Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

6 documenten

BUREAUCRATIE FRUSTREERT JONGE AMBTENAAR

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 31-10-2019 07:02

Dat blijkt uit de publicatie Jong@Gemeenten. Een onderzoek naar de werkbeleving van jonge gemeenteambtenaren, uitgevoerd door Motivaction en Youngworks in opdracht van A&O fonds Gemeenten en FUTUR, het jonge ambtenarennetwerk van Nederland. Aanleiding voor het onderzoek was het gegeven dat één op de negen ambtenaren binnen een jaar vertrekt bij de overheid. Bijna tweeduizend jonge ambtenaren tot 35 jaar deden aan het online-onderzoek mee.

Meer begeleiding

Het gaat jonge ambtenaren vooral om het realiseren van impact door het werk. Bureaucratie lijkt de grootste rem te zijn op het realiseren van die impact. Het is blijkens het onderzoek de belangrijkste vertrekreden onder alle jonge ambtenaren, op de voet gevolgd door onvoldoende doorgroeikansen. Daarnaast is meer begeleiding, onder andere over keuzes maken in het opleidingsaanbod welkom. Ook blijkt dat de ondervertegenwoordiging van jonge ambtenaren ertoe doet en voor sommigen een reden is om te vertrekken. ‘Investeer daarom in het contact tussen jonge ambtenaren. En stimuleer het besef dat jonge en meer ervaren collega’s wat van elkaar kunnen leren’, zegt Tim Smit, voorzitter van FUTUR.

Flexibele werktijden

Ruim 80 procent van de jonge ambtenaren blijkt desalniettemin (zeer) tevreden over het werk bij de gemeente. En twee derde van de jonge ambtenaren verwacht over een jaar nog bij hun huidige gemeente werkzaam te zijn. Ook geven ze in groten getale aan dat ze binnen nu en drie jaar willen doorstromen bínnen hun eigen gemeente.

AMBTENAREN ZITTEN VOORAL ELKAAR IN DE WEG

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 10-10-2019 05:42

Gemeenteambtenaren in de participatiesamenleving hebben andere vaardigheden, een andere werkhouding en soms meer vrijheid nodig om hun werk goed te kunnen doen. Eigen collega's blijken de grootste hindermacht. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University in zes gemeenten.

Gemeenten zoeken steeds meer de samenwerking met hun inwoners, zetten in op inclusieve democratie of overheidsparticipatie en experimenteren met democratische innovaties. Dat stelt andere eisen aan het vakmanschap van de ambtenaar en behelst beduidend meer dan het ophalen of voorleggen van ideeën. ‘Het vraagt om verbindend optreden, tussen mensen, processen en middelen en om ‘bricolage’: in staat zijn ‘met vaak beperkte middelen iets nieuws te creëren’.

Traditioneel

Ambtenaren lopen daarbij tegen grenzen op. De eigen organisatie biedt weliswaar houvast, maar kan ook in de weg zitten. Vasthouden aan al te strikte beleid- en wetgeving, tijdgebrek en werkdruk, traditionele vormen van sturing en management, politiek en vooral de hardnekkige verkokering staan volgens de ambtenaren het werken met buiten in de weg.

Die barrières worden met name ervaren tussen ambtenaren onderling. Collega’s stonden stipt op nummer één, wanneer het gaat om wat hindert binnen de organisatie. Ambtenaren hebben vooral behoefte aan ruimte in de vorm van flexibel te besteden tijd, geld en een heldere visie op participatie en samenwerking.

Gemeenteraad unaniem voor aanleg rotonde Velp en verplaatsing Tango

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-10-2019 17:51

GraverMaat: De Gelderlander schreef:

De verkeersveilige rotonde op de N324 in Velp wordt met zekerheid aangelegd. Daarmee verhuist tankstation Tango naar het bedrijventerrein Wisseveld in Grave. De gemeenteraad van Grave ging hier gisteravond unaniem mee akkoord.

Mijn aantekeningen.

Afmeldingen: De raadsleden Van Megen en Hulsebosch

Documenten zijn toegevoegd.

Inbreng Ben Litjens.

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de extra raadsvergadering op 8 oktober 2019

Betreft Agendapunt 6: Herinrichting N 324 rotondes Tolschestraat te Velp en  Industriestraat te Grave.

Wederom constateer ik dat er veel gedoe is over de verbetering van de N 324.

Deze provinciale weg zou worden heringericht om de veiligheid te vergroten.

Ik weet niet of hierover al iets te zeggen valt of dit doel voor het reeds uitgevoerde deel is bereikt?

Keerpunt 2010 kiest als basis voor zijn standpunt dat de veiligheid met de te kiezen oplossing het meest is gediend.

Maar hierover lees ik in het advies van het College niets.

In de nieuwste rapportage Stand van Zaken wordt daarover ook niet iets gezegd.

Wel schrijft de Provincie daar uitvoerig over. Dat lijkt mij verstandige kost.

Rotonde Industriestraat

Deze rotonde is wat mij betreft in de huidige uitvoering een goede rotonde.

