Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon over VVD inzichtelijk

7 documenten

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon september 2020

CDA CDA VVD Hollands Kroon 14-09-2020 20:14

Raad 3 september 2020 Bestemmingsplan Leijerdijk 5 Op verzoek van initiatiefnemer is dit punt in juli van de agenda afgevoerd. Dit vanwege de informatie aan de raad van de zijde van omwonenden. De initiatiefnemer heeft daarop alle partijen uitgenodigd om uitleg te krijgen en om ter plaatse te komen kijken. Het bestemmingsplan ziet op de bouw van een bedrijfsloods ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Omdat het bouwblok aan de ene kant van de weg geen ruimte biedt (bouwblok is slechts 0,16 ha) wordt de bedrijfsloods aan de overzijde gebouwd. Daarmee komt de bedrijfsloods tegenover de bestaande bebouwing van het agrarisch bedrijf, maar ook indirect tegenover enkele naastgelegen woningen te staan. De raad heeft in meerderheid met de bouw van de bedrijfsloods ingestemd. Vanuit onze fractie is aangegeven dat het buitengebied primair agrarisch productiegebied betreft en dat ten behoeve van die functie agrarische bedrijven gemiddeld een bouwblok van 1,5 ha hebben. Het ligt dan ook in de rede mee te werken aan dit verzoek. Tenslotte mogen andere agrarische bedrijven ook bouwen ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Dat in dit geval de bedrijfsloods aan de overzijde in het relatief open landschap komt te staan, is inherent aan ons beleid en de functie van het gebied. Hoewel begrip bestaat voor de reacties van omwonenden, is het verminderde uitzicht nu eenmaal het gevolg van ons beleid. Koersbepaling recycleplan en uitwerken recycletarief De hoeveelheid restafval moet drastisch omlaag. De landelijk afgesproken doelen worden in onze gemeente niet gehaald. Om het restafval terug te dringen wil het college gaan werken met een zogenaamd recycletarief. Naarmate je de grijze bak vaker aan de weg zet, betaal je meer. Het voorliggende voorstel ging erom in te stemmen met een nieuw recycleplan en een uitwerking van deze gedachtegang. De raad (w.o. onze fractie) heeft hiermee ingestemd, overigens na een lange discussie over aspecten die eerst bij de uitwerking aan de orde (moeten) komen. Ontwerp agenda voor het Waddengebied 2050 Samen met alle partijen, betrokken bij de Waddenzee (w.o. rijk, provincies, gemeenten) is een agenda opgesteld om de Waddenzee veilig, vitaal en veerkrachtig te houden, aldus de titel. Hoofddoel is een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landshap. De agenda is zelfbindend en is richtinggevend voor/zal moeten worden vertaald in beleid op de diverse terreinen. De raad, w.o. de CDA fractie heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen op de inhoud van de concept agenda. Tweede bestuursrapportage Dit betrof de tweede bijstelling van de lopende begroting. Het saldo van de bijstelling bedroeg volgens het voorstel € 913.213 negatief, maar vanwege het batig saldo van de eerste bestuursrapportage bestaat er per saldo nog een forse plus op de lopende begroting. Overigens is op initiatief van de coalitie (VVD, SHK en CDA) een tussentijdse verhoging van de bijdrage aan de bieb niet meegenomen (het negatief saldo van deze rapportage is daardoor kleiner geworden). Niet omdat de coalitie/onze fractie lezen e.d. niet belangrijk vindt, maar omdat sprake zou zijn van een structurele verhoging. De afweging om dat wel/niet te doen behoort thuis bij de begroting zodat een integrale afweging kan plaatsvinden van alle op dat moment bestaande noodzakelijkheden en wensen. De bestuursrapportage is geamendeerd door de raad aangenomen. Overig Voor het overige was sprake van hamerstukken: het jaarverslag informatiebeveiliging 2019, het bestemmingsplan Oudelanderweg 1 (een wegbestemde bedrijfswoning wordt hierbij opnieuw bestemd omdat wegbestemmen niet meer nodig is vanwege een andere opstelling van windturbines in het windplan) bestemmingsplan Zandvaart 7 (woonbestemming conform bestaand gebruik, bestemming was maatschappelijk, betrof voormalige onderwijzerswoning) bestemmingsplan Koningsweg 8 (wijzigen agrarische bestemming en toevoegen extra woning in kader van ruimte voor ruimte) programma van eisen voor de aanbesteding van de gemeentelijke accountant wijziging samenstelling auditcommissie en toetsingskamer (mevrouw Borst in plaats van de heer Bijlstra, beiden van de VVD). aanpassing nota tarieven (opnemen tarief voor urgentieverklaringen woningzoekenden, nu de gemeente deze taak heeft overgenomen van de corporaties). Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon november 2019

