Nieuws van Keerpunt 2010 over CDA inzichtelijk

10 documenten

Voorafgaand aan de raadsvergadering om 19.15 uur wordt de petitie aangeboden.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 04-11-2019 10:12

GraverMaat: In IBabs zijn nu al meerdere agendapunten toegevoegd.

Voorafgaand aan de raadsvergadering bieden de partijen D’66, VPGrave en LLvC om 19.15 uur in de raadszaal een petitie aan aan de burgemeester m.b.t. een nieuwe opiniepeiling. Deze overhandiging met toelichting duurt maximaal 10 minuten.

Het betreft het agendapunt 13.a Mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA.

Ook zal het aanbieden van de handtekeningen met het verzoek om een opiniepeiling te houden en een eventuele stemming over een motie n.a.v. deze petitie nog op de agenda geplaatst moeten worden.

Omdat het waarschijnlijk als een motie “niet aan de orde van de dag” behandeld wordt zal het laat in de avond worden als de stemming gehouden wordt.

Eerst moet de begroting behandeld worden.

In IBabs staat de afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst over de mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten.

Dit agendapunt wordt pas aan de agenda toegevoegd,  als de raad hiertoe besluit bij agendapunt 2.

Afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst raad over

mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten

29-10-2019     21.30 – 22.21 uur

Aanwezige raadsleden: LPG: A.(Astrid) Bannink, A.(Arno) Heemskerk, E.W.J.M.(Edwin) van Kraaij, J.J.M.(Joeri)

Nuijen, S.(Sjoerd) Radstake, J.G.M.(Jan) Schraven. CDA: G.W.H.J.(Roland) Eijbersen, J.J.M.(Jochem) Jacobs, A.(Alex) van Megen Keerpunt  2010: B.W.A.M.(Ben) LitjensVPGrave: J.J.E.(Jacques) van Geest VVD: R.(Rob) Bannink

D66: M.(Marion) Wierda LLVCG: H.M.J.(Hennie) Bongers

College: A.M. (Anja) Henisch-Hulsman, B.J. (Ben) Peters en D.B. (Rick) Joosten

Afwezig: M.A.M.(Marion) Hulsebosch

Opening

De burgemeester opent de besloten werkbijeenkomst om 21.30 uur. Hij geeft aan dat in de agendacommissie is afgesproken dat deze bijeenkomst besloten zou zijn. Hij meldt dat hierover via app en mail vragen zijn gesteld en dat er is gesproken over openbaar of besloten.

Hij vraagt de raadsleden wat ze willen. Vervolgens wordt in meerderheid besloten de deuren te openen en dus van de besloten werkbijeenkomst een openbare te maken. Nadat het publiek is toegelaten, geeft de voorzitter een korte toelichting.

Hij vertelt dat de CBA gemeenten gisteren het herindelingsontwerp hebben vastgesteld en dat iedereen in de gelegenheid is om hierop een zienswijze in te dienen tot 24 december 2019.

De vraag die vanavond voorligt is de procedurele vraag of de raad van Grave een zienswijze wenst in te dienen en zo ja, welke afspraken er gemaakt dienen te worden om tot die zienswijze te komen.

Mevrouw Bannink merkt op dat ze de gang van zaken schandalig vindt. De agendacommissie heeft gezamenlijk besloten deze bijeenkomst besloten te houden. In een openbare bijeenkomst

van VPGrave, D66 en LLVCG is echter opgeroepen naar deze werkbijeenkomst te komen. Ze geeft aan dat het kan dat je op het moment niet wist dat deze werkbijeenkomst besloten was. Ze verwacht dan echter van de fracties dat – als ze naderhand horen dat het een besloten werkbijeenkomst is – ze hun verantwoording nemen door of hun uitspraken openbaar te corrigeren of de raadsleden te verzoeken om het toch openbaar te houden. In haar ogen hebben deze fracties hun verantwoording niet genomen en inwoners voor hun karretje gespannen om de discussie aan te zwengelen.

De heer Bongers geeft aan dat hij het echt niet in de gaten had op de desbetreffende avond en hier pas naderhand over heeft gehoord. Hij geeft aan geen contact hierover gehad te hebben met inwoners. Hij geeft aan dat hij niet gewend is om op een app te reageren en dat ook heeft aangegeven. Ook heeft hij gereageerd op de agenda van deze vergadering. Hij snapt niet hoe mevrouw Bannink tot haar uitspraken komt.

Mevrouw Wierda reageert dat ze de toonzetting van dit gesprek deze raad niet waardig vindt. Ze legt uit wat er in haar ogen is gebeurd. Ze geeft aan dat ze een avond hebben georganiseerd.

Dat ze dat het liefst met de hele raad hadden gedaan, maar daar was onvoldoende steun voor bij de kadernota. Op de avond zelf is gevraagd wanneer hierover gesproken wordt met de raad en

op dat moment dachten ze dat het 29 oktober was, maar dat bleek later niet het geval.

Daar had de raadsvergadering van 5 november genoemd moeten worden. Ze vindt dat er niet heel veel aan de hand is. Ze vindt het belangrijk dat de inhoudelijke discussie gevoerd gaat worden. En

dat is weer afhankelijk van de procesafspraken die vanavond gemaakt worden. Kwalificaties als schandalig is niet haar terminologie.

Gesprek

Afgesproken wordt dat op 5 november heldere afspraken worden gemaakt of de raad wel of nieteen zienswijze gaat voorbereiden en wat daarvoor moet gebeuren om hiertoe te komen.

