Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

5 documenten

Onderwijsstaking - een terugblik met Jimmy Smet | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks PvdA Rotterdam 14-11-2019 00:00

Op woensdag 6 november was er een grote landelijke lerarenstaking. GroenLinks staat achter de leraren. Raadslid én docent Jimmy Smet was erbij in Rotterdam. We blikken met hem terug.

Jimmy, jij was bij de staking in Rotterdam. Hoe was de sfeer? Woensdagmorgen om 8 uur 's morgens stond ik samen met mijn collega’s aan de voet van de Erasmusbrug. We trokken de door de organisatie (WIJonderwEIS) verstrekte gele hesjes aan met de tekst ‘Onderwijs = topPrioriteit’. Eerlijk gezegd moest ik persoonlijk eerst even slikken om zo’n geel hesje aan te trekken, op een of andere manier vereenzelvig ik dit toch met die andere actievoerders, maar uiteindelijk was het een fantastisch gezicht: duizenden onderwijzers, ouders en kinderen in het geel op de rijbaan van de Erasmusbrug. De hele brug vól! Fascinerend, hoopgevend en ontroerend was het om met z’n duizenden door de Rotterdamse straten te wandelen. Tekenend voor leraren vond ik overigens wel, dat we tot drie keer toe ook met diezelfde duizenden mensen keurig voor een rood verkeerslicht stonden te wachten en we ons ook weer keurig hielden aan de instructie van politie en de ordebewakers van de organisatie zelf. ‘ Wat zijn we als onderwijs toch lief. Te lief’ was een veelgehoorde uitspraak diezelfde dag. Eenmaal aangekomen in het stadion Woudestein konden de sprekers van GroenLinks (Jesse Klaver), PvdA (Lodewijk Asscher), SP (Lilian Marijnissen) en op veel waardering en applaus rekenen. Maar het was vooral leraar van het jaar 2018 Ismail Aghzanay die de handen op elkaar kreeg met de uitspraak; ‘Desnoods gaan we de volgende keer een week dicht!’

Het weekend voorafgaand aan de staking heeft minister Slob extra geld toegezegd maar de staking ging desondanks door. Hoe kijk jij hier tegenaan? Uiteraard kunnen we het lerarentekort, om maar eens een prangend voorbeeld te noemen, niet meteen oplossen met alleen meer geld. Toch heeft het onderwijs al geruime tijd geleden al duidelijk aangegeven, dat er voor de structurele problemen in het onderwijs ook structurele oplossingen moeten komen. Het kabinet moet over de brug komen en het onderwijsveld ook financieel de waardering te geven die het niet alleen nodig heeft maar ook verdient; zonder goed onderwijs zijn we als maatschappij nergens! Een bedrag van 1 miljard wordt als minimaal gezien. Een noodpakket van 400 miljoen als eerste stapje. De onlangs toegekende 460 miljoen klinkt wellicht als een eerste goede stap, maar is ten eerste overwegend incidenteel en ten tweede kwam het bod als een duveltje uit een doosje vallen op een zeer opvallend moment; net voor het weekend, net voor de door de bonden uitgeroepen staking. Overigens een saillant detail; het enige stukje structureel geld betreft het (terecht) verhogen van de salarissen van leraren in het voortgezet speciaal onderwijs. Echter; dit geldt alleen voor die vso-scholen die naar een diploma toewerken; de scholen met een zogenaamde diplomagerichte uitstroom. De school waar ik zelf werk is bijvoorbeeld zo’n school; leuk voor mij en mijn collega’s, zou je zeggen. Echter ook op mijn school bieden we de uitstroom arbeidsmarkt en soms dagbesteding aan. Mijn collega’s, die aan die groep leerlingen lesgeeft krijgt de salarisverhoging dus niet. Met andere woorden; het kabinet zorgt met dit voorstel, wat in essentie goed bedoeld is, voor tweedeling in schoolteams; een slechte en onwenselijke uitkomst lijkt me.

