Nieuws van politieke partijen over Hart voor Bloemendaal inzichtelijk

4 documenten

Vroem vroem, een nieuw wagenpark of toch een geluidscherm voor Overveen?

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 06-11-2019 08:16

Morgen is de begrotingsraad. De gemeente Bloemendaal geeft te veel geld uit. Dat is een ding dat zeker is. Maar wordt het geld wel goed besteed? Doelmatig, efficient? Nee. Elk jaar opnieuw worden voorstellen ingediend waarin het college extra geld vraagt aan de raad. Bijvoorbeeld om voertuigen te vervangen die nog lang niet zijn afgeschreven. Voertuigen die nog prima mee kunnen. Vorig jaar werd langs die weg ruim EUR 100.000 vrijgemaakt voor dit doel. Dit jaar bedelt het college om bijna EUR 800.000 meer. Want, het wagenpark moet vooral duurzamer.

Zo wordt er in amper vijf jaar tijd een miljoen uitgegeven aan de complete vernieuwing van het wagenpark. Allemaal leuke dingen voor de ambtenaren en wethouder Wijkhuisen van Duurzaamheid.

Een smak geld terwijl dat helemaal niet nodig is.

Wij dienden vorig jaar een alternatieve begroting in. Resultaat: een miljoenenbesparing. Maar ja, geen enkel voorstel haalde de eindstreep. De raad stemde overal tegen. Dit jaar zien we daarom af van een alternatieve begroting, terwijl een herziening van beleid dringend nodig is. Cruciaal zelfs omdat de schuldpositie uit de hand loopt en risico’s toenemen en de solvabiliteit te wensen overlaat. Maar als de meerderheid in de raad niet verder komt dan ‘dank u voorzitter’ is dat het resultaat van democratie. Het is niet anders.

Morgenavond zullen wij wel enkele amendementen indienen. Een van deze amendementen treft u aan het slot van dit bericht. Wij stellen voor de investering voor het wagenpark voorlopig in de ijskast te zetten. Geen nieuwe wagens meer voorlopig. We stellen voor dat geld te besteden aan een geluidscherm langs het spoor ten behoeve van de inwoners van Overveen.

Een kansloze missie? Wat ons betreft zeker niet. Wij vinden het niet meer dan logisch dat de wethouder eens een keer iets doet voor de inwoners in plaats van ze te confronteren met ‘gedane zaken’. De wind kan niet alleen maar 1 kant opwaaien. Als de wethouder een beetje creatief was, dan had hij geld losgepeuterd bij de MRA of bij de sponsoren en bij Amsterdam en Zandvoort. Voor vele tientallen miljoenen worden er goede zaken gedaan en is Amsterdam straks van een heleboel toeristen af die richting de F1 races gaan. Prima, maar doe dan ook niet moeilijk over geluidwerende maatregelen langs het spoor in Overveen!

Onderhandelen is een kunst. Een vak. Niet iedereen kan dat. En als je het dan niet kunt, en het onderhandelingsresultaat is nul, dan zal de wethouder zelf de broekriem moeten aantrekken. Dan is er even geen geld meer voor leuke dingetjes als nog duurzamer auto’s en kan het wagenpark niet helemaal ‘top of the bill’ zijn. Het is niet anders wethouder. Je moet keuzes maken in het leven. Wij hebben die keuze gemaakt. Nu de rest van de gemeenteraad nog!

