte samen met de inwoners oplost. Denk daarbij aan meer samenwerking in OWO verband. Dat je elke euro maar één keer uit kunt geven, geldt voor iedereen. Als de gemeente zou besluiten om meer euro’s bij de inwoners op te halen, dan kunnen die inwoners die euro’s niet uitgeven in de winkels en bij bedrijven in de gemeente. Maar het systeem kraakt. Er is een groeiende groep mensen die de eindjes steeds moeilijker aan elkaar kan knopen. Opvallend is dat daar een groeiende groep mensen bij zit, die inkomen uit werk hebben. Met die wetenschap moet je als gemeentebestuur terughoudend zijn met belastingverhoging. Waar wij het in de fractie ook over hebben. Iedereen moet de vrijheid voelen om zichzelf te zijn. Iedereen is evenveel waard, ongeacht afkomst, geslacht, geaardheid. In die gelijkwaardigheid en vrijheid kun je het beste uit jezelf halen.  Het is belangrijk dat de inwoners de overheid kunnen vertrouwen. Vooral het gedoe met de Toeslagen en met de boodschappen voor ontvangers van Bijstand hebben dat vertrouwen beschadigd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ik denk echt dat je de inwoners aan moet spreken in hun eigen taal, naar ze moet luisteren en vertrouwen moet geven.  Evert zorgt voor evenwicht in de fractie.  Dat heb ik nodig om als ondernemer het welzijn van de mensen te kunnen ondersteunen. Niet Links niet Rechts.  Samen liberaal door het midden.  

Sierd van Weperen

VVD Ooststellingwerf

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.