Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

3 documenten

Contour van regioplan vastgesteld

CDA CDA GroenLinks VVD Houten 19-06-2020 07:48

In de raadsvergadering van 16 juni 2020 is het "Contour en het aangescherpt beoordelingskader Ruimtelijk- Economisch Programma U16" vastgesteld. Dit is een belangrijke tussenstap om te komen tot integrale en concrete keuzes voor de ruimtelijke toekomst van de regio U16- het Perspectief- op het gebied van wonen, werken, landschap, energie en mobiliteit. Dit Contour maakt nog geen harde keuzes en bevat meerdere opties en onderzoeksvragen, die dit jaar nog uitgezochtmoeten worden. Jan de Jong is onze CDA woordvoerder voor Regiozaken. Hieronder volgt zijn inbreng in het debat: "MdV, Dit voorliggende contour en aangescherpt beoordelingskader is weer een mooie stap voorwaarts naar de definitieve ruimtelijk-economische toekomst van de regio U16. Eerst even iets over het beoordelingskader: Bij de behandeling van het concept- beoordelingskader heeft de Raad in november 2019 een wijzigingaangenomen, die aandacht vroeg voor het behoud en het versterken van de agrarische sector. Het raadsvoorstel zegt dat de reacties van raad en college van toen goed verwerkt zijn in de beoordelingskader. Daar zijn wij niet helemaal tevreden mee. Want wat we wiilden, n.l.meer woorden voor het belang van de agrarische sector voor het bereiken van de doelen van het REP, vinden we dat nu onvoldoende terug. Wij vragen daarom bijzondere aandacht van het college voor de agrarische sector in hetvolgende document, het Integraal Ruimtelijk Perspectief, en om te weten wat we daarmee bedoelen hebben we er een aantal aandachtspunten bij genoemd. Daarvoor dienen we een motie in, mede-ondertekend door SGP,VVD en ITH. Een andere zorg wil ik nog verwoorden: We dringen erop aan dat de getallen aantallen woningen, aantal banen, aantal vierkante meters werklocaties, waarvan uitgegaan wordt in het nieuwe rapport ook de getallen zijn, die wij in onze ruimtelijke koers hanteren en waaroverwe nog gaan gaan besluiten.. We worden er nu wat onrustig van, dat dat nu niet het geval is. En als er dan geschreven wordt, dat van de groei van het aantal arbeidsplaatsen tot 2040, dat 80.000 voor de hele regio is en voor de stad Utrecht alleen al gerekend wordt met ca. 70.000 extra banen, dan blijft er dus slechts 10.000 voor de rest van de regio over, dan kloppen oi die verhoudingen niet. Noch als je kijkt hoe die verhoudingen nu liggen, en óók als je dat projecteert op de invulling van de woningbouwopgave tot 2040. Dat is niet wat wij verstaan ​​onder het uitgangspunt: 'complementariteit'. Wij vragen uw aandacht daarvoor. Kunnen we daarover een toezegging van de wethouder krijgen ". Het werd een geanimeerd debat. De motie van het CDA, over het behoud en de versterking van de agrarische sector, die medeondertekend werd door SGP,VVD en ITH werd in de raad aangenomenmet alleen D'66 tegen. VVD diende een motie, die mede door ons werd ondertekend,om meer aandacht voor de auto-infrastructuur in de plannen. Die werd ook aangenomen met alleen D'66 en Groen Links tegen en een motie van Groen Links om zoveelmogelijk aansluiting te realiseren van de groene gebieden in de regio werd aangenomenmet alleen ITH tegen. De wethouder zegde nog toe een Q & A (vragen en antwoorden) te laten maken om het proces en hetresultaatvoor de inwoners van Houten begrijpelijker te maken. Voor nadere informatie ook: jandejong@cdahouten.nl

Veel complimenten, toch onvoldoende steun voor invoering Ondernemersfonds | Houten

GroenLinks GroenLinks D66 Houten 27-11-2019 00:00

In de raadsvergadering van 19 november 2019 stond het initiatief van het ondernemersplatform Ondernemend Houten op de agenda om een Ondernemersfonds in Houten in te stellen. Dit plan was als Initiatiefvoorstel gezamenlijk ingediend door David Jimmink van GroenLinks en Jan de Jong van het CDA, nadat de vele ondernemers die verenigd zijn in Ondernemend Houten de politiek hadden benaderd met de wens een Houtens Ondernemersfonds te starten.

