Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

9 documenten

Afscheid van Carla Luja | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 12-07-2020 00:00

Op 11 juli namen we afscheid van onze fractiemedewerker, Carla Luja

Carla was 17 jaar lang ons gezicht naar buiten toe. Zij onderhield de contacten tussen burgers en organisaties enerzijds en onze fractie aan de andere kant.

Carla was ook altijd proactief; zo initieerde zij het groene lintje, dat langzaam uitgroeide tot een "merk" van GroenLinks Maastricht.

Ook de contacten met onze Belgische en Duitse zusterorganisaties werden door Carla (samen met Coen van der Gugten) opgebouwd en verdiept.

Ontelbare evenementen en huis aan huis acties werden door haar, onopvallend op de achtergrond, georganiseerd. Met haar hartelijke, verbindende natuur stond Carla op ieder moment klaar voor GroenLinks Maastricht.

Marlise Korsten sprak in deze geest een groot dankwoord uit en overhandigde enige zorgvuldig uitgekozen geschenken als blijk van onze erkentelijkheid voor Carla's werk en engagement.

Carla wilde haar afscheid graag met een gemeenschappelijke fietstocht vieren en zo maakten we  een mooie, grensoverschrijdende (zeer symbolisch!) fietstocht met diverse stops bij cultureel interessante plaatsen, waarbij onze wethouder Gert-Jan Krabbendam ons als gids diende.

Alles bij elkaar een mooie afsluiting van een mooie epoche.

Carla, dank je wel voor jou en voor alles, wat je voor ons gedaan hebt!

Maastricht has a new ...

M:OED M:OED Maastricht 05-07-2019 15:24

Maastricht has a new hitchhiker/car-sharing meeting spot! We would like to thank Stichting Nederland Lift for their initiative, our colleagues from Partij Veilig Maastricht and alderman Gert-Jan Krabbendam for their collaboration. Also, we appreciate the open-mindset of BlaBlaCar.com for joining us in experimenting how a municipality can foster carpooling solutions. We take this as a proof of concept that politics doesn’t have to be a zero-sum game. Quite the contrary... #sharingiscaring #wackyraces

Vragen ex art. 47 RvO inzake ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 27-03-2019 09:49