CDA CDA VVD Hollands Kroon 01-12-2019 16:54

Raad 7 november De begroting sluit met een overschot van ruim een miljoen. Hollands Kroon heeft voor 2020 een begroting waar veel gemeentebesturen jaloers op zullen zijn. Geen discussie in Hollands Kroon over bezuinigingen, ondanks de extra bijdragen in het sociaal domein. Nee, in Hollands Kroon ruimte om veel extra wensen mogelijk te maken. En daartoe is dan ook besloten. Bij de algemene beschouwingen heeft onze fractie al geconstateerd dat in lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen bevatte. Op nagenoeg alle onderdelen werd zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. Het is dus niet verrassend dat ook de begroting uitgaat van voortzetting van bestaand beleid. Nadat onze fractie in de algemene beschouwingen (zowel dit jaar als vorig jaar) onze zorgen heeft geuit over de beschikbaarheid van jeugdboeken, neemt onze fractie verheugd kennis van het voorstel de jeugdcollectie van de schoolbibliotheken uit te breiden en het collegebesluit van 22 oktober jl. om Humanitas te subsidiëren voor het opzetten van de VoorleesExpress, waarin kinderen met een taalachterstand extra aandacht krijgen. Door onze fractie is een aantal technische vragen gesteld. Gelet op de beantwoording zijn wij in afwachting van de voorstellen die het college gaat doen om te komen tot betaalbare woningen. Bij de algemene beschouwingen hebben wij onze zorg reeds uitgesproken over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Met het wegvallen van een aantal huis-aan-huisbladen neemt de urgentie toe. Hierover is door het college met de omroep gesproken. Afgesproken is dat de gemeente het nieuws aanlevert, maar de omroep zelf bepaalt of zij het bekend maken. Hierdoor blijft de journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd. We zullen dit monitoren, want afhankelijk van de invulling zal gekeken moeten worden naar alternatieven. Over de invoering van de Omgevingswet zijn -gelet op de impact- door ons de nodige vragen gesteld. Inmiddels zijn 4 sessies gepland om de raad te betrekken bij de invoering en om het gewenste ambitieniveau bij de raad op te halen. Welke rol de gemeenteraad vervult bij de invoering van de nieuwe wet moet wat ons betreft nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn. Wat we missen in de begroting zijn extra middelen om meer in te zetten op toezicht en handhaving. De regels die wij hebben, moeten we ook handhaven. Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. Het college heeft op vragen van onze fractie aangegeven dat bij de behandeling van de nieuwe kadernota Veiligheid zal moeten blijken of er extra middelen nodig zijn. Bij de begroting werden meerdere moties en één amendement ingediend. Het merendeel werd na de beantwoording door het college ingetrokken. Het amendement (aanscherpen van een KPI) is door ons ondersteund. Een tweetal moties hebben we ondersteund, maar waren feitelijk overbodig omdat het college een toezegging deed of aangaf dat zij e.e.a. reeds deden. Inhoudelijk konden we het er echter niet mee eens zijn. Tegelijk met de begroting zijn ook de belastingverordeningen vastgesteld. Raad 28 november Principe besluithuisvesting tijdelijke medewerkers in het Joods werkdorp Bij vaststelling van de beleidskaders is ruimte gelaten voor locaties die niet voldaan aan de criteria (n.l. op agrarische bedrijven en bedrijventerreinen), enkel en alleen omdat het in de raad niet mogelijk bleek om hiervoor duidelijke kaders vast te stellen. Voor alle duidelijkheid, daarmee is de raad aan het roer blijven staan voor die locaties. De door het college voorgestelde kaders zouden ertoe geleid hebben dat beslissingsbevoegdheid over deze locatie bij het college zou komen te liggen. Betreft principebesluit. Willen we in principe medewerking verlenen en zo ja onder welke voorwaarden? Onze fractie heeft aangegeven hier nog niet uit te zijn. Onze fractie heeft het volgende meegegeven. De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch), met de daarbij behorende verkeersstromen. In de ruimtelijke ordening dient het planologisch toegestane gebruik afgezet te worden tegenover het beoogde gebruik. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Om dit laatste mogelijk te maken is een rendabele exploitatie noodzakelijk. De Stichting Joods Werkdorp geeft zelf ook aan dat zij een bijdrage vanuit de exploitatie nodig hebben om het herinneringscentrum te kunnen realiseren en in stand te houden. Het plan voorziet in het min of meer terugbrengen van de historische bebouwingsstructuur, dat in gebruik was als joods werkdorp. Het hoofdgebouw krijgt een functie voor de gehuisveste personen en voor het herinneringscentrum. Bij de uitwerking van het plan geldt wel het volgende: Voorkomen van overlast door het vereiste van een exploitatievergunning en goede afspraken over beheer, w.o. contacten met de omgeving.Onderbouwing in het vast te stellen bestemmingsplan dat voor de omgeving geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan een goed woon- en leefklimaatEen veilige verkeersafwikkeling en voldoende parkeergelegenheid (landschappelijk ingepast)Het voldoen aan de algemene regels, zoals vastgesteld door de raad op 8 oktober voor huisvesting tijdelijke medewerkers (w.o. oppervlakte per logiesplek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen) Juridische borging van het medegebruik als herinneringscentrumJuridische borging van een zodanige inrichting van het bestaande gebouw dat beide functies niet conflicterenJuridische borging dat exploitatie ook gericht is op behouden en regulier onderhoud -en zo nodig herstel- van het pand als rijksmonument Een aantal zaken behoeven wat ons betreft nog verduidelijking. Daarin stond onze fractie niet alleen. De besluitvorming is aangehouden; het college komt op meerdere onderdelen met nadere en aanvullende informatie. Omgevingsvisie onderdeel wonen (beleidskader m.b.t. recreatiewoningen) Uitgangspunt was en is dat recreatiewoningen voor recreatief gebruik ingezet moeten worden. Duidelijk is echter geworden dat de afgelopen jaren op veel plekken geen sprake (meer) is van recreatief gebruik. Als de bestemming niet meer verwezenlijkt kan worden, of duidelijk is dat dit niet meer voor de hand ligt gelet op de recreatieve potentie, dan ligt een andere bestemming voor de hand. Het niet recreatieve gebruik op sommige plekken is al jaren een oplossing voor zogenaamde spoedzoekers (bij gebrek aan voldoende goedkopere huur- en koopwoningen)). Omzetten naar permanente bewoning maakt dat deze woningen naar verwachting niet meer voor die doelgroep beschikbaar zijn. Bij kader 1 is dan ook absoluut een randvoorwaarde dat vooral eerst gekeken wordt naar de aard van het bestaande gebruik en andere mogelijke bestemmingen, zoals genoemd in het raadsvoorstel (met name hebben wij gewezen op het flexwonen voor spoedzoekers). Onze fractie blijft dan ook zeer terughoudend ten aanzien van omzetting naar permanente bewoning. Op 27 september 2018 heeft deze raad de regionale visie verblijfsrecreatie Noord-Holland-Noord 2030 vastgesteld. Uit deze visie blijkt dat in onze gemeente met name de locaties aan het water (Amstelmeer, Waddenzee) de meeste recreatieve potentie hebben. Het is niet voor niets dat onze omgevingsvisie ook gericht is op versterken van de recreatieve functies in combinatie met water. Onze fractie kan zich dan ook niet goed voorstellen dat mogelijk ook deze locaties in beeld zouden zijn voor een bestemmingswijziging. De kaders zijn in meerderheid door de raad vastgesteld (SHK stemde o.a. tegen). De verwachting is dat niet veel parken op grond hiervan qua bestemming omgezet zullen gaan worden. Urgentieverordening (amendement VVD) De woningbouwcorporaties hebben de gemeente gevraagd de urgentie te bepalen. Tot nu toe deden zij dat. Hiervoor is een verordening noodzakelijk. De VVD heeft bij amendement voorgesteld de prioritering tussen urgentiegevallen te wijzigen (minder snel urgentie voor statushouders). In de gemeentelijke omgevingsvisie (2016) staat dat vergunninghouders, voor zover de wettelijke taakstelling dat vergt, voorrang hebben bij huisvesting. Dit uitgangspunt kent ook de prestatieafspraken met de woningcorporaties, die tot 2021 gelden. Het amendement is met een kleine meerderheid aangenomen. Onze fractie stemde gelet op de wettelijke taakstelling tegen de wijziging. Omdat de wijziging bij meerderheid was geamendeerd, is vervolgens wel akkoord gegaan met de geamendeerde verordening. Tenslotte is die nodig om zelf als gemeente de urgentie te kunnen vaststellen. Alle partijen ondersteunden een motie van SHK om mee te doen aan het herdenkingsmonument Levenslicht, dat wordt gemaakt ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust en 75 jaar bevrijding. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Nieuwsbrief fractie maart 2019