Wat is een ondernemersfonds?

Het blijkt voor ondernemers lastig om samen initiatieven te nemen, of het nu gaat om beveiliging van een bedrijfsterrein of om het organiseren van een festival.  Dat komt doordat voor elk initiatief apart geld moet worden ingezameld, en er altijd mensen zijn die niet willen bijdragen, bijvoorbeeld omdat ze het nut van een initiatief niet inzien, of niet mogen bijdragen van hun hoofdkantoor.

Om dit “prisoner’s dilemma” te doorbreken kan de gemeente een ondernemersfonds instellen. Dat werkt zo: de Onroerende-Zaakbelasting (OZB) op bedrijfsgebouwen wordt verhoogd, en de meeropbrengst gaat in een fonds, dat bestuurd wordt door vertegenwoordigers van alle ondernemers in Houten. De gemeente haalt alleen het geld op, maar bemoeit zich verder niet met het fonds. Omdat iedereen bijdraagt, kan ook iedereen voorstellen doen voor uitgaven (“trekkingsrecht”).

Een ondernemersfonds bestaat al in ca. 40 gemeenten in Nederland, en is in bijna alle gevallen een groot succes.

Waarom is GroenLinks voor een ondernemersfonds?

Als je meer initiatieven wilt vanuit de ondernemers is er jaarlijks geld nodig waarop je kunt rekenen. De enige manier om de financiële patstelling te doorbreken is als de gemeente aan iedereen oplegt dat een klein bedrag moet worden bijgedragen. Zoiets op vrijwillige basis organiseren lukt niet, net zoals een systeem van vrijwillige rioolheffing of vrijwillige betaling in het openbaar vervoer onmogelijk is.

De gevraagde bijdrage is klein, en het geld vloeit rechtstreeks terug naar de ondernemers zelf. Gezien de successen in andere steden, en het feit dat dit een initiatief is uit de samenleving, is GroenLinks van mening dat Houten dit experiment moet durven starten.

Een ondernemersfonds is een fonds beheerd door een apart op te richten stichting met een bestuur en een fondsbeheerder. Het fonds bekostigt projecten vanuit de ondernemers die (soms) daarbij samenwerken met de sectoren cultuur, welzijn, sport of onderwijs, met als doel een beter ondernemersklimaat en meer economische vitaliteit in Houten. 

De bekostiging van zo’n fonds komt uit een opslag op de OZB voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen. Voorgesteld werd hier in 2020 mee te starten en een geleidelijke opbouw te bewerkstellingen met een beoogd maximum van € 50 per € 100.000 WOZ-waarde. In de jaren 2020 en 2021 zou dat een verhoging van de OZB betekenen van 3.5 %. Hierna zou men na een positieve evaluatie kunnen besluiten het fonds voort te zetten op dit niveau.

De ondernemers in een bepaald gebied hebben ‘trekkingsrecht’ op een deel van het fonds, dat door dat gebied is opgebracht. De gemeente is ook eigenaar van vastgoed: maatschappelijke organisaties maken hiervan gebruik. Doordat de gemeente uitgesproken heeft mee te willen doen hebben die organisaties in cultuur, sport, welzijn en de scholen ook trekkingsrecht.

Hierdoor ontstaan kansen voor z.g. ‘cross-overs’ tussen deze instellingen, bedrijventerreinen en winkelcentra, om samen mooie plannen te maken en uit te voeren, iets wat nu nog veel te weinig gebeurt in Houten. Door zich te verenigen in een fonds, wordt het gemakkelijker om voorzieningen die de ondernemers in een gebied wensen daadwerkelijk te realiseren. Er hoeft niet iedere keer gelobbyd te worden voor geld; een fonds is ook een eerlijk systeem, want iedereen betaalt er op gelijke wijze aan mee.

Als mogelijke voorbeelden van projecten, noemden de indieners van het initiatiefvoorstel, dat er meer local-to-local-producten kunnen worden aangeboden aan de Houtense consumenten, dat er meer gekocht wordt bij de lokale winkeliers door betere distributie- en afhaalvoorzieningen, dat de ondernemers op de bedrijventerreinen meer bekend zijn in en met Houten, dat Houtense werkzoekenden sneller aan de slag kunnen bij Houtense bedrijven. En zo is er nog veel meer te bedenken: dat is na het instellen van een ondernemersfonds aan de samenwerking en creativiteit van alle partners. 