In Rotterdam is een groot lerarentekort. Wat is volgens jou de oplossing? Het lerarentekort is groot in het gehele land en zal in de nabije toekomst alleen nog maar nijpender worden. Maar vooral in de grote steden en dan zeker in het basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs is de nood het allerhoogst. Het college van burgemeester en wethouders heeft samen met de gemeenteraad en in overleg met het onderwijsveld de afgelopen periode al veel tijd, geld en energie gestoken om de kwaliteit van het onderwijs te vergroten in het algemeen en het vak van leraar te promoten in het bijzonder. Zo zijn er onder andere lerarenbeurzen in het leven geroepen, ontwikkelingsbudgetten voor scholen beschikbaar en krijgt iedere onderwijsprofessionals een gratis Rotterdampas. Mondjesmaat plukken we hier in Rotterdam vast de vruchten van, maar we zijn er echt nog lang niet. We zien namelijk, dat het landelijke lerarentekort ook bewerkstelligt, dat leraren makkelijker kunnen kiezen voor een baan dichtbij huis of op een school waar je een hoger salaris wordt geboden of op een school waar de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker zijn. Wat mij betreft is het nu tijd om meer creatieve en onorthodoxe maatregelen te overwegen. Als zelfs de minister uitspreekt dat scholen ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld ouders voor de klas te zetten, de lesuren te verminderen of thuisonderwijs via het beeldscherm te overwegen, dan mogen we als gemeente best wat verdergaande maatregelen gaan nemen om het werken in het onderwijs in Rotterdam aantrekkelijk te maken voor nieuwe leerkrachten.

Hoe krijgen we meer jongeren geïnteresseerd in leraar als beroep? Allereerst is het natuurlijk aan een ieder zelf om te ontdekken wat je zou willen gaan doen. Maar mocht je op zoek zijn naar fascinerende werkomgeving (Rotterdamse scholen) met de leukste jonge mensen van de wereld (Rotterdamse leerlingen) en zeer liefdevolle collega’s en heb je zin in in een baan die echt elke minuut anders, uitdagend en verfrissend tegelijkertijd is: dan moet je voor de klas!

GroenLinks pleit voor een educatieve masteropleiding in Rotterdam | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-03-2019 00:00

GroenLinks pleit voor een educatieve masteropleiding in Rotterdam. Dit leidt tot meer leraren in de stad en is zo een goed middel in de strijd tegen het lerarentekort.

Een huidig actieplan van de gemeente richt zich op het aantrekken van leraren buiten Rotterdam. Het in Rotterdam zelf opleiden tot leraar van afgestudeerde wo-studenten is nu nog een onbenutte kans. Een educatieve master kan hierop inspelen. Zo groeit het aantal leraren in de stad en stimuleren we meer studenten het onderwijs in te gaan.

GroenLinks-Raadslid Jimmy Smet vindt het belangrijk dat de master er komt. ‘Studenten weten vaak pas aan het einde van hun bachelor welke master ze willen doen. Als ze voor een educatieve master kiezen, worden zij nu doorverwezen naar steden als Amsterdam, Utrecht en Leiden. Op deze manier verlaten toekomstige leraren de stad, terwijl het voor Rotterdam juist belangrijk is om hen te behouden. We moeten deze studenten de kans bieden om in onze mooie stad te blijven!

D66: gemeente regierol bij voorlichting seksuele diversiteit

D66 D66 Rotterdam 31-01-2019 14:30

D66 vindt dat de gemeente Rotterdam een regierol moet pakken om voorlichting over seksuele en genderdiversiteit op alle Rotterdamse scholen te stimuleren. Ook moet er zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van ervaringsdeskundigen.

Hiervoor diende Nadia Arsieni afgelopen donderdag 31 januari een motie in.

Sinds 2012 is LHBTI-voorlichting verplicht op alle scholen in het basis- en middelbaar onderwijs. LHBTI-organisaties signaleren echter dat sommige scholen geen voorlichting geven terwijl het wel verplicht is. En als het wel gebeurt, is dat lang niet altijd op de juiste manier. Scholen maken bijvoorbeeld onvoldoende tijd beschikbaar of geven voorlichting met een niet- inclusieve boodschap.

“De Nashvilleverklaring laat zien dat goede LHBTI-voorlichting op alle Rotterdamse scholen nog steeds hard nodig is.” aldus Nadia Arsieni, raadslid D66 Rotterdam.

De gemeente moet deze kwalitatief goede LHBTI-voorlichting ondersteunen, waarbij de lessen worden vormgegeven in samenwerking met LHBTI-organisaties. “Voorlichting werkt het beste als een lhbti’er een persoonlijk verhaal vertelt. Dat maakt indruk op leerlingen”, aldus Arsieni. D66 wil een maximaal bereik van deze lessen op alle scholen in Rotterdam.