CDA CDA VVD Hollands Kroon 15-02-2019 16:51

Raadsvergadering 28 maart Zorgbudget In deze raadsvergadering is besloten een hoger budgetplafond vast te stellen voor de zorg (bijdrage aan Incluzio). De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad aanvullend middelen beschikbaar gesteld. Nu beter in beeld is hoe het zorgvolume zich ontwikkeld, is door het college voorgesteld het budget (vooraf) te verhogen. Daarmee blijft het budget overigens binnen de van het rijk te ontvangen gelden. Met Incluzio zijn daarnaast maatregelen afgesproken om tegenvallers te voorkomen. Omdat vooraf onduidelijk is wat de daadwerkelijke besparing is als gevolg van deze maatregelen is besloten een bedrag te reserveren voor tegenvallers. Tot slot hield het voorstel in dat de terugverdieneffecten van het stoppen met COWWI direct ten goede komt aan de zorg (tenslotte voert de gemeente de administratie nu zelf uit). Met de toezegging dat in een beeldvormende vergadering nader wordt ingegaan op de wijze en kwaliteit van zorgverlening door Incluzio heeft onze fractie met het voorstel ingestemd. Kadernota erfgoed Om te komen tot een gemeentelijke monumentenlijst heeft het college aan de raad een kadernota erfgoed voorgelegd. Aan de hand van een aantal criteria worden objecten beschermd die het verhaal van Hollands Kroon vertellen. De monumenten, die een provinciale status hadden worden sowieso gemeentelijk monument. Na verloop van tijd wordt ook voor die objecten de toets gedaan in hoeverre zij een bijdrage leveren aan het verhaal van Hollands Kroon. De nota gaat er vanuit dat een object gemeentelijk monument wordt als de eigenaar daar vrijwillig aan meewerkt. Met de toezegging dat onderzocht wordt of dit juridisch wel kan (gelet op jurisprudentie) heeft onze fractie ingestemd met de kadernota. De raad wordt nader geïnformeerd over de uitwerking. Verordening burgerinitiatief Op basis van een overdrachtsdocument van de raadswerkgroep bestuurlijke vernieuwing is in het coalitieakkoord opgenomen dat ruimte wordt geboden voor een burgerinitiatief. Als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, kunnen inwoners bewerkstellingen dat een onderwerp op de raadsagenda komt. In coalitieverband is echter niet afgestemd onder welke voorwaarden dit mogelijk wordt. Door de werkgroep bestuurlijke vernieuwing is een concept verordening opgesteld, waarbij minimaal 30 personen, ingeschreven als ingezetene in de gemeente een initiatief aan de raad kunnen voorleggen (bepaalde onderwerpen zijn overigens wel uitgesloten). Een deel van onze fractie had, net als de VVD fractie moeite met deze voorwaarden. Zo was geen leeftijdsgrens gesteld en kan dus bij wijze van spreken een grote familie een initiatief op de raadsagenda krijgen. Ook geldt geen randvoorwaarde als lokale betrokkenheid. Terwijl een initiatief plaatsgebonden kan zijn, kunnen dus de handtekeningen in de gehele gemeente worden opgehaald. Het risico bestaat dus dat de raad vindt dat een initiatief te weinig draagvlak heeft (vandaar de roep voor een hogere drempel, een leeftijdsgrens en eisen m.b.t. directe belangen). Dit risico kan averechts