Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

9 documenten

Verbazingwekkende poppenkast Volgt u ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 14-05-2018 16:00

Verbazingwekkende poppenkast Volgt u als VVD-er de gemeentelijke politiek in het dorpse Scherpenzeel nog een beetje? Nu ik, als oud raadslid, wel. Maar wel vanuit de zijlijn. Bij het lezen het artikel dat de coalitie een akkoord had viel ik al van verbazing uit mijn stoel. Het heeft mij enige moeite gekost om mij zelf weer onder controle te krijgen. Als u de laatste maanden van de oude coalitie wat gevolgd heeft dan heeft het u niet kunnen ontgaan dat de fractie van de SGP in een ontluikende kalverliefde een oogje had op die van Gemeentebelangen Scherpenzeel. Interessant was na de verkiezingen te constateren dat die verliefdheid niet wederzijds bleek en dat deze niet werd beantwoord. Er werd door de fractie van Gemeentebelangen verder gesproken met dame en heer van de Christen Unie. Samen goed voor een meerderheid in de gemeenteraad. De verbazing was de plotselinge betrokkenheid van PRO Scherpenzeel. De voorman van deze fractie had direct na de verkiezingen reeds getoeterd dat er voor hen slecht op het bankje van de oppositie een plekje beschikbaar kwam. Maar politiek is vluchtig en politici doen steeds vaker uitspraken met een houdbaarheid van slechts de klank. Nog gekker wordt het met de keuze van de wethouders voor het college. De beoogd wethouder van Gemeentebelangen Scherpenzeel heeft een medisch probleem, waarschijnlijk van tijdelijke aard. Beide andere wethouders (CU en PRO) zijn blijkbaar niet in staat de taken tijdelijk waar te nemen. Gemeentebelangen Scherpenzeel had in de verkiezingen getoeterd dat twee wethouders voldoende zou zijn en dat zou de tijdelijke variant zeer wel toto de mogelijkheden behoren. Maar nee, ik zit inmiddels weer op mijn stoel, wat schetst onze verbazing, de oud wethouder van SGP treedt toe tot de bestuurlijke gelederen van Gemeentebelangen Scherpenzeel. Hoe mooi kan de dorpspolitiek alles oplossen, als sneeuw voor de zon. De voorman van de SGP is duidelijk in zijn zeer recente reactie. Dit kan toch niet waar zijn, een tijdelijke bestuurder die bij de partij waar hij voor invalt reeds een tweetal moties van wantrouwen aan zijn broek heeft hangen. In zijn woorden, een driedubbele aanfluiting in een tijd van bestuursluwte. Ik heb niet helemaal scherp of hij met de bestuursluwte de afgelopen periode van vier jaar bedoeld of de komende maanden betreffende de invalbeurt van hun oud wethouder. Dat laatste in inderdaad een aanfluiting. Het wordt wel een college van ‘breed dorpsbelang’. Alle partijen hebben een rol(letje). Alleen, hoe zou het CDA hier nu naar kijken. Zij hebben werkelijk helemaal niets in de lege handen. Toch jammer dat er niet wat sterkere karakters in het bestuur van onze gemeente deel nemen. Ook jammer dat wij als VVD fractie hier aan de raadstafel hier geen deel meer van uit maken. Je handen jeuken op deze momenten wel eens om wat orde in de chaos te scheppen. Dat moeten we zeker ook doen als we de dossiers die op tafel liggen eens goed bekijken. Een niet onbelangrijke is de bestuurskracht. De Provincie Gelderland oordeelt op dit dossier niet positief, Scherpenzeel neemt een zwakke positie in. We moeten nog op zoek naar een nieuwe burgemeester maar of de Commissaris van de Koning nu net zo soepel is als vijf jaar geleden, dat valt maar te betwijfelen. Mede ook daar recent in het plaatselijke dagblad een oproep stond om burgers te betrekken bij het opstellen van het functieprofiel van een nieuwe burgemeester. Dat getuigt niet van bestuurlijke overtuiging. De politiek moet orde op zaken stellen om de zelfstandigheid te behouden. De Provincie Gelderland heeft meer macht dat weleer en we lopen het risico dat er straks voor ons besloten wordt. De organisatie en met name de kosten van de organisatie in de huidige tijd, de veelheid aan werk bij een gemeentelijk apparaat (nieuwe ruimtelijke wetgeving, privacy wetgeving, automatisering en de decentralisaties). Allemaal uitvoering en geen politiek. Ook hier ligt een fors dossier. Politiek is tenslotte de uitbreiding van ‘Het Zwarte Land’ zeven hectare industriegebied er bij. Slechts voor een drietal bedrijven die de infrastructuur rondom ons dorp nog zwaarder gaan belasten. Het is nog maar de vraag of het midden- en kleinbedrijf, waar Scherpenzeel groot door geworden is, mee gaat profiteren van deze ontwikkeling. Beter zou zijn de transport intensieve bedrijvigheid te verplaatsen naar de randen van de autosnelwegen. Dan ontstaat er echt ruimte voor de Scherpenzeelse ondernemers. Kortom de handen jeuken nog wel eens. Het is zo jammer en ontzettend belangrijk de dossier voortvarend aan te pakken. Het is dan ook dat ik de pen ter hand heb genomen om binnen de leden van de VVD en de lezers van dit artikeltje, toch opnieuw de aandacht te vragen om op te staan en juist nu, in een periode dat de VVD geen deel uit maakt van de gemeenteraad, wel de publieke opinie te zoeken. Deze vier jaar gaan dan niet verloren en wie weet komen we sterker terug om onze inwoners op een liberale wijze te vertegenwoordigen. Gerrit Dijkstra - VVD Scherpenzeel

EXTRA BIJDRAGE BREEHOEK - NIET VIA ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 11-01-2018 15:50