Aangegeven wordt dat het lastig zal worden om inhoudelijk te reageren, omdat de standpunten van de fracties uiteen liggen wat betreft de bestuurlijke toekomst van de gemeente Grave. Er bestaat ook de optie om wel gezamenlijk te reageren, maar dan procedureel en formeel (succeswensen en aandacht vragen voor CGM).

De voorzitter meldt dat bij het vaststellen van de agenda op 5 november, dit punt dan aan de agenda moet worden toegevoegd door de raad.

Sluiting

De voorzitter sluit de bijeenkomst om 22.21 uur.

In het verkiezingsprogramma ...

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD D66 CDA Grave 04-11-2019 07:56

In het verkiezingsprogramma 2018-2022 van de partij stond: ‘Wij zijn één Land van Cuijk, wij zijn 33 dorpen en één stad!’ Maar er is inmiddels veel gebeurd. Het ‘regionale wijgevoel’ is ver weg.

In 2014 schreef CDA’er Ben Peters in een opniestuk in deze krant nog over ‘de schaalvergrotingsvoordelen van het herindelingsmodel. Maar een en ander veranderde na de gemeenteraadsverkiezingen. Uit een opiniepeiling kwam geen eenduidig beeld naar voren over de wensen van de bevolking.

Het CDA kreeg de kans om samen met de LPG deel uit te gaan maken van de coalitie in Grave. In het bestuursprogramma staat: ‘De LPG en het CDA zullen in de huidige periode (2018-2022) geen voorstellen steunen die betrekking hebben op de vorming/herindeling één Land van Cuijk.’

Zo werd de discussie over de herindeling op pauze gezet.

Opmerkelijk is daarmee ook de status aparte die het CDA Grave in het Land van Cuijk inneemt.

In de vier overige gemeenten zijn de christendemocraten juist voorstander van één gemeente Land van Cuijk. Ook in Mill, waar de coalitiepartijen VKP en AB’90 een herindeling bij Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis nog tegenhouden.

En nu speelt in Grave de discussie over een opiniepeiling. Die moet uitwijzen wat de burgers willen: zelfstandig blijven of toch aanhaken bij één gemeente Land van Cuijk. Oppositiepartijen Liberaal Land van Cuijk, VPGrave en D66 willen zo’n volkstelling, de LPG is mordicus tegen.

Maar wat wil het CDA? De partij hult zich in stilzwijgen. Eerst vanwege privé-omstandigheden van de fractievoorzitter. Nu, om andere, onduidelijke redenen worden de kaarten nog tegen de borst gehouden. Ze moeten nog verschillende keren om de tafel zitten om een standpunt te bepalen.

Stemt het CDA morgen bij de raadsvergadering alsnog in met een opiniepeiling? Of blijft de partij coalitiegenoot LPG trouw. Een duivels dilemma, zo lijkt het.

Want zegt het CDA ‘ja’ tegen een vorm van opiniepeiling, dan legt het een bom onder de coalitie. En wat als die bom barst? Dan moet er een nieuwe coalitie komen. Met LLvC, D66, VPGrave en het CDA? Die hebben samen maar 7 van de 18 zetels. Dan moet dus de VVD of Keerpunt 2010 ook aansluiten en lijkt een wankele basis te ontstaan.

De Gelderlander: CDA Grave en het schimmenspel richting herindeling.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD D66 CDA Grave 04-11-2019 07:54

In het verkiezingsprogramma 2018-2022 van de partij stond: ‘Wij zijn één Land van Cuijk, wij zijn 33 dorpen en één stad!’ Maar er is inmiddels veel gebeurd.

Het ‘regionale wijgevoel’ is ver weg.

In 2014 schreef CDA’er Ben Peters in een opiniestuk in deze krant nog over ‘de schaalvergrotingsvoordelen van het herindelingsmodel.

Maar een en ander veranderde na de gemeenteraadsverkiezingen. Uit een opiniepeiling kwam geen eenduidig beeld naar voren over de wensen van de bevolking.

Het CDA kreeg de kans om samen met de LPG deel uit te gaan maken van de coalitie in Grave. In het bestuursprogramma staat: ‘De LPG en het CDA zullen in de huidige periode (2018-2022) geen voorstellen steunen die betrekking hebben op de vorming/herindeling één Land van Cuijk.’

Zo werd de discussie over de herindeling op pauze gezet.

Opmerkelijk is daarmee ook de status aparte die het CDA Grave in het Land van Cuijk inneemt.

In de vier overige gemeenten zijn de christendemocraten juist voorstander van één gemeente Land van Cuijk. Ook in Mill, waar de coalitiepartijen VKP en AB’90 een herindeling bij Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis nog tegenhouden.

En nu speelt in Grave de discussie over een opiniepeiling. Die moet uitwijzen wat de burgers willen: zelfstandig blijven of toch aanhaken bij één gemeente Land van Cuijk. Oppositiepartijen Liberaal Land van Cuijk, VPGrave en D66 willen zo’n volkstelling, de LPG is mordicus tegen.

Maar wat wil het CDA? De partij hult zich in stilzwijgen. Eerst vanwege privé-omstandigheden van de fractievoorzitter. Nu, om andere, onduidelijke redenen worden de kaarten nog tegen de borst gehouden. Ze moeten nog verschillende keren om de tafel zitten om een standpunt te bepalen.

Stemt het CDA morgen bij de raadsvergadering alsnog in met een opiniepeiling? Of blijft de partij coalitiegenoot LPG trouw. Een duivels dilemma, zo lijkt het.

