Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

4 documenten

Lester van der Pluijm bij het ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 28-02-2019 14:03

Lester van der Pluijm bij het @ROCOVgelderland #OVCafe in debat over goed openbaar vervoer: "Het openbaar vervoer moet goed genoeg zijn om mensen ertoe bewegen de auto te laten staan. Dat is niet alleen goed voor reizigers maar ook voor de broodnodige #energietransitie".

Geen busbaan maar investeren in betere spoorlijn Arnhem-Tiel

SP SP Gelderland 16-02-2019 09:58

Het ombouwen van de Betuwelijn naar een busbaan vindt de SP een belachelijk idee. Waar de meeste gemeenten in Nederland schreeuwen om nieuwe snelle spoorverbindingen heeft de gemeente Overbetuwe bedacht dat opheffen van de spoorlijn een goed plan is. Dit in het gebied van Gelderland waar de verkeersdruk steeds groter wordt en het OV steeds meer verdwijnt. SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Waardeer het ‘Tiel’-lijntje juist op! Bijvoorbeeld tot lightrail. Dan krijgt de automobilist op de A15 een alternatief richting Arnhem en Nijmegen en neemt de file druk af.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/02/geen-busbaan-maar-investeren-in-betere-spoorlijn-arnhem-tielHet ombouwen van de spoorlijn is een van de vier scenario’s die de provincie Gelderland gaat onderzoeken, volgens een stuk in De Gelderlander. De andere scenario’s zijn wat de SP betreft: het in stand houden van de huidige lijn, verbeteren van de overstapmogelijkheden en elektrificatie mogen wat de SP betreft worden onderzocht. Beter nog zou zijn het Betuwelijntje op te waarderen tot een soort lightrail of metrolijn tussen Arnhem en Tiel. Dat zou een goed alternatief zijn voor de auto in dit zeer drukke stukje Nederland.

De belofte dat een bus een betere vorm van openbaar vervoer zal zijn dan de huidige trein is een loze belofte volgens SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Juist in de regio Rivierenland wordt het busvervoer in hoog tempo afgebroken. Er zijn nog maar drie hoofdlijnen en de rest wordt ingevuld door scholierenlijnen en buurtbussen. Wethouder van Baal (van Overbetuwe) zou eens naar het visgraatmodel van het regionale ov in de Achterhoek moeten kijken. Daar brengen buslijnen die mensen naar het dichtstbijzijnde station waar ze op de trein kunnen stappen. Het heeft er voor gezorgd dat de, toen zieltogende, lijn Winterswijk - Arnhem nu de succesvolste regionale OV lijn van Nederland is geworden.”

Het Achterhoekse model kan volgens de SP ook in de Betuwe worden toegepast. De bus voert de reizigers snel en comfortabel aan op het station, waar ze op de metro richting Arnhem/Nijmegen of Geldermalsen/Utrecht kunnen stappen. Daarmee wordt het OV in Rivierenland opgewaardeerd en een goed alternatief voor de auto. Gemmink: “Of deze lijn elektrisch moet worden weten we nog niet. We zijn nieuwsgierig naar de uitkomsten van dat onderzoek. Het kan ook zijn dat de dieseltreinen binnenkort op waterstof kunnen gaan rijden. Dat kan goedkoper zijn dan het elektrificeren van de hele spoorlijn, maar we wachten de onderzoeksresultaten graag af.”

Zie ook: Openbaar vervoer

Goed openbaar vervoer is zo ...

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 09-11-2018 14:50

Goed openbaar vervoer is zo belangrijk! Gemeente Lingewaal #Arriva

Goed Werkgeverschap in het Openbaar Vervoer

PvdA PvdA Gelderland 30-05-2018 13:04

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/goed-werkgeverschap-in-het-openbaar-vervoer/

Goed Werkgeverschap in het Openbaar Vervoer Door Peter Kerris

De arbeidsomstandigheden in het regionaal OV zijn actueel. Deze week werd er door buschauffeurs op de Veluwe gestaakt. Twee weken geleden lag het busvervoer in Arnhem en Nijmegens stil. De PvdA in Gelderland staat zij aan zij met de vakbonden als het gaat om goed werkgeverschap. Het is niet uit te leggen dat dienstregelingen zo dichtgeknepen zijn en dusdanig financieel gestuurd dat zelfs een korte plaspauze er niet meer van af kan. De PvdA is voorstander van goede dienstverlening naar de reizigers maar dit mag niet ten koste gaan van het comfort van de chauffeurs.

