Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

Omwonenden Rondweg Oost blijven bungelen

SP SP GroenLinks Veenendaal 13-02-2018 16:24

besluitvorming opgeschort verwarring rond bijeenkomst... gedeputeerde treedt af...

Wat gaat er gebeuren met Rondweg Oost? Nu de gemeenteraad in december een advies aan de provincie heeft gegeven, moet Provinciale Staten er een besluit over nemen. Dat besluit is echter uitgesteld - en de vaagheid rond dit dossier is de inwoners van Veenendaal Oost een doorn in het oog.

Afgelopen donderdag (8 februari) vond er een ontmoeting plaats tussen de gemeenteraad en Provinciale Staten, om het advies en de plannen te bespreken. Achter de schermen heeft er het nodige getouwtrek plaatsgevonden, of deze bijeenkomst besloten of openbaar moest plaatsvinden. Pas op het laatst is definitief besloten om een openbaar gedeelte toe te voegen, waarin de politici uit beide lichamen ook konden spreken met bewoners van de naastgelegen wijk.

Als gevolg van het late besluit, zijn bewoners pas op de dag zelf op de hoogte gesteld van de bijeenkomst. Dit leidde al tot boosheid van de Veenendaal-Oosters. Dat de gedeputeerde ook nog eens geen acte-de-présence gaf om haar plannen te presenteren - en wethouder Strooboscher daarvoor in de plaats het advies van de gemeente nog eens uit de doeken deed - was voor de mensen uit Oost olie op het vuur...

De gedeputeerde

De gedeputeerde van mobiliteit, Jacqueline Verbeek-Nijhof, trad daags na haar 'no-show' in Oost af. Dit vanwege problemen rond de Utrechtse Uithof-lijn; die 84miljoen duurder dan geraamd is. In een onlangs verschenen rapport van de gemeente Utrecht en de provincie over de lijn werd de rol van de provincie bekritiseerd.

De Utrechtse Statenfractie van de SP is verrast, maar niet verbaasd over dit besluit. Fractievoorzitter Andrea Poppe: "Op meerdere plekken zijn fouten gemaakt, maar als je na eerdere aanbevelingen twee jaar later dergelijke conclusies aan de broek krijgt als in dit auditrapport, dan hadden wij toch serieuze twijfels of Verbeek wel capabel was voor deze klus. We hadden de gedeputeerde gerust de kans willen geven het tegendeel te bewijzen in het debat maandag en we gingen er ook vanuit dat ze dat zou proberen, maar blijkbaar is ze zelf tot een vergelijkbaar oordeel gekomen als wij."

Uitstel

Aanvankelijk zou de statencommissie op maandag 19 februari spreken over de het voorstel van Gedeputeerde Staten. Besluitvorming door Provinciale Staten zou dan op 19 maart plaatsvinden. Deze data worden niet gehaald; nu staat dit op respectievelijk 9 en 23 april gepland.

Met het aftreden van gedeputeerde Verbeek zou het wel eens mogelijk zijn dat de besluitvorming verder wordt uitgesteld...

Advies van gemeente aan de provincie

In de vergadering van december heeft de gemeenteraad besloten over een advies aan de provincie over de (eventuele) verbreding van de N233 - oftwel Rondweg Oost. De gemeenteraad staat positief tegenover een verbreding naar 2x2 rijstroken. Ook willen ze de provincie, die uiteindelijk over de weg gaat, een zak geld van twee miljoen meegeven.

De SP stemde tegen dit advies. De SP ziet de verbreding niet zitten. Ook is de SP van mening dat een provinciale weg van provinciaal geld moet worden betaald - en dat de gemeente dus niet zou moeten willen bijleggen.

Alternatief SP

De klankbordgroep Bewoners heeft de Nul-plus-variant aangedragen. Daarbij stellen zij voor de kruispunten van de Rondweg-oost aan te pakken in combinatie met stimulering van het fietsverkeer en het  openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement bij bedrijven. De rotondes zouden dan worden opgewaardeerd tot Turborotondes.

Als alternatief voor het advies van de gemeenste, stelde de SP voor om deze 'nul-plus' variant aan te bevelen bij de provincie. De door de omwonenden opgestelde optie, pakt de belangrijkste problemen van de huidige Rondweg Oost aan (de rotondes), en zadelt de aangelegen wijk niet op met een verbreding - en alle fijnstof en geluidsoverlast die daarbij komt kijken. In ditzelfde voorstel gaf de SP aan geen financiële bijdrage te willen leveren vanuit de gemeente aan dit provinciale project. Het alternatief van de SP kreeg alleen steun van GroenLinks.

Ook Lokaal Veenendaal, dat altijd uitgesproken tegenstander van de verbreding beweert te zijn, stemde tegen dit alternatief. Maar een eigen voorstel tegen de verbreding hadden ze niet...

Een Investeringsagenda voor de Provincie

SP SP Utrecht 02-07-2017 20:53

Bij de behandeling van de Provinciale Kadernota 2017 heeft de SP een pleidooi gehouden voor het bundelen van de krachten en middelen om de groei van de bevolking in goede banen te leiden: een gezamenlijke investeringsagenda met de Utrechtse gemeentes. Dit naast het vrijmaken voor extra geld voor openbaar vervoer. We vroegen SP-fractievoorzitter Andrea Poppe naar het hoe en waarom.

Een investeringsagenda. Dat klinkt stoer, maar wat is het?"De bevolking van de Provincie Utrecht groeit. De Provincie krijgt daardoor meer geld van het Rijk. Zorg er dan ook voor dat die extra centen ten goede komen van de oude en nieuwe inwoners: zet samen in op betaalbare woningen, beter openbaar vervoer en werkgelegenheid."

Gebeurt dat dan niet?"Er gebeurt natuurlijk al een hele hoop, maar wij hebben de sterke indruk dat de Provinicie, de regio en de gemeentes teveel ieder voor het wiel aan het uitvinden zijn. Er is een wildgroei aan visies en potjes. Dat kan veel efficiënter en beter gericht op wat echt nodig is."

En dat is?"Mensen moeten wonen, ze moeten werken en ze moeten zich kunnen verplaatsen. Er is een dik tekort aan betaalbare woningen, teveel mensen staan aan de kant, vooral lager opgeleiden. Verder keert de wal het schip als het gaat om autoverkeer. Meer en fijnmaziger openbaar vervoer is nodig, ook voor de leefbaarheid in de kleinere kernen. OV moet een echt alternatief zijn, naast natuurlijk de fiets."

Maar dat zegt het Provinciebestuur toch ook?"Ja, ze erkennen de toenemende vraag, maar maken niet de logische keuze dat er dan meer geld heen moet."

Hoe dan, SP?"Door jaarlijks een flinke schep van het extra Rijksgeld daadwerkelijk te gebruiken voor die opgaven. Voor het openbaar vervoer willen we bovendien een apart fonds oprichten van 6 miljoen per jaar, gevuld door een hele kleine extra bijdrage per automobilist."

Ha, autootje pesten!Welnee, we hebben het over nog geen 65 eurocent per maand die daarvoor nodig is. En je krijgt er ook iets voor terug tenslotte! 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.