werken. Het is een verkeerd signaal als de raad een initiatief laat indienen om deze vervolgens af te serveren. Omdat de meerderheid van de raad zich wel in de uitgangspunten van de verordening kon vinden, is onze fractie uiteindelijk in zijn geheel akkoord gegaan. De werkwijze wordt in 2021 geëvalueerd. Motie kerktoren Oosterland De gemeente is met de Kerkrentmeesters van de protestante gemeente Wieringen in een juridische strijd gewikkeld omtrent het eigendom van de kerktoren van de Michaelskerk in Oosterland. In de Napoleontische tijd zijn alle torens van niet katholieke kerken eigendom geworden van de burgerlijke gemeente. Het college meende echter dat er bewijs zou zijn dat in de loop der tijd de protestante gemeente eigenaar was geworden van de toren. Van enig schriftelijk bewijs was en is echter geen sprake. Omdat de kerk niet meer gebruikt wordt voor kerkdiensten is de kerk voor een symbolisch bedrag overgedragen aan de Stichting Behoud Oosterlander Kerk, die de kerk in beheer heeft gegeven aan de Stichting Culturele Kring Wieringen. De protestante gemeente heeft dus ook geen enkel belang meer bij het eigendom van de toren (betreft rijksmonument). De toren is enkele jaren geleden ingrijpend onderhouden. Onze fractie is van mening dat de gemeente in deze zijn verantwoordelijkheid als eigenaar van de toren moest erkennen en de juridische strijd moet staken. Daartoe is door onze fractie een motie opgesteld, die door alle raadsfracties mede is ingediend. Dit resulteerde in een unaniem raadsbesluit. Diversen Tot slot zijn meerdere besluiten (hamerstukken) genomen. Het gaat onder andere om de begroting voor Veilig Thuis, een bestemmingsplan voor Hanedoes 9 Oude Niedorp, Oudeweg 2a-4 te Nieuwe Niedorp en Grasweg 1a te Anna Paulowna, de Nota Grondbeleid en een projectbudget 2019 voor de herstructurering Wieringerwerf. Dementievriendelijke gemeente Bij de behandeling van de begroting voor 2018 heeft de raad besloten van Hollands Kroon een dementie- en mantelzorgvriendelijke gemeente te maken. In navolging van andere gemeenten is de gemeente voornemens te werken met dementie ambassadeurs. Vrijwilligers die woonachtig zijn in een van de kernen in de gemeente en betrokken zijn bij die kern. Zij zijn daardoor op de hoogte van signalen en knelpunten uit de gemeenschap of zijn in staat die boven tafel te krijgen. Een dementie ambassadeur is het eerste aanspreekpunt voor personen die te maken hebben met dementie. Dit kunnen mensen met (beginnende) dementie zijn, hun mantelzorgers, familie of vrienden. De ambassadeur helpt om de doelen van het netwerk te realiseren en heeft affiniteit of ervaring met het onderwerp dementie. Als u interesse heeft om dementie ambassadeur te worden, dan kunt u dit melden bij ondergetekende. Ik zal dit dan via de griffie aan de gemeente doorgeven. Op 10 april a.s. vindt een informatie- en uitwisselingsavond plaats in de Keijzershoff, Vreedenhoff 66 te Anna Paulowna. Indien gewenst kan ik de uitnodiging aan u toesturen. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Nieuwsbrief van de fractie april: Start met de nieuwe fractie en coalitie.