Vragen ex art. 47 RvO inzake Energietransitie Maastricht Geachte heren Gorren en van Thor, Onderstaand treft u de beantwoording aan van de vragen die uw fractie gesteld heeft in het kader van artikel 47 van het Reglement van Orde. Maastricht is inzake de energietransitie drukdoende te onderzoeken of de restwarmte van de DSM als verwarmingsbron voor Maastricht gebruikt kan worden. We mogen aannemen dat hier toch flinke investeringen voor nodig zijn en een nog aan te leggen infrastructuur. In het kader hiervan hebben wij de volgende vragen: Vraag 1: Op welke termijn denkt u dat dit realiseerbaar zou zijn en waar wilt u deze warmte dan voor gaan gebruiken? Antwoord 1: De gemeenteraad van Maastricht dient uiterlijk in 2021 een Warmtevisie vast te stellen. Hierin staat welke buurt in welk jaartal van het aardgas gaat en wat het beste alternatief is voor aardgas. Onder het ‘beste alternatief’ verstaat men het alternatief met de laagste maatschappelijke kosten. Vier alternatieven zijn momenteel actueel. Deze alternatieven zijn: 1) all electric, 2) combinatie elektriciteitsnet en een hoge- of lage temperatuur warmtenet gevoed met bijvoorbeeld warmte vanuit de industrie, aardwarmte, oppervlaktewater, 3) omgevingswarmte in combinatie met een warmtepomp en 4) groen gas. In alle vier de alternatieven is het plaatsen van zonnepanelen mogelijk. Vooruitlopend daarop wordt door CE Delft onderzocht welk alternatief voor aardgas het beste is voor alle wijken in Maastricht. De resultaten van deze studie zijn van groot belang voor de Warmtevisie en het afwegingsproces over het beste alternatief in de wijk. De nu geplande infrastructuur vanuit Het Groene Net (HGN) stopt bij Maastricht-Aachen Airport. De gemeenten Maastricht en Meerssen hebben Het Groene Net Ontwikkeling (HGNO) gevraagd de technische en financiële haalbaarheid te onderzoeken voor het doortrekken van de infrastructuur naar Maastricht en/of Meerssen. Wij verwachten medio 2019 meer inzicht te hebben in de haalbaarheid van het project. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de investering die nodig is voor de aanleg van de infrastructuur pas dan financieel verantwoord is, als een warmtenet in Maastricht van voldoende omvang en volume aanwezig is. Dit houdt in dat de twee bestaande warmtenetten in de Belvédère en Céramique qua omvang moeten groeien en een aanvang moet worden gemaakt met de realisatie van een derde warmtenet voor het Centrum van de stad. De drie afzonderlijke warmtenetten kunnen in de toekomst met elkaar worden verbonden tot één stedelijk warmtenet dat vervolgens gekoppeld kan worden met HGN. Vraag 2: Heeft u al een globale kostenraming voor het realiseren voor het aanleveren van deze restwarmte, en welke is deze? Antwoord 2: Op dit moment is nog geen globale kostenraming bekend voor het aanleveren van restwarmte vanuit DSM (Chemelot). Vraag 3: Hoe gaat u de continuïteit voor het aanleveren van warmte garanderen? Antwoord 3: De continuïteit voor het aanleveren van warmte wordt geborgd en gegarandeerd door het afsluiten van een leveringscontract tussen de klant en de warmteleverancier. De leverancier koopt warmte in en verkoopt deze aan de klanten. De leverancier verplicht zich daarmee juridisch tot het leveren van warmte aan de afnemer en de afnemer verplicht zich juridisch door de warmte af te nemen. In het technisch concept wordt rekening gehouden met back-upvoorzieningen ten behoeve van de leveringszekerheid. Vraag 4: Stel dat de DSM na afloop van een eventueel leveringscontract besluit de restwarmte elders in te zetten, hoe vangt u dit dan op? Antwoord 4: Zoals de naam al aangeeft, is restwarmte voor de industrie een restproduct (afval) dat voor het productieproces geen functie meer heeft, maar voor het verwarmen van gebouwen een goed en betaalbaar alternatief kan zijn voor aardgas. Wij verwachten dat ook in de toekomst restwarmte vanuit de industrie meer decennia leverbaar is. In de gesprekken met de industrie komt dit aan de orde en wordt nagegaan hoeveel warmte gedurende de contractperiode geleverd kan worden. Toekomstige ontwikkelingen worden hierin meegenomen. Indien na de contractperiode en/of na verdergaande verduurzaming van het productieproces niet meer voldoende warmte beschikbaar is, zal de warmteleverancier nieuwe duurzame warmtebronnen tijdig in gebruik moeten nemen. Hierbij valt te denken aan biomassa en/of geothermie. De keuze van de eventuele in de toekomst aanvullende en realistische warmtebronnen maakt deel uit van het vormgeven en ontwikkeling van de business case. Vraag 5: Is het misschien toch verstandig om naast de DSM als bron voor het aanleveren van restwarmte te kijken naar meerdere bronnen die dit kunnen leveren, bv SAPPI in België. Wat is uw mening hierover? Antwoord 5: In het kader van de uitfasering van aardgas heeft de gemeente Maastricht, netto gezien, een warmtevraag. De capaciteit van de huidige industrie in Maastricht is te gering om alle gebouwen aan te sluiten op een warmtenet en te voorzien van voldoende warmte. Dit brengt met zich mee dat regionaal en/of internationaal onderzoek nodig is. Regionaal wordt momenteel de haalbaarheid onderzocht of warmte vanuit Chemelot met vele warmtebronnen geleverd kan worden (zie ook antwoord 1). Internationaal, bijvoorbeeld Sappi Lanaken, is in het verleden onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van warmtelevering voor de woonlocatie en het bedrijventerrein Lanakerveld. Een aandachtspunt hierbij is dat internationale samenwerking op basis van de huidige wet- en regelgeving complex kan zijn. Gezien onze gewijzigde opgave om het aardgas te vervangen door een andere warmtebron is het zeker de moeite waard om opnieuw in overleg te treden met Sappi Lanaken. Het eerste ambtelijk overleg is gepland op 1 april a.s. Na dit overleg zal een eerste globale inschatting worden gemaakt of de aanleg van een warmteleiding van Sappi Lanaken naar Maastricht technische- en economisch haalbaar is. Zodra de resultaten bekend zijn, ik verwacht medio 2019, zal ik u hierover informeren. Vraag 6: Wij hebben de wethouder al tweemaal eerder gevraagd of hij voornemens is een biomassacentrale kort tegen de wijk Boschpoort aan te plaatsen. Zijn