Het argument van het bezwaarschrift van GBB tegen de bestemming van een benzinestation vind ik valide namelijk dat kwaliteitsbebouwing ten behoeve van het plan Wisseveld bij de toegangsweg tot Wisseveld zich niet verdraagt met een benzinestation.

Wat mijn probleem met de GBB is dat deze projectontwikkelaar tot op heden niets heeft laten zien van enige kwaliteitsbebouwing op het Wisseveld.

Er is nog steeds niets gebouwd terwijl er volgens de voorzitter van uw College nog in 2018 is medegedeeld dat er intensief overleg met de GBB plaatsvindt en op korte termijn (in 2018) resultaat zouden zien.

Zichtbaar resultaat tot op heden: nul komma nul.

Dus ik beschouw het argument van GBB als een gelegenheidsargument.

Wordt ook hier weer een heksenbrouwschel gefabriceerd zoals ook bij dit voorstel het geval is?

Wel zullen over 10 jaar benzinestations worden gesloten en worden omgebouwd tot laadplaatsen voor elektro auto’s.

Daarmede zal het geheel minder een probleem zijn.

De gemeente kan ook eisen stellen aan de vormgeving en aankleding.

En de GGB zal over 10 jaar nog wel niets gebouwd hebben.

Rotonde Tolschestraat te Velp

Deze rotonde is een verbetering voor de verkeersveiligheid.

De provincie is daarvoor verantwoordelijk.

De provincie krijgt voor het onderhoud en verbetering geld uit de opbrengst van de wegenbelasting via de provinciale opcenten.

Als de verkeersveiligheid een rotonde vergt dan is de consequentie dat de provincie dat betaalt.

Nu moeten wij volgens het laatste bericht maar tekenen bij het kruisje.

Ik vraag mij af wie het overleg met de provincie heeft gevoerd, welke bestuurders daarvoor verantwoordelijk zijn en hoe het kan dat wij als gemeenteraad overal buiten worden gelaten?

Regelmatig hoor ik van inwoners dat zij een geschil hebben met de gemeente maar als raadslid wordt men overal buiten gelaten.

Welke politieke consequenties worden aan deze kwestie “tekenen bij het kruisje” verbonden?

Voor mij is de beste locatie voor een benzinestation nabij de rotonde bij de Bonskazerne.

Maar dit kan niet volgens het College.

Bij de ontwikkeling van de plannen voor verbetering van de N 324 was dit toch een mogelijkheid geweest? Kunt u daar een toelichting op geven?

En nu nog naar de St. Elisabethstraat.

De provinciale wegen N324 en N321 kruisen elkaar ter hoogte van de N324.

Na meer dan 15 jaar overleg ligt er nog geen tracé vast.

Is dit geklungel of is dit wanhoop?

Wordt er opnieuw een heksenbrouwschel gereed gemaakt door een bestemmingsplan voor het Visioterrein te maken met allerlei ad hoc besluiten?

Daarbij denk ik aan de nieuwbouw van de school, het parkeerterrein voor Prinsenstal, de herbeleving van de Hampoort, het onbekende tracé van de N321, de geplande woningbouw op dit terrein enz.

Kunt u dat toelichten of wij hier weer opnieuw problemen kweken door zogenaamd gelegenheidsbeleid?

Ik voel mij bij het huidige voorstel met betrekking tot de aanleg van de rotonde in Velp en Grave niet goed. Mijn overtuiging is dat er ergens een beerpunt aanwezig is die flink verzegeld blijft.

Graag ontvang ik een helder antwoord op mijn vragen.

Het College zou er verstandig aan doen om volledige opening van zaken te geven.

Ik wacht eerst de antwoorden af.

Voor mij staat wel vast, dat er ook een rotonde moet komen bij de Tolschestraat te Velp.

Veiligheid voor alles. Ook al komt dat tot stand via geklungel.

Veiligheid is het belangrijkste.

Jacobs

CDA omarmt de verplaatsing. Memo is voldoende. Rotonde draagt bij aan veiligheid. Wij steunen voorstel.

Hennie Bongers

We zullen instemmen met het raadsvoorstel.

Marion Wierda

Geen schoonheidsprijs planvorming. Veiligheid belangrijk. Verplaatsing acceptabel. We kunnen instemmen met voorstel.

Mevrouw Bannink

We stemmen in met het voorstel. Is het een collegebevoegdheid of raadsbevoegdheid? Geen keuze. We betreuren het dat de benzinepomp bij de entree van Grave komt.

Rob Bannink

Akkoord.

Jacques van Geest

Akkoord.

Ben Peters

Raad moet bestemmingsplan vaststellen.

Stemming: Unaniem aangenomen.

Bestuur fusieclub in Grave: ‘Verantwoordelijk te werk bij nieuw sportpark’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 09-09-2019 12:48

GRAVE - Op 16 september aanstaande zal de gemeenteraad van Grave een besluit nemen over de nieuwe sportaccommodatie én de toekomst van de voetbalclubs Estria, GVV’57 en SCV’58 alsmede Hockeyclub Grave.