Ons amendement:

Overwegende :

Dat de in voorstel 14 en 15 genoemde voertuigen nog niet zijn afgeschreven;

de noodzaak van vervanging van de voertuigen in 2020 niet aanwezig is;

de wethouder laat weten dat deze voorstellen niet strikt noodzakelijk zijn in 2020 en uitstel niet voor onverhoopte problemen zal zorgen;

de wethouder heeft verklaard dat de voertuigen niet zijn afgeschreven;

het investeringsprogramma laat zien dat de totale investering in de periode 2020-2023 voor wat betreft het wagenpark uitkomt op afgerond EUR 770.000;

EUR 770.000 ook doelmatiger kan worden besteed in de periode 2020-2023, nl ten behoeve van de financiering van een geluidscherm naast het spoor ten behoeve van omwonenden in Overveen teneinde geluidsoverlast van de opwaardering van het spoor te compenseren;

Wijzigt het voorgesteld besluit 2019006226 dat luidt:

De raad van de gemeente Bloemendaal;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 september 2019 dat luidt als volgt:

b e s l u i t:

de begroting 2020 vast te stellen;

de nieuwe voorstellen nummers 1 t/m 26 vast te stellen;

het meerjarenperspectief 2021-2023 evenals het investeringsprogramma 2020-2023 voor kennisgeving aan te nemen;

de 1e begrotingswijziging 2020 Septembercirculaire 2019 vast te stellen.

Te wijzigen als volgt:

b e s l u i t:

de begroting 2020 vast te stellen;

de nieuwe voorstellen nummers 1 t/m 26 vast te stellen, m.u.v. voorstellen 14 en 15;

3. het meerjarenperspectief 2021-2023 evenals het investeringsprogramma 2020-2023 voor kennisgeving aan te nemen met uitzondering van Taakveld 5.7: vervanging voertuigen;

4. de gelden die vrijkomen als gevolg van het komen te vervallen van de vervanging van de voertuigen, te reserveren voor de aanleg van een geluidscherm ten behoeve van de inwoners van Overveen die langs of aan het spoor wonen;

de 1e begrotingswijziging 2020 Septembercirculaire 2019 vast te stellen.

______________________________________________________________________________

Ingediend door:  Hart voor Bloemendaal, …

‘Gefopt’

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD Bloemendaal 11-09-2019 18:54

Hoe denken onze inwoners over de behandeling van integriteitsmeldingen en het voorstel van loco-burgemeester/wethouder Nico Heijink (VVD) van afgelopen donderdag?

In de raadsvergadering werd een toneelstukje door de wethouder opgevoerd. Zo veel was duidelijk toen hij zei dat hij erg blij was met de unanieme afwijzing van zijn Berenschot-voorstel. Daar had hij zijn hoop op gevestigd.

En nu zei Pietje Cru? …

De wethouder gaat de integriteitsmeldingen afdoen die tegen de burgemeester zijn ingediend en de burgemeester doet de rest. Niks vertrouwenspersoon, niks onafhankelijke toetsing. En intussen liggen sommige meldingen al bijna twee jaar te wachten….

Hoe een van onze inwoners hierover denkt, leest u in deze ingezonden brief die het Haarlems Dagblad deze week plaatste.

Breaking: provincie zet streep door Duinpolderweg

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 14-06-2019 16:15

Feest! Groot nieuws over de Duinpolderweg. De nieuwe coalitie van de provincie NH zet een streep door het plan voor de aanleg van deze snelweg die vanaf de A4 ten zuiden van Hoofddorp zou worden doorgetrokken richting de Ringvaart bij Bennebroek en vervolgens door naar de Rijksstraatweg (N208) en van daar richting de Zilk (N206). Een heuse snelweg die voor de inwoners van Bennebroek en Vogelenzang voor ongelooflijk veel overlast zou gaan zorgen: stank, fijnstof, herrie en extra verkeer op aanliggende wegvlakken. Bovendien zou deze snelweg ten koste gaan van de mooie polders in Hillegom en de Vogelenzangse strandvlakte en vlak langs Natura 2000 gebied worden aangelegd. Voor ons raadslid Marielys Roos was het in 2014 reden om zich verkiesbaar te stellen om via de politiek aandacht te vragen voor behoud van natuur en leefomgeving van de zuidelijke kernen van de gemeente Bloemendaal.