antwoord is telkenmale nee, daar zijn geen plannen voor. Denkt u daar nog steeds zo over, en betekent dit dat deze plannen dan definitief van de baan zijn? Antwoord 6: De gemeente Maastricht heeft in april 2012 in het kader van de Duurzame Energie Centrale Limburg (DECL) een omgevingsvergunning verleend aan Imtech voor een biomassacentrale in Bosscherveld. Deze omgevingsvergunning is onherroepelijk en bevindt zich momenteel in de failliete boedel van Imtech. De curator is rechtverkrijgende van de omgevingsvergunning en zal ter uitvoering van de Faillisementswet de omgevingsvergunning trachten te verkopen aan geïnteresseerde (markt)partijen. Op dit moment is bij ons niet bekend of de curator in overleg is met geïnteresseerde marktpartijen over de overdracht van de omgevingsvergunning. Indien de omgevingsvergunning wordt overgedragen aan een marktpartij, is het juridisch toegestaan met de bouw van de biomassa te starten. De plannen zijn dus niet definitief van de baan, maar we hebben evenmin zicht op actuele ontwikkelingen. In de energietransitie wordt continu gesproken over elektriciteit als schone en goedkope energiebron ter vervanging van brandstof voor auto’s en eventueel voor koken en verwarmen op gas. Waterstof als alternatief horen we weinig van omdat het produceren van waterstof meer energie kost dan dat het oplevert. Toch geloven wij dat als we de overschotten in elektriciteit en restwarmte gaan inzetten voor het produceren van waterstof dit een beter alternatief zou zijn voor brandstof voor auto’s en ter vervanging van ons aardgas. Hierover hebben wij de volgende vragen: Vraag 7: Welke ontwikkelingen m.b.t. waterstof vinden er op dit moment plaats in Maastricht? Antwoord 7: Voor zover bij ons bekend vinden er geen ontwikkelingen met betrekking tot waterstof plaats in Maastricht. Wel is Enexis als netbeheerder betrokken bij diverse landelijke projecten en pilots op het gebied van waterstof. Om er enkele te noemen: The Green Village, Hydrogreen, Nieuwborgen.net, Hessenpoort en een onderzoeksproject in samenwerking met Netbeheer Nederland. Vraag 8: Welke initiatieven ontwikkelt de gemeente op dit moment t.a.v. waterstof als alternatieve brandstof en ter vervanging van aardgas? Antwoord 8: De gemeente Maastricht ontwikkelt op dit moment geen concrete initiatieven voor waterstof als alternatieve brandstof voor aardgas. De gemeente Maastricht volgt nauwgezet de landelijke ontwikkelingen op dit gebied en zodra initiatieven en/of technieken bekend zijn, wordt de inzetbaarheid, haalbaarheid en de betaalbaarheid in Maastricht beoordeeld. Indien zich een dergelijke ontwikkeling voordoet, wordt u hierover opnieuw geïnformeerd. Vraag 9: Bent u met woningbouwcorporaties in gesprek om bij het overgaan van gas op elektriciteit het leidingnetwerk in hun woningen in stand te laten voor het eventuele vervoer van waterstof zodat onze burgers weer niet op onkosten gejaagd worden? Antwoord 9: Op dit moment zijn wij in overleg met de woningbouwcorporaties over de Warmtevisie en het warmtenet. Overleg met de woningbouwcorporaties over het leidingwerk in de woningen is op dit moment (nog) niet opportuun en komt aan de orde bij het opstellen van het uitvoeringsplan. In dat kader is het van belang op te merken dat de belangrijkste conclusie uit het onderzoek van KIWA naar ‘Toekomstbestendige gasdistributienetten’ van juli 2018 is, dat het bestaande gasnetwerk met de juiste maatregelen prima ingezet kan worden om duurzame gassen zoals (100%) waterstof en biomethaan te distribueren. Daar waar distributie van duurzame gassen gewenst is, kan het gasnet van de toekomst in grote mate gelijk blijven aan het huidige aardgasnetwerk. De belangrijkste aanpassing voor de netbeheerders betreft het meten en de verrekening van de geleverde hoeveelheid energie. Een voorwaarde is verder, dat bij de eindgebruiker de toestellen geschikt gemaakt worden voor 100% waterstof en biomethaan. Vraag 10: Gezien de voorgaande vragen m.b.t. restwarmte van de DSM, zou het niet verstandig zijn de restwarmte van de DSM te gebruiken voor het produceren van waterstof omdat men dan twee vliegen in één klap slaat, namelijk schone brandstof voor auto’s en voor verwarming als alternatief voor aardgas. Lijkt ons veel efficiënter en wij horen graag uw mening hierover. Antwoord 10: De productie van waterstof is een proces dat over het algemeen koolwaterstoffen via een chemische reactie omvormt tot waterstofgas. Voor commerciële toepassingen wordt waterstof in grote hoeveelheden geproduceerd via reforming van aardgas en wordt op grote schaal toegepast (60% van de totale waterstofproductie in Nederland, zijnde 9,2 miljard m3 of 828 kiloton) bij de productie van waterstof als grondstof voor de productie van kunstmest (ammoniak). Hierbij komt ook CO2 vrij. Hierbij reageert stoom op hoge temperaturen (700-1100 °C en 25 bar) met methaan. Het rendement bedraagt ca. 75 procent. Dat wil zeggen dat 75 procent van de energie die in aardgas bevindt in waterstof wordt opgeslagen. Het gebruik van restwarmte met een lage temperatuur (< 100 graden) is niet geschikt voor de productie van waterstofgas op commerciële basis. Waterstofgas kan ook verkregen worden via biologische waterstofproductie in een algenbioreactor, of door het gebruik van grote hoeveelheden elektriciteit (door elektrolyse), hitte (thermolyse) of een tussenvorm (hogetemperatuurelektrolyse). Deze methoden zijn op dit moment niet kosteneffectief voor de productie van grote hoeveelheden. Productie van waterstofgas uit elektriciteit is momenteel alleen interessant als er een tijdelijk overschot is aan wind- of zonne-energie of waterkracht. Het rendement bedraagt circa 50 tot 70 procent. Hierbij wordt dus 50 tot 70 procent van de energie uit elektriciteit, als hoogwaardige energiebron, in waterstof opgeslagen. Bij het omzetten van aardgas of elektriciteit naar waterstof gaat dus veel energie verloren. Vanwege de uitfasering van aardgas zal de vraag naar elektriciteit eerder toenemen en de overproductie dus juist afnemen. Hoogachtend, Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, Wethouder Klimaat & Energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit. Gert-Jan Krabbendam