Frank Houtappels

,,We zijn zorgvuldig te werk gegaan om risico’s uit te sluiten en de toekomstbestendigheid van de nieuwe fusieclub, de Hockeyclub en de nieuwe accommodatie te garanderen. De verantwoordelijkheid ligt immers bij ons en ons nageslacht", zegt Jan Nuijen, namens hoofdbesturen Estria/GVV’57/SCV’58 en Stuurgroep EGS.

Hij reageert daarmee op uitlatingen van burgemeester Lex Roolvink die zijn zorgen uit over de financiën die nodig zijn voor de realisatie van een nieuw sportpark Kranenhof.

,,Wij hebben kennisgenomen van de zorgen die burgemeester Roolvink in de media heeft geuit en hadden zijn zorgen graag in een persoonlijk gesprek besproken. Wij hebben de zorg positief omgezet in acties om eventuele financiële risico’s te reduceren of waar mogelijk uit te bannen. We waarderen de betrokkenheid en begrijpen de zorgen die worden uitgesproken door derden, maar kunnen niet anders dan ons baseren op feiten en deskundigheid én die liegen er niet om!"

We zijn zorgvuldig te werk gegaan om risico’s uit te sluiten en de toekomstbe­sten­dig­heid van de nieuwe fusieclub, de Hockeyclub en de nieuwe accommoda­tie te garanderen.

,,Met inzet van ruim 150 vrijwilligers en daarnaast vele professionals is de afgelopen jaren gewerkt aan de totstandkoming van de plannen. Alle deskundige en onafhankelijke partijen hebben de plannen als haalbaar beoordeeld en afspraken en juridische verantwoordelijkheden zijn goed en overwogen vastgelegd.

,,De toekenning van de Rijkssubsidie van ruim 1 miljoen euro is uniek, die kans komt niet iedere dag voorbij. De gemeente wilt dat sportverengingen zelfredzaam zijn en dat laten we zien. Sport en bewegen zal nog meer gestimuleerd worden in Grave en dat geeft een extra grote maatschappelijke betekenis."

,,Na een positieve besluitvorming door de gemeenteraad op 16 september begint het pas. Voorbereidingen en uitvoering zullen gepland gaan worden, maar bovenal zullen we dan naast het verder betrekken van de leden bij de uitvoeringsplannen, ook met de omgeving in contact treden om een goede afstemming te hebben en belangen goed te borgen, en ook de Graafse gemeenschap op de hoogte houden van de vorderingen.

EXTRA RIJKSGELD JEUGD NIET OM TEKORTEN TE DEKKEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 15-05-2019 06:03

EXTRA RIJKSGELD JEUGD NIET OM TEKORTEN TE DEKKEN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Het extra geld dat het kabinet voor de uitvoering van de jeugdhulp wil vrijmaken, is niet bedoeld om alleen de tekorten bij gemeenten te dekken. Het is vooral bedoeld om de uitvoering van het jeugdhulpstelsel beter en efficiënter te maken en de transformatie te versnellen. Daarover wil de minister bestuurlijke afspraken met gemeenten maken.

Betere sturing

Dat stelt minister De Jonge (VWS) in reactie op het dreigement van de VNG om de jeugdhulp op het bordje van het rijk te leggen als het kabinet niet met voldoende extra geld over de brug komt. Meer (rijks)geld leidt niet automatisch tot betere en beter beheersbare jeugdhulp, stelt De Jonge in een brief aan de Kamer. Er is ook betere regievoering, betere sturing en betere regionale samenwerking nodig. Daar zullen de afspraken met de VNG zich op richten. Daarnaast is verdiepend onderzoek nodig naar de achtergronden van de gemeentelijke tekorten. ‘Om te leren wat er in de sturing beter moet’, aldus De Jonge.

/index.php/1790-ollongren-krijgt-omstreden-bouwwet-door-eerste-kamer

/index.php/1788-digitale-schouw-sloten-inspecteren-met-de-hulp-van-boven

ANDERE MAATSTAVEN NODIG BIJ VERDELING JEUGDBUDGET

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave PvdA Grave 14-05-2019 06:24

Bij de verdeling van de rijksgelden voor de jeugdhulp moet het kabinet meer rekening houden met de sociaaleconomische samenstelling van gemeenten. Daarvoor pleit het college van Zutphen, die met deze boodschap bij het rijk aan de bel trekt.

Brandbrief

Ook diverse andere gemeenten luiden, los van de VNG, de noodklok over de oplopende tekorten op het jeugdhulpbudget, waaronder Wageningen. Deze gemeente heeft een brandbrief naar minister De Jonge (VWS) gestuurd waarin ze om extra geld vraagt.

33 procent

De sociaaleconomische samenstelling van Zutphen is volgens wethouder Annelies de Jonge (jeugd, PvdA) de belangrijkste reden van het tekort op de jeugdhulp. Over 2018 bedroeg dat tekort voor Zutphen ruim 5 miljoen euro. De gemeente ontving van het rijk een krappe 15 miljoen euro, maar gaf 20,4 miljoen euro uit. Het tekort ten opzichte van het rijksbudget bedraagt daarmee ruim 33 procent. Ruim 1.500 kinderen en jongeren kregen zorg in natura of een pgb.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.