EXTRA BIJDRAGE BREEHOEK - NIET VIA BESLOTENHEID COLLEGE Met De Breehoek gaat het goed, eigenlijk steeds beter. Het wordt steeds meer een thuis voor alle inwoners van Scherpenzeel. De ontvangst is tegenwoordig hartelijk, vriendelijk en attent personeel en een heldere visie van de nieuwe directeur. Bestuurlijk weet men van wanten, helder en transparantie controle op de ambitie en de benodigde gelden. Verder haal ik recente evenementen in herinnering als cabaret en toneel, de Ladiesnight en de Italiaanse avond. De barbecue van De Breehoek is meer dan goed en naar de zelf gemaakte hapjes en ander lekkernijen wordt verlangend uitgekeken. Financieel gaat het nog niet helemaal lekker. Behoudens de sportverenigingen zijn er speciale huurtarieven voor de verschillende gebruikers. Ook de eerst jaren waren amateuristisch, hebben geld gekost en de interimmanager deed zijn werk ook niet voor niks. Gelukkig met hulp van nog een extra projectleider die gelukkig op de payroll van de gemeente Scherpenzeel stond. Het raadsvoorstel repareert deze financiële schade met extra bijdragen over 2017, 2018 en 2019. Die zijn overigens even groot als de gederfde huurinkomsten. Voor 2020 en verder wordt er voorgesteld jaarlijks € 60.000,- extra bij te dragen. Wat onze fractie betreft zou dat kunnen maar het voorstel heeft het over ‘het beschikbaar stellen van gelden zodat het college, onder uitgewerkte voorwaarden, kan overgaan tot het verlenen van de extra subsidie’. Hier passeert het college de gemeenteraad rechts maar ook nog eens links, het walst gewoon over de verantwoordelijkheden van de raad heen! Geen uitgewerkte voorwaarde en het college de budgetverantwoordelijkheid geven, geen sprake van. Als het over extra middelen gaat moet het juist via de openbare vergadering van de gemeenteraad van Scherpenzeel. Niet via de beslotenheid van het college. De verantwoordelijk wethouder probeert te argumenteren waarom dit toch via het college moet, dan kan ze beter sturen op het beleid van De Breehoek. Gezien de recente ervaringen lijkt het onze fractie op dat punt beter dat deze wethouder zich daar niet mee bemoeit. De invloed van de gemeente gaat via een zetel in het bestuur. Het geeft de directie nu juist de mogelijkheid te ondernemen. Het geamendeerde voorstel schrapt het college en de voorwaarden eruit, de gemeenteraad stelt nu de subsidie direct beschikbaar. Het tweede punt over 2020 en erna, dat zien we te zijner tijd wel weer en wordt geschrapt. Voor aanvang van de vergadering blijkt dat de SGP samen met GBS het voorstel steunt. Aanpassing van het amendement ga ik niet in mee, er is immers een meerderheid. Het amendement wordt aangenomen. Het geamendeerde voorstel ook, alleen PRO stemt consequent tegen. CU en CDA stemmen voor het geamendeerde voorstel, die snappen het niet. Indirect zijn ze namelijk nu ook voor het amendement. Dame en heren, wel bij de les blijven. Gerrit Dijkstra Fractievoorzitter VVD Scherpenzeel

Integriteit naar aanleiding van de ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 03-01-2018 12:19

Integriteit naar aanleiding van de discussie over de exploitatie van de locatie Walstrolaan. De bespreking van het resultaat van het rapport Integriteit betreffende de participatie van twee CDA-raadsleden in het Collectief Particulier Opdrachtgevererschap Walstrolaan. Liepen de gemoederen in september al hoog op, de start van deze Raadsvergadering voorspelde niet veel beters. Hoewel er maar liefst zeven vragen zijn beantwoord wist het GBS er nog een scherp puntje aan te zuigen. De reactie van de betrokken voorman van het CDA was zo mogelijk nog aanvallender. Het rapport stelde hem in het gelijk, naar zijn mening. Hem trof geen enkele blaam. De stichting was destijds twee dagen na de vergadering in september opgericht. Van betrokkenheid kon volgens hem geen sprake zijn. Het raadsvoorstel betrof van oorsprong overigens het vaststellen van de grondexploitatie Walstrolaan waarbij de stedenbouwkundige onderlegger geheim was. Een ongebruikelijke aanpak. Op de één of andere onverklaarbare wijze had het allemaal nogal haast. Waarom er pas kort voor de behandeling van het voorstel melding werd gedaan van mogelijke betrokkenheid is mij een raadsel. Evenals het niet deelnemen aan de beraadslagingen maar wel aan de stemming. Je kunt er boeken over vol schrijven maar het blijft een vreemde aanpak. Onze fractie is niet tegen de collectieve ontwikkeling maar pak het wat meer in de openbaarheid aan. Integer handelen betekent tijdig in het presidium melding doen van voornemens met een persoonlijk belang. Hadden de betrokkenen dat gedaan was er geen sprake geweest van een incident. Dan het voorstel van de burgemeester tijdens de behandeling in september: haal het van de agenda, geef het ter overweging en agendeer het voor een volgende vergadering. De fractie van de VVD acht dit historisch wijze woorden van onze burgemeester. De SGP meende anders te moeten handelen. Maar waarom zo voortvarend een amendement? Wat moest er gered worden? De voorman van het CDA antwoordde op de door mij gestelde vraag, hij had er niet eerder aan gedacht , niet bij stil gestaan en het was achteraf allemaal niet heel handig geweest. Eindelijk een goede opmerking van de betrokkene die de gemoedsrust van allen aan de vergadertafel ten goede komt. Na enig aandringen geeft ook de SGP antwoord op de gestelde vraag. In het rapport staat niet heel veel te lezen laat staan waarom de grondexploitatie op deze wijze moest worden vastgesteld. Naar de mening van de fractie van de VVD ligt daar niet de verborgen vraag naar integer handelen? Integriteit is een persoonlijk beleven van integer zijn. Laat dat dan maar de wijze les zijn die eenieder voor zichzelf mag beantwoorden. Ook ten aanzien van het genomen besluit. Dossier gesloten. Gerrit Dijkstra Fractievoorzitter VVD Scherpenzeel

N50 versneld verbreed

VVD VVD D66 CDA Kampen 19-12-2017 06:14

In de Tweede Kamer is een meerderheid onder aanvoering van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra voor een versnelde verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid.

https://kampen.vvd.nl/nieuws/26060/n50-versneld-verbreed

Daar ging een lobby door VVD-gemeenteraadsfracties en de Overijsselse Statenfractie aan vooraf. De motie om dit te regelen werd vanmiddag in de Tweede Kamer aangenomen.