Want zegt het CDA ‘ja’ tegen een vorm van opiniepeiling, dan legt het een bom onder de coalitie. En wat als die bom barst? Dan moet er een nieuwe coalitie komen. Met LLvC, D66, VPGrave en het CDA? Die hebben samen maar 7 van de 18 zetels. Dan moet dus de VVD of Keerpunt 2010 ook aansluiten en lijkt een wankele basis te ontstaan.

Graafse Meedenker Wil Baaijens: Manipuleren met cijfers en cynisme.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 28-09-2019 10:12

GraverMaat: Wil Baaijens stuurde deze e-mail naar alle collegeleden en raadsleden en andere “volgers”.

In verband met de meningsvorming rond de bestuurlijke toekomst van Grave plaats ik zijn bijdrage.

In het Bestuursprogramma 2018- 2022 (Met energie en vertrouwen; bijlage 3, blz.2) van de huidige LPG/CDA-coalitie lezen we:

“(….) De gehouden opiniepeiling op 21 maart 2018 betekent dat de minderheid van de

van de gemeente Grave heeft gekozen voor één gemeente Land van Cuijk, waardoor één gemeente Land van Cuijk geen optie is. De LPG en het CDA zullen in de huidige periode (2018 – 2022) geen voorstellen steunen die betrekking hebben op de vorming/herindeling één Land van Cuijk.”)

Nogal manipulatief werd de uitslag van de opiniepeiling in een bijgevoegde ballontekst als volgt weergegeven:

Zelfstandig………………………….……..42,2%,

1 gemeente CGM………………….……33,3%,

1 gemeente Land van Cuijk…………22,9%.

Op 30 april 2017 telde Grave 12.378 inwoners (CBS). Als de LPG/CDA suggereert dat ‘de minderheid van de

van de gemeente Grave heeft gekozen voor één gemeente Land van Cuijk’ dan zou dat betekenen dat in de gemeente Grave alle inwoners stemgerechtigd zouden zijn. Dat is natuurlijk onzin. In onze indirecte democratie mogen alleen stemgerechtigden stemmen.

Pas je dit gegeven toe op de uitslagen van de opiniepeilingen dan krijg je een ander en genuanceerder beeld.

Uitslag opiniepeiling in de gehele gemeente.

Aan de opiniepeiling mochten 9838 stemgerechtigde burgers deelnemen.

1

.) 4255 (43,25%) stemgerechtigden hebben niet gestemd. Niet stemmen is vaak een teken van politieke desinteresse door een dalend vertrouwen in politiek en politici.

2

.) 2357 (23,96 %) stemgerechtigden kozen voor zelfstandigheid.

3

.) 1855 (18,86 %) kozen voor de ‘kleine herindeling’.

4

.) 1274 (12.95 %) kozen voor de ‘grote herindeling’.

Conclusie.

Uit de opiniepeiling blijkt dat:

de niet-stemmers, met afstand, de “winnaars” waren van de peiling,

de voorstanders voor de kleine of grote vorm van herindeling (samen 31.81%) een stevige 2

de voorstanders van zelfstandigheid pas op de 3

Een ander beeld dan de LPG/ CDA-coalitie in hun Bestuursprogramma ons wil doen geloven.

Vraagtekens!

Duidelijk is dat de niet-stemmers de grote “winnaars” van de opiniepeiling waren. Voor een (groot) deel zullen dat burgers zijn die geen vertrouwen meer hebben in de lokale politiek en vinden dat stemmen geen zin meer heeft, de z.g. ‘

Het fenomeen ‘niet-stemmers’ ligt al jaren op de ontleedtafel van de politieke wetenschap, maar politici hebben uit opportunistisch eigen- of partijbelang geen haast daar duidelijkheid over te krijgen. Ondertussen wordt de politieke desinteresse van burgers bij lokale-, provinciale- en EUR-verkiezingen steeds groter en ondergraaft het ook ons lokaal democratisch systeem (*).

In Grave was het opkomstpercentage in 2006: 63%, in 2010:57,3%, in 2014: 54,1% en in 2018 ondanks de aanzuigende werking van de opiniepeiling slechts 57,8%. Geen cijfers waar het Graafs politiek bestuur trots op kan zijn.

Dat

meer dan vier op de tien stemgerechtigden

in Grave al jarenlang niet meer meedoen aan het democratisch feestje dat verkiezingen heet, wordt door de lokale politiek en de lokale media verzwegen. Schijnbaar hangt rondom ‘het niet stemmen ’een taboe, terwijl het duidelijk is dat ‘het niet stemmen’ aangeeft dat veel burgers steeds minder vertrouwen hebben in hun overheid (*).

Competente politici, dus ook raadsleden, zouden daar al lang vraagtekens bijgezet moeten hebben.

Politiek cynisme?

Het kernpunt van de afgelopen verkiezings(wed)strijd was; het niet dan wel zelfstandig blijven van de gemeente Grave. Twee partijen stonden in die strijd compromisloos en lijnrecht tegenover elkaar. Dat trok, natuurlijk, extra stemmen voor die partijen.

Wat betreft de LPG was hun stellingname al jaren bekend: koste wat kost zelfstandig blijven. Of je met die stellingname wel of niet eens bent is niet relevant. Het was een duidelijke verkiezingsslogan. Dat die kosten door roekeloos financieel beleid de pan uit rijzen is een ander hoofdstuk.

Bij het CDA ligt dat anders. In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 schreef de toenmalige CDA-lijsttrekker Ben Peters (nu wethouder) op 21 januari 2010 een artikel: Herindeling, te kort door de bocht!’, waarin hij schrijft:  “Herindelen mag dan de kortste weg lijken te zijn, maar het is volgens het CDA-Grave ook de weg naar de

als het gaat om een democratische volksvertegenwoordiging” (bijlage 1).