CDA CDA D66 VVD PvdA Hollands Kroon 04-05-2018 17:25

Nieuwsbrief CDA fractie april Verkiezingen Na de winst van 1 zetel met de gemeenteraadsverkiezingen bestaat de fractie voor de komende raadsperiode uit 5 personen. Zie verder onder de raadsvergadering van 1 mei. Raadsvergadering van 17 april 2018 Het was een vergadering met een kleine agenda. De vergadering duurde dan ook slechts 22 minuten. Het enige agendapunt dat oordeelvormend besproken werd, was het Burgerinitiatief Stichting Dorpshuis Slootdorp. De voor dit doel opgerichte stichting vroeg om de overdracht van de voormalige basisschool voor € 1,- en een bijdrage in het wegwerken van het achterstallig onderhoud van €68.000,-. Dit is een gelijksoortig initiatief als bij de Cultuurschuur in Wieringerwerf, de Oude School in Wieringerwaard en het Cultuurhuis in Lutjewinkel. Behalve bij de fractie van D66, die nogal kritisch was, was er brede steun in de raad, ook van de fractie van het CDA. Toch zijn er bij onze fractie zorgen, met name over de hoogte van de reserve Vastgoed. Deze reserve staat op een erg laag niveau, zo laag dat een zelfde initiatief uit een ander dorp niet gesteund kan worden. Bij toekomstige verkopen van vastgoed zal de reserve aangevuld moeten worden. Wethouder Van Gent heeft toegezegd met een voorstel te komen om de reserve weer aan te vullen. Het voorstel werd overigens unaniem aangenomen. Coalitie Na de gemeenteraadsverkiezingen heeft de lijsttrekker van de grootste partijen (SHK) als informateur gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van alle partijen, die in de gemeenteraad zijn verkozen. Na een eerste ronde hebben nog verdiepende gesprekken plaatsgevonden met het CDA, VVD en een progressief collectief, bestaande uit PvdA, Groen Links en Christenunie. Na deze verdiepende gesprekken heeft de informateur gekozen voor de in zijn ogen meest stabiele coalitie, een coalitie tussen SHK, VVD en CDA. In een goede sfeer hebben de besprekingen plaatsvinden. Namens het CDA zijn de gesprekken gevoerd door Theo Groot (beoogd wethouder) en Sjaak Vriend (fractievoorzitter). Op 1 mei is het coalitieakkoord door de fractievoorzitters van de drie coalitiepartijen ondertekend. Het coalitieakkoord 2018-2022 met de titel “Koersvast: ambitieus en realistisch door op de ingeslagen weg” treft u bij deze nieuwsbrief aan. Het akkoord is hier te vinden en ook op de website van de gemeente (als digitaal magazine) via deze link. Raad 1 mei Op 1 mei heeft de formateur in een extra buitengewone raadsvergadering verslag gedaan van de formatie en is het coalitieakkoord besproken. Van echt fundamentele kritiek was inhoudelijk feitelijk geen sprake. Op die avond zijn ook de wethouders benoemd. Voor de coalitiepartijen komen dezelfde wethouders terug. Het nieuwe college bestaat dus naast de burgemeester uit Mary van Gent (SHK), Theo Meskers (VVD) en Theo Groot (CDA). De terugkeer van wethouder Meskers leidde wel tot de nodige vragen van de zijde van de oppositie en na de benoeming zelfs tot een motie van afkeuring die