VVD-fractievoorzitter in Provinciale Staten van Overijssel Regien Courtz was daar vanaf het begin bij betrokken: 'Er liggen vanuit het hele land stapels wensen en verzoeken om geld op het bureau van de minister. We wisten dat we alleen een kans maakten door onze krachten te bundelen.'

Het verkeer staat op dit weggedeelte vaak vast en er gebeuren regelmatig ernstige ongelukken. Om daar iets aan te doen kwam Courtz in actie, samen met de VVD-fractievoorzitters in Kampen en Zwolle, Beent Keulen en Thom van Campen. Ze kregen daarbij steun van het Overijsselse VVD-Kamerlid Malik Azmani.

Het resultaat is een motie, waarin de minister wordt opgeroepen met de Provincie en betrokken ondernemers te onderzoeken of de weg op zijn laatst in 2022 een opknapbeurt kan krijgen. 'Het toont maar weer eens aan, dat samen optrekken essentieel is als je iets voor elkaar wilt krijgen in Den Haag', aldus de fractievoorzitters.

De werkzaamheden beginnen al komend jaar en ze kunnen in 2022 worden afgerond. Dat komt mede doordat ook partijen als D66, CDA en CU het gevoel van urgentie delen, zegt Dijkstra: 'In de Kamer is brede steun. Door samenwerking bereik je meer.'

WALSTROLAAN - Collectief Particulier ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 04-10-2017 13:16

WALSTROLAAN - Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Het initiatief van een aantal bewoners van ons dorp om samen te kunnen wonen op een nieuw te bebouwen locatie aan de Walstrolaan (terrein CBS De Maatjes). De Raad moet de grondexploitatie vaststellen zonder dat we de plannen kennen, laat staan de statuten van de op te richten stichting die dit allemaal gaat verzorgen. De fractie van de VVD kan het initiatief waarderen maar de gehaaste besluitvorming niet. Wij willen gekend worden in de verder planvorming. Dan volgt de verrassing, twee raadsleden van de fractie van het CDA melden dat ze betrokken zijn en mogelijk ieder een woning willen kopen. Met de beraadslagingen doen ze niet mee, ze willen wel stemmen. De verwarring is enorm, er zijn maar weinigen in de raadzaal die dit hebben zien aankomen. Zeer ongebruikelijk dit staande de vergadering te melden, dat hoort op moment dat je betrokken worden bij een dergelijke verstrengeling van belangen. In dit geval bij voorbeeld in het presidium begin september. De eerste termijn start met GBS die een amendement heeft om de besluitvorming te knippen, wel de grondexploitatie vaststellen maar het plan en de voorwaarden waaronder mensen er kunnen gaan wonen op een later moment vast te stellen. Zo ook de overdracht van de grond aan de stichting. Nu blijkt dat er helemaal geen open inschrijving mogelijk is, er is namelijk sprake van selectie door de initiatiefnemers, een ballotagecommissie. Het wordt heter en heter in de zaal. Na de eerste termijn wordt er geschorst, niet voor vijf minuten. Het scheelt niet veel of men vliegt elkaar in de haren. Geweldig toch, die betrokkenheid bedoel ik. Als we allemaal weer wat bekoeld zijn gaat de vergadering verder. De voorzitter stelt voor eerst het plan en de statuten van de stichting verder uit te werken en het agendapunt in een opvolgende vergadering af te handelen. Olie op het vuur, de vlam slaat weer in de pan. Zo zelfs dat mijn vraag om een schorsing wordt overruled door de SGP. Wat hebben die nu weer voor belang? Het voorstel om te knippen was nog niet zo gek en het heeft geen haast, na de jaarwisseling is de besluitvorming vroeg genoeg! Uiteindelijk wordt alles een grote klucht (doet mij denken aan een gewaardeerd raadslid, inmiddels overleden in combinatie met ‘De Gijsbrecht’). Het raadsvoorstel wordt geamendeerd en aangenomen. We worden later nog weleens geïnformeerd. De VVD stemt tegen. Ik meen dat ik voor een collectief belang als raadslid was ingehuurd maar dat blijkt niet vanavond, individuele belangen spelen de hoofdrol in deze vergadering. Die twee CDA-ers. Nu die zijn van tafel gehaald en verbannen uit de raadszaal. Onder begeleiding van hun wethouder komen ze na de besluitvorming terug. Voelt u zich aangesproken om het liberale geluid te vertegenwoordigen, hetgeen naar mijn mening hard nodig is, sluit u zich dan aan bij de VVD. We hebben de mensen hard nodig om niet ten onder te gaan. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat we anders niet met een VVD-lijst de verkiezingen in kunnen gaan. Hoe vervelend en frustrerend het soms op de donderdagavonden ook kan zijn, wij moeten een tegengeluid laten horen om een leefbare samenleving in Scherpenzeel te behouden. Niet voor liberalen alleen maar voor een ieder die in ons dorp woont. Gerrit Dijkstra Fractievoorzitter VVD Scherpenzeel

Rekenwerk

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-11-2015 08:56

Donderdag 26 november jl., de gemeenteraad van Scherpenzeel bijeen. Een echt uitdagende agenda is het niet. Op twee dossiers torsen we een amendement mee. Niet om het liberale gedachtengoed beter voor het voetlicht te brengen maar louter en alleen om een raadsvoorstel te repareren. We kunnen ook zeggen dat we wat aan het bijklussen zijn met het doel ons dorp ordentelijk te besturen.

