Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

4 documenten

Alle wijken en dorpen vertegenwoordigd op de kandidatenlijst van D66

D66 D66 Vught 17-09-2020 15:58

“Misschien hebben we wel de meest diverse lijst van alle politieke partijen.” D66-lijsttrekker Fons Potters is enthousiast over de verscheidenheid aan kandidaten die zich gemeld hebben voor de kieslijst van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt voor de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november. Ook geografisch gezien veel diversiteit. “Mooi om te zien dat uit alle wijken van Vught mensen op de kandidatenlijst staan. Bovendien zijn Helvoirt en Cromvoirt heel goed vertegenwoordigd”, aldus Potters.

Begin deze maand maakte de nieuwe landelijke partijleider van D66 Sigrid Kaag in een filmpje bekend dat Fons Potters de nieuwe lijsttrekker is. In dat filmpje wenste ze Potters en het hele team heel veel succes en beloofde ze dat ze voor de verkiezingen nog een keer langs zal komen bij een van de meest actieve afdelingen van D66.

Stevige top 10

De rest van de kieslijst waarmee D66 de verkiezingen wil winnen, is nu ook bekend. De top van de lijst bestaat uit een groep mensen met verschillende achtergronden en expertisegebieden. Dat is belangrijk, omdat de komende raadsperiode een extra lange is van 5,5 jaar. Op de tweede plaats staat huidig raadslid en fractievoorzitter Dianne Schellekens, gevolgd door Dion Meuwissen en Joris Vrensen. Zij zijn op verschillende vlakken al jaren actief bij D66 en staan klaar voor een plek in de gemeenteraad. Op plaats 5 staat Willem Jan de Graaff die zich als voormalig Burgervaojer van Dommelbaorzedurp nu kandidaat stelt voor de raad die de andere 362 dagen per jaar actief is.

Helvoirtenaar Marcel Kloprogge staat op plek 6. Floor Lekkerkerker (7), Ton van Outheusden (8) en Saskia Geraerts-Van Houten (9) en Jan-Willem Verlijsdonk maken de top 10 compleet. Laatstgenoemde is naast kandidaat-raadslid ook de nieuwe campagneleider.

Helvoirt levert veel kandidaten

D66 heeft zich al sinds 2014 sterk gemaakt voor de samenvoeging van Vught en Helvoirt. “We zijn dan ook blij dat het nu eindelijk gaat gebeuren”, aldus Potters. “Helvoirt is een mooi dorp met een prachtig buitengebied, dat kan als inspiratie voor Vught dienen, zeker op het gebied van gemeenschapszin en burgerinitiatieven. Daar komt bij dat samenvoeging met Vught voor de inwoners van Helvoirt de stabiliteit biedt van een sterke gemeente.”

Helvoirt is ruimschoots terug te zien op de lijst. Naast Marcel Kloprogge staan daarop Tineke Geurts-van der Neut, Rob Brekelmans, Lex Wiersma en lijstduwer Wim Dik. Ook de oud-Helvoirtenaren Bram Keijsers en Gert Hoogaars staan als duwer op de lijst om hun support te geven aan D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt.

Drie Cromvoirtenaren op de kandidatenlijst

Ook Cromvoirt is goed vertegenwoordigd. Drie leden uit Cromvoirt hebben zich aangemeld voor de lijst. Naast Ton van Outheusden zijn dat Imogen Burbidge en Désirée Rasenberg. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen kwam D66 in Cromvoirt als tweede partij uit de bus. De inzet is om er nu de grootste te worden.

Andere kandidaten op de lijst zijn Walter Kuijlaars, Mark Hassink, Henk Klösters, Gert Meeuwesen, Fiona Rip, Mark van der Schoor, Willem de Jonge, Jos Haverkort, Naomi Jessurun, Pieter van de Meerakker, Danique d’Engelbronner, Bjorn Hondelink, Loes Stam en Pieter Rosen Jacobson.

Kandidaten zijn en blijven de oren en ogen van de afdeling

“Verkiezingen of geen verkiezingen, al deze topkandidaten blijven de ogen en oren van onze afdeling die niet alleen actief is rondom verkiezingen. Gekozen of niet gekozen, ze zijn nu maar ook na 18 november allemaal direct benaderbaar voor ideeën, opmerkingen en suggesties.”

Het huidige raadslid Gemma Wiegant keert niet terug in de nieuwe gemeenteraad. Eind van dit jaar zal op gepaste wijze van haar afscheid genomen worden vanwege haar grote inzet deze raadsperiode. Het verkiezingsprogramma van D66 wordt later deze week door de leden in Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastgesteld.

The post Alle wijken en dorpen vertegenwoordigd op de kandidatenlijst van D66 appeared first on D66 Vught.

Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen

D66 D66 Vught 02-10-2019 19:58

Een station in Helvoirt, een oplossing voor de harmonie, meer verbinding tussen verenigingen en een veilige oplossing voor de N65. Het zijn zomaar wat zaken die leven in Helvoirt waarvan de inwoners wat vinden. Op de activiteitenmarkt ‘Helvoirt Leeft’ kwamen leden van D66 Vught-Helvoirt niet zozeer om te vertellen over de actieve D66-afdeling, maar ging juist het gesprek aan met de inwoners van Helvoirt zelf.

Bij de D66-kraam konden bezoekers van de activiteitenmarkt met het oog op de samenvoeging van Helvoirt met Vught  papiertjes plakken bij de categorieën ‘kansen voor Helvoirt’, ‘dromen van Helvoirt’ en ‘twijfels van Helvoirt’. Inwoners van Helvoirt dachten vooral in kansen en dromen, want de laatste categorie had duidelijk de minste papiertjes. Maar wat iedereen wenst: behoud van de eigenheid van Helvoirt.

Over het behoud van de eigenheid van het dorp is weinig twijfel. Integendeel zelfs, want in de categorie ‘kansen voor Helvoirt’ wordt de eigenheid vaker genoemd dan in de categorie ‘twijfels van Helvoirt’. Ook uit de vele gesprekken met mensen bleek dat veel inwoners daar wel positief over zijn. Velen refereren naar Cromvoirt, waar de samenvoeging met Vught ook goed gekomen is, al hebben we het dan wel over bijna 87 jaar geleden.

Kansen voor Helvoirt

Verreweg de meeste ‘post-it’-papiertjes werden geplakt bij de categorie ‘kansen voor Helvoirt’. Helvoirt is trots op zijn verenigingsleven, ondernemerschap én eigen initiatieven (zoals het delen van elektrische auto’s). Hier zou op sommige vlakken nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan of Helvoirtse initiatieven kunnen een voorbeeld kunnen zijn voor Vught. De andere kant op zouden Vughtse voorzieningen en activiteiten meer dan welkom zijn in Helvoirt, zoals cursussen van Anders Bezig Zijn. Ook op het gebied van bewegen, sporten, fietsverbindingen, groenstructuren en onderwijs zien inwoners van Helvoirt kansen. Meer kwaliteit van gemeentelijk apparaat en minder bureaucratie met carnaval werd ook genoemd als kans door de samenvoeging.

Dromen van Helvoirt

Helvoirt durfde ook te dromen. Deze categorie met wensen is niet 1 2 3 te realiseren, maar de redenering van D66 was dat als je niet weet wat de dromen zijn, je ze ook nooit kunt realiseren. Verreweg het meest werd een eigen station genoemd, maar ook een ondertunneling van de N65. Andere dromen zijn een periode van meer bestuurskracht voor Helvoirt en meer kledingwinkels. Ook in deze categorie werd de eigenheid genoemd: Helvoirtenaren dromen dat het dorp blijft zoals het is, maar het verwezenlijken van die droom ligt uiteraard vooral in Helvoirt zelf.

Twijfels van Helvoirt

De categorie ‘twijfels van Helvoirt’ was een beetje de categorie ‘eerst zien, dan geloven’. Juist in deze categorie werden de minste papiertjes geplakt. Bijna de helft van de papiertjes ging over de N65, waarvan de meeste twijfelen over het nut van de oplossing in Helvoirt. Andere mensen waren juist bang dat door het uitstel afstel komt en vinden dat het allemaal te lang duurt voordat er begonnen wordt. Twee passanten moeten nog maar zien of het wat wordt met die samenvoeging. Een schreef op dat Helvoirt de spoorplannen van Vught moet gaan betalen en een ander was liever met de hele huidige gemeente Haaren bij Oisterwijk gevoegd.  Ook zijn er twijfels of Helvoirt na de samenvoeging nog wel terecht kan op de huidige milieustraat in Haaren. Terechte twijfels overigens, want er zal nog moeten blijken of de milieustraat daar open blijft, want daar gaat de nieuwe gemeente Oisterwijk over.

U vraagt, wij draaien

Voor de mensen van D66 Vught-Helvoirt was het erg interessant om te horen wat er zoals leeft. Er waren uiteraard nog veel meer dromen, twijfels en kansen opgeschreven, maar dit was een korte bloemlezing. De opmerkingen worden meegenomen in het proces van het maken van het nieuwe verkiezingsprogramma, maar om meer de diepte in te gaan op bepaalde onderwerpen, zal D66 nog aparte bijeenkomsten houden. “Het is niet ‘u vraagt wij draaien’, maar het helpt ons weer verder op weg”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens van D66 Vught. “Veel zaken kenden we al, omdat we al sinds 2015 actief in Helvoirt bezig zijn.”