Goed OV zorgt voor een verbonden samenleving en een schonere leefomgeving. Openbaar vervoer is een Nutsvoorziening die voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn. Het is daarom belangrijk dat het OV in Gelderland betaalbaar is voor de reiziger en op korte afstand van de woonplek beschikbaar is. De werknemers in het OV vervullen belangrijke maatschappelijke posities; daar moeten ze ook voor worden gewaardeerd. Daarom zijn goede arbeidsvoorwaarden en een fatsoenlijke beloning juist in het OV van groot belang.

In  de commissievergadering van 16 mei heeft de PvdA de positie van de medewerkers centraal gesteld. In de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-concessies die vandaag is vastgesteld zagen we veel PvdA-punten terug: snellere overgang op een duurzaam OV, goede grensoverschrijdende verbindingen en een fijnmazig OV-netwerk waardoor vervoer ook in kleine kernen toegankelijk en bereikbaar blijft. Maar niets over werkgeverschap.

Op ons verzoek is het College van Gedeputeerde Staten daarom aan de slag gegaan met een nieuw voorstel. In het vervolgvoorstel (link) wordt expliciet aandacht besteed aan het begrip “goed werkgeverschap”. In de Nota van Uitgangspunten valt nu te lezen: “…aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Social Return on Investment.” en: “…de aandacht voor het personeel (o.a. opleiding en kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en gezondheidsbeleid”. Daarbij zegt het College van GS toe dat zij het belangrijk vinden dat de toekomstige concessiehouder goed werkgeverschap hoog in het vaandel heeft. Dat leidt tot de volgende punten:

De concessiehouder dient een personeelsbeleid te voeren met expliciete aandacht voor vitaliteit van de medewerkers, leidend tot beperking van ziekteverzuim, bevordering van vitaliteit en blijvende inzetbaarheid gedurende de hele loopbaan. De concessiehouder dient de beginselen van goed werkgeverschap te volgen waaronder in elk geval: 1. Wees zorgvuldig; 2. Maak geen misbruik van positie; 3. Maak verwachtingen waar 4. Motiveer ingrijpende beslissingen; 5. Behandel werknemers gelijk; 6. Zorg voor een behoorlijke verzekering. De concessiehouder dient actief in te zetten op het aannemen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

De provincie maakt dit mogelijk door het opstellen van goede gunningscriteria en een goede puntenverdeling, waarbij de inschrijvers een aantrekkelijk aanbod kunnen doen dat in de eerste plaats op kwaliteit (waaronder de invulling van het werkgeverschap) beoordeeld wordt.

De kwaliteitsproblemen in het OV worden onder meer veroorzaakt doordat aanbestedingen in het verleden vooral gegund werden op prijs. De goedkoopste inschrijver, won de concessie. We hebben het College van Gedeputeerde Staten hiervoor gewaarschuwd. De PvdA is blij dat in het nieuwe voorstel gunning op prijs maar slechts 23% van het totaalplaatje uitmaakt. Met andere woorden: driekwart van de criteria waarop een nieuwe vervoerder geselecteerd zal worden gaan over kwaliteit, waaronder hoe de vervoerder met het personeel omgaat.

Dat is enorme maatschappelijke winst. De PvdA kan daarom instemmen met deze Nota van Uitgangspunten en wij blijven in het verdere traject aandacht vragen voor de mensen die voor ons allemaal in het OV werkzaam zijn.

Het bericht Goed Werkgeverschap in het Openbaar Vervoer verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.