Voordat we beginnen zijn er bloemen voor Jos en Berrie. Beiden VVD-ers nemen afscheid als lid van de commissie. Jos omdat die elders huisvesting heeft gevonden en Berrie omdat die Jos als secretaris gaat opvolgen. Transparant en integer, geen dubbelfuncties! Ik bedank beide heren voor hun inzet. Jos veel plezier in het oosten des lands en Berrie succes bij de hernieuwde kennismaking met het bestuur.

Hoogtepunt van de avond is wel het vaststellen van de belastingtarieven 2016. 0,9% correctie van de inflatie is wel de rode lijn in de verhoging van de tarieven. Maar het CDA heeft huiswerk gemaakt en heeft naar eigen zeggen de rekensommetjes op orde. Op basis van gelijke variabelen bleek tijdens de behandeling van dit onderwerp in de commissie de sommetjes van het CDA tot meerdere uitkomsten te leiden. Een redenering van de voorman van het CDA met, voor hem, een eureka-moment. Wiskundig dient die zeker als ‘onwaar’ betiteld te worden. Het rekenwerk leek de voorman van het CDA persoonlijk fataal te worden maar gelukkig zat hij gisteravond weer aan tafel. Hij deelde mee dat we nog niet van hem af zijn.

De coalitie had getweeën (ze zijn toch met drie?) nog eens zitten zwoegen op de sommen van onze voormalige huisarts en ze hadden een conclusie getrokken. Welke, is mij tijdens de vergadering niet duidelijk geworden maar het was, volgens hen, een amendement waardig. Daar waar de voorman van het CDA consequent klaagt over het niet beantwoorden van vragen door het college, is het beantwoorden van vragen die aan hem gesteld worden ook niet zijn sterkste punt. De verantwoordelijk wethouder had ook niet zijn sterkste optreden deze avond. Zowel het voorstel van het college als het amendement waren wat hem betreft akkoord. Zijn hoofddoel was, om het maar eens ordinair te zeggen, gewoon het belastinggeld binnen harken voor de gemeente.

Inderdaad dat was nu ook precies de kern van het debat, het verdelingsvraagstuk om te innen gelden ‘rechtvaardig’ over de betalers te verdelen. Niet meer en niet minder, het ging niet over minder belasting voor burgers en / of bedrijven. De uitkomst van de som stond reeds vast. Voor de fractie van de VVD is het interessant om te spreken over belastingdruk, hoeveel gaan we met z’n allen betalen. Misschien zou die collectief wel wat minder kunnen zijn als we individueel wat meer, voor de voorzieningen die we zelf gebruiken, betalen. De gemeenschap hoeft tenslotte niet voor alle pleziertjes van een individu op te draaien. De meer liberale inslag, beperking van de collectieve lasten.

Voor mij was het verdelingsvraagstuk een lastige afweging. De verdediging van het collegevoorstel door de verantwoordelijk wethouder was ronduit zwak en het amendement van het CDA blonk ook niet uit door overtuiging. Een half uur extra bedenktijd werd mij niet gegund. Na besluitvorming heb ik mij maar geconformeerd aan het collegevoorstel.

De motie van het GBS over de hondenbelasting en het onderzoek naar het afschaffen ervan in 2017, kon rekenen op de steun van de fractie van de VVD. De coalitie had in de begroting reeds besloten dat hondenbezitters meer voor hun hond moeten betalen. Die rekening - en de uitleg daarvan - laat ik graag bij de coalitie liggen. De SGP heeft zich tenslotte in het verleden reeds hard gemaakt voor de hond, de bezitter ervan krijgt nu keurig de rekening gepresenteerd. Met dank aan die zelfde SGP.

Als laatste in de belastingtarieven het ophalen van het huisvuil. De motie van GBS over differentiatie van tarieven kan niet op onze steun rekenen. Er is al genoeg administratieve drukte en iedere maand een rekening te ontvangen van het opgehaalde vuil gaat ons veel te ver. Levert ook weer bergen papier en omgehakte bomen op. Kijk eens naar andere oplossingen om de steeds groeiende afvalstroom in te perken zodat huishoudens ook minder hoeven weg te gooien.

De gemoederen rond de belastingen hielden ons meer dan een uur bezig. Daarna was er nog een dossier over de Permar en de gemeenschappelijke regeling van de Permar. Laten we voorop stellen dat de mensen die bij de Permar werken niet de dupe mogen worden van het bestuurlijke gedoe rondom de Permar. Zij hebben een baan, zijn trots op hun werk en de gemeenschap moet er gewoon voor zorgen dat zij ook aan het werk kunnen blijven. Maar bestuur en management moeten zich diep schamen. Het bestuur stond er bij en keek er na. Na donderdagavond is dat de conclusie van de fractie van de VVD. Erger nog, ze blijven er bij staan en blijven er naar kijken.

Ondanks dat het voor onze gemeenschap een gering beslag op financiële middelen legt vindt onze fractie dat de Permar wel behoorlijk bestuurd dient te worden. Transparant (moet tegenwoordig) op basis van een realistische begroting en een getrouwe verslaglegging van het jaar. Een toezegging van de wethouder de Wet gemeenschappelijke regeling te respecteren en helder te verwoorden in de statuten van de Permar was voor onze fractie voldoende. De motie van de VVD om de bestuurlijke drukte te verminderen de gemeenteraad en college weer aan de touwtjes te laten trekken bij de Permar had even eens de instemming van de wethouder, gesteund door de burgemeester. Maar de coalitiepartijen hadden er duidelijk een andere mening over. Bijzonder was het betoog van de CU, volledige steun voor onze motie, transparant sturen en besturen een echte noodzaak! Goed dat de motie er lag! Hoe je dan toch tegen de motie stemt is een raadsel waarvan ik het antwoord wel ken. Veel te transparant, meneer van de CU!

