Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Algemene beschouwingen

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 06-12-2019 11:56

Bij de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van 7 november sprak fractievoorzitter Ton de Vries de volgende bijdrage uit namens de ChristenUnie. De website katwijkactueel.nl nam een filmpje op met een korte samenvatting van de inhoud. Deze is te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=Z_s5HSSnYI4

Voorzitter, boeren en bouwers, het onderwijs en de zorg uiten hun begrijpelijke bezorgdheid in Den Haag deze herfst. Het stelt je als politiek, als gemeente, als ChristenUnie voor de vraag: waar staan wij voor? Het nemen van besluiten, het maken van beleid vraagt om afweging van belangen, om wijsheid en om visie, ook voor de langere termijn. Niet iedereen krijgt zijn zin, binnen en buiten de politiek. Je mag in dit land gelukkig van mening blijven dat het anders had gemoeten. Maar er zijn spelregels om met elkaar door te kunnen, ook dat is onze democratie. De ChristenUnie neemt verantwoordelijkheid en durft keuzes te verantwoorden.

Verantwoordelijkheid is ons uitgangspunt, voorzitter. Daar staan wij voor. Het is en blijft een waardevol en bruikbaar begrip voor hoe we in de samenleving met elkaar omgaan. Voor overheden, maar ook voor individuen en organisaties. Verantwoorden vraagt relaties, met jezelf, met anderen en andere verbanden. Voor de ChristenUnie ook met God die de bron is van alle leven en mensen heeft gemaakt in relatie tot anderen en tot de kostbare schepping waarin wij mogen leven.

In een verantwoordelijke samenleving is met elkaar omgaan, naar elkaar omzien, voor elkaar zorgen, onderdeel van het leven. Niet in de eerste plaats een last, maar onderdeel van plezierig en betekenisvol samen leven. Het gaat hierbij niet alleen om te geven wat een ander nodig heeft; als de last te zwaar wordt, is hulp ontvangen voor mensen misschien wel de grotere uitdaging.

In een tijd van lossere verbanden zien wij verantwoordelijkheid dragen voor elkaar als een bedreigde waarde. Gelukkig gebeurt in de Katwijkse gemeenschappen nog veel dat getuigt van gemeenschapszin. De ChristenUnie wil dat koesteren en stimuleren, van jong tot oud, binnen gezinnen, verenigingen en kerken, dorpen en wijken en welke verbanden er ook maar gelegd kunnen worden. Hoe staat het in Katwijk eigenlijk met de Maatschappelijke Diensttijd voor jongeren? Diverse gemeenten experimenteren hiermee. Is dit alleen in voorbereiding bij het Welzijnskwartier of gaan we als gemeente zelf aan de slag met bewustwording voor maatschappelijke inzet van jongs af aan?

Hoe zorgen we ervoor dat afnemende betrokkenheid van inwoners bij hun bestuur wordt verbeterd? Burgerparticipatie vraagt wat de ChristenUnie betreft om strakkere financiële kaders en beter management van verwachtingen. Doen wat we beloven en eerlijk zijn over moeilijke afwegingen die nu eenmaal tot de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad behoren. De burger mag daarnaast optimale dienstverlening verwachten. Wij zullen de aangekondigde stap naar dienstverlening vanuit het perspectief van de klant, onze burgers, bedrijven en organisaties dus, met belangstelling volgen.

Wij staan hier in dit huis, voorzitter, voor de verantwoordelijkheid die we als gemeentelijke overheid dragen. Juist daarom moesten eerder dit jaar maatregelen worden aangekondigd die onze gemeente het broodnodige financieel evenwicht voor begroting en meerjarenraming bezorgen. Gelukkig ligt er nu een plaatje waarop niet verder hoeft te worden bezuinigd. We hebben gemerkt hoe pijnlijk sommige ingrepen in onze dorpen werden ervaren. De in cijfers uitgedrukte taakstellingen zijn in uitwerking. Een spannende aangelegenheid voor de betrokken organisaties en voor ons als gemeente. Het evenwicht van baten en lasten is nog wel zo broos, dat voorzichtigheid aan de uitgavenkant wat ons betreft motto blijft voor de komende jaren. Overschrijdingen, zoals we die de afgelopen jaren te vaak hebben gezien, zijn onacceptabel.

Een financieel gezonde gemeente is nodig om onze verantwoordelijkheid voor mensen en hun omgeving waar te maken. Geld is geen doel op zich, maar een middel om de samenleving te ondersteunen en te helpen waar nodig. Juist in het sociaal domein, de gemeentelijke zorgtaken van 0-100 jaar, liggen op zowel organisatorisch als financieel gebied flinke uitdagingen. De zorg effectief maken, van jeugdzorg tot zorg voor ouderen en andere groepen die dat nodig hebben, vereist intensieve monitoring van zowel kwaliteit als kosten van de zorgverlening. De ChristenUnie zal daar nauwlettend op toezien.

De gevolgen van de Maatschappelijke Agenda zijn voor grote en kleine partners die bijdragen aan onze samenleving nog lang niet altijd te overzien. Dat partners subsidie kunnen verdienen met ideeën die voldoen aan de kerndoelen is ook een kans. Blijf de organisaties hierin meenemen, de transitie mag niet ten koste gaan van het maatschappelijk effect van hun activiteiten. Daar is het juist om te doen.

