Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

3 documenten

GroenLinks: meet gezondheidsgevaren ultrafijnstof Rotterdam The Hague Airport
 | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 11-11-2019 00:00

GroenLinks roept het stadsbestuur op om de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beter te gaan onderzoeken. Ultrafijnstof blijft langer in de longen achter dan grotere deeltjes zoals fijnstof en is daardoor mogelijk nog schadelijker. GroenLinks vindt dat het stadsbestuur de plicht heeft de gezondheid van Rotterdammers te beschermen.

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over ultrafijnstof. Zo blijkt dat ultrafijnstof van taxiënde en opstijgende vliegtuigen kan leiden tot kanker en ziekten van het immuunsysteem. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne) meet momenteel ultrafijnstof bij Schiphol en ziet daar bij kinderen verhoogd medicijngebruik en meer gezondheidsklachten als er meer ultrafijnstof in de lucht zit.

Jeroen Postma: “Rotterdam moet snel de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof voor onze bewoners en het personeel van RTHA gaan onderzoeken. Over de exacte gevaren is nog niet genoeg bekend, maar de eerste geluiden zijn alarmerend. Wegkijken is geen optie. Dit stadsbestuur is verantwoordelijk voor de gezondheid van Rotterdammers.“

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 12:38

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , LansingerlandSchiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan de overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Het bericht Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA verscheen eerst op Rotterdam.

Maak bindende afspraken vliegverkeer RTHA

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 04-04-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA, voorheen vliegveld Zestienhoven). Uit een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag [1] blijkt dat omwonenden van RTHA overlast ervaren van het vliegverkeer. Ze willen duidelijkheid over afwijkingen van de vliegroute en het jaarlijks aantal nachtvluchten. Om die reden pleiten wij voor bindende afspraken over deze twee pijnpunten. Veel vliegtuigen die opstijgen vanaf RTHA wijken af van de gangbare route omdat ze anders een gevaar vormen voor vliegtuigen afkomstig van Schiphol Airport. Vliegtuigen die uitwijken, komen dan boven Hillegersberg en Schiebroek te vliegen. Dat leidt tot geluidhinder bij de bewoners. Veiligheid in de lucht is ontzettend belangrijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het beperken van overlast voor bewoners is eveneens van groot belang. Wij willen daarom meer weten over de afwegingen die hier worden gemaakt en dit vastleggen in bindende afspraken. Een tweede probleem is het groot aantal nachtvluchten die bewoners uit hun slaap houden. Er bestaat onduidelijkheid of er nu jaarlijks een maximaal aantal nachtvluchten is of dat er grenswaarden voor de geluidsbelasting bestaan. Met andere woorden: hoe wordt hier gehandhaafd? Dus ook hier weer onduidelijkheid. En dus ook hier hoog tijd voor bindende afspraken.       [1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/minister-moet-eind-maken-aan-gedoogsituatie-schiphol/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.