Het raadsvoorstel tenslotte, is aangenomen. Ook met steun van onze fractie. Wel vroeg ik mij af waarom we een begroting goedkeuren met het verzoek om voor eind maart een gewijzigde begroting te presenteren. We hadden er zelfs een motie voor achter de hand!. Is het management van de Permar niet in staat tijdig een ordentelijke begroting op te stellen voor het einde van het jaar? Hoe moet het dan volgend jaar als de begroting 2017 en al voor juli 2016 dient te liggen? We bewaren onze motie, we leggen ook volgend jaar gewoon weer geld bij en wij veranderen 2016 in 2017. Eens kijken hoe men, de leden van de coalitiepartijen, dan reageren.

Rekensommen, het collectief betaalt voor het individu. In het geval van de Permar noodzaak daar het individu en handje geholpen moet worden, in dit geval naar werk. Bij het betalen van belastingen jammer daar niet altijd duidelijk is waarvoor nu precies de belasting geheven wordt. Het leek gisteravond gewoon schrapen bij de burgers.

Rekenwerk, om kwart over tien liet de voorzitter voor de laatste maal de hamer vallen. In detail, precies op het blok! Mooi in de klok!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Veel lukt

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 08-11-2015 02:40

Donderdag 29 oktober 2015 was de voltallige gemeenteraad van Scherpenzeel weer bijeen in ons Kulturhus De Breehoek. De VVD heeft maar liefst drie amendementen en een motie klaar liggen om de raadsvoorstellen, naar onze mening, te repareren. Als slotstuk staat de begroting 2016 – 2020 op de agenda.

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/8818/veel-lukt

Gezien de vergaderdiscipline kan het een latertje worden.

We hameren eerst een aantal ordestukken af. De meeste hebben betrekking op interne regelementen. Allemaal niet heel spannend. Onze burgemeester slaat er lustig op los.

Bij het onderhoud van groen hebben we een tekstueel amendement. De tekst suggereert dat het nieuwe contract met de Permar (voor de komende 5 jaar) voor het onderhoud van de openbare plantsoenen en de begraafplaatsen, allen op de begraafplaatsen van toepassing is. De beantwoording van de technische vraag hierover gaf een beeld dat er sprake is van uitbreiding van de werkzaamheden. Daarnaast was de tekst ook nog eens voor tweeërlei uitleg vatbaar!

We hadden in de commissie al aangekondigd dat we dit zouden repareren en ons voorstel ligt er. De coalitiepartijen vinden het amendement eigenlijk maar niets. Maar de intonatie bij het voorlezen van de tekst door de wethouder is voor hen ook onvoldoende de tekst te laten staan. Alleen het CDA blijft haar wethouder trouw. Het heeft allemaal niet heel veel om het lijf maar die wijziging is binnen en de openbare plantsoenen worden nu ook geschoffeld.

Dat contract met de Permar, dat is onze fractie in de huidige tijd veel te lang. Dat de mensen van de Permar de plantsoenen van de gemeente Scherpenzeel onderhouden vinden wij daarentegen een prima oplossing. Op deze wijze kunnen ook deze mensen op een normale wijze deel nemen aan onze samenleving, Ook zij hebben werk!

Vervolgens komt de financiële rapportage 2015. Let wel, de tweede verantwoording is van eind oktober. We hebben het al zo vaak gevraagd: hoe denkt college op basis van zo’n late rapportage nog bij te sturen? Naar onze mening onmogelijk. De verliescijfers, ruim drie ton, kunnen we als fractie om die reden voor kennisgeving aannemen. Nog bonter maakt het college het als het een restant (€ 26.000,-) van een budget van € 160.000,- na vier jaar nog wil behouden. Als je de discussie in de raad volgt gaan je de stekels recht overeind staan. Het budget is oorspronkelijk bedoeld voor de huisvesting van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie in met name de villa. Vier jaar geleden in de haast in gang gezet met een overhaaste aanschaf van een lift. De lift staat ergens maar is nog niet in gebruik. Gaat ook nooit gebeuren. Geef maar aan Platteland Anders als mogelijk kunstobject in ons dorp.

Een motivering voor het nu nog vast houden van het restant budget staat niet in de toelichting van het raadsvoorstel. Creatief als de wethouder is, verzint die het staande de vergadering Het gaat over veiligheid van het personeel. Niet fraai blijkt uit de discussie die volgt. De gemeente Scherpenzeel heeft zich ook te houden aan de wet inzake het bieden van een veilige werkplek aan haar personeel. Dat hoeft naar onze mening geen vier jaar te duren.

Het amendement schrapt het restant budget en de motie laat de gelden toevloeien aan de algemene middelen. Met dank aan de ondersteuning door de GBS. Mocht het college alsnog met een aanpak van De Buitenplaats komen dan zien we wel een raadsvoorstel komen. De meerderheid is voor het schrappen. Alleen de SGP kronkelt zich in bochten om haar wethouder te steunen. Bijzonder gedrag verdient tenslotte navolging.

Aan het personeel is een bijdrage gevraagd om te bezuinigen. Men mag zelf kiezen hoe ze een bezuiniging van € 6.000,- denken in te vullen. Het maakt onderdeel uit van de begroting evenals de traditie van de kroketten bij een goedgekeurde begroting. De burgemeester doorbreekt die traditie door te melden dat er na afloop van de vergadering op kosten van de gemeenschap bitterballen geserveerd zullen worden. Er wordt stilletjes om mij heen wat gemord.