Dat is tegenstrijdig met de stellingname van het CDA in de verkiezingsstrijd van 2018. Het CDA lokte kiezers met de slogan ‘Eén grote gemeente Land van Cuijk’. Het propagandeerde daarmee duidelijk een keuze voor herindeling.

Alex van Megen, de huidige CDA-fractievoorzitter, was in 2010 kandidaat op de lijst van Keerpunt 2010! Hij schreef toen “(….)gehoord te hebben dat Grave werd bestuurd door het slechtste college aller tijden (college LPG,CDA en VVD van 2006-2010. W.B.). (…) Hij vond het ronduit slecht dat de toenmalige coalitie, die echt uitgeregeerd was, bij elkaar bleef ondanks onderling wantrouwen: uit angst voor de verkiezingen. Hij constateerde ook (….) dat het de raadsleden helaas te doen was om de macht en de hotemetoten op het stadhuis voor hen belangrijker waren dan hun achterban. (….) Hij voorspelde zelfs: als je niet ging herindelen dat dat de ondergang van de gemeente zou zijn (bijlage 2).

Van Megen zit nu in een coalitie (LPG/CDA) die mordicus tegen een herindeling is. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat zijn politieke normen  van elastiek schijnen te zijn. Hypocrisie of voortschrijdend inzicht?

Na de verkiezingen van 2018 en de daaruit voortkomende huidige coalitie van LPG/CDA blijkt, gezien vanuit het perspectief van  politiek cynisme, dat beide partijen weer hecht zijn gaan samenwerken en op de oude voet verdergaan. Het is dit soort politieke handjeklap dat in onze hooggeprezen indirecte democratie steeds meer regel schijnt te worden en kiezers weerhoudt te gaan stemmen: Waarom zou je stemmen als de politiek toch één pot nat lijkt.

Bestuursprogramma 2018-2022. (bijlage 3)

De bestuursperiode 2018-2022  is al bijna voor 40% voorbij. Sinds eind 2008 zijn de LPG en het CDA als coalitiepartijen al aan de “macht”. Gaat de tijd niet dringen gedane (politieke)  beloften in resultaten om te zetten?  Of is er sinds

het slechtste college aller tijden

maar weinig veranderd? Misschien dat onze “deskundige“ Graafse Arena-kroniekschrijver F.K. daar over zou kunnen berichten. Wel vanuit een neutraal politiek gezichtspunt natuurlijk.

M.v.g., Wil Baaijens.

Bronnen.

(*) a.) Commissie Toekomstgericht lokaal bestuur; Op weg naar meervoudige democratie. Juni 2016.

b.) Advies van de Raad voor het Openbaar Bestuur; Zoeken naar waarheid. Mei 2019.

Graafse Meedenkers: Louis Sparidans; besturen is vooruitzien.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 20-08-2019 15:54

GraverMaat: Het zomerreces is voorbij. Na Leo de Vreede klimt ook Louis Sparidans inde pen. Zijn artikel staat op de digitale ARENA.

Alle inwoners van Grave horen en lezen het al jaren: Grave wil zogenaamd zelfstandig blijven! Terwijl alle grotere plaatsen in onze regio (Oss, Uden, Boxmeer, Cuijk enzovoort) beseffen dat ten behoeve van een behoorlijke bestuurskracht niet aan een fusie valt te ontkomen, weet Grave het beter: wij doppen gewoon onze eigen boontjes! Althans, zo lijkt het.

Vorig jaar mochten we middels een opiniepeiling nog onze mening geven: zes van de tien mensen in Grave stemden voor een of andere vorm van fusie en slechts vier van de tien waren toen voor een zelfstandig Grave. Duidelijk, zou je zeggen.

Toch besloten de LPG en het CDA om vooralsnog zelfstandig te blijven. Ofschoon het CDA feitelijk al vóór de opiniepeiling, zonder enig voorbehoud, meteen voor één (grote) fusie had gekozen. Maar toen hun voorman (Ben Peters) door de LPG een wethouderszetel kreeg aangeboden waren ze meteen om. Het is toch heerlijk om wethouder te mogen zijn en goed voor zijn pensioen, vond hij kennelijk en dús moet Grave nog maar een paar jaartjes wachten op verandering! En zo gaat het gehannes in Grave nog wel een tijdje door.

De burgemeester, ofschoon hij feitelijk hét voorbeeld van een goede bestuurder zou moeten zijn, houdt zijn mond. Niemand (behalve zijn vrouw) mag weten wat zijn opvattingen zijn aangaande fusie of zelfstandigheid, verklaarde hij onlangs nog. ‘Ze zoeken het maar uit’ denkt hij wellicht.

Intussen vergeet het gehele gemeentebestuur, raadsleden en college van B&W, dat besturen van een gemeente eigenlijk gelijk staat aan vooruitzien. Naar de toekomst kijken dus. Ik heb in mijn arbeidzaam leven ook een tijdlang mee-bestuurd.

Ik weet waarover ik praat.Misschien moeten we het ‘hele boeltje’ (burgemeester, wethouders, raads- en commissieleden) maar een dag lang de hei op sturen, met de verplichting er gezamenlijk uit te komen.

Anders nog maar een dag erbij. Een heisessie, noemen ze dat. Op kosten van alle inwoners van Grave. Inmiddels heeft een en ander toch al een heleboel tijd, energie, rapporten en dús gemeenschapsgeld gekost, maar het is een kniesoor die daarop let, vindt kennelijk ons gemeentebestuur.