Dag van de duurzaamheid is eigenlijk iedere dag: onze wethouder in actie! | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 11-10-2018 00:00

Vandaag was Gert-Jan Krabbendam te gast in de basisschool “De Maasköpkes”

Hij las daar een verhaaltje voor over duurzaamheid. De kinderen bedankten hem met een geschenk: de groene voetstappen van alle meewerkende Maastrichtse scholen, een initiatief van het Klimaatverbond Nederland, waarbij duizenden kinderen lopend en met de fiets naar school gaan voor een beter klimaat (https://www.groenevoetstappen.nl).

Maastricht sloeg daarbij in vergelijking met de rest van Nederland een goed figuur!

Aansluitend hat de wethouder ook een cadeautje voor de eveneens aanwezige vertegenwoordiger van het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie (CNME) (http://www.cnme.nl), John Steijns.

Hij overhandigde symbolisch een pot “Grensmaas-soep” van Greenpeace.

Het zien van deze pot verontreinigd water sterkte de kinderen in het voornemen, het komende weekend bij de Maasoever te gaan opruimen en voerde hen voor ogen, wat het resultaat is, als je niet aan het milieu denkt.

4500 mensen demonstreerden in Aken voor sluiting Tihange en Doel | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 08-07-2018 00:00

GroenLinks Maastricht was daar ook vertegenwoordigd.

Ruim 4500 mensen uit Belgie, Nederland en Duitsland demonstreerden in Aken voor de sluiting van Tihange en Doel.

Uit alle richtingen kwamen de deelnemers, grotendeels per fiets, naar Aken. Onder de sprekers was Coen van der Gugten, raadslid voor GroenLinks in Maastricht.