Volgens Fons Potters, raadslid van D66 Vught, gaat het ook om de manier waarop je de zaken benadert. “Neem nou een station in Helvoirt. Dat is op papier kansloos. Maar toch zien we dat als kansrijk als je het koppelt aan de spoorverdieping in Vught, waardoor de N65 meer dan een half jaar dicht gaat. Verder is het verstandig om de hele ombouw van de N65 en de actuele stikstofproblematiek eraan te koppelen. Hoe meer mensen van auto naar trein kunnen, hoe kansrijker een station wordt.”

https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/

Eerdere berichten en artikelen over Helvoirt: – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/

 

The post Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen appeared first on D66 Vught.

Dianne Schellekens raadslid van de week

D66 D66 Vught 04-04-2019 11:42

Dianne Schellekens is door de Nederlandse Vereniging van Raadsleden verkozen tot raadslid van de week. Onder de titel ‘Ik ga ervoor zorgen dat Vught over 100 jaar groener is dan nu’ vertelt ze over haar drijfveren in de (Vughtse) politiek. Het hele stuk is HIER te lezen.

 

 

The post Dianne Schellekens raadslid van de week appeared first on D66 Vught.

D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65

D66 D66 GroenLinks PvdA Vught 27-11-2018 11:46

D66 is blij met het bereikte resultaat in de aanpak van de N65 in Vught en Helvoirt. Het zat er al even aan te komen, maar nu zijn alle partijen er ook uit wie welk deel gaat betalen van de 37 miljoen euro die het extra gaat kosten. Vught zal daarvan 10 miljoen euro voor zijn rekening nemen. “Dat is weer veel geld extra naar rijksinfra, maar we krijgen er als Vught veel voor terug”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In totaal gaat de ombouw 145 miljoen euro kosten.

Heel veel verbeteringen in het plan

In het verbeterde plan verdwijnen in Vught en Helvoirt alle stoplichten op de N65. Dat betekent dus dat de kruising Vijverbosweg/Boslaan in Vught en de kruising Torenstraat in Helvoirt verdiept aangelegd worden. Al het lokale verkeer (auto’s, fietsers en voetgangers) kan op ‘maaiveld’ de N65 oversteken. Verder wordt de N65 in Vught tussen het spoor en de komgrens half verdiept aangelegd. Dat wil zeggen 2,5 meter de grond in en een geluidsscherm van 1,5 meter hoog. Ook komt er over de N65 bij ’t Groene Woud een natuurbrug, waar ook fietsers, voetgangers en ruiters over mogen. Bij de Broekleij in Helvoirt komt een ecoduct onder de N65 (op de tekening staat dat verkeerd, het ecoduct komt niet over maar onder de N65). Extra is ook een fietstunnel bij de Kreitestraat.

Nadelen wegen niet op tegen de voordelen

De nieuwe plannen hebben ook enkele nadelen. Zo gaat binnen de bebouwde kom van Vught de snelheid op de N65 omhoog van 70 naar 80 kilometer per uur. Ook verdwijnen alle andere aansluitingen op de N65 in Vught en Helvoirt, zoals Zonneweilaan, Hoevensestraat, Sparrendaalseweg en de Kreitestraat. Verder komt de oversteek op de De Bréautélaan – Martinilaan 1,5 meter hoger te liggen. Fietsers zullen hier dus een lichte helling op moeten. “Maar dit alles weegt niet op tegen de vele voordelen die er op andere plekken gerealiseerd worden”, aldus Schellekens.

De nieuwe plannen zijn het sluitstuk van jarenlange onderhandelingen, waarbij steeds veel hobbels op de weg zaten. “Dit behaalde succes kent vele vaders, maar ik wil met name onze voormalige wethouders Fons Potters en Wilbert Seuren en ook de burgemeester danken voor hun vele werk wat ze erin gestoken hebben”, aldus Schellekens. “Hun lijn naar Den Haag is jarenlang een hele belangrijke geweest.” De aanleg moet in 2021 beginnen en in 2023 klaar zijn.

Een fantastisch resultaat om op te toosten

D66 is ook verheugd dat de plannen nu wat breder omarmd worden. Zo is PvdA-GroenLinks nu wel tevreden, terwijl die partij altijd eiste dat al het geld naar leefbaarheid moest gaan. Daar hoorde doorstroming niet bij, wat D66 wél vindt bijdragen aan de leefbaarheid. Tot op de dag van vandaag vindt de partij het ongepast dat de D66-fractie in 2011 na afloop van een raadsvergadering een fles champagne open trok toen Vught de eerste 100 (!) miljoen binnengehaalde voor verbetering van de N65. De fractie van D66 nodigt PvdA-GroenLinks nu uit om samen na afloop van de raadsvergadering waarin over de financiering van het plan besloten wordt nogmaals een fles te ontkurken. D66 wil maar al te graag met de raad en het college (en de portefeuillehouder en de burgemeester in het bijzonder) toosten op dit fantastische resultaat.

https://vught.d66.nl/2018/11/27/d66-blij-met-eindresultaat-van-jarenlange-lobby-voor-aanpak-n65/

 

 

 

The post D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.