De begroting is sluitend en de gemeenteraad laat haar vergaderingen niet meer woordelijk schriftelijk vastleggen. De hierdoor gerealiseerde bezuinigingen wil onze fractie inzetten voor het ongedaan maken van de bezuinigingsopgave voor het personeel. Hoeven ze de koffie niet meer zelf te betalen of op zoek te gaan naar andere wegen die leiden tot het gewenste geld.

Het derde amendement lijkt eenvoudig de eindstreep te halen maar dat blijkt een misvatting. De coalitiepartijen hebben een opgelegde discipline, ook de ambtenaren moeten de bezuinigingen voelen. Ook ondanks de ruimte die in de sluitende begroting lijkt gevonden. Jammer, het was een aardige geste geweest richting het ambtelijk personeel. Wij laten ons de koffie en de borrel na afloop prima smaken, evenals de bitterballen.

De begroting wordt aangenomen. Wat wil je ook, de coalitie heeft de meerderheid. Voor elf uur sluit de burgemeester deze vergadering. Dat moet ook kunnen. Door de bezuigingsvoorstellen die pas op de agenda kwamen nadat de kadernota in het voorjaar was besproken, was er feitelijk sprake van twee kadernota’s voor de begroting uit.

 

Een korte blik op de begroting leert ons dat deze sluitend is. Geen bijzondere lastenverzwaringen voor ons als burgers maar ook een uiterst magere risicoparagraaf. We hebben nog wel de nodige gronden die we kunnen ontwikkelen. Daar hebben we in de achter ons liggende jaren fors (te fors) op afgewaardeerd. Met een aantrekkende markt zou het wel eens kunnen zijn dat die opbrengsten een positief effect aan hebben op de financiële positie van de gemeente Scherpenzeel. We hebben het dan over de wat langere termijn.

Op de korte termijn zal de huidige coalitie haar begroting niet kunnen realiseren. Evenals voorgaande jaren presenteren we wel een positief resultaat in de jaarverslagen maar dat doen we alleen maar door gelden te onttrekken aan de algemene reserve. We hebben eigenlijk een verlies. Heel simpel, er gaat jaarlijks meer uit de kas dan dat er in komt.

In de risicoparagraaf staan wel een aantal zaken benoemd maar we weten nu ook al dat er onvoorziene uitgaven gedaan moeten worden om het samenleven in onze gemeente aangenaam te houden.  Maar die paragraaf is veel te mager. Onderhoud van voorzieningen, groen en gebouwen kost nu eenmaal geld. Maar het evenwicht tussen gelden beschikbaar hebben voor verenigingen en het met elkaar evenementen organiseren is nagenoeg verdwenen. Het verdwijnt nu te veel in - commerciële - organisaties werkend in de zorg. Lees de stukken er maar op na en volg het recente zorgdebat van het CDA.

Ook de gemeente Scherpenzeel ontkomt niet aan de bezuinigingen. Beter, voer een gedegen beheer op de te besteden middelen en stel prioriteiten. Die liggen voor de fractie van de VVD duidelijk anders dan de huidige politieke lijn van verdeel en heers. Dat is dan ook reden om tegen de huidige begroting te stemmen.

 

Vriendelijke groet,

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Lekker in de ‘wedstrijd’, impressie van de raadsvergadering van 24 september 2015

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-09-2015 02:26

Het is mooi geweest, het zomerreces zit er weer op. Even afstand van politiek Scherpenzeel was zeer welkom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedurende twee maanden niet gemist heb. Nu we weer ‘aan de bak’ mogen heb ik er zeker zin in!

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/7527/lekker-in-de-wedstrijd-impressie-van-de-raadsvergadering-van-24-september-2015

foto: De Breehoek, op de raadsagenda

Er ligt een mooie agenda voor, 25 punten. Eentje die als we niet oppassen voorbij het middernachtelijk uur schiet. De agenda is door de fractiegenoten keurig voorbereid in de commissies en met een beetje korten in mijn betogen blijf ik ruim binnen de ons toebedeelde spreektijd.

We beginnen met wat ruimtelijke zaken rondom bestemmingsplannen. Met een paar slagen van de hamer worden wat administratieve procedures ‘rechtgetrokken’. Dat gaat niet lukken op het dossier bestemmingsplan buitengebied 2013. De aanleiding is een in het verre verleden verkocht agrarisch bedrijf op Gooswilligen waarbij de tweede bedrijfswoning bij de oorspronkelijke eigenaar is gebleven. Tussen de bewoners aldaar botert het niet lekker en er is al vele jaren strijd. Die strijd blijkt niet op te lossen met ruimtelijke procedures, ook niet na gerechtelijke uitspraken. Na opnieuw een uitleg van de verantwoordelijk wethouder stemmen we in met het raadsvoorstel. Onze fractie heeft niet de illusie dat hiermee het probleem is opgelost.

Het tweede vermeldenswaardige bestemmingsplan betreft plan Weijdelaer. Het CDA zwengelt het probleem van een slinger in de weg aan, in dit geval de Vijverlaan. Het is ze zelfs een amendement waard! In de ogen van onze fractie is dit op het niveau van 18 miljoen coaches bij het voetbal. Alle 13 raadsleden hebben een inhoudelijke mening en samen zijn we het niet eens. Ondanks de opvattingen van de fractie van de VVD houden wij ons bij de feiten en de taakopvatting in de raad. Hoofdlijnen van beleid en niet op detail in de uitvoering. Feiten, in het voorliggende bestemmingsplan past een rechte weg maar ook de slinger in de weg. Bestemmingsplan kan wat ons betreft gewoon ter inzage worden gelegd voor de inspraak. Al dan niet een slinger in de weg. Dat is naar onze mening uitvoering en wordt maar met betrokken omwonenden beslecht. Snel komen tot een uit te voeren plan staat bij ons hoger op de agenda dan de slinger.

