Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

6 documenten

‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’

D66 D66 Groningen 09-09-2020 13:49

Groningen moet aansluiten bij het maandag aangekondigde Nationaal Groeifonds. Dat pleidooi houdt D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in de gemeenteraad. ‘Er wordt 20 miljard vrijgespeeld voor infrastructuur, kennis en innovatie. De gemeente moet samen met de regio, kennisinstellingen en ondernemers in staat zijn deze prachtige kans te benutten.’

Het kabinet wil de Nederlandse economie duurzaam versterken en de lage rentestand gebruiken om een aantal ontwikkelingen

aan te jagen. Rustebiel: ‘Een zeer goed initiatief. En de kaders die gesteld worden op het gebied van kennis, infrastructuur en innovatie passen goed bij de vraagstukken in Groningen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit. De Lelylijn springt in het oog, maar ook binnenstedelijk staan we voor een grote opgave. En de banen in de gaseconomie zullen langzaam verdwijnen. Daarvoor moeten wel weer banen terugkeren, bijvoorbeeld in de groene energie. Maar je kunt ook denken aan het versterken van onze digitale en energie-infrastructuur. Het net kan de hoeveelheid nieuwe energie nu op sommige plekken al niet meer aan.’

De minister vraagt van ingediende plannen dat ze zijn opgetuigd samen met ondernemers en kennisinstellingen. ‘Groningen heeft alles in huis om samen met onze toonaangevende onderwijsinstellingen – van praktisch tot wetenschappelijk – tot goede plannen gekomen. Ook met het bedrijfsleven is de samenwerking in Groningen goed. Laten we snel de koppen bij elkaar steken om tot goede ideeën te komen om zo de regionale economie duurzaam te versterken.’ Rustebiel gaat vandaag aan het college vragen of er al ideeën zijn over hoe aangehaakt kan worden bij het groeifonds en hoe kennisinstellingen en ondernemers daarbij betrokken kunnen worden.

Het bericht ‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’ verscheen eerst op Groningen.

Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg

D66 D66 Culemborg 15-06-2020 18:03

‘We kunnen vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden’. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode een plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen. Vandaag opent staatssecretaris Stientje van Veldhoven  D66 (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.

Je elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met je elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan straks op steeds meer plekken en met steeds meer auto’s op een slim laadplein. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zo’n plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen.

Slim laden Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Laadplein Culemborg Het laadplein in Culemborg is een mooi voorbeeld van de toekomst. Van Veldhoven maakt vandaag als eerste gebruik van een slimme laadpaal. Zij laadt haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. En zij geeft met de nieuwe app aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Koploper laadpalen Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

De 19 gemeenten waar de komende periode 45 slimme laadpleinen in gebruik worden genomen:

Amsterdam Arnhem Breda Culemborg Den Haag Gouda Haarlemmermeer Lelystad Maastricht Middelburg Ouder-Amstel Gemeente Het Hogeland Gemeente Westerkwartier Gemeente Loppersum Rotterdam Schiedam Utrecht Zeist Zwolle

The post Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg appeared first on Culemborg.

Weinig ambitieus coalitieakkoord

D66 D66 VVD Zuid-Holland 20-08-2019 09:43

Vandaag presenteerde het nieuwe college van Gedeputeerde Staten het coalitieakkoord voor 2019-2023 dat de titel ‘elke dag beter’ meekreeg. De fractie van D66 is blij dat Zuid-Holland na een lange periode van onderhandelen weer een voltallig bestuur heeft, dat de schouders wil zetten onder tal van zaken in onze provincie. Zijn wij ook blij met de inhoud van het akkoord? Ja en nee.

De introductie stelt dat het coalitieakkoord tot stand is gekomen met het belang van alle Zuid-Hollanders voorop. Er wordt gekozen voor een gezonde en groene economie, waaraan iedereen meedoet. “Dat doet ons sociaal-liberale hart goed”, aldus fractievoorzitter Ria Oosterop. “Ook de 30 miljoen euro die wordt uitgetrokken voor schone energie is op zich positief te noemen.”

Uit het akkoord maken wij op dat het college, net als D66, voorstander is van sterke gemeenten die hun taken goed kunnen uitvoeren. Als een gemeente niet goed presteert, kan de provincie ingrijpen. Wat ons betreft hebben die inwoners recht op goed bestuur en zijn er wat dat betreft nog wel een aantal uitdagingen in de provincie.