Intussen zijn bijna een half miljoen handtekeningen verzameld om de Belgische regering tot handelen aan te zetten. Deze zullen op woensdag 11 juli op het Lieve vrouweplein in Maastricht worden overhandigd aan de Akense vereniging 3 Rosen, die deze petitie heeft georganiseerd. Hierbij zal onze wethouder, Gert-Jan Krabbendam, een korte toespraak houden.

Vrijdag 13 juli worden dan in Brussel deze 500.000 handtekeningen aangeboden aan het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). Daarbij zal het nieuwe hoofd van het FANC, Dhr. Hardeman, in zeer duidelijke bewoordingen worden aangesproken op een aantal veiligheidskwesties rondom de kerncentrales in Tihange en Doel.

GroenLinks trots op groenste coalitieakkoord ooit in Maastricht | Maastricht

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Maastricht 09-06-2018 00:00

De Algemene Ledenvergadering van GroenLinks Maastricht heeft op 9 juni  unaniem ingestemd  met het coalitieakkoord dat GroenLinks samen met Seniorenpartij, D66, VVD, SP en CDA geschreven heeft voor de komende raadsperiode van 4 jaar.

De GroenLinksleden onderschrijven het dringend belang dat we vol de versnelling blijven inzetten op weg naar een klimaatneutraal Maastricht in 2030.

Gert-Jan Krabbendam, beoogd wethouder: “We gaan o.a. een meer bereikbare en leefbare stad met meer ruimte voor fietsers en voetgangers creëren. En we gaan de elektrische auto flink faciliteren, o.a. door er meer ruimte voor te maken in de parkeergarages en een forse toename van het aantal laadpalen te realiseren. Er zal ook een start gemaakt gaan worden om jaarlijks 2000 woningen van het gas af te halen, samen met coöperaties en particuliere eigenaren.”

Tevens gaat de coalitie het hardnekkige armoedeprobleem in onze stad bij de wortel aanpakken door het opstellen van een armoedeplan op basis van een structurele analyse. De armoede in onze stad moet de komende jaren substantieel gaan afnemen door een nieuwe aanpak. De spiraal van armoede die van generatie op generatie doorgegeven wordt, moet doorbroken worden.

Verder is GroenLinks ook verheugd dat burgerparticipatie serieus genomen gaat worden door een experiment in een aantal buurten met een burgerbegroting.

Dit alles gaat de nieuwe coalitie doen met een optimistische blik op de toekomst, gericht op saamhorigheid en het tegengaan van polarisatie.

Formatie coalitie gaat volgende fase in | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Maastricht 06-04-2018 00:00

Op 21 maart 2018 zette GroenLinks Maastricht een stevige verkiezingsuitslag neer. Het heeft slechts een dikke 500 stemmen gescheeld, of we waren voor het eerst de grootste partij van Maastricht geworden.

Op dat resultaat zijn we oprecht trots en het heeft ons nog meer energie gebracht om de komende 4 jaar Maastricht nóg groener en linkser te maken.

In opdracht van de in stemmenaantal grootste partij CDA (naast CDA hebben ook Seniorenpartij, GroenLinks en D66 elk 5 zetels) zijn 2 formateurs, voormalig gemeentesecretaris Wil Rutten en UM rector magnificus Rianne Letschert, gesprekken aangegaan met alle afzonderlijke 13 fracties.

Gert-Jan Krabbendam en Marlise Korsten hebben in dat kader GroenLinks vertegenwoordigd.

Uit datgene, wat naar voren is gebracht in de gesprekken, blijkt dat GroenLinks door alle partijen beschouwd wordt als grootste winnaar van de verkiezingen.

De informateurs hebben om die reden geadviseerd om GroenLinks een prominente rol in het formatieproces te geven.

Het volledige verslag van de informateurs vind je via deze link

De komende dagen beraden de verschillende partijen zich, op hoe het proces verder vorm dient te worden gegeven.

Na de nu afgesloten informatieronde gaat het formatieproces daarna een nieuwe fase in.

Milieuzone binnenstad komt dichterbij! | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 28-02-2018 00:00

GroenLinks wethouder Gert-Jan Krabbendam overtuigt Maastrichtse raad met zijn plannen voor een milieuzone in de binnenstad. Een grote meerderheid gaf in de eerste raadsronde op 27 februari 2018 te kennen voorstander te zijn van de uitwerking van een milieuzone met milieustickers, zoals toegepast in Duitsland. Dat betekent dat benzine-auto's vanaf ca. 1990 en dieselauto's vanaf ca. 2006 (beide Euronorm 4) geweerd zullen gaan worden in een deel van Maastricht, evenals sommige bestelauto's en vrachtwagens. In het najaar komt er een definitief raadsvoorstel, waarin onder andere nader uitgewerkt wordt hoe groot de milieuzone moet zijn, welke mensen gecompenseerd moeten worden (en hoe), en wat de kosten van invoering, handhaving en communicatie zijn.

