Nieuws van politieke partijen in Deventer inzichtelijk

3 documenten

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Geluidswal zonder zonnepanelen: gemiste kans! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 12-12-2018 00:00

In 2030 is Deventer energieneutraal. Om die ambitie te halen moeten de komende jaren talloze inspanningen worden verricht. Soms doen zich kansen voor die je niet voorbij kunt laten gaan, zoals bij de toekomstige geluidswal langs de A1 bij Bathmen.

Twee vliegen in één klap

Als een geluidswal wordt aangelegd in combinatie met zonnepanelen worden er twee vliegen in één klap geslagen. Toch ziet de provincie Overijssel dit slimme dubbelgebruik niet zitten. In plaats daarvan vindt men de landschappelijke beleving vanaf de snelweg belangrijker en worden er struiken aangeplant. De Deventer fracties van D66 en GroenLinks vragen het college om dubbelgebruik alsnog mogelijk te maken. Wouter Holtslag (D66): "De overheid moet het goede voorbeeld geven en de schaarse ruimte slim benutten.” Tjeerd van der Meulen (GroenLinks): “Het combineren van een geluidswal met zonnepanelen is een goed voorbeeld van hoe je twee functies combineert. Het is onbegrijpelijk dat provincie en gemeente deze kans laten liggen."

‘Not amused’

De A1 wordt de komende jaren verbreed. Om het dorp Bathmen te beschermen tegen geluidshinder zal er een kilometerslange geluidswal worden aangelegd. Deventer fracties GroenLinks en D66 hebben de afgelopen jaren steeds aangegeven dat slim dubbelgebruik zeer gewenst is. “De zuidzijde van de wal kan gebruikt worden voor het opwekken van zonne-energi”, aldus van der Meulen. De fracties zijn "not amused" door de starre opstelling van de provincie, maar ook van het eigen college van burgemeester en wethouders.Het Deventer college wil de wal het liefste beplanten zodat de automobilisten het landschap beter ervaren. “Het lijkt wel alsof snelweggebruikers beloond worden ten koste van duurzaamheid, onvoorstelbaar in deze tijd”, vindtHoltslag.

Zonnepanelen slim combineren met begroeiing

De Deventer fracties denken dat zonnepanelen op de zuidzijde van de wal ook goed te combineren zijn met bosachtig gebied achter de wal. En daarom willen ze van het college weten waarom deze variant niet verder is uitgewerkt. Verder willen zij weten op welke plekken langs de A1 ook geschikt zijn voor zonnepanelen: "De A1 leent zich perfect voor een energielandschap. Iedere automobilist kan dan zien dat Deventer duurzaamheid belangrijk vindt", aldus van der Meulen en Holtslag.

Bus en trein in de vervoersmix

VVD VVD Deventer 23-02-2018 00:58

https://deventer.vvd.nl/nieuws/28005/bus-en-trein-in-de-vervoersmix

Een goed functionerend en betaalbaar netwerk van openbaar vervoer is natuurlijk van groot belang. Deventer betaalt niet voor lege bussen. Een meer dynamische weginrichting en dubbelgebruik van busbanen is beter dan het schaarse asfalt op te offeren aan busbanen alleen.

Meer treinstations en bijbehorende transferia houden Deventer ook in de toekomst goed bereikbaar. Station Bathmen lijkt de meest logische en haalbare ambitie. De gemeente gaat daarvoor actief lobbyen. De aanleg van een dubbelspoor tussen Deventer en Zwolle is noodzakelijk om de bereikbaarheid van Deventer per trein te verbeteren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.