alleen door LADA en Anders werd gesteund. Voor de vrijgekomen plaatsen in de gemeenteraad zijn in de vergadering vervolgens een drietal nieuwe raadsleden beëdigd. Voor het CDA keert Reginald Visser hierdoor terug in de raad. De fractie van het CDA bestaat vanaf nu dan ook uit de volgende personen: Reginald Visser, Jan Willem van der Klugt, Hans van Tongerlo, Jan Dijkshoorn en Sjaak Vriend (fractievoorzitter). In de raadsvergadering zijn tot slot de plaatsvervangende voorzitters van de raad en de leden en plaatsvervangende leden van de auditcommissie/toetsingskamer, werkgeverscommissie, agendacommissie Regionale Raadscommissie Noordkop en de vertegenwoordiging in de Vereniging Waddenzee benoemd. Portefeuilleverdeling burgemeester en wethouders Burgemeester Openbare orde en veiligheid, personeel & organisatie, communicatie, algemene bestuurlijke zaken, juridische zaken, bezwaar en beroep, integrale handhaving en bestuurlijke samenwerking. SHK Zorg en welzijn, jeugd, werk & inkomen, onderwijs & onderwijshuisvesting, sport, kunst & cultuur, leerlingenvervoer en dierenwelzijn. VVD Economische zaken, De Kop Werkt! (inclusief Match2020), recreatie & toerisme, verkeer & vervoer, Energietransitie, greenport NHN, plattelandsbeleid (P10) en monumenten. CDA Ruimtelijke Ordening, Openbare Ruimte, Woningbouw, Financiën & Subsidies, Vastgoed & Grondzaken, Accommodatiebeleid, Infrastructuur, ICT en Klimaatadaptatie & Milieu. Naar aanleiding van de behandeling van het coalitieakkoord en met name de suggestie vanuit D66 om het accommodatiebeleid onder te brengen bij SHK (als onderdeel van het programma vitaliteit) is aangegeven dat de definitieve vaststelling van de portefeuilles in de eerstvolgende collegevergadering zal plaatsvinden, waarbij uiteraard aandacht aan de suggestie van D66 zal worden geschonken. Bij de Foto: De coalitie 2018-2022 wordt gevormd door SHK, VVD en CDA. Op 1 mei 2018 zijn de wethouders benoemd. Het nieuwe college bestaat naast de burgemeester uit Mary van Gent (SHK), Theo Meskers (VVD) en Theo Groot (CDA). Sjaak Vriend Fractievoorzitter

In het gemeentehuis vond dinsdag de ...

VVD VVD Hollands Kroon 03-05-2018 15:45

In het gemeentehuis vond dinsdag de ondertekening plaats van het akkoord tussen Senioren Hollands Kroon, VVD Hollands Kroon en CDA Hollands Kroon. Sjaak Vriend, Jip Pankras en Erik Annaert zetten hun handtekening. Nu de bestuurscoalitie is gevormd, zijn alle functies in het college en de gemeenteraad verdeeld. Na de ondertekening vond de installatie plaats. In het college werden Theo Meskers, Mary van Gent en Theo Groot benoemd als wethouder. Dat maakte de weg vrij voor drie nieuwe raadsleden: Enno Bijlstra, Henk Koomen en Reginald Visser.

Fracties Seniorenpartij Hollands ...

Senioren Hollands Kroon Senioren Hollands Kroon VVD CDA Hollands Kroon 01-05-2018 19:37

Fracties Seniorenpartij Hollands Kroon Jip Pankras CDA Sjaak Vriend VVD Erik Annaert ondertekenen het Coalitie akkoord Hollands Kroon 2018/ 2022.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.