Louis Sparidans

En nu de verkeersveiligheid in de Sint Elisabethstraat nader onderzoeken????

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 18-05-2019 18:56

GraverMaat:

Naar aanleiding van de ingediende “motie vreemd aan de orde van de dag” door LPG-er Jan Schraven over de verkeersveiligheid in Gassel vraagt Keerpunt 2010 zich af met welke boodschap CDA-er  wethouder Ben Peters naar de provincie gaat om een einde te maken  de overlast die er nog steeds in de binnenstad ondervonden wordt door het vele verkeer door de Sint Elisabethstraat.

Er is zelfs al een onderzoek gestart naar de ernst van de beschadigingen aan onze monumentale Hampoort.

Het is al heel lang stil over het meest gewenste tracé van de N321.

Moet de Wijkraad Binnenstad ook een onderzoek opstarten samen met Veilig Verkeer Nederland?

En neemt dan onze wethouder die uitkomst ook lachend mee naar Den Bosch???

Nieuws uit de Graafse gemeenteraad

Motie over verkeersveiligheid Gassel warm ontvangen

GASSEL – Een “motie vreemd aan de orde van de dag” die afgelopen dinsdag in de Graafse raad werd behandeld kon op een zeer brede steun rekenen. Indiener Jan Schraven (LPG), die eerder het Rapport over de verkeersveiligheid bij en in Gassel aan wethouder Ben Peters had overhandigd, mocht de motie presenteren:

Jan Schraven (links) overhandigt het rapport aan wethouder Ben Peters.

– ‘Overwegende dat: De overheid, gemeente en provincie, de nadruk legt op de aanpak van de N324 tussen Grave en Oss. De provinciale weg N321 ter hoogte van Gassel echter net zo goed veiligheidsmaatregelen behoeft in plaats van alleen de onderhoudswerkzaamheden die de overheid van plan is. Dat was de trigger om binnen Gassel een werkgroep op te richten om met een korte vragenlijst de verkeersonveilige situaties in kaart te brengen; Welke locaties zijn het? Wat maakt de situatie onveilig? Welke zijn het belangrijkste en moeten voorrang krijgen? Deze vragenlijst is opgesteld in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, die de antwoorden heeft verwerkt.

– De enquête heeft 222 reacties opgeleverd, waarmee gevaarlijke locaties in en rondom Gassel in kaart zijn gebracht. Een relatief hoge respons voor een klein dorp. Dat toont de betrokkenheid en ernst van de situatie aan. Behalve door de Dorpsraad en het Gassels Nieuws heeft de werkgroep ook support gekregen van sportverenigingen en de lokale basisschool om de enquête onder de aandacht te brengen. Het brede draagvlak voor de enquête en de enorme hoeveelheid reacties geeft aan dat verkeersonveiligheid leeft in Gassel’.

Verder in gewone taal

Eerder meldde Arena al de knelpunten: De provinciale weg, die door 53,6% van de respondenten als meest onveilig werd ondervonden. Gevolgd door de Graafsedijk/Wijnroemer met 17,1% en de situatie rondom de basisschool met 8 %. Jan Schraven las verder het dictum voor: “Verzoekt het college: Kennis te nemen van de gehouden enquête. De resultaten van de enquête met de provincie Noord-Brabant te delen en hen de bezorgdheid van de inwoners van Gassel met betrekking tot de N321 over te brengen met het verzoek om gepaste maatregelen. In overleg met de werkgroep te gaan en samen met gepaste voorstellen voor maatregelen te komen voor wat betreft de gemeentelijke wegen”.

En men ging over tot de orde van de dag, die bestond uit reacties vanuit de raad.

Ben Litjens (Keerpunt 2010) vond de motie sympathiek: “Maar ik had liever eerst overleg gehad. Ik hoor er hier nu over”.

Jochem Jacobs (CDA): “Prachtig hoe de Gasselse gemeenschap dit heeft gedaan. Veel mensen erbij betrokken. Wij steunen de motie. Maar ook met de toevoeging dat dit niet alleen voor Gassel geldt, maar ook voor de andere dorpen”.

Rob Bannink (VVD) raakte in conflict met zijn zus Astrid Bannink (LPG): “Ik kan me vinden in de woorden van de LPG en het CDA. En ik begrijp dat de heer Schraven met dit voorstel komt. Maar we zien dit soort situaties in alle kernen. Elke keer zal een situatie veranderen. En de gemeente houdt alles goed in de gaten. Ik vind deze motie overbodig”. Astrid Bannink (LPG): “Gassel heeft dit initiatief genomen. Stel dat ze een speeltuintje hadden gewild, moeten dan alle andere kernen ook een speeltuintje? Rob Bannink: “Moeten inwoners in andere kernen dan ook steeds een onderzoek doen? Elk dorp weet wel een paar onveilige situaties”. Astrid Bannink: “U doet deze mensen tekort. Wij brengen mensen die iets bijzonders doen voor het voetlicht”. Rob Bannink: “En u doet de andere mensen tekort”.

Ook de andere fracties waren aangenaam getroffen door dit fraai stukje burgerinitiatief. Indiener Jan Schraven: “Als we nu niet naar de provincie gaan duurt het misschien nog wel 15 jaar voordat er iets gebeurt. Op de dag dat het stukje van de werkgroep in de Arena verscheen gebeurde er alweer een ongeluk op de N321”.