Dan crisisbeheersing en rampenbestrijding. Naar onze mening een redelijk voorstel maar incompleet. Het blijft bij de eigen veiligheidsregio en dat is in de situatie van ons dorp volstrekt onvoldoende. Op de grens met Woudenberg staat een bedrijf dat tot één van 400 gevaarlijkste bedrijven in Nederland is bestemd. Opslag van zwaar chemisch afval. Anneke Heemskerk heeft het veiligheidsplan nauwgezet doorgespit en het blijkt dat hieraan geen letter is besteed. In de commissie is de portefeuillehouder hierover ‘onder handen’ genomen. Betrokkene had het scherp op het netvlies en wist te melden dat met de buurgemeente en de veiligheidsregio’s nauwgezet is overlegd. Er zijn, afhankelijk van de wind, afspraken gemaakt over het aanrijden van de diensten in geval van een calamiteit dan wel het adequaat treffen van maatregelen inzake de veiligheid van de bevolking. Tevens is de portefeuillehouder gewezen op de vergunningen en de handhaving daarvan.

Even vol houden met het lezen van dit toch wel lijvige verslag. Er komt nog veel meer dat interessant genoemd mag worden.

Bij de verordeningen op de raadscommissies is het thema integriteit. Dat is in de gemeentewet geregeld voor raadsleden en doorgezet naar commissieleden. Ben je ondernemer met ambitie voor de politiek en werk je direct of indirect voor de gemeente Scherpenzeel dan sta je voor een keuze. GBS en CDA denken daar anders over, beide zou moeten kunnen, twee petten. Geen meerderheid en op deze wijze binden we de ‘kat ook niet op het spek’. Integriteit mensen, staat in de huidige tijd hoog op de agenda.

De SGP gaat los op het onderwerp Permar. Die liggen wederom in zwaar weer op ‘hun kant’. Alles wat daar gezegd wordt ondersteund de fractie van de VVD maar het raadsvoorstel gaat daar niet over. Twee beslispunten, nader onderzoek naar de situatie en geen fusie. Daar kunnen we niet op tegen zijn en de rest van de discussie zal volgen. Uitgangspunt daarbij is dat de huidige werknemers bij de Permar ook in de toekomst een goede werkplek verdienen. De rest is bijzaak.

Dan wordt het nu leuk, nog twee onderwerpen; bezuinigen en De Breehoek.

De fractie van de VVD is in het dossier van De Breehoek van mening dat we eens een positief geluid moeten laten horen. Nu er ruimte is voor een nieuwe bestuurlijke structuur, nieuwe mensen in de programmaraad maar vooral nieuwe mensen in de organisatie kunnen we eindelijk de cultuur van de Heijhorst eens achter ons laten. Ambitieuze nieuwe mensen zonder verleden maken de weg vrij voor een gastvrij gemeenschapshuis. Een open huis met tal van activiteiten gericht op de samenleving van Scherpenzeel. Kijken we naar het geld dan moet er nog al wat bij. De verantwoordelijk wethouder sprak al eens ferm: ‘ Er komt geen cent bij’. Nu dat maakt ze met extra een half miljoen euro zeker niet waar. Net als de interim manager, die kon niet maar is er nu toch. In de raadsvergadering volgde niet echt een sterke uitleg waarom nu ineens allemaal wel. Ergens ook nog wel te begrijpen. Het tekort op de exploitatie zetten we af tegen de kosten voor de sportvelden, voor onderhoud structureel € 40.000,- per jaar extra, de kinderopvang die jaarlijks meer dan € 50.000,- ontvangt en de begraafplaats waarvan het onderhoud drukt op het budget groenonderhoud. Waar we een ondernemer voor het opknappen van de aula, een renteloze lening verschaffen van enkele tonnen. Is het dan heel erg dat De Breehoek, ons eigen huis, een extra zakje centen krijgt? Wij stappen over die hobbel heen.

Afsluitend de bezuinigingsvoorstellen. Meer belasting en minder onderhoud van groen. Meer personeel en speelgeld voor het college. Onbenoemd budget dat vrij door het college kan worden benut. Hadden we met de geamendeerde kadernota een sluitende begroting verkregen blijkt dat in deze tweede kadernota door het college er weer een gat in geschoten is. Dit ondanks de extra middelen per september van de Rijksoverheid. Waar de discipline binnen de coalitie voor de zomer bij de behandeling van de kadernota ver te zoeken was bleek het CDA nu aan banden gelegd te zijn. Monddood in ruil voor een beetje monumentensubsidie.

Voor de fractie van de VVD was dat jammer. We hadden graag nader gesproken over de klantmanager binnen het budget van de drie de centralisaties. Hiertoe hebben we in de commissie de verantwoordelijk wethouder aangespoord zijn huishoudboekje te openen. Immers had hij oktober vorig jaar niet aangegeven nauwgezet de benutting van het budget te volgen? Er volgde een toezegging aan onze fractie waarna hij met een memo moest bekennen helemaal geen huishoudboekje te hebben. Maar wel een extra € 60.000,- op de personeelsbegroting. Dat terwijl er mogelijk binnen de transitiegelden extra gelden over zijn om de tekorten op het budget van de drie decentralisaties te dekken. Schandalig, een motie van wantrouwen waardig. Wat een gepruts! Het toppunt is nog wel dat we komende donderdagavond zijn uitgenodigd om in een thema-avond op de hoogte gesteld te worden van de benutting van het budget decentralisaties. Stoom uit de oren, stuur maar een schriftelijk memo met de uitleg. Daar gaan we geen hele avond aan besteden. De fractie van de VVD laat zich niet ringeloren door deze wethouder.

De avond sluiten we juist voor middernacht af met een drietal moties vreemd aan de agenda. De spanningsboog is gebroken en in rap tempo zeggen we wat over vluchtelingen maar doen vervolgens niets, maken we vroegtijdig nieuw beleid over particuliere bomen en gaat de wethouder naar onze ouderen in Huis in de Wei.