Aandacht voor armoede in onze samenleving is helaas nog steeds hard nodig. Herziening van armoedebeleid mag niet opnieuw worden uitgesteld. De Voedselbank is een initiatief dat in de samenleving zelf is ontstaan om de gevolgen van armoede te bestrijden. De ChristenUnie vraagt nogmaals aandacht voor het huisvestingsprobleem dat de Voedselbank boven het hoofd hangt. Komende zomer moeten zij hun onderkomen in Rijnsburg verlaten en er is nog geen alternatieve locatie. Kan het college toezeggen dat er uiterlijk het eerste kwartaal een oplossing voor dit probleem wordt gevonden? 

Het woonbeleid heeft voor de ChristenUnie belangrijke sociale betekenis. Met de ambities voor de Woonagenda hebben wij van harte ingestemd. Het tempo moet omhoog, als gemeente moeten wij ons inspannen om ondanks de complexe woningmarkt gevarieerd en duurzaam te bouwen, met betaalbare opties voor alle groepen woningzoekenden. Door dit beleid ook in te zetten bij de ontwikkeling van PLV kan Katwijk hieraan lokaal en regionaal een grote bijdrage leveren.

Het verkeer in onze drukke gemeente vraagt altijd aandacht. Fietsers en voetgangers een streepje voor geven is steeds vaker onderdeel van de planontwikkeling. Als het gewenste voetpad aan de westkant van de Julianabrug er toch kan komen, laat het dan wel een voor voetgangers zinvolle en toegankelijke verbinding zijn. Het OV moet een steeds belangrijker rol gaan vervullen als alternatief voor de auto. Voor ons zijn frequentie, gemak, betaalbaarheid en zero-emissie uitgangspunten.   

Bereikbaarheid van onze gemeente blijft een prioriteit, ook als het om autoverkeer gaat. We maken mooie plannen, Katwijkse Agenda Mobiliteit en Verkeersveiligheidsplan, die vragen om krachtige uitvoering. Een vrachtwagenverbod op de Brouwerstraat en het bij de provincie op de kaart zetten van de Pioniersbaan kunnen geen uitstel velen. Dit is te belangrijk om over te laten aan de regio alleen. Hier is Katwijkse regie nodig, in het belang van veiligheid en gezondheid in Rijnsburg.

Voor het onderhoud van bestaande wegen is in de kaderbrief een taakstellende bezuiniging opgenomen. Deze past echter in een verhoogd budget om de inhaalslag te maken die achterstallig onderhoud moet wegwerken. Dat moet de doelstelling blijven, ook al duurt die inhaalslag nu wat langer. Het kan niet zijn dat Katwijk straks wegen, fietspaden en voetpaden van slechte kwaliteit heeft.

De ChristenUnie is voorstander van bredere inzet van parkeeropbrengsten. Dat betekent naast inzet voor parkeervoorzieningen in de hele gemeente het geld ook gebruiken voor meer groen en fietsvoorzieningen bij parkeerplekken en knooppunten van het OV. De scenario’s voor het nieuwe parkeerbeleid zien wij met belangstelling tegemoet.

Op PLV liggen mooie kansen voor een innovatieve aanpak van mobiliteit. Sterk OV, goed bereikbaar per fiets en te voet, aangevuld met zelfrijdend duurzaam vervoer kunnen hier worden uitgewerkt als voorbeeld voor heel Nederland. Lage parkeernormen waar dat kan, parkeren buiten het straatbeeld en lage prioriteit voor autoverkeer in de wijk. Elders in de gemeente kunnen lagere parkeernormen de realisatie van bouwplannen ook dichterbij brengen. Wat ons betreft maken wij hier een eerlijke afweging tussen parkeerdruk en woonbehoefte.

De ChristenUnie ziet uit naar het Groenbeleidsplan dat binnenkort wordt aangeboden. Het zal in combinatie met ruimtelijke afwegingen moeten leiden tot meer bomen en een verbetering van de groenbeleving in Katwijk. Als het gaat om inzameling van ons afval blijven de landelijke doelen wat ons betreft leidend. Dat betekent steeds minder te verbranden restafval en steeds meer herbruikbare grondstoffen, wat ons betreft stimuleren we ook een sterk verminderd gebruik van plastic. Ons systeem van inzameling is aan vervanging toe, juist om aan de doelstelling te voldoen en de oplopende kosten te beperken. Wanneer gaan we hier spijkers met koppen slaan?

Katwijk doet het goed wanneer het gaat om toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Het kan altijd beter, bijvoorbeeld op het strand. De door ons voorgestelde mobi-mat wordt binnenkort als een pilot gepresenteerd. De ChristenUnie weet dat de mobi-mat goed functioneert in andere gemeenten. Maak deze voorziening gewoon definitief nu!

Een ander mooi initiatief vinden wij het plan om een Juttersmuseum te realiseren. Met de initiatiefgroep vinden wij dit een kans voor Katwijk. Wij dienen hiervoor een motie in.

Ik sluit af, voorzitter, met de wens dat gemeenteraad, college en ambtenaren het komende jaar mogen werken en leven onder Gods goede zegen.

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1124834/68212/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/news/view/1124834/615593/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.