Wethouder Ben Peters: “Mooi dat Gassel deze vorm heeft gekozen. Ik juich die betrokkenheid toe. De gemeentelijke wegen zijn voor ons staand beleid. We treden op voorhand met bewoners in overleg. Dus ik wil graag met de werkgroep in contact treden”.

De stemming was niet verrassend: 13 -1 vóór de motie. Alleen Rob Bannink stemde tegen.

De geloofwaardigheid van het CDA.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 11-04-2019 14:40

GraverMaat: Grave Politiek stuurde me de volgende bijdrage:

Het motto van het CDA-verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 was: “Samen sta je sterk!”.

“Als geen andere partij heeft het CDA zich in de aanloop naar de verkiezingenhard gemaakt voor één gemeente Land van Cuijk”, zo was op te tekenen uit de mond van CDA-raadslid Alex van Megen. Daar had hij gelijk in.

Echter, de ferme verkiezingsbelofte van het CDA bleek enkele weken na de verkiezingen al verdampt te zijn toen lijsttrekker Ben Peters een wethouderszetel kon bemachtigen. Daarvoor moest hij wel bij de LPG in bed kruipen en beloven dat hij en zijn partij zich achter het standpunt van de LPG zouden opstellen en vier jaar lang geen woord zouden bezigen over het onderwerp één gemeente Land van Cuijk: zwijggeld voor een wethouders baantje. Kun je het bedonderen van kiezers beter samenvatten?

Het verkiezingsmotto ‘Samen sta je sterk’ werd in een handomdraai vervangen door ‘Ieder voor zich, Peters eerst’

Maar nu wordt de partij ingehaald door een nieuwe politieke realiteit Cuijk heeft geen zin meer in een fusie met Grave (en Mill). Cuijk gaat voor één gemeente Land van Cuijk en als Grave daaraan niet meedoet, dan is dat een Graafs probleem.

Daarbij komt dat onlangs het zoveelste (geldverslindende) rapport over de bestuurlijke toekomst van Grave verscheen met de duidelijke conclusie dat een zelfstandig Grave niet duurzaam kan zijn. Ook dat is politieke realiteit.

Komende dinsdag is er (alweer) een raadsvergadering over de vraag wat Grave met zichzelf moet. De vergadering biedt het CDA een uitgelezen kans voor om zijn misstap van vorig jaar te herstellen en terug te keren naar zijn verkiezingsmotto: ‘Samen sta je sterk’. Dat moet niet moeilijk zijn voor een partij die van huis uit bekend is met schuld- en boeterituelen. Biechten lucht op en herstelt vertrouwen.

De geloofwaardigheid van het CDA staat andermaal op het spel.

Hans Satter en Louis Sparidans: Jammer maar helaas en Een rommeltje.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 11-04-2019 12:50

Teleurstelling is gekoppeld aan iets wat je graag wilt, maar dat buiten je controle ligt. Bij een teleurstellend resultaat van Oranje word je gebrek aan invloed pijnlijk duidelijk en zoek je naar redenen om het leed te verzachten (de scheidsrechter was partijdig, de coach wisselde verkeerd).

Hoe creatief mensen zijn in het verzachten van leed, blijkt uit een beroemde anekdote van de psycholoog Leon Festinger. In 1956 las Festinger dat een sekte uit Chicago geloofde dat op 21 december de wereld zou vergaan. De sekteleden verkochten al hun bezittingen, zegden hun baan op en verscholen zich in het huis van hun leider.

Op de Dag des Oordeels bleef de allesverwoestende ramp uit. Je zou dan verwachten dat de sekteleden van hun geloof zouden vallen. Nee dus. Zij losten het conflict tussen hun opvattingen en de werkelijkheid op door zich in te prenten dat de wereld gespaard bleef door hun inspanningen. Zij waren daarover zo euforisch dat zij na hun overleving nog veel fanatieker werden. Dat hun geloof niet deugde, op niets was gebaseerd, hun voorspellingen niet uitkwamen, het deerde hen niet. Tegen elke rede in bleven zij vasthouden aan hun overtuiging. Dat doen ook rokers; zij ontkennen alle waarschuwingen over de schadelijkheid van roken en wijzen ons op rokers die gezond oud werden en niet-rokers die jong aan een longziekte overleden. Alle waarschuwingen ten spijt, zij passen hun gedrag niet aan.

Als groepen geconfronteerd worden met een werkelijkheid die botst met hun opvattingen, zullen ze in het gunstigste geval hun opvattingen wijzigen. Maar een onvrijwillige verandering van hun collectieve denken vraagt moed. Het is gemakkelijker om te weigeren de werkelijkheid te begrijpen. Informatie wordt bewust op een andere manier geïnterpreteerd of zelfs ontkend. Hun onderlinge naar binnen gekeerde communicatie maakt ontsnappen aan een idiote opvatting nauwelijks mogelijk. Afvalligen worden verstoten.

De sektarische trekken van de LPG

De LPG heeft een missie: een zelfstandig Grave. De partij is zelfverklaard tegenstander van één gemeente Land van Cuijk. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat een zelfstandig Grave een utopie is. Het ene (dure) rapport na het andere toont aan dat zelfstandig Grave voor de inwoners van het stadje weinig goeds zal opleveren.

Tegen beter weten in liet de gemeente het adviesbureau PricewaterhousCoopers (PwC) onlangs andermaal een duur onderzoek (€ 30.000) doen naar de mogelijkheid van een zelfstandig Grave. De uitkomsten bevestigen wat ieder LPG-lid allang wist (maar ontkende). Het rapport van PwC spreekt van een hoge kwetsbaarheid, een blijvende lage bestuurlijke en ambtelijke kwaliteit. Ook financieel staat Grave er slecht voor. In het rapport wordt gesteld dat als Grave zelfstandig blijft de toekomstbestendigheid blijvend onder hoge druk zal staan.

