Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

20 documenten

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1

D66 D66 's-Gravenhage 17-07-2019 09:34

Mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) zet de fiets op 1 in Den Haag. Om de ultieme fietsstad van het land te worden, heeft het Haagse stadsbestuur een ambitieus fietsplan gepresenteerd. “De komende jaren investeert de gemeente 40 miljoen euro in comfortabelere fietspaden, fietsveiligheid, meer fietsparkeerplekken en betere voorlichting over de voordelen van fietsen”, zegt Van Asten.

Veiligheid en comfort 

In het plan ‘Ruim baan voor de fiets’ wordt geopperd om fietsers langer en vaker groen licht te geven bij drukke kruispunten in de stad. Het verhogen van de veiligheid voor fietsverkeer staat ook hoog in het vaandel, evenals het comfortabeler maken van fietspaden. Ook moet er meer ruimte komen om een fiets goed te stallen. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met verschillende organisaties en partijen in de stad. “We creëren samen de nummer 1 fietsstad van het land”, aldus Van Asten.

Verleiden

Met 325.000 fietsritten per week weten veel inwoners de fiets al te vinden. Toch is het doel om nog meer mensen te verleiden te kiezen voor vervoer per fiets boven een rit met de auto. Goede voorlichting speelt daar een rol bij. Van Asten: “Fietsen is een van de meest efficiënte manieren om onze drukke stad goed bereikbaar te houden en gelijktijdig te zorgen voor schone lucht in Den Haag”, legt Van Asten uit.

Kortom:

·     Betere doorstroming op kruispunten door langer en vaker groen voor fietsers

·     Aanleg van meer en betere fietsparkeervoorzieningen

·     Comfort  en veiligheid op Haagse fietspaden verder verbeteen

·     Het auto- en fietsverkeer losknippen daar waar noodzakelijk voor verhoging van de veiligheid en/of de snelheid van autoverkeer verlagen tot 30 kilometer per uur

·     Onderzoeken waar de snorfietsers naar de rijbaan kunnen

·     Inzet op betere voorlichting over de voordelen van fietsen en zo meer mensen verleiden de fiets te gebruiken

The post D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1 appeared first on Onze stad.

Slijptram HTM verstoort nacht

CDA CDA 's-Gravenhage 11-07-2019 07:06

DEN HAAG De slijptrams van de HTM houden Hagenaars wakker. In Loosduinen zou de lawaaierige tram die onderhoud pleegt aan de rails twee keer in vier nachten zijn langsgekomen. Dat is reden voor het CDA om aan de bel te trekken. „Het is natuurlijk fijn dat de tramrails goed worden onderhouden, maar de slijptrams zorgen nu juist voor extra overlast”, aldus fractievertegenwoordiger Daniël de Groot. „Als de snelheid van de slijptram dat toelaat, moeten de werkzaamheden overdag worden uitgevoerd. Zo zorgen we dat de rails er mooi bijliggen en bewoners hun nachtrust krijgen.” De partij stelt vandaag schriftelijke vragen. Eerder was er veel commotie rond ’herrietrams’, de zwaardere Avenio-voertuigen. Het CDA wil nu het aantal meldingen van overlast weten. (uit De Telegraaf, dinsdag 9 juli 2019)

3 juli 2019 Schriftelijke vragen onveilige verkeerssituatie Loosduinse Hoofdstraat

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 03-07-2019 14:11

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt de leden Janice Roopram en Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad:

1.            Bent u bekend met de versmalde rijbaan in de Loosduinse Hoofdstraat?

2.            Klopt het dat de versmalling is toegepast in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid? Graag een breedvoerig antwoord.

3.            Wat vindt het college ervan dat fietsers zich niet veilig voelen om over de rijbaan te fietsen vanwege automobilisten die te dicht op de fietsers rijden en daarom dan ook, in strijd met de geldende verkeersregels, op het trottoir gaan fietsen?

4.            Binnen één week tijd zijn er vier *autospiegels eraf gereden. Wat vindt het college ervan dat er schade aan geparkeerde auto’s wordt veroorzaakt? Wat voor maatregelingen zal het college ondernemen en kunt u aangeven wanneer?

5.            Deelt het college de mening van Hart voor Den Haag/Groep de Mos dat dit haaks staat met het garant staan voor een inrichting van de weg waar voldoende verkeersruimte is om het gemengd verkeer veilig te verwerken, zoals opgenomen in het Handboek Openbare Ruimte van gemeente Den Haag?

6.            Is het college bereid om onderzoek te doen naar de verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat en hierbij ook de bewoners te betrekken? Zo, ja graag een toelichting en tijdspad? Zo neen, waarom niet, graag een uitgebreid antwoord.

Janice Roopram en Jelle Meinesz

Hart voor Den Haag / Groep de Mos

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil het beeld van Johan van Oldenbarnevelt op het Binnenhof

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 13-05-2019 10:40

Het is vandaag, op 13 mei 2019, 400 jaar geleden dat Johan van Oldenbarnevelt werd onthoofd op het Binnenhof. Één van de belangrijkste bestuurders uit de vaderlandse geschiedenis kreeg als eerbetoon een beeld aan de Lange Vijverberg. Volgens Hart voor Den Haag/Groep de Mos is het hoog tijd dit beeld te verplaatsen naar het Binnenhof.

Raadslid Damiën Zeller: “Johan van Oldenbarnevelt stond aan de basis van de VOC, het twaalfjarig bestand en leidde hij de politiek in de moeilijkste tijd van de Republiek. Deze staatsman verdient eerherstel. De geplande renovatie van het Binnenhof is een goed moment om het beeld van Johan van Oldenbarnevelt te plaatsen tegenover de ridderzaal, de locatie waar hij 400 jaar geleden op een schavot werd onthoofd”.

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen om het college te verzoeken in gesprek te gaan met de Tweede Kamer om de mogelijkheden te bespreken het beeld tijdens de renovatie van het Binnenhof te verplaatsten.

Wij willen veiliger verkeer en ...

GroenLinks GroenLinks D66 's-Gravenhage 30-03-2019 13:29

Wij willen veiliger verkeer en schonere lucht. Daarom pleiten raadsleden Maarten De Vuyst van GroenLinks Den Haag en Marieke van Doorn van D66 Den Haag ervoor om de maximumsnelheid in alle woonwijken omlaag te halen van 50 km/h naar 30 km/h. Zo zorgen we voor minder uitstoot van CO2 en fijnstof en minder ongelukken. Lees hier meer 👇 https://www.ad.nl/den-haag/d66-en-groenlinks-maak-van-doorgaande-wegen-30km-zone~a968bfec/

CDA doet bij NL Doet

CDA CDA 's-Gravenhage 21-03-2019 11:15

Net als voorgaande jaren zet het CDA Den Haag zich weer vrijwillig in tijdens NL Doet. Dit jaar bij het Hofje van Bohemen. De CDA leden ondersteunen de bewoners tijdens de bingo-middag. Wat een mooie en dankbare ervaring!Veel organisaties en verenigingen zijn afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Bij Stichting Present kun je je aanmelden voor een activiteit die bij jou past.

We gaan Nederland schoon doorgeven. ...

VVD VVD 's-Gravenhage 13-03-2019 16:17

We gaan Nederland schoon doorgeven. Dat moet betaalbaar en behapbaar zijn. En bedrijven gaan eerlijk meebetalen. #klimaat

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.