Minder optimistisch zijn wij over de passages over “een verantwoord en realistisch klimaat- en energiebeleid.” Daarin herkennen we heel erg de aarzelende houding van de VVD als het gaat om de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Ook over de sectorale invulling van het coalitieakkoord maken wij ons zorgen. De Omgevingswet vraag écht om een integrale benadering en een cultuurverandering bij het ambtelijk apparaat. D66 mist deze samenhang en tevens ruimtelijke kwaliteit als belangrijke doelstelling bij alle opgaven in het fysieke domein. En bij grote, belangrijke onderwerpen, zoals OV-aanbesteding, de Duinpolderweg en de overlast van Schiphol, ontbreekt het wat ons betreft aan duidelijkheid.

Ria Oosterop: “De D66 fractie legt de lat komende periode hoger. Vanuit de oppositie gaan wij constructief aan de slag met onder andere bodemdaling, biodiversiteit, landbouw, cultuureducatie en de fiets. Thema’s die in het coalitieakkoord onvoldoende uit de verf komen en waarvoor te weinig geld wordt uitgetrokken. Waar de coalitie kiest voor ‘elke dag beter’ zal D66 zich inspannen voor ‘elke dag nóg beter’. Onze mooie provincie is tenslotte nog lang niet af!”

Gas, gas

D66 D66 Heusden 05-06-2018 13:25

D66 heeft het College vragen gesteld over ‘fracking’ op Waalwijks grondgebied met uitlopers onder de gemeente Heusden.

https://www.bd.nl/heusden/d66-heusden-stelt-vragen-over-gaswinning-vermilion-bij-doeveren~a4192239/

En nu maar wachten op het antwoord -:)

 

Railterminals en truck platooning

D66 D66 Zuid-Holland 19-03-2018 14:21

D66 Zuid-Holland bracht een bezoek aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) in Zoetermeer, dé ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, en was positief verrast door de innovatiekracht binnen de sector. Duurzamer en efficiënter transport staat er torenhoog op agenda.

Algemeen directeur Jan Boeve en beleidsadviseur regionale belangenbehartiging Zuid-Holland Martijn Vonk gaven een uitgebreide toelichting op de ingrijpende veranderingen die op de sector afkomen en de mogelijkheden en kansen die TLN ziet om de druk op wegen te verminderen. Ook praatten zij de fractie bij over de grootste infrastructurele knelpunten in Zuid-Holland, zoals de A12-corridor. Het traject tussen Gouwe en Oudenrijn staat in de top 3 van duurste files voor vrachtverkeer (maar liefst 13 miljoen euro schade in 2016). TLN pleit ervoor om ter hoogte van Bleiswijk een Holland Railterminal te realiseren om lading te kunnen overslaan van de weg naar het spoor. Statenlid Ton van Rijnberk is enthousiast over een dergelijke railterminal. “D66 is een groot voorstander van multimodale goederenstromen, waarbij je continu kijkt wat de beste oplossing is: vervoer over de weg, vervoer over spoor of vervoer over water.”

Rotterdamse haven Na afloop ging de fractie langs bij wegvervoerder H.N. Post en Zonen, een Pijnackers familiebedrijf dat voorop loopt op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Zo rijden de trekkers en vrachtauto’s van het bedrijf dankzij ingenieus planningssysteem en datauitwisseling met de Rotterdamse haven zo min mogelijk zonder lading. Ook zijn extra investeringen gedaan om te voldoen aan de emissie-eisen Euro 6. De CO2-besparing per ton lading die dat oplevert, wordt dagelijks op de website vermeld. Post en Zonen is ook een van de bedrijven die zal meedoen aan de pilot van TNO om ‘truck platooning‘ te testen. Met deze technologie kan via een internetverbinding achter elkaar worden gereden, wat brandstof bespaart voor iedere vrachtauto binnen de colonne. De verwachting is dat truck platooning vanaf 2020 realiteit is.

Een gemeente Zeeuws-Vlaanderen

D66 D66 Zeeland 19-03-2018 07:45

Uiteindelijk is Zeeuws-Vlaanderen beter af als een gemeente Zeeuws-Vlaanderen. Lees hier ons stuk over dit thema.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.