De opzet van een dergelijk fonds, dat al in zo’n 40 andere plaatsen naar tevredenheid functioneert is dat degenen die de extra OZB betalen ook zelf gezamenlijk beslissen waar het geld aan besteed gaat worden. Ze kunnen daartoe plannen bij het fondsbestuur indienen

Advies van het college van B&W

Omdat er bij Ondernemend Houten en de gemeente nog diverse zaken nader moeten worden geregeld, zoals het oprichten van een stichting en het sluiten van een convenant over de aanwijzing van trekkingsgebieden en trekkingsgerechtigden per gebied, was het voorstel van het college om het fonds wél per 1 januari 2020 in te voeren, maar nu nog alleen te besluiten over de invoering van het eerste jaar van 3,5% (voor een winkel gaat om een gemiddelde extra bijdrage van € 40,- per jaar). Bij de behandeling van de Perspectiefnota in juni 2021 zou het vervolg aan de orde gesteld worden. Dit voorstel werd door de indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen.

Debat in de gemeenteraad

Er waren alom complimenten te horen voor de inzet van de ondernemers en de indieners van het initiatiefvoorstel. In het voor de raadsvergadering gehouden RTG (Ronde-Tafel-Gesprek) bleek ook al dat diverse insprekers enthousiast zijn over een ondernemersfonds.

Desalniettemin waren D66, HA!, ITH, VVD en SGP tegen het voorstel, vanwege:

de snelheid waarmee besloten moest worden; de (vermeende) onduidelijkheid omtrent draagvlak; de verplichte extra bijdrage via de OZB.

De indieners van het initiatief betoogden, dat in het collegevoorstel de ruimte zit om de komende maanden verder te werken aan deze dingen, en zegden ook namens Ondernemend Houten toe dat te zullen doen.

Jan de Jong (CDA) sprak als zijn overtuiging uit, dat ondernemers best willen betalen, voor iets waar ze verwachten meer voor terug te zien. Daarvoor zijn ze immers ook ondernemer geworden! En dat is ook het doel van een ondernemersfonds: gemakkelijker projecten van de grond krijgen die in het belang zijn van die ondernemers, omdat ze die zelf hebben voorgedragen. Jan de Jong hield de raad voor: ‘Als u niet kiest voor een verplichte bijdrage, zegt u daarmee dat er geen ondernemersfonds komt’. en ‘Het draagvlak zal ontstaan in de praktijk, als op deze wijze gewerkt wordt’. 

Omdat in het verloop van het debat bleek, dat het voorstel net niet kon rekenen op een meerderheid in de raad (15 tegen 14), trokken de indieners het initiatiefvoorstel terug en zegden toe, op een later moment ermee terug te zullen komen. Dan kan ondertussen op een goede manier aandacht besteed worden aan de kanttekeningen en de diverse reacties van de raadsfracties in het debat.

Invoering

Het Ondernemersfonds kan nu helaas niet meer per 1 januari 2020 worden ingevoerd. Het zal dus langer duren voordat de mooie ambities van dit ondernemersfonds zichtbaar zullen worden. Langs de lijn van een maatschappelijk initiatief als onderdeel van de samenlevingsagenda wordt er de komende tijd verdere uitwerking aan gegeven, waardoor de bezwaren die er nu nog zijn hopelijk worden weggenomen.

Daarmee hopen we dat er binnen afzienbare tijd tóch ruimte komt voor een Houtens Ondernemersfonds, waarmee er geld en energie is voor tal van cross-overs en initiatieven vanuit ondernemers die Houten beter maken.