Wij hebben ons als partij dan ook altijd hevig verzet tegen de Duinpolderweg. Dat de gemeente Haarlemmermeer de Nieuwe Bennebroekerweg nu wil gaan ‘upgraden’ vinden wij begrijpelijk. In die gemeente wordt de komende jaren veel nieuwbouw gepleegd en dus is het logisch dat deze weg wordt aangepakt. Dat is ook precies de bedoeling van Gedeputeerde Staten. De Nieuwe Bennebroekerweg krijgt een facelift. Daar wordt door flink geld in gestoken. Maar de verlenging van die weg vanaf de Ringvaart naar De Zilk gaat niet door. Althans: voorlopig niet en dat vinden we fantastisch. Dat we u vandaag dit heugelijke nieuws mogen brengen is een feestje waard. We willen hierbij alle betrokken organisaties en personen hartelijk bedanken voor hun niet aflatende inzet en enthousiasme/bevlogenheid om de Duinpolderweg tegen te houden. Onze bijzondere dank gaat hierbij uit naar de natuurorganisaties, het platform NOG en in het bijzonder willen we Elof Nieuwenhuis bedanken. Elof is het brein achter het alternatief “NOG Beter”. Hij heeft aan de hand van berekeningen laten zien dat het helemaal nergens voor nodig is om de Duinpolderweg aan te leggen.

Hieronder nemen wij (zie cursief gedrukt hierna) de tekst over van het bericht dat wij heden ontvingen van de samenwerkende Natuur- en Milieuorganisaties.

Op 16 juni heeft de nieuwe coalitie van de VVD, GroenLinks, D66 en PvdA Noord-Holland het coalitieakkoord gepresenteerd. Met betrekking tot de bereikbaarheid Bollenstreek staat in het coalitieakkoord:

Bereikbaarheid Bollenstreek

Het programma Bereikbaarheid Bollenstreek wordt gefaseerd gerealiseerd. De investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer en fiets worden in deze collegeperiode uitgevoerd.  De Nieuwe Bennebroekerweg wordt opgewaardeerd om de nieuwe woonwijken in Hoofddorp, nu en in de toekomst, goed te ontsluiten. Alle Noord-Hollandse belanghebbenden zullen opnieuw gehoord worden over de voorkeursvariant. Naar aanleiding van deze gesprekken zal, op basis van het Noord-Hollandse belang, opnieuw gesproken worden met de provincie Zuid-Holland over de verdere realisatie van de weg en de voorkeursvariant.Alle Noord-Holland belanghebbenden worden opnieuw gehoord over de voorkeursvariant Midden/Duinpolderweg, de doortrekking vanaf de N205 in de Haarlemmermeer, door de Oosteinderpolder naar de N208 in Hillegom.

Gedeputeerde Loggen (VVD) zegt het als volgt: “Waar we discussie over gevoerd hebben, is of er wel de juiste variant is gekozen. Daar dacht de regio toch anders over. Daar moet een nieuwe aanloop voor genomen worden. Die discussie wordt opnieuw gevoerd.”

De samenwerkende Natuur en Milieuorganisaties Duin- en Bollenstreek zijn verheugd dat de aanleg van het deel in de Haarlemmermeer, (verdubbeling Nieuwe Bennebroekerweg) en het deel door het Natuurnetwerk Nederland in de Haarlemmermeer en de Hillegomse polders is gesplitst in het collegeakkoord. Dit geeft goede hoop dat het doortrekken vanaf de N205 in de Haarlemmermeer naar de N208 in Hillegom er nooit zal komen. De Nieuwe Bennebroekerweg loopt niet door natuurgebied, daarom hebben wij er niet zo’n moeite mee dat deze nu verbreed zal worden. De grote winst is dat de polders nu tot nader order gespaard blijven. Dit is een groot succes van de jarenlange strijd die we samen met andere organisaties en bewoners hebben gevoerd. De noodzaak van een Duinpolderweg is tot op de dag van vandaag niet aangetoond. Bovendien is in de Klimaatwet en het klimaatakkoord vastgelegd, dat vanwege de leefbaarheid voor mens en behoud van biodiversiteit, er bij verkeersafwikkeling meer moet worden geïnvesteerd in regionale infrastructuur door middel van hoogwaardig openbaar vervoer en de fiets. En ook is het niet meer te vermijden dat rekeningrijden er aan komt. Dat zal meer bijdragen aan de bereikbaarheid dan nieuw asfalt.  Positief is dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op deze actuele thema’s fors inzetten met constructieve plannen om de klimaatdoelstellingen van het Rijk tot 2030 te realiseren.