Lekker in de wedstrijd! Maar hebben we nu ook gescoord? Voor een deel is dat aan de kiezer maar ik ben wel van mening dat de genomen besluiten passen in de lijn van de VVD. De Breehoek kan lekker verder, het onderhoud aan de sportvelden is veilig gesteld, bestemmingsplannen kunnen in procedure en na besluitvorming projecten in uitvoering en de integriteit blijft ten volle gewaarborgd.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Pittig!

VVD VVD CDA Scherpenzeel 29-06-2015 07:50

Impressie van de raadsvergadering van 25 juni 2015

De raadsvergadering van 25 juni heeft een korte agenda maar wel met pittige onderwerpen; programmarekening 2014, financiële rapportage en een kadernota 2016 – 2019. Dat wordt wat, ook het CDA heeft een groot aantal amendementen. Er is, na correctie door de meicirculaire nog een tekort van ruim €140.000,- in 2016 en de daarop volgende jaren zijn ook niet sluitend. Als het CDA financieel gaat corrigeren, dan wil de voltallige oppositie die amendementen wel steunen. Het beloofd inderdaad een leuke avond te worden.

Maar eerst de programmarekening 2014. Herinrichting van Ringbaan en bestrating van de Boslaan kosten €160.000,-. Wordt genoemd in de kadernota. Naar onze mening zijn deze kosten verbonden met de ontwikkeling van de school aan de Ringbaan. In mei en november 2014 heeft de gemeenteraad besloten over de nieuwbouw van de school en het bijbehorende bestemmingsplan. Veelvuldig werden deze herinrichtingen genoemd, mede om de kinderen veilig naar school te kunnen laten gaan. Daarom behoren deze kosten naar de mening van onze fractie verwerkt te worden in de programmarekening 2014. Het amendement daartoe wordt gesteund door het CDA en heeft een meerderheid. De wethouder probeert nog wel tegen te houden maar wordt teruggefloten door zijn ambtenaren. Het college kan terug naar de accountant.

De financiële rapportage laat een tekort zien. Eigenlijk wel gebruikelijk. Niemand heeft zin zijn tijd hier aan te besteden. Laat het college haar best maar doen om het negatieve resultaat om te buigen naar een positief resultaat.

Dan komt de klapper, de kadernota die volgens de coalitiepartijen geen kadernota mag heten. Er was namelijk een concept-amendement van deze partijen om de kadernota ter kennisgeving aan te nemen in plaats van vast te stellen. Dat kan in de democratie toch niet! Dan zou eind september pats boem de begroting moeten komen zonder dat een ieder zijn of haar ideeën voor de komende jaren kenbaar kan maken. De VVD was fel tegen dit amendement en heeft de pers gezocht om dit gedrocht van tafel te krijgen. Dat is gelukt, ook de coalitiepartijen zagen tijdig in dat dit amendement de aftocht naar de vuilnisbak zou moeten blazen.

Alleen het CDA had tijdens de raadsvergadering het lef te melden dat dit amendement een verkeerde keuze was. Sportief, ik kan niet anders zeggen. De beide andere partijen beperken zich enkel tot de algemene beschouwingen. Visieloos werd coalitieakkoord opgelezen.

De oppositiepartijen hebben in een voorvergadering de gelederen gesloten. Verder is er naarstig gezocht naar het presenteren van een sluitende begroting. Het lijstje daartoe werd tijdens de vergadering namens de oppositiepartijen door GBS gepresenteerd. Een forse opgave maar het regende dan ook amendementen. Het CDA deed dapper mee, zelfs met een amendement om een zorgpartij structureel met € 50.000,- te korten. Niet ten onrechte, het betreft een verhoging van de bijdrage maar het brengt de verantwoordelijk wethouder wel in een netelige positie. Veel van de amendementen halen de eindstreep. Gevolg een sluitende begroting, behoudens 2017. Amendementen zijn in tegenstelling tot een motie een wijziging van het raadsbesluit en derhalve een opdracht aan het college. Dat blijkt ook uit het overzicht dat, na wat korzelig reageren van de SPG, alsnog geprojecteerd wordt op de wand. Mooie cijfers en lege handen voor de beide echt christelijke partijen. Mooi resultaat maar of we er echt wat mee opschieten?

Beschouwen we na dan is een politieke overwinning op het moment altijd een mooi moment. Maar er zijn ook amendementen aangenomen die eigenlijk niet meer uitvoerbaar zijn. De verantwoordelijk portefeuillehouder moet dan wel echt bakzeil halen bij de betrokken partijen. Maar goed er staat altijd nog € 200.000,- speelgeld voor spiegeltjes en kraaltjes op de begroting vanaf 2017 en verder. Onder het mom we weten nog niet waaraan we het uitgeven maar dan hebben we als college de munten alvast maar binnen. Gemeenteraad weer buitenspel! Neemt niet weg dat de geamendeerde kadernota niet de meest realistische begroting zal op leveren. We zien wel in september waarmee het college komt.

Er is nog wel het nodige te doen wat we niet in de kadernota terug vinden. Denk aan het dossier de Breehoek, € 450.000,- tekort. Maar zet het eens af tegen het voorstel aanstaande woensdag in de gemeenteraad, rond vier ton voor uitbreiding van de aula op Lambalgen. Renteloze leningen aan een willekeurige ondernemer en een pachtcontract dat in 2020 af loopt. Laten we even geduld hebben eer dat we dat geld aan de begraafplaats uit geven. Het is niet de meest moderne faciliteit maar we hebben een aula en misschien zijn beide dossiers wel te combineren. Geeft ook wat extra dekking aan de Breekhoek.

Kortom, aanstaande woensdag wordt het weer pittig. Daarna reces en wordt het zomer!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.