Jaarrekening 2018 goedgekeurd

CDA CDA Houten 26-06-2019 09:19

In de raadsvergadering van 25 juni 2019 is de Jaarrekening 2018 van de gemeente goedgekeurd. Woordvoerder van het CDA was Jan de Jong. Hieronder vindt u zijn inbreng in het debat (NB de geschreven tekst is iets uitvoeriger dan de uitgesproken tekst wegens de tijdslimiet van de voorzitter): MdV, geachte aanwezigen: Vanavond van onze kant nog een enkele opmerking over de Jaarstukken 2018. Er is al veel op papier gezet, gelezen, gevraagd en beantwoord. En jaarstukken gaan over het afgelopen jaar, daar kunnen we toch niets meer aan veranderen en als raad zijn wij er méér voor om aan de tóekomst te werken i.p.v. lang na te praten over het verleden. De vraag is nog wel interessant: wat we gedaan en geleerd hebben van het afgelopen jaar, wat waren onze positieve ervaringen, die we willen blijven vasthouden voor de toekomst. Het CDA noemt er vijf: 1. Al eerste punt noem ik dan bewust de gemeentelijke organisatie, die een herijking van de structuur heeft ondergaan. Dat is voor ons als raad enigszins op de achtergrond gebleven, maar we realiseren ons dat voor veel medewerkers van de gemeente dit heel belangrijk was : nieuwe functies, vervallen van functies, nieuwe leidinggevende, soms ook ander werk. De nieuwe structuur heeft nog maar twee managementlagen i.p.v. drie en er is gestart met een ontwikkelambitie: ‘wij verbinden persoonlijk, we zijn professioneel en vernieuwend’ ! Wij als raad kunnen wel mooi over de werkzaamheden van de gemeente práten, maar jullie moeten het dóen. 2. We slaagden er in 2018 steeds beter in inwoners te betrekken in allerlei vormen bij beleid en projecten. Dat was heel inspirerend om mee te maken bijv. bij het stadsgesprek over de stedenbouwkundige verkenning en de expert- meetings in het kader van het collegeprogramma. 3. We gingen ons steeds meer zorgen maken over de kostenontwikkeling van de jeugdzorg en de WMO, die uiteindelijk met meer dan 1 mln. zijn overschreden. Van alle kanten is daarnaar gekeken in het afgelopen jaar. En nog steeds. 4. Het centrum van Houten heeft een herontwikkeling ondergaan, waardoor het gebied aantrekkelijker is geworden voor bezoekers en ondernemers. 5. Het jaarverslag heeft ook een door-ontwikkeling gekregen met de samenvattingen voor de programma’s en het scherper onderscheid tussen te bereiken doelen en de daarvoor geleverde prestaties. En tegelijk realiseren we ons bij de bestudering van deze stukken ook onmiddellijk, dat er ook nu en in de toekomst nog veel werk is te doen: 1. Hoe de ambtelijke ambities worden vormgegeven en wij zien de toegezegde rapportage over de inhoud en voortgang van de ontwikkeling van de organisatie met grote belangstelling tegemoet en wensen ook dat de medewerkers hun werk met plezier kunnen blijven doen. 2. Het steeds beter gestalte geven aan de samenlevingsagenda! 3. De kostenontwikkeling Jeugdzorg en WMO vereisen ook in de komende tijd alle aandacht! 4. De leegstand van winkels verlagen en de traffic in het centrum van Houten verbeteren! Wij zien dan ook met belangstelling uit naar de evaluatie van de Retailvisie 2015- 2025 nog dit jaar. De wethouder zei in de RTG, dat deze al op de termijnagenda 2019 van de raad staat. Maar daar kan ik deze niet vinden. Dus graag alsnog een toezegging van de wethouder. 5. En tenslotte de rapportage: wij zouden er op in willen zetten, dat doorontwikkeling van het jaarverslag leidt naar meer inzichtelijkheid over de bereikte resultaten op hoofdlijnen, die ook gedeeld kunnen worden met de inwoners, net zoals nu in de cijfers van inkomsten en uitgaven met de infografics over de jaarstukken. Wij spreken tenslotte de dank aan al de medewerkers van de gemeente die ons zo uitgebreid hebben geholpen en geïnformeerd over het reilen en zeilen van onze gemeente in 2018. Ook dank aan het college. Als CDA wensen wij ons allen toe, dat we met het bereiken de mijlpaal van de 50.000ste inwoner, die we afgelopen zondag hebben gevierd, onze prestaties onderscheidend en groot/ groots zullen zijn en blijven! Dat zijn we aan onze stand verplicht, want we behoren tot nu de 55 gemeentes in die zelfde categorie ( 50.000 – 100.000) en er zijn slechts nog 31, die in de categorieën daarboven zitten. Dank U wel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.