Het coalitieakkoord met veel plannen voor duurzame innovatie, energie transitie, leefbaarheid en bereikbaarheid is te lezen in ‘Duurzaam doorpakken!’

De samenwerkende natuur- en milieuorganisaties Bollenstreek en Zuid-Kennemerland zijn:

Milieudefensie afdeling Haarlem

Vereniging Behoud de Polders Hillegom

Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland

Stichting Duinbehoud

Stichting Milieu- en Natuurbescherming Kennemerland

Bloemendaal, Bloemenstede, Heembloemstede? Zegt u het maar…

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 21-01-2019 16:20

Quotenet nu met het laatste nieuws over een fusie tussen Bloemendaal en Heemstede. Als dat gebeurt, dan zal Bloemendaal simpelweg verdwijnen. Heemstede slokt Bloemendaal op. Gezien de bestuurlijke misere in Bloemendaal is dat een onontkoombare uitkomst van de huidige ‘stip op de horizon’ naar Rijnlands model. We hebben begrepen dat op hoog niveau in ambtelijke kringen van een dergelijke ‘versmelting’ wordt gedroomd. Dat geldt zeker niet voor ons.

Onze partij is voor een zelfstandig, sterk en financieel gezond Bloemendaal. Wij willen beslist geen fusie met Heemstede zoals we u al schreven. Redenen om daar niet voor te zijn:

Een fusie kost meer geld dan het oplevert. Er is geen rationele analyse waaruit de meerwaarde blijkt voor onze inwoners;

We zijn niet te spreken over het ICT project dat Heemstede en Bloemendaal verbindt. De Gemeenschappelijke Regeling die al sinds 2016 bestaat heeft de gemeenteraden van de Heemstede en Bloemendaal op afstand geparkeerd. Zo wordt controle uitgeschakeld.

Burgers worden op een nog grotere afstand van bestuur en politiek gezet. Hoe groter de gemeente, hoe minder burgers te vertellen hebben.

Een fusie lost de bestaande problemen niet op. De gedachte is vaak dat een fusie zorgt voor verwatering. Dat problemen dan vanzelf zullen verdwijnen. Maar die mening zijn wij zeker niet toegedaan. Problemen zijn er om opgelost te worden. Bestuur moet degelijk en transparant functioneren. Integriteitskwesties dienen te worden aangepakt en moeten niet in een la liggen te verstoffen. Een fusie is geen oplosmiddel;

In historisch en cultureel opzicht is er een verschil tussen beide gemeenten. Heemstede is in de loop van de afgelopen 30 jaar enorm versteend. Dat vinden wij jammer. Wij zijn tegen het volbouwen van elk snippertje groen. Natuurlijk ligt er een omvangrijke woningbouwopgaaf. Maar alle bouwplannen en ambities ten spijt: we moeten zorgen voor een goede ruimtelijke onderbouwing en de lusten en lasten zullen eerlijk moeten worden verdeeld. Het vol zetten van de dorpskernen met beton, is wat ons betreft uitgesloten. Kwaliteitsimpuls prima, maar behoud van kwaliteit staat voorop. Zijn er goede plannen op de juiste locaties, is er een financieel solide basis voor die plannen, dan zullen wij daar positief kritisch mee omgaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.