Op 16 april bespreekt de gemeenteraad het rapport van PwC. De vraag is of de LPG opnieuw in de ontkenningsmodus blijft en de conclusies van het rapport van PwC op een selectieve manier zal interpreteren of ontkennen.

Omdat de fractie -zoals een sekte betaamt- niet de moed heeft haar opvatting te wijzigen, heeft zij op voorhand een misleidend listje bedacht: een nieuwe opiniepeiling, te houden op 23 mei, tegelijk met de Europese verkiezingen. Na het mislukken van de vorige krakkemikkige ‘volksraadpleging’ zal ook de nieuwe niets opleveren. Het kan geen betrouwbare afspiegeling geven van de opvatting van de Graafs bevolking. Immers, de opkomst zal amper 35 procent zijn. De uitkomst (welke dan ook) is daarmee nietszeggend. Stel dat 60 procent voor zelfstandigheid kiest, dan heeft slechts dat 21 procent van de Graafse kiezers aangegeven voor zelfstandigheid te zijn (60 procent van 35 procent). Bij een hoge opkomst van 50 procent is de uitkomst van het sommetje nog geen 30 procent.

Zo’n peiling lost gewoon niets op, het onderstreept nog eens de bestuurlijke zwakte van het Graafse politieke bestuur. Te laf om zelf een besluit te nemen dat voor de Gravenaren (burgers en bedrijven) toekomstbestendig is. Maar daar gaat het de LPG niet om. Sektes zijn hardnekkige verschijnselen met eigen waarheden die beogen zichzelf in stand te houden en fanatieker worden naarmate de objectieve werkelijkheid hen tegenspreekt. Zo zal de LPG haar opvattingen niet opgeven, haar leden zullen fanatiek blijven verkondigen dat Grave dankzij hun inspanningen gespaard zal blijven van het onheil van één gemeente Land van Cuijk.

Jammer maar helaas.

De gemeente Grave wordt sinds een jaar voornamelijk ‘geregeerd’ door twee partijen, de LPG (Lokale Partij Grave) en het CDA. De LPG leverde twee wethouders, te weten Anja Henisch en Rick Joosten, het CDA leverde er één, te weten Ben Peters. Laatstgenoemde kon wethouder worden omdat hij, in tegenstelling tot zijn belangrijkste verkiezingsbelofte: één gemeente Land van Cuijk, meteen na de verkiezingen 180 graden draaide en samen met de LPG koos voor een zelfstandig Grave.

Dit ondanks dat bij de tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen gehouden opiniepeiling zes op de tien Gravenaren voor herindeling hadden gekozen en slechts vier op de tien voor zelfstandigheid. Zo gaat dat in Grave.

Onlangs is opnieuw duidelijk geworden en nog eens herbevestigd dat drie van de vijf gemeenten, Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis definitief gaan fuseren (er is nul procent kans dat dit standpunt nog verandert), maar Grave (als ook Mill) hoort daar niet bij. Vooral de LPG wil dit per se niet! Een eventuele optie van Grave met Mill en Cuijk is eveneens definitief van de baan. Onze burgemeester (Lex Roolvink) komt er helemaal niet aan te pas. Het zal hem trouwens een zorg zijn. Hij heeft nog nooit van enige voorkeur laten blijken, in tegenstelling tot de burgemeesters van de andere gemeenten.

De afgelopen jaren zijn voor een paar honderdduizend euro (alsof het niks is!) een aantal rapporten door gerenommeerde bureaus uitgebracht die een zelfstandig Grave vooral afwijzen als ondeugdelijk. Bestuurlijk onvoldoende slagkracht, minder dienstverlening en financieel niet minder dan een ramp.

Zijn ze dan niet goed wijs bij de LPG en het CDA? Je zou het bijna gaan denken. Het is vooral kortzichtigheid. Die fusie komt er mettertijd toch wel, daar durf ik gerust voor ieder raadslid van LPG en CDA een goeie fles wijn op in te zetten, als ze niet zelf tot inkeer komen. De provincie en het Rijk zitten ook niet stil.

Bereid u zich er maar op voor dat het bij zelfstandigheid voorshands een rommeltje zal worden. Blijf tot die tijd evenwel hoop houden; de wonderen zijn de wereld nog niet uit, wordt wel eens gezegd.

Louis Sparidans

Grave zwijgt over hoogte schadeclaim failliete werf.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 27-03-2019 06:33

De gemeente weigerde destijds medewerking te verlenen aan de bouw van schepen langer dan 110 meter. De werf wilde, omdat de markt daarom vroeg, schepen van 135 meter lengte bouwen.

Raadslid Ben Litjens (Keerpunt 2010) wilde gisteravond tijdens de raadsvergadering in Grave weten of er nog steeds een geheimhouding rust op zaken die met de uitspraak van het Hof te maken hebben.

Het antwoord dat hij kreeg van wethouder Ben Peters (CDA), opvolger van de destijds aan het roer staande Eric Daandels, was kort en duidelijk: ,,Ja, die geheimhouding is er nog steeds.”

Litjens heeft op 8 maart een hele reeks vragen gesteld aan burgemeester en wethouders van Grave. Het raadslid, dat eerder uit principe een vertrouwelijke bijeenkomst niet wilde bijwonen, wacht nog steeds op antwoord.