Zo kan Maastricht een belangrijke volgende stap zetten ter verbetering van de luchtkwaliteit voor haar inwoners én bezoekers.

GroenLinks-raadslid Coen van der Gugten bereidt nog een motie voor op grond waarvan ook vervuilende scooters en bromfietsen uit een milieu zone te gaan weren. In de raadsronde van 27 februari bleek ook voor dit voorstel een meerderheid te vinden.

Aan het raadsvoorstel is een uitgebreid consultatieproces vooraf gegaan via onder andere het Platform Luchtkwaliteit, waarin verschillende burger- en belangengroeperingen vertegenwoordigd zijn. Ook vonden er in januari twee stadsrondes plaats waarin deze organisaties en inwoners van de stad zich stevig hebben laten horen. Hoewel met name transportbedrijven zich hebben gemeld als tegenstander van een milieuzone en binnenstadbewoners (waaronder óók ondernemers) fervent voorstander zijn, is iedereen het erover eens dat verbetering van de luchtkwaliteit belangrijk is. Wethouder Krabbendam ziet het als uitdaging om het gesprek aan te (blijven) gaan met zo veel mogelijk belanghebbenden: "ik wil graag zorgen dat zo veel mogelijk ondernemers, dus ook de transportbedrijven, mee kunnen in dit verhaal. Maar ik wil ook van de inwoners van Maastricht die ik nog niet heb gehoord weten: wat betekent het concreet voor u en hoe kunnen we daar rekening mee houden. Tegelijk gebruiken we de gelegenheid om te vertellen waarom een milieuzone wenselijk is en hoe mensen aan de milieuzone kunnen gaan voldoen. Of als het nodig is op alternatieven kunnen overstappen, in nodig met hulp van de gemeente. Met breed draagvlak bereiken we het meest."

Zondag as. om 16:00 uur wordt op ...

GroenLinks GroenLinks Maastricht 25-03-2015 16:36

Zondag as. om 16:00 uur wordt op feestelijke wijze het Maastrichtse Regenboogzebrapad geopend! Oversteken tussen Vrijthof en Grote Staat en omgekeerd is vanaf vandaag een kleurrijk gebeuren. In aanloop naar Roze Zaterdag 2015 (zaterdag 20 juni) werd in de nacht van dinsdag op woensdag tussen het bekendste plein en de belangrijkste winkelstraat het Regenboogzebradpad aangelegd. De kleuren van de regenboog staan wereldwijd bekend als symbool voor ‘diversiteit’ van mensen. Niet op de laatste plaats vanwege alle vormen van geaardheid. De kleurrijke oversteekplaats past, zo zei Groen Links fractievoorzitter Gert Jan Krabbendam in oktober 2014, perfect bij het thema dat de Limburgse hoofdstad heeft uitgekozen voor het jaarlijkse evenement dat als hoofddoel heeft acceptatie van en tolerantie jegens minderheden te bewerkstelligen. Roze Zaterdag in de Limburgse hoofdstad wordt gehouden onder de naam: Maastricht Colours You. Roze Zaterdag wordt sinds 1978 op de laatste zaterdag van juni gevierd. Op 20 juni 2015 is dit voor de derde keer in Maastricht. Eerdere Maastrichtse edities waren in 1993 en 2000. Overigens mag Maastricht zich het hele jaar Roze Stad noemen. Meer informatie over ‘Maastricht Colours You’ is te vinden door hier te klikken. Foto: Tussen Grote Staat en Vrijthof ligt tot en met de zomer het Regenboogzebrapad. Niet alleen een mooi symbool voor Maastricht Colours You (Roze Zaterdag) dat 20 juni in de Limburgse hoofdstad plaatsvindt. Ook een mooie uitdaging om een 'Maastrichtse Abbey Road' foto te maken. Een zebrapad voor de wereldvermaarde muziekstudio in Londen genoemd naar die straat werd door de Fab Four gebruik als cover van de gelijknamige elpee.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.