De motie werd door de gemeenteraad met 34 stemmen voor en 9 stemmen tegen aangenomen.

Het bericht D66: gemeente regierol bij voorlichting seksuele diversiteit verscheen eerst op Rotterdam.

Activiteiten in de stad rondom de Nationale Onderwijsweek

D66 D66 Rotterdam 04-10-2018 09:58

Deze week was het de Nationale Onderwijsweek met veel onderwijsactiviteiten in de stad. Als wethouder onderwijs heeft Said Kasmi verschillende evenementen bijgewoond. Zo reikte hij prijzen uit n.a.v. de verkiezing van de leraar van het jaar en was hij aanwezig bij de paneldiscussie van de onderwijsnacht. Ook heeft hij deze week de Hildegardisschool bezocht in het Oude Noorden.

“Onderwijs is essentieel voor het oplossen van veel uitdagingen in onze maatschappij. Daarom moet hier uitgebreid aandacht voor zijn. We moeten aan de slag om de kansengelijkheid te verbeteren. Ook het landelijk lerarentekort treft Rotterdam. Des te meer reden om onze docenten in het zonnetje te zetten, te laten zien hoe belangrijk en mooi dit vak is en hoe we als Rotterdam gezamenlijk de schouders er onder zetten.” aldus Kasmi.

De Hildegardisschool vormt een mooi voorbeeld voor Rotterdam. Deze school heeft veel leerlingen uit kansarme gezinnen waarvoor succes op school niet altijd vanzelfsprekend is. Het lukt de school echter om met deze leerlingen goede resultaten te bereiken: zo krijgen drie keer zoveel kinderen een havo/vwo advies als op scholen met een vergelijkbare leerling populatie. De school is mede hierdoor in een publicatie van de Onderwijsinspectie geportretteerd een ‘hoogscorende’ school. Een voorbeeld en inspiratie voor andere scholen!

De verkiezing van de leraar van het jaar vindt dit jaar voor de 6e keer plaats. In de afgelopen maanden zijn ruim 600 leraren genomineerd (300 unieke namen) en hebben ruim 16.000 mensen hun stem uitgebracht. Een teken dat veel mensen echt betrokken zijn bij het Rotterdamse onderwijs en daar zijn we heel blij mee. Kasmi: “De redenen die mensen opgeven om iemand te nomineren zijn hartverwarmend en ontroerend. Men is trots op de Rotterdamse leraar. En terecht!”

Het bericht Activiteiten in de stad rondom de Nationale Onderwijsweek verscheen eerst op Rotterdam.

Vacature: politiek assistent CDA Rotterdam

CDA CDA Rotterdam 01-10-2018 17:42

De CDA-gemeenteraadsfractie in Rotterdam is op zoek naar een politiek talent! Het betreft een aanstelling per 1 december 2018. De CDA-fractie bestaat uit twee raadsleden en twee burgerraadsleden en maakt onderdeel uit van de Rotterdamse coalitie. De functie Als politiek assistent ben je inhoudelijk sparringpartner voor de fractieleden. Daarnaast zorg je ervoor dat de standpunten van het CDA Rotterdam worden verspreid, bijvoorbeeld door persberichten te schrijven en door sociale media van de fractie te beheren. Bovendien ondersteun je de fractie door telefoontjes en mails te beantwoorden en door afspraken te maken voor de fractieleden. Wat zoeken wij? Een hbo+ politiek geïnteresseerde met de volgende eigenschappen: Communicatief zeer vaardigUitstekende beheersing van de Nederlandse taalGeen 9-tot-5 mentaliteit (werkzaamheden in de avonduren en in het weekend komen regelmatig voor)Bekendheid met het CDA-gedachtegoedAffiniteit met een politieke en bestuurlijke omgevingTeamspelerBij voorkeur woonachtig in RotterdamInteresse in thema's als onderwijs, zorg, werk en inkomenVaardigheid met sociale media (Facebook, Twitter, Instagram e.d.) Daarnaast ben jij iemand die snel kan schakelen, goed functioneert in een stressvolle omgeving en niet terugdeinst voor werken onder hoge tijdsdruk in verband met gestelde deadlines. Voor meer informatie kun je je wenden tot Lorenzo Essoussi op telefoonnummer 010 - 267 21 34. Jouw sollicitatie kun je voor 22 oktober 2018 sturen naar onze fractie op het volgende emailadres: fractie@cdarotterdam.nl Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.