Zo wil het raadslid van Keerpunt 2010 graag weten tot welke hoogte de financiële schade die geleden is kan oplopen. En in het verlengde daarvan, wat voor gevolgen een schadeclaim kan hebben voor ingezette projecten als woningbouw op het leeggekomen terrein van blinden- en slechtziendeninstituut Visio en de realisatie van een nieuw sportpark voor de drie te fuseren voetbalclubs SCV’58, GVV’59 en Estria.

Gisteravond werd tijdens de gemeenteraadsvergadering niet duidelijk wanneer de opgelegde vertrouwelijkheid van het dossier afgaat en wanneer Litjens antwoord krijgt.

Ingezonden door Grave Politiek: Opstappen!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 06-03-2019 08:57

GraverMaat: Bovenstaande foto maakte Matt Gerrits van Ben Peters als jurylid in de Pothuusburgse Optocht. De foto werd geplaatst in de Arena. Op Aswoensdag moet de wethouder weer aan de slag met zijn bestuurlijke werkzaamheden.

Een midscheepse voltreffer. Zo kun je het vonnis van het gerechtshof in Den Bosch wel duiden. Het hof acht de gemeente Grave schuldig aan het faillissement in 2012 van de Graafs scheepswerf waarmee ruim zestig medewerkers op straat kwamen te staan. Ook een aantal toeleveranciers en enkele Graafs middenstanders hadden het nakijken. De uitspraak van het hof gaat Grave -zeg maar de Graafs burgers- vele miljoenen kosten.

Grave wilde van de scheepswerf af. De verantwoordelijk wethouder Daandels (CDA) zag in het weigeren van een vergunning voor de bouw van schepen met een lengte van 135 meter (in plaats de toegestane 110 meter) een uitgelezen kans om de scheepswerf uit de weg te ruimen. Een staaltje van misplaatste bestuurskracht dat Daandels nog eens dunnetjes zou overdoen met het pesten van burgers in het snippergroenproject.

Bij zijn escapades vond Daandels die inmiddels de vlucht naar voren heeft gemaakt altijd de volle steun van raadslid Ben Peters (ook CDA). Het waren steeds dikke maatjes. In een raadsdebat over het snippergroenproject waarbij de oppositie een motie van wantrouwen tegen Daandels indiende, zei Peters “ik blijf achter mijn wethouder staan”. Hoe close kun je als volksvertegenwoordiger zijn met een bestuurder die je primair moet controleren in een tijdperk waarin dualisme -zeg maar afstand- van je gevraagd wordt. Relaties aangaan en onderhouden om persoonlijk gewin? Al eerder hebben wij Peters aangesproken op het gebruik van een pand dat eigendom is van een projectontwikkelaar over wiens plannen de gemeenteraad moet beslissen. Peters maakte er toen een hoop misbaar over.

Peters politieke mores kwamen nog eens in het volle licht bij zijn benoeming als wethouder. Het schenden van ferme verkiezingsbeloftes als je daar persoonlijk beter van wordt, gaat Peters even gemakkelijk af als het wegwerken van een biertje.

Je eerst opwerpen als de voorvechter van één gemeente Land van Cuijk om na de verkiezingen met de Lokale Partij Grave af te spreken dat over die heikele kwestie niet eens meer mag worden gerept. Dat -natuurlijk- in ruil voor iets moois: een wethouderschap. Peters laat schaamteloos zien hoe ook lokale bestuurders het vertrouwen in de politiek kunnen uithollen. Het onderscheid tussen eigen bekommernissen en het algemeen belang dat gediend moet worden is soms flinterdun.

De voltreffer die het hof in Den Bosch plaatste, moet bij Peters een onaangename sensatie hebben gegeven. Immers, Peters is nu als opvolger van ‘vriend’ Daandelsverantwoordelijk voor de miljoenenclaim van de kant van de scheepswerf.

Dat ook deze verantwoordelijkheid langs hem zal afglijden laat hij bij voorbaat weten in de Gelderlander. Peters zegt in de krant dat Erik Daandels in 2012 wethouder was, waarmee hij voorbijgaat aan zijn eigen dubieuze rol als raadslid toen en zijn politieke verantwoordelijkheid nu.

Peters geeft in de krant nog eens ongegeneerd weer hoe zijn politieke en morele verantwoordelijkheid in elkaar steekt: “Uiteindelijk ben ik als wethouder verantwoordelijk”, beseft Peters “Maar of het zin heeft mij weg te sturen, weet ik niet. Dan komt er een wethouder die ook weer verantwoordelijk is”. Je leest zoiets met grote verbazing. Dat Peters geen idee heeft wat politieke verantwoordelijkheid betekent, je verwacht niet anders. Maar waar moeilijk mee te leven valt, is de mentaliteit die achter zijn opvatting schuilgaat. In Italië en Portugal traden ministers af na het instorten van bruggen die gebouwd werden jaren vóór ze de politieke arena betraden. Politieke zuiverheid was ze meer waard dan eigenbelang. Peters vindt dat principe onzin, immers er komt na hem toch weer een ander.

Scheepswerfeigenaar Rob van Kessel denkt daar anders over. “Opstappen” vindt hij.

Hij wijst er in de Gelderlander op dat heel wat gemeenteraadsleden van nu destijds betrokken waren bij het desastreuze raadsbesluit. Drie daarvan zijn nu wethouder *1).

Het vertrek van tenminste verantwoordelijk wethouder Petersligt voor de hand, al was het maar als gebaar naar de vele gedupeerden van het scheepswerfdrama.

*1) De wethouders Anja Henisch, Rik Joosten, Ben Peters.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.