Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

7 documenten

Maliebaan: veiligheid en doorfietsen voor D66 Utrecht belangrijk

D66 D66 Utrecht 17-12-2019 15:59

Al jaren wordt er gekeken naar een veiligere manier om de Maliebaan in te richten zodat je hier door kunt fietsen. Woordvoerder Susanne Schilderman: “Na vele varianten en uitgebreide gesprekken met de bewoners hebben wij gekozen voor variant 3+.”

Donderdag wordt de herinrichting van de Maliebaan behandeld in de gemeenteraad. Voor D66 Utrecht zijn veiligheid en door kunnen fietsen de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor variant 3+. Susanne Schilderman: “Wij hebben ontzettend veel bewoners gesproken. Wij hebben ook het voorstel dat een aantal bewoners heeft gedaan goed bekeken. Wij kiezen voor veiligheid en voor doorfietsen. Dat gaf voor ons de doorslag om voor variant 3+ te kiezen.”

Bewoners D66 Utrecht heeft veel met bewoners gesproken. Susanne Schilderman: “Zowel bewoners die ons benaderd hebben als mensen die wij ook graag over de Maliebaan wilden horen. We zijn heel blij met alle bewoners die hierbij betrokken zijn geweest en zich hebben ingezet voor een betere Maliebaan. Zowel de bewoners die Plan B hebben aangedragen als de mensen die zich hebben ingezet voor variant 3+. Daarom vonden wij het ook belangrijk dat plan B ook verkeerskundig beoordeeld werd.” Dat is nu gebeurd. Op basis van de veiligheid voor fietsers en de mogelijkheid om door te fietsen kiest D66 Utrecht voor variant 3+.

Verbindingsweg De Maliebaan is een belangrijke verbindingsroute voor mensen van en naar de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Zowel voor de auto als de fiets op dit moment. In de variant 3+ kun je op de middenbaan enkel fietsen. D66 Utrecht kiest voor veiligheid en wil dat mensen daar door kunnen fietsen. Dat kan beter met variant 3+ dan Plan B.

Vier voorstellen Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Maliebaan. Het college deed eerder al vier voorstellen, maar daar zat voor D66 Utrecht niet de juiste versie tussen. Door veel met bewoners te praten, informatie op te halen en onderzoeken naast elkaar te leggen, hebben we uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: “Station Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.”

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: “We hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.”

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Snel naar een fietssnelweg tussen ...

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 20:05

Snel naar een fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam! Zowel wij als D66 Amsterdam hebben deze week voorgesteld om een fietsroute aan te leggen tussen onze twee steden, zodat meer mensen op de fiets naar hun werk kunnen 🚲💨 Lees meer over het voorstel van Susanne Schilderman: https://utrecht.d66.nl/snel-naar-een-snelfietsweg-tussen-amsterdam-en-utrecht/

Snel naar een fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 19:16

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is een minder aantrekkelijk alternatief, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen. Op deze routes geen smalle fietspaden of slecht geplaatste paaltjes, maar een glad stuk asfalt waarover fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen.”

Een gezellige middag in het park. ...

D66 D66 VVD Utrecht 09-05-2019 13:08

Een gezellige middag in het park. Boodschappen doen in het winkelcentrum. Niet voor iedereen is dat vanzelfsprekend, want niet overal zijn genoeg wc's🚽. Gelukkig is zojuist tijdens de raadsvergadering het initiatiefvoorstel van Susanne Schilderman en Gertjan te Hoonte aangenomen. Dankzij D66 en VVD krijgen we meer openbare toiletten in Utrecht! 👏 Lees hier meer: https://utrecht.d66.nl/om-de-500-meter-een-toilet-in-utrecht/

🎄🎉We wensen alle Utrechters fijne ...

D66 D66 Utrecht 24-12-2018 11:47

🎄🎉We wensen alle Utrechters fijne feestdagen en een geweldig 2019! 💪In 2018 hebben we ons er hard voor gemaakt dat iedereen in Utrecht mee kan doen! Fractievoorzitter Jony Ferket en raadslid Susanne Schilderman blikken terug en kijken vooruit naar 2019. ▶📆 Graag tot ziens bij onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari: https://www.facebook.com/events/336036583876881/

D66: Trots op coalitieakkoord met GroenLinks en ChristenUnie

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Utrecht 01-06-2018 11:06

De fractie van D66 Utrecht is trots op het nieuwe coalitieakkoord met GroenLinks en de ChristenUnie. Het nieuwe akkoord is vandaag gepresenteerd. Onderhandelaar en aanstaand wethouder Klaas Verschuure: ‘We hebben een aantal weken stevig en zorgvuldig onderhandeld. We zijn erg blij met het eindresultaat. We kiezen voor meer woningen, beter onderwijs en een duurzamer en groener Utrecht.’ Verschuure voerde onderhandelingen met fractielid Susanne Schilderman. Ook zij is tevreden met het eindresultaat: ‘De sfeer aan tafel was goed en constructief. We hebben hard gewerkt aan een gedeelde visie op de opgaven van onze stad. Dit geeft veel vertrouwen in de samenwerking voor de komende vier jaar.’
 
Kansen voor alle Utrechters
 
Ook fractievoorzitter Jony Ferket is blij met het akkoord. Ferket: ‘Klaas Verschuure en Susanne Schilderman hebben het geweldig gedaan aan de onderhandelingstafel. De belangrijkste punten uit ons verkiezingsprogramma komen duidelijk naar voren in dit programma. We gaan met investeringen in onderwijs, talentontwikkeling en de arbeidsmarkt ook echt voor kansen voor alle Utrechters.’
 
Prettig en betaalbaar wonen
 
Utrecht is populairder dan ooit. Dat dreigt wonen onbetaalbaar te maken voor Utrechters met een middeninkomen. Dit coalitieakkoord zorgt dat er duizenden middenhuurwoningen worden bijgebouwd. We zorgen dat er meer groen is om prettig te leven. De woningbouw wordt over het algemeen ook versneld. Zo blijft wonen in Utrecht voor iedereen bereikbaar.
 
Het allerbeste onderwijs
 
Het lerarentekort in Utrecht wordt aangepakt. Er worden miljoenen extra geïnvesteerd in onderwijs. Dit geld zal ook worden geïnvesteerd in talentontwikkeling en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Taalachterstanden bij jonge kinderen worden aangepakt. De voorschool wordt toegankelijk voor ieder (tweejarig) kind dat achterstanden heeft.
 
Duurzame toekomst
 
Een van de speerpunten van D66 is de verduurzaming van Utrecht. In het coalitieakkoord is afgesproken dat nieuwe woningen zonder aansluiting op aardgas worden gebouwd. Bovendien worden nieuwe woningen zo gebouwd dat ze niet meer energie verbruiken dan ze opwekken. Fietsers en voetgangers krijgen op kruispunten voorrang. Goed voor de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de groeiende stad.
 
Meer om trots op te zijn
 
De Utrechtse D66-fractie is trots op nog meer punten in het coalitieakkoord. Zo wordt er werk gemaakt van horeca in de wijken buiten de binnenstad. Ook is er aandacht voor de ontwikkeling van voorzieningen in Leidsche Rijn. De stad zet vol in op de komst van de Vuelta in 2020, waardoor Utrecht de eerste stad in de wereld zou worden waar zowel de Tour de France, de Giro en de Vuelta zijn gestart. Ook komen er extra sportvelden en sporthallen bij en wordt het